Encyklopedia

Rathgeber M 5.65

dodane przez kajetansz

Silnie rozbudowujące się Monachium w latach 60-tych XX wieku ciągle wydłużało swoje trasy tramwajowe. W 1962 rada miejska podjęła decyzję o zakupie kolejnych 24 składów tramwajów M+m o wartości około 8,4 milionów marek. Jednak z powodu wieku starszych tramwajów w 1963 roku zamówiono kolejne 21 składów tramwajów M+m. Dostarczone w 1963 roku motorowe wagony do Monachium otrzymały oznaczenie typu M 5.65 i od swoich poprzedników typu M 4.65 różniły się pod wieloma względami:
  • drzwi odskokowo-odsuwne zamiast teleskopowych
  • przesunięcie drugich drzwi zza środkowej osi przed nią co pozwoliło na łatwiejszy przepływ pasażerów, a motorniczemu dodatkowo ułatwiło możliwość obserwacji drzwi
  • nową rynną wokół dachu
  • fabrycznie zamontowano w kabinach motorniczego radiotelefon UKF
  • ułatwiono obsługę zmieniania kierunków w kasetonie
  • fabrycznie przystosowano tramwaje do obsługi bezkonduktorskiej
  • począwszy od trzeciego dostarczonego wagonu tramwaje fabrycznie zostały wyposażone w połówkowy odbierak prądu
  • począwszy od dziewiątego dostarczonego wagonu tramwaje fabrycznie ostały wyposażone w elektryczne sterowanie rozruchem i hamowaniem przez firmę AEG „Geamatic”


Eksploatacja tramwajów M 5.65 w Monachium



Po przybyciu do Monachium tramwaje te zostały od razu skierowane do obsługi najważniejszych linii łączących północne monachijskie dzielnice z południową częścią miasta. Jako, że po wydłużeniu jednej z takich linii jej obciążenie znacznie wzrosło w 1965 roku zamówiono kolejne 30 sztuk tramwajów M 5.65 w celu eksploatacji „trojaków” M 5.65+M 5.65+m 5.65. Takie trojaki skierowano na reprezentacyjną monachijską linię 8, gdzie kursowały co 3 – 4 minuty. By przygotować wszystkie tramwaje M 5.65 do obsługi „trojaków” zamontowano w pierwszych tramwajach z początku dostawy również elektryczne sterowanie rozruchem i hamowaniem. Po 1983 roku z ulic Monachium zniknęły „trojaki”, jak i składy 2xM 5.65 i wraz z głównymi przeglądami usuwano z tramwajów M 5.65 innowacje umożliwiające jazdę w składzie dwóch wagonów motorowych. Ostatnie tramwaje M 5.65 wycofano z eksploatacji w 2005 roku, a jako historyczne zachowano dwa egzemplarze. Wiele z tych tramwajów sprzedano do Rumunii.

Eksploatacja tramwajów M 5.65 w Braszowie



W październiku 1997 roku do Braszowa dostarczono z Monachium 6 tramwajów M 5.65. Nadano im nowe numery, jednak pozostawiono monachijskie reklamy(!). Jednak z powodu złego stanu torowisk wyjeżdżały jedynie jako tramwaje rezerwowe. Z powodu defektów wycofano je dość szybko z eksploatacji, tak, że nie doczekały się tamtejszej likwidacji sieci tramwajowej 18 listopada 2006 roku.

Eksploatacja tramwajów M 5.65 w Bukareszcie



W lipcu 1994 roku do Bukaresztu dostarczono pierwsze 7 sztuk tramwajów M 5.65. Po krótkich jazdach próbnych tramwaje skierowano na linie. Niestety, zły stan torowiska doprowadzał do częstych wykoleń tych trzyosiowych tramwajów, więc rozpoczęto ich przebudowę na tramwaje czteroosiowe montując dwa wózki z tramwajów V3A. Podobnie jak w M 4.65 zamontowano lusterka wsteczne po lewej stronie tramwaju. Obecnie z 27 dostarczonych do rumuńskiej stolicy tramwajów M 5.65 w eksploatacji pozostaje nadal 25 egzemplarzu. Jeden z tramwajów przebudowano na restaurację na szynach.

Eksploatacja tramwajów M 5.65 w Krajowa



W październiku 2005 do Krajowa dostarczono 7 tramwajów M 5.65, które do tej pory znajdują się w eksploatacji. 2 z nich przebudowano podobnie jak w Bukareszcie na tramwaje czteroosiowe.

Tramwaje M 5.65 w Sidney



W styczniu 1999 do sidneyskiego muzeum tramwajów dostarczono 2 tramwaje M 5.65 o numerach 2656 i 2666. Połączono je tyłami, gdyż torowisko tego muzeum nie posiada żadnych pętli.
na podstawie:
Badalec Thomas, Omnich Klaus “Münchens M-Wagen. 50 Jahre auf drei Achsen”, InterTramFachbuchverlag OHG, München 1999
Höltge Dieter, Kochems Michael „Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland, Band 10: Bayern”, EK—Verlag, Freiburg 2006
Reuther Axel “Album der deutschen Straßenbahn- und Stadtbahnfahrzeuge 1948 – 2005”, GeraMond Verlag, München 2005
Sappel Albrecht, Jeanmaire-dit-Quartier Claude „Städtische Strassenbahn München. Ein Bildbericht über die Entwicklung der elektrischen Strassenbahn-Fahrzeuge in München. The Trams of Munich. A Pictorial History of Munich’s Electrical Trams“, Verlag Eisenbahn, Villigen 1979
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
Rathgeber
Model:
M 5.65
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Długość:
13,25 m
Szerokość:
2,2 m
Wysokość:
3,015 m
Liczba osi:
3
Masa własna:
16 400 kg
Wysokość podłogi:
830 mm
Liczba i moc silników:
2 x 100 kW
Liczba miejsc siedzących:
21
Liczba miejsc ogółem:
111
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie