Encyklopedia
Moderus Beta MF 29 AC BD
dodane przez Pepe; zmodyfikowane przez man
W dniach 19 (przekazanie ogłoszenia) i 24 (publikacja) czerwca 2020 roku Tramwaje Szczecińskie wystartowały z przetargiem na dostawę nadwozi, podzespołów i innych elementów niezbędnych dla montażu dwóch częściowo niskopodłogowych tramwajów, z opcją na kolejne dwa pojazdy. W odróżnieniu od poprzednich podobnych postępowań, dzięki którym w mieście pojawiły się cztery pojazdy Moderus Beta, tym razem tramwaje miały być dwukierunkowe. Termin składania ofert został określony na 31 lipca 2020 r.
O wyborze oferty zadecydowała cena (90%), a także okres gwarancji (10%). Przetarg wygrał Modertrans Poznań, który za dwa dwukierunkowe pojazdy zażądał kwoty 12 588 300 zł.
Moderus Beta MF 29 AC BD – bo taki tramwaj trafił ostatecznie do Szczecina, to trzyczłonowy, dwukierunkowy wagon silnikowy z udziałem niskiej podłogi wynoszącym 25%. Nadwozie opiera się na czterech wózkach, na których znajduje się osiem silników prądu przemiennego.
Nazwę modelu należy rozumieć jako:
MF - (ang. middle floor) oznacza wagon częściowo niskopodłogowy,
29 - jest to 29 wersja typu Moderus Beta zaprojektowania przez producenta,
AC - (ang. alternating current) oznacza, że pojazd posiada silniki zasilane prądem przemiennym,
BD - (ang. bidirectional) wagon dwukierunkowy.
Cały pojazd, tj. zarówno przedział pasażerski, jak również kabina motorniczego, posiada klimatyzację i ogrzewanie. Poza tym wyposażony został w system informacji pasażerskiej (wizualny i głosowy) oraz monitoring zewnętrzny i wewnętrzny. Nowością dla Szczecinian będą gniazda USB (po dwa w każdym członie) do ładowania telefonu komórkowego. W części niskopodłogowej zamontowano również automat do sprzedaży biletów.
Pojazd posiada 46 miejsc siedzących (w tym 6 uchylnych) zamontowanych w układzie 1+1 oraz 2+1.
Pierwszy Moderus Beta MF 29 AC BD dotarł do zajezdni Pogodno wczesnym rankiem 14 grudnia 2020 roku. Ostatecznie nie został on złożony przy ulicy Klonowica, ale przez pracowników szczecińskich warsztatów w Poznaniu, co umożliwiło jego wyjazd na jazdy próbne w południe tego samego dnia. Wagon otrzymał numer taborowy 621. Druga dwukierunkowa "Beta" została dostarczona w nocy z 29/30 grudnia 2020. Otrzymała ona numer taborowy 622.
621 zadebiutował 16 stycznia na linii 7, a 622 4 lutego na „ósemce”.
W ramach pierwszego zamówienia do Szczecina dotarły dwa pojazdy dwukierunkowe. Początkowo nieoficjalnie, zapowiadało się skorzystanie z możliwości rozszerzenia zamówienia o kolejne dwa wagony.
Dwukierunkowe „Bety” mają być wykorzystywane na skróconych trasach podczas remontów – bez konieczności zawracania na pętli. W przyszłości służyć one mają na planowanej trasie do osiedla przy ulicy Santockiej, przez ulicę 26 Kwietnia, gdzie zamiast typowej pętli powstać ma krańcówka.
Kolejne dwukierunkowe „Bety”
24 września 2021 roku zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółka Tramwaje Szczecińskie poinformowała, o skorzystaniu z prawa opcji dostawy niezbędnych elementów do montażu kolejnych dwóch dwukierunkowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów. (patrz: Będą dodatkowe tramwaje dwukierunkowe) Modertrans Poznań ma 120 dni na dostarczenie kompletu do montażu pierwszej sztuki i 180 na elementy drugiego pojazdu. Oznacza to, że w pierwszej połowie 2022 roku można się spodziewać debiutu nowych wagonów. Ich koszt wyniósł 11 783 400 zł. Pierwszy z wozów (numer #623) do zajezdni Pogodno dotarł w nocy z 27 na 28 grudnia 2021 roku. Drugi (#624) na szczecińskich torach znalazł się w nocy z 25 na 26 stycznia 2022. Zakończyło to dostawy wszystkich czterech pojazdów tego typu. Wagony z opcji, tak jak te z zamówienia podstawowego zostały złożone w Poznaniu, a do Szczecina trafiły na lawetach. Oba wagony w ruchu liniowym pojawiły się 19 lutego 2022 roku.I jeszcze dwie...
Na początku 2023 roku Tramwaje Szczecińskie rozpisały przetarg na dostawę nadwozi, elementów i podzespołów umożliwiających zmontowanie kolejnych dwóch częściowo niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Termin składania ofert mijał 7 lutego. Przetarg jest II etapem projektu pn. „Zakup 6 sztuk tramwajów częściowo niskopodłogowych, dwukierunkowych dla miasta Szczecina”.
Zgodnie z przewidywaniami wpłynęla jedna oferta od firmy Modertrans Poznań, która dwa dwukierunkowe pojazdy Moderus Beta wyceniła na 15,242 mln złotych (przy budżecie wynoszącym 15,646 mln zł). Przetarg został rozstrzynięty na korzyść poznańskiego producenta 28 marca 2023 roku, a umowę podpisano 19 kwietnia. Pierwsza dostawa powinna odbyć się w ciągu 160, a druga w ciągu 220 dni.
Pierwsza „Beta” z tego zamówienia (#625) dotarła do zajezdni Pogodno około godziny 1:45 w poniedziałek 9 października 2023 roku. Na ulicach Szczecina zadebiutowała w dniu 21 października w obsłudze linii 10. Drugi i ostatni pojazd (#626) z tego zamówienia rozładowany został na terenie EZP w nocy z 8 na 9 listopada 2023 roku. Ostatnia „Beta” zadebiutowała na „piątce” 24 listopada.Drugą okazją do wykorzystania dwukierunkowości wagonów, począwszy od 29 lipca 2023 roku była obsługa tymczasowej trasy skróconej linii 5 (Wawrzyniaka - Żołnierska) z powodu remontu układu drogowego na Krