Encyklopedia
Pętla tramwajowo-autobusowa Ludowa
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man
Na przełomie 1964 i 1965 roku wybudowano nową pętlę tramwajowo-autobusową oddaloną od zajezdni Golęcin o zaledwie 1 kilometr. „Krańcówka” mieści się przy ulicy Ludowej, lecz początkowo jej nazwa była nieco inna - „Stocznia Remontowa” (pod tą samą nazwą niedaleko wjazdu na pętlę znajduje się przystanek warunkowy).
Obiekt posiada 6 peronów - po 3 autobusowe i tramwajowe (z czego 2 tramwajowe są dziś nieeksploatowane liniowo). Na pętli postawiono również kasę biletową czynną przez wiele lat.Nazwa pętli została zmieniona w 1990 roku na „Ludowa”, która obowiązuje do dziś.
W związku ze złym stanem technicznym, w dniach 1-4 marca 2022 prowadzona była rozbiórka budynku socjalnego na pętli. Do czasu wybudowania nowego obiektu, kierowcy korzystają z kontenerów socjalnych.
Linie na Ludowej
Początkowo na Ludową skierowano linię 5. Od 27 października 1967 roku dojeżdżała tam również nowa tramwajowa linia 10, która powstała z powodu dużego obciążenia „przystoczniowych” linii.Od 1 grudnia 1973 roku pętla gościła pierwsze autobusy - wówczas pojawiła się tutaj linia 65 kursująca do Pomorzan. Kilka miesięcy później pętla „wzbogaciła się” o jeszcze jedną autobusową linię 67. Po niedługim czasie z powodów ekonomicznych linię skrócono do Stoczni Szczecińskiej. Linia po polepszeniu się sytuacji taborowej powróciła na pętlę w 1983 roku.
W grudniu 1974 roku powstała kolejna linia tramwajowa - 11 jeżdżąca do dziś na tej samej trasie: Ludowa – Pomorzany.
Rok później „Ludowa” zyskała wolny peron, gdyż „dziesiątkę” przedłużono do Gocławia.
Kolejne zniknięcie z tej pętli dotyczyło linii 65, którą to zlikwidowano 1 grudnia 1976 roku. Następnej zmiany dokonano 28 listopada 1983 roku przedłużając linię 53 do opisywanej pętli.W 1992 roku, po 28 latach kursowania linii 5 do Ludowej, postanowiono ją skrócić. Postanowienie zamieniono w czyn 1 września 1992 roku. Rok później Ludowej zabrano kolejną linię, którą skierowano do Stoczni Szczecińskiej - 53, jednak w przeciwieństwie do linii 5 kursy w szczycie wciąż były wykonywane do Ludowej.
Po kilku latach szczytowych kursów „szóstki” do Ludowej, wyodrębniono je i utworzono nową linię 6 Bis, która kursowała do 14 kwietnia 2008 roku.
W październiku 2001 roku wprowadzono kursy wariantowe linii 69 do Ludowej.
Na początku lipca tego samego roku prace zakończono, a linie tramwajowe wróciły na stare trasy. Wyjątkiem była linia 67 - od tej pory kursy do Ludowej wykonywano tylko w szczycie.
Od 2 sierpnia 2008 z powodu skrócenia „szóstki”, do Ludowej przedłużona została zastępcza linia 863. Z powodu robót na ulicy Kolumba linię 6 zawieszono (do 24 sierpnia 2008 roku). W zamian uruchomiono linię AT6 (na tej samej trasie co zawieszona linia 6).
4 września 2008 roku wprowadzono zmianę organizacji ruchu w rejonie pętli - samochody poruszające się od strony Gocławia miały nakaz skrętu w ulicę Konarskiego co wymusiło przeniesienie przystanku dla linii 863. Słupek przeniesiono na peron linii 69. 18 października 2008 roku miało nastąpić przdłużenie linii 6 oraz likwidacja linii 863, jednak wszystko się zmieniło - tramwaje nie dojeżdżały do Pomorzan od strony Dworca. Przez 2 dni kursowania linii AT6 na tej samej trasie co w sierpniu przywrócono linię 6, przedłużając ją do zajezdni Golęcin, a 863 zlikwidowano.
Ostatnią - jak na razie - przedłużoną linią do pętli „Ludowa” była linia 80, której wszystkie kursy na trasie, począwszy od 1 czerwca 2016 zostały wydłużone z pętli „Rugiańska”.Obecnie swój przystanek końcowy na Ludowej mają:
- linia 11 kierunek: Pomorzany,
- linia 80 kierunek: Zakłady Piekarnicze
W okresie Wszystkich Świętych, od 2015 roku goszczą tu również dodatkowe linie autobusowe uruchamiane w czasie wzmożonego ruchu w kierunku Cmentarza Centralnego, jak również pojedyncze kursy linii 53 i 67 realizowane według specjalnego rozkładu jazdy w tym okresie.
Przez pętlę przejeżdżają zaś tramwaje na linii 6, zjeżdżające i wyjeżdżające z zajezdni Golęcin oraz nocne linie 525 i 526.
Z pętli jest bardzo łatwo dotrzeć do centrum, świadczy o tym bezpośrednie połączenie z większymi węzłami komunikacyjnymi m.in. „Wyszyńskiego”, czy Placem Rodła.
Dawniej na Ludowej
Do pętli przy ul. Ludowej kursowały również autobusy linii 53 - w okresie od 5 listopada 1982 do 29 czerwca 2015 roku. Obecnie autobusy tej linii pojawiają się tutaj wyłącznie na pojedynczych kursach w rozkładzie specjalnym obowiązującym w okresie Wszystkich Świętych.Przez pętlę w latach 2016-2019 (w okresie zawieszania tramwajowej szóstki) przejeżdżała linia 16.
Przy okazji objazdowej trasy, od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 oraz od 19 do 27 listopada 2019 w okolicach pętli swój przystanek przelotowy miały linie 58 i 59.
Od października 2001 do 8 stycznia 2021 w dni powszednie w godzinach szczytu pojedyncze kursy do Ludowej wykonywała również linia 69.
W dni powszednie w godzinach szczytu, a także w godzinach 5:00-7:00 w pozostałe dni (poza Nowym Rokiem, Wielkanocą i Bożym Narodzeniem), od lipca 2007 dojeżdżały kursy linii 67. Od 21 marca 2020 linia nie kursowała do pętli w niedziele, zaś 14 maja 2022 wydłużone kursy linii skrócono do Stoczni Szczecińskiej, co sprawiło, że linia w całości zniknęła z Ludowej. Wyjątek stanowią pojedyncze kursy posiłkowe linii znajdujące się w rozkładzie obowiązującym w okresie Wszystkich Świętych.
na podstawie wiedzy własnej, opracował: Kamil Stochmal
aktualizacja: man