Encyklopedia

Pętla tramwajowo-autobusowa Ludowa

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

10.05.2022
Dodano informacje o likwidacji kursów 67 do pętli od 2022 man
09.01.2021
Dodano informacje o likwidacji kursów 69 do pętli od 2021 man
09.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man
19.01.2020
aktualizacja man

Na przełomie 1964 i 1965 roku wybudowano nową pętlę tramwajowo-autobusową oddaloną od zajezdni Golęcin o zaledwie 1 kilometr. „Krańcówka” mieści się przy ulicy Ludowej, lecz początkowo jej nazwa była nieco inna - „Stocznia Remontowa” (pod tą samą nazwą niedaleko wjazdu na pętlę znajduje się przystanek warunkowy).

zdjęcie
"Uroczysty" wjazd na pętlę. Jedynie zabrakło baloników, przecięcia wstęgi i lokalnego festynu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obiekt posiada 6 peronów - po 3 autobusowe i tramwajowe (z czego 2 tramwajowe są dziś nieeksploatowane liniowo). Na pętli postawiono również kasę biletową czynną przez wiele lat.

Nazwa pętli została zmieniona w 1990 roku na „Ludowa”, która obowiązuje do dziś.

W związku ze złym stanem technicznym, w dniach 1-4 marca 2022 prowadzona była rozbiórka budynku socjalnego na pętli. Do czasu wybudowania nowego obiektu, kierowcy korzystają z kontenerów socjalnych.

Linie na Ludowej

zdjęcie
"Helmut" wieczorową porą na Ludowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Początkowo na Ludową skierowano linię 5. Od 27 października 1967 roku dojeżdżała tam również nowa tramwajowa linia 10, która powstała z powodu dużego obciążenia „przystoczniowych” linii.

Od 1 grudnia 1973 roku pętla gościła pierwsze autobusy - wówczas pojawiła się tutaj linia 65 kursująca do Pomorzan. Kilka miesięcy później pętla „wzbogaciła się” o jeszcze jedną autobusową linię 67. Po niedługim czasie z powodów ekonomicznych linię skrócono do Stoczni Szczecińskiej. Linia po polepszeniu się sytuacji taborowej powróciła na pętlę w 1983 roku.

W grudniu 1974 roku powstała kolejna linia tramwajowa - 11 jeżdżąca do dziś na tej samej trasie: Ludowa  Pomorzany.

Rok później „Ludowa” zyskała wolny peron, gdyż „dziesiątkę” przedłużono do Gocławia.

zdjęcie
Linia 11 odpoczywa na Ludowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne zniknięcie z tej pętli dotyczyło linii 65, którą to zlikwidowano 1 grudnia 1976 roku. Następnej zmiany dokonano 28 listopada 1983 roku przedłużając linię 53 do opisywanej pętli.

W 1992 roku, po 28 latach kursowania linii 5 do Ludowej, postanowiono ją skrócić. Postanowienie zamieniono w czyn 1 września 1992 roku. Rok później Ludowej zabrano kolejną linię, którą skierowano do Stoczni Szczecińskiej - 53, jednak w przeciwieństwie do linii 5 kursy w szczycie wciąż były wykonywane do Ludowej.

Po kilku latach szczytowych kursów „szóstki” do Ludowej, wyodrębniono je i utworzono nową linię 6 Bis, która kursowała do 14 kwietnia 2008 roku.

W październiku 2001 roku wprowadzono kursy wariantowe linii 69 do Ludowej.

zdjęcie
Pętla "Ludowa" niczym zamek, przeżywa ostatnimi czasy autobusowe oblężenie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejna reforma na Ludowej nastąpiła 12 kwietnia 2007 roku, kiedy to rozpoczęto remont wiaduktu na ulicy Druckiego-Lubeckiego, a ulica Ludowa otrzymała tymczasowo status dwukierunkowej. Sytuacja ta wymusiła zmiany na pętli. Linia 11 została skierowana do zajezdni Golęcin, linia 6 Bis zawieszona, a 67 skrócono do Stoczni Szczecińskiej.

Na początku lipca tego samego roku prace zakończono, a linie tramwajowe wróciły na stare trasy. Wyjątkiem była linia 67 - od tej pory kursy do Ludowej wykonywano tylko w szczycie.

Od 2 sierpnia 2008 z powodu skrócenia „szóstki”, do Ludowej przedłużona została zastępcza linia 863. Z powodu robót na ulicy Kolumba linię 6 zawieszono (do 24 sierpnia 2008 roku). W zamian uruchomiono linię AT6 (na tej samej trasie co zawieszona linia 6).

4 września 2008 roku wprowadzono zmianę organizacji ruchu w rejonie pętli - samochody poruszające się od strony Gocławia miały nakaz skrętu w ulicę Konarskiego co wymusiło przeniesienie przystanku dla linii 863. Słupek przeniesiono na peron linii 69. 18 października 2008 roku miało nastąpić przdłużenie linii 6 oraz likwidacja linii 863, jednak wszystko się zmieniło - tramwaje nie dojeżdżały do Pomorzan od strony Dworca. Przez 2 dni kursowania linii AT6 na tej samej trasie co w sierpniu przywrócono linię 6, przedłużając ją do zajezdni Golęcin, a 863 zlikwidowano. 

zdjęcie
Wysoka rezerwa na "osiemdziesiątce" w towarzystwie niskopodłogowego "Jamnika"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatnią - jak na razie - przedłużoną linią do pętli „Ludowa” była linia 80, której wszystkie kursy na trasie, począwszy od 1 czerwca 2016 zostały wydłużone z pętli „Rugiańska”.

Obecnie swój przystanek końcowy na Ludowej mają:

W okresie Wszystkich Świętych, od 2015 roku goszczą tu również dodatkowe linie autobusowe uruchamiane w czasie wzmożonego ruchu w kierunku Cmentarza Centralnego, jak również pojedyncze kursy linii 53 i 67 realizowane według specjalnego rozkładu jazdy w tym okresie.

Przez pętlę przejeżdżają zaś tramwaje na linii 6, zjeżdżające i wyjeżdżające z zajezdni Golęcin oraz nocne linie 525 i 526.

Z pętli jest bardzo łatwo dotrzeć do centrum, świadczy o tym bezpośrednie połączenie z większymi węzłami komunikacyjnymi m.in. „Wyszyńskiego”, czy Placem Rodła.

Dawniej na Ludowej

zdjęcie
Dwa niskopodłogowe przegubowce na Ludowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do pętli przy ul. Ludowej kursowały również autobusy linii 53 - w okresie od 5 listopada 1982 do 29 czerwca 2015 roku. Obecnie autobusy tej linii pojawiają się tutaj wyłącznie na pojedynczych kursach w rozkładzie specjalnym obowiązującym w okresie Wszystkich Świętych.

Przez pętlę w latach 2016-2019 (w okresie zawieszania tramwajowej szóstki) przejeżdżała linia 16.

Przy okazji objazdowej trasy, od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 oraz od 19 do 27 listopada 2019 w okolicach pętli swój przystanek przelotowy miały linie 58 i 59

Od października 2001 do 8 stycznia 2021 w dni powszednie w godzinach szczytu pojedyncze kursy do Ludowej wykonywała również linia 69.

W dni powszednie w godzinach szczytu, a także w godzinach 5:00-7:00 w pozostałe dni (poza Nowym Rokiem, Wielkanocą i Bożym Narodzeniem), od lipca 2007 dojeżdżały kursy linii 67. Od 21 marca 2020 linia nie kursowała do pętli w niedziele, zaś 14 maja 2022 wydłużone kursy linii skrócono do Stoczni Szczecińskiej, co sprawiło, że linia w całości zniknęła z Ludowej. Wyjątek stanowią pojedyncze kursy posiłkowe linii znajdujące się w rozkładzie obowiązującym w okresie Wszystkich Świętych.

na podstawie wiedzy własnej, opracował: Kamil Stochmal

aktualizacja: man