Encyklopedia

Pętla tramwajowo-autobusowa Ludowa

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

09.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man
19.01.2020
aktualizacja man

Na przełomie 1964 i 1965 roku wybudowano nową pętlę tramwajowo-autobusową oddaloną od zajezdni Golęcin o zaledwie 1 kilometr. "Krańcówka" mieści się przy ulicy Ludowej, lecz początkowo jej nazwa była nieco inna - "Stocznia Remontowa" (pod tą samą nazwą niedaleko wjazdu na pętlę znajduje się przystanek warunkowy). Obiekt posiada 6 peronów - po 3 autobusowe i tramwajowe (z czego 2 tramwajowe są dziś nieeksploatowane liniowo). Na pętli postawiono kasę biletową czynną przez wiele lat.

Nazwa pętli została zmieniona w 1990 roku na "Ludowa", która obowiązuje do dziś.

Linie na Ludowej

zdjęcie
"Helmut" wieczorową porą na Ludowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Początkowo na Ludową skierowano linię 5. Od 27 października 1967 roku dojeżdżała tam również nowa linia tramwajowa 10. Linia powstała z powodu dużego obciążenia "przystoczniowych" linii.

Od 1 grudnia 1973 roku pętla gościła pierwsze autobusy, które posiadały tam swój przystanek końcowy. Była to linia 65 kursująca do Pomorzan. Kilka miesięcy później pętla "wzbogaciła się" o jeszcze jedną linię autobusową - 67. Po niedługim czasie z powodów ekonomicznych linię skrócono do Stoczni Szczecińskiej. Linia po polepszeniu się sytuacji taborowej powróciła na pętlę w 1983 roku.

W grudniu 1974 roku powstała kolejna linia tramwajowa - 11 jeżdżąca do dziś na tej samej trasie: Ludowa - Pomorzany.

Rok później Ludowa zyskała wolny peron, gdyż "dychę" przedłużono do Gocławia.

zdjęcie
Linia 11 odpoczywa na Ludowej
aktualna ocena: 3,63, liczba ocen: 49
Kolejne zniknięcie z tej pętli dotyczyło linii 65, którą to zlikwidowano 1 grudnia 1976 roku. Następnej zmiany dokonano 28 listopada 1983 roku przedłużając linię 53 do opisywanej pętli.

W 1992 roku, po 28 latach kursowania linii 5 do Ludowej, postanowiono ją skrócić. Postanowienie zamieniono w czyn 1 września 1992 roku. Rok później Ludowej zabrano kolejną linię, którą skierowano do Stoczni Szczecińskiej - 53, jednak w przeciwieństwie do linii 5 kursy w szczycie wciąż były wykonywane do Ludowej.

Po kilku latach szczytowych kursów "szóstki" do Ludowej, wyodrębniono je i utworzono nową linię 6 Bis, która kursowała do 14 kwietnia 2008 roku.

W październiku 2001 roku wprowadzono kursy wariantowe linii 69 do Ludowej.

zdjęcie
Pętla "Ludowa" niczym zamek, przeżywa ostatnimi czasy autobusowe oblężenie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejna reforma na Ludowej nastąpiła 12 kwietnia 2007 roku, kiedy to rozpoczęto remont wiaduktu na ulicy Druckiego-Lubeckiego, a ulica Ludowa otrzymała tymczasowo status dwukierunkowej. Sytuacja ta wymusiła zmiany na pętli. Linia 11 została skierowana do Zajezdni Golęcin, linia 6 Bis zawieszona, a 67 skrócono do Stoczni Szczecińskiej. Na początku lipca tego samego roku prace zakończono, a linie tramwajowe wróciły na stare trasy. Wyjątkiem była linia 67 - od tej pory kursy do Ludowej są wykonywane tylko w szczycie.

Od drugiego dnia sierpnia następnego roku linia 863 z powodu skrócenia "szóstki" została przedłużona do Ludowej. Z powodu robót na ulicy Kolumba linię 6 zawieszono (do 24 sierpnia 2008 roku). W zamian uruchomiono linię AT6 (na tej samej trasie co zawieszona linia 6).

4 września 2008 roku wprowadzono zmianę organizacji ruchu w rejonie pętli - samochody poruszające się od strony Gocławia miały nakaz skrętu w ulicę Konarskiego co wymusiło przeniesienie przystanku dla linii 863. Słupek przeniesiono na peron linii 69. 18 października 2008 roku miało nastąpić przdłużenie linii 6 oraz likwidacja linii 863, jednak wszystko się zmieniło - tramwaje nie dojeżdżały do Pomorzan od strony Dworca. Przez 2 dni kursowania linii AT6 na tej samej trasie co w sierpniu przywrócono linię 6, przedłużając ją do Zajezdni Golęcin, a 863 zlikwidowano. 

zdjęcie
Wysoka rezerwa na "osiemdziesiątce" w towarzystwie niskopodłogowego "Jamnika"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatnią jak na razie przedłużoną linią do pętli Ludowa była linia 80, która kursuje na trasie Zakłady Piekarnicze - Ludowa od 1 czerwca 2016 roku.

Podsumowując, obecnie przystanek końcowy na Ludowej mają następujące linie:

Przez pętlę przejeżdżają zaś:


zdjęcie
Dwa niskopodłogowe przegubowce na Ludowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z pętli jest bardzo łatwo dotrzeć do centrum, świadczy o tym doskonałe połączenie z większymi węzłami komunikacyjnymi m.in. "Wyszyńskiego", "Plac Rodła" czy "Kołłątaja".

na podstawie wiedzy własnej, opracował: Kamil Stochmal

aktualizacja: man