Encyklopedia

Linia M: (Linia Specjalna)

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man

12.03.2021
Uporządkowano poszczególne odsłony linii i poprawiono stylistykę oraz drobne literówki. Pepe
23.12.2017
Dodano informacje o uruchomieniu linii M jako autobusowej jas59 
19.05.2016
Dodano informacje o latach 2011 i 2016 jas59 

Odsłona I

22 października 2010 roku otwarte zostało Muzeum Techniki i Komunikacji. Z tego powodu na weekend 23 i 24 października 2010 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego uruchomił bezpłatną linię tramwajową oznaczoną literą M, która kursowała na trasie: Potulicka – Narutowicza – 3 Maja – aleja Niepodległości – aleja Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Arkońska – Las Arkoński.

zdjęcie
Kilka minut temu mijała nowe muzeum. Za kilkanaście minut tam powróci, ale jeszcze nie jako eksponat
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia kursowała z częstotliwością 60 minut i była obsługiwana taborem zabytkowym. Jej obsługę zapewniały dwie brygady obsługiwane taborem zabytkowym z zajezdni Golęcin (M/1) i zajezdni Pogodno (M/2). Zatrzymywała się na wybranych przystankach:

Podział na brygady:

  • M/1 (10:21 - 18:46; EZG - 4N1+4ND1 293II+343)
  • M/2 (11:23 - 17:45; EZP - 167)

Odsłona II

zdjęcie
"eNka" w jesiennej scenerii kieruje się na Potulicką
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne uruchomienie linii M nastąpiło 22 października 2011 roku przy współpracy Muzeum Techniki i Komunikacji i Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego na trasie Potulicka – Narutowicza – 3 Maja – Brama Portowa – Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – aleja Wyzwolenia – Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – Kołłątaja – Asnyka – Dworzec Niebuszewo. Linia została uruchomiona z okazji pierwszej rocznicy powstania muzeum.

Linia obsługiwana była historycznym wagonem tramwajowym typu N, które odjeżdżały:

Tramwaje zatrzymywały się na przystankach: „Brama Portowa”, „Plac Żołnierza Polskiego”, „Plac Rodła”, „Rayskiego”, „Kołłątaja”, „Niemcewicza”. Postój tramwaju odbywał się na pętli „Potulicka" na peronie linii 4.

Odsłona III

W związku z organizacją „Nocy Muzeów” w dniu 21 maja 2016 roku, na prośbę Muzeum Techniki i Komunikacji, uruchomiono tramwajową linię M mającą ułatwić dojazd zwiedzającym do muzeum znajdującego się przy ulicy Niemierzyńskiej i muzeów w centrum miasta.

Linia kursowała na trasie:

Potulicka – Narutowicza – 3 Maja – Brama Portowa – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – aleja Wyzwolenia – Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – plac Witosa – aleja Wyzwolenia – rondo Giedroycia – aleja Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Arkońska – Las Arkoński.

zdjęcie
Po czterech latach linia M zmartwychwstała
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zatrzymywała się na przystankach „Brama Portowa”, „Plac Żołnierza Polskiego”, „Plac Rodła”, „Muzeum Techniki”, „Las Arkoński”.

Linia odjeżdżała z pętli „Las Arkoński” o godz. 19:33, 20:33 oraz 21:33, zaś z pętli „Potulicka” o godz. 19:00, 20:00 i 21:00.

Obsługiwana była przez zajezdnię Golęcin historycznym wagonem 4N.

Odsłona IV

Tym razem linia M kursowała jako linia autobusowa, Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej w dniu 22 grudnia 2017 roku, uruchomiło kursy świątecznym, historycznym autobusem marki Autosan H9-35, który został świątecznie przystrojony i wykonał trzy przejazdy po mieście.

Odjeżdżał z przystanku „Dworcowa” o godz. 15:00, 16:40 i 18:20.

Trasa autobusowej linii M przebiegała następująco:

Dworcowa – Brama Portowa – Plac Rodła (przystanek linii 70 w kierunku UM) – plac Grunwaldzki (przystanek linii 70 w kierunku UM) – Kołłątaja (przystanek linii 67 w kierunku Karola Miarki) – Jasne Błonia – Piotra Skargi – Lodogryf – Traugutta – Poniatowskiego – Witkiewicza – osiedle Kaliny – Witkiewicza Szkoła – św. Jana Bosko – Jagiellońska Szpital – Strzelecka nż – Bohaterów Warszawy – Piastów – plac Zamenhofa – plac Lotników – plac Rodła (LOT) – Brama Portowa (peron linii pospiesznych w kierunku prawobrzeża) – Wyszyńskiego – Basen Górniczy – Wyszyńskiego (przystanek linii 70 w kierunku Dworca Głównego) – Dworcowa.

Przejazd autobusem był bezpłatny. Organizatorzy z STMKM zapewnili każdemu z pasażerów autobusu słodki poczęstunek oraz pamiątkowy bilet.

na podstawie informacji własnych opracował Kajetan Szmuciński, aktualizacja: Janusz Światowy, man