Encyklopedia

description Jelcz M081MB

dodane 28.06.2005, godz. 11:27 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 30.10.2006, godz. 21:13 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo

Minibus M081 zadebiutował w roku 1998. Jego konstrukcja była wynikiem starań Jelcza o pozyskanie klientów rynku przewozów lokalnych i miejskich o małych potokach pasażerskich. Za podstawę do budowy niskowejściowego autobusu o handlowej nazwie "Edi" posłużyło znane i sprawdzone podwozie ciężarówki Mercedes 814 Vario (typ MB 0814 D). Część mechaniczną tworzą 4-cylindrowy, rzędowy silnik Mercedes-Benz OM904LA (4249 cm3, 136 KM) oraz 5-stopniowa manualna skrzynia biegów ZF S5-42. Od 2000 roku na życzenie klienta stosowana jest także automatyczna 4-biegowa skrzynia Allison AT 542. Pojazd zbudowany jest w oparciu o kratownicę o podwyższonej trwałości wykonaną z profili nierdzewnych, a silnik podobnie jak w pierwowzorze umieszczono na zwisie przednim. Zawieszenie pierwszej osi jest mechaniczne, natomiast w drugiej zastosowano pneumatyczne poduszki powietrze. Pomost tylny ma obniżoną podłogę do 340 mm, co jest znacznym ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych, ale zarazem warunkuje pojawienie się krytykowanych przez pasażerów schodów wewnętrznych. Nadwozie o długości 7675 mm wyposażono w dwie pary elektro-pneumatycznych dwuskrzydłowych drzwi odskokowo-wychylnych (w układzie 0-2-2) o szerokości 1200 mm zapewniając swobodną wymianę pasażerów na przystankach. Jednorazowo na pokład może wejść 45 osób, z czego od 18 do 22 (w zależności od wersji wyposażenia wnętrza) może podróżować na miejscach siedzących. Nad bezpieczeństwem ich jazdy czuwa montowany standardowo układ ABS. Karoserie minibusów serii M081 wykonano ze stali nierdzewnej, przy dużym udziale tworzyw sztucznych wykorzystywanych przy produkcji ścian czołowej i tylnej, dachu oraz opasek bocznych, zapewniając tym samym wysoką odporność antykorozyjną. W 2000 roku zgodnie z sugestiami przewoźników fabryka przeprowadziła modernizację "Edików", wprowadzono do oferty możliwość zastosowania automatycznej skrzyni biegów, zwalniacza (retardera) oraz nowej zamykanej kabiny kierowcy. Odświeżone pojazdy zyskały nowy przydomek „Vero”. W 2003 roku jako standard w ofercie wprowadzono udoskonaloną odmianę dobrze znanego silnika, ale zgodną z wymogami restrykcyjnej normy Euro3.

Jelcz, krytykowany za większość swoich wyrobów, tym razem zaprezentował się od najlepszej strony. Do niewątpliwych zalet nowej linii minibusów należą: zwrotność, ekonomiczność jazdy, solidne wykonanie, dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz specyfiki odbiorców. Wady konstrukcji to awaryjne zawieszenie osi tylnej, wolne napędy maszyn drzwiowych oraz schody wewnętrzne niedostatecznie zabezpieczone poręczami.

Do połowy 2004 roku wyprodukowano ponad 105 sztuk M081MB, a w ostatnim bardzo udanym dla spółki Polskie Autobusy przetargu MPK S.A. w Krakowie zakontraktowało 32 pojazdy w najnowszej odmianie MB/3. Mimo niewątpliwego sukcesu, losy "Vero" wydają się być niepewne: po pierwsze z powodu wysokiej ceny, po drugie współpraca pomiędzy Jelczem a Autosanem wyklucza wewnętrzną konkurencje, w związku z tym planowane jest uruchomienie na Śląsku produkcji nowego minibusu M083 opartego na konstrukcji Autosana A0808MN Koliber.

W szczecińsko-polickiej sieci komunikacyjnej autobusy M081MB nie występują w regularnych przewozach. Jedynym egzemplarzem o numerze bocznym 602 zakupionym w 2001 roku do obsługi Linii Powiatowej może się pochwalić SPPK. Wraz z likwidacją LP został on przekwalifikowany na autobus szkolny. Dodatkowo w zajezdni przy ulicy Fabrycznej stacjonuje jedna sztuka w odmianie turystycznej oznaczona symbolem T081MB (nr rejestracyjny ZPL E666), charakteryzuje się: pojedynczymi jednopłatowymi drzwiami odskowo-wychylnymi (układ 0-1-0, szerokość 780 mm), brakiem części niskopodłogowej (podwozie MB 0815 D), 27 wygodnymi rozsuwanymi fotelami oraz dynamiczniejszym silnikiem OM0904LA.II/8 o mocy 152 KM. Komfort podróży zapewniają: klimatyzacja, zestaw audio-video, minibarek oraz indywidualne nawiewy i oświetlenie. Jelczański autokar służy do obsługi międzynarodowych i krajowych przewozów turystycznych i w przeciwieństwie do M081MB 602 nie nosi numeru taborowego, ani zakładowych barw polickiej zajezdni.
na podstawie: IGKM, Infobus,
SPPK oraz informacji własnych
opracował: konjo

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat