Encyklopedia

Linia S: (Linia Specjalna)

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez jas59 

11.02.2009
Dodano informacje z roku 1987 jas59 
07.12.2008
Poprawione błędy merytoryczne Pepe
16.11.2008
dodano informacje o kursowaniu linii specjalnych w 2007 roku jas59 
16.11.2008
dodano informację o liniach z okazji "osiemdziesięciolecia" komunikacji autobusowej jas59 
Po raz pierwszy WPKM Szczecin uruchomił tzw. linie specjalne autobusowe na czas wizyty papieża Jana Pawła II w dniach 10 - 11 czerwca 1987 roku. Były to linie pośpieszne kursujące na trasie:

- linia A - Autostrada (Kijewo), Morwowa, Radosna, Granitowa, Szosa Poznańska, Południowa, Mieszka I, Piastów, Krzywoustego i Bohaterów Warszawy (końcowy)
- linia B - Autostrada (Rymarska) do Sikorskiego (końcowy)
- linia C - Autostrada (Kołbaskowo CPN) do placu Dziecka (końcowy).
Wspomniane linie kursowały od godziny 5.00 w miarę potrzeb. Opłata za przejazd w obu kierunkach wynosiła 100 zł.

Linie oznaczone literką S tworzone były doraźnie, na potrzeby obsługi uroczystości, wydarzeń, festynów i organizowanych Dni Morza.

Po raz drugi linię taką zorganizowano na obchody "Europejskich Dni Dziedzictwa Kulturowego" w dniach 17-18 września 1994 roku. Obchody odbywały się w Kołbaczu. Długość trasy wynosiła 15.680 metrów. Impreza obsługiwana była jednym autobusem, który pokonywał trasę w ciągu 23 minut z 60-minutową częstotliwością kursowania.

Linii S ponownie użyto 8 września 1996 i 8 czerwca 1997 roku na trasie Plac Rodła - Dworzec Dąbie. Obsługiwała ona wtedy festyn zorganizowany na lotnisku w Dąbiu. W obydwu przypadkach jeździły 2 autobusy w ciągu całego dnia, które pokonywały trasę w ciągu 19 minut z 25-minutową częstotliwością. Linie obsługiwała zajezdnia Dąbie.

W tym samym roku, ale w dniach 27 - 30 czerwca 1997 roku uruchomiono cztery linie autobusowe z okazji Dni Morza. Obsługiwały one następujące trasy po zakończeniu imprezy. Zmieniono oznakowanie linii z S na 8xx.

  • linia 801 na trasie Wyszyńskiego - Zdroje - Osiedle Słoneczne. Więcej szczegółów tutaj


  • linia 802 na trasie Dworzec Główny - Osiedle Reda pokonywała trasę o długości 7.250 metrów w ciągu 15-16 minut. Na tej trasie jeździł jeden autobus z 40-minutową częstotliwością kursowania.


  • linia 803 na trasie Plac Rodła - Bohaterów Warszawy - Mickiewicza pokonywała trasę o długości 5.650 metrów w ciągu 15 minut. Na tej trasie jeździł jeden autobus z 36-minutową częstotliwością kursowania.


  • linia 804 na trasie Plac Rodła - Osiedle Chemik, pokonywała trasę o długości 16.800 metrów. Na tej trasie jeździły dwa autobusy z 35-minutową częstotliwością kursowania.


Od tego momentu na potrzeby objazdów, remontów i innych zdarzeń tworzono w zależności od potrzeb linie zaczynające się na 8xx.

ZDiTM na czas regat w dniach 4 - 7 sierpnia 2007 roku uruchomił pięć dodatkowych linii bezpłatnych obsługujących parkingi. Linie oznaczono numerami od 820 do 824. Autobusy dowoziły z nich gości przyjeżdżających na regaty, którzy pozostawili swoje samochody na specjalnie przygotowanych parkingach. Były to następujące linie:

  • linia 820 kursowała na trasie: Energetyków – Gdańska – Basen Górniczy – Hangarowa – Struga – Botaniczna, co 20-25 minut


  • linia 821 kursowała na trasie: Dworcowa – Wyszyńskiego – Krzywoustego – 26-go Kwietnia – Twardowskiego, co 30 minut


  • linia 822 kursowała na trasie: Hryniewieckiego – Bytomska – Energetyków. Linia kursowała według doraźnych potrzeb.


  • linia 823 kursowała na trasie: Bronowicka – Mieszka I – aleja Piastów – Krzywoustego – Wyszyńskiego – Dworcowa, co 20 minut.


  • linia 824 kursowała na trasie: Lotnisko – Przestrzenna – Basen Górniczy – Gdańska – Energetyków, co 20 minut.


Warto również wspomnieć, że została uruchomiona specjalna linia tramwajowa o numerze 800. Jeździła na trasie: Basen Górniczy – Plac Rodła. Więcej szczegółów tutaj.

W dniu 23 sierpnia 2008 roku z okazji obchodów 80-lecia komunikacji autobusowej w Szczecinie połączonych z otwartymi dniami Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdni Sztuki w Szczecinie oraz SPA Klonowica uruchomione zostały dodatkowe kursy autobusów ułatwiające dowóz chętnych w miejsca imprez, następującymi liniami autobusowymi:

  • linia 800 na trasie: Zawadzkiego - Zajezdnia Niemierzyn. Szczegóły tutaj.


  • linia 801 na trasie: Osiedle Słoneczne - Zajezdnia Niemierzyn. Więcej szczegółów tutaj


  • linia 802 na trasie: Osiedle Bukowe (10:35), (trasą linii 65), Jasna Osiedle (10:40), Zdroje Krzyżówka (10:44), Most Pionierów, Trasa Zamkowa, Zajezdnia Niemierzyn.


  • linia 803 na trasie: Osiedle Chemik (10:30), Police Piłsudskiego rondo (10:33), Komuny Paryskiej (10:52), Sczanieckiej (10:55), (trasą linii 107 i 53), Zajezdnia Niemierzyn.


  • linia 804 na trasie: Police Rynek (10:25), Police Mścięcino Krzyżówka (10:29), (trasą linii 101 i 57), Bandurskiego (10:46), Warszewo Kościół (10:51), Duńska (10:54), Zajezdnia Niemierzyn.


Po zakończeniu zwiedzania wystawy taboru na terenie zajezdni „Klonowica” uczestnicy zostali rozwiezieni na terenie miasta autobusami następujących linii:

  • linia 800 na trasie: SPA „Klonowica”, Zawadzkiego, (trasą linii 80), Zajezdnia Niemierzyn, Kołłątaja, Plac Rodła, Niepodległości, (trasą linii 75), Krzywoustego, 26 Kwietnia, Osiedle Przyjaźni, Derdowskiego, Wernyhory.


  • linia 801 na trasie: SPA „Klonowica”, (trasą linii 60), Traugutta, (trasą linii 1), Plac Rodła, Trasa Zamkowa, Basen Górniczy, Emilii Gierczak, (trasą linii 77 i 79), Sanktuarium, Osiedle Słoneczne.


  • linia 802 na trasie: SPA „Klonowica”, Traugutta, (trasą linii 1), Plac Rodła, Trasa Zamkowa, Basen Górniczy, Most Pionierów, Zdroje Krzyżówka, (trasą linii 65), Jasna Osiedle, Osiedle Bukowe.


  • linia 803 na trasie: SPA „Klonowica”, Zawadzkiego, (trasą linii 80), Zajezdnia Niemierzyn, Kołłątaja, (trasą linii 53 i 107), Sczanieckiej, Komuny Paryskiej, Police Mścięcino Krzyżówka, Police Piłsudskiego rondo, Osiedle Chemik.


  • linia 804 na trasie: SPA „Klonowica”, Zawadzkiego, (trasą linii 80), Zajezdnia Niemierzyn, Duńska, Warszewo Kościół, Bandurskiego, (trasą linii 57 i 101), Komuny Paryskiej, Police Mścięcino Krzyżówka, Police Rynek.
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin oraz informacji własnych
opracował Janusz Światowy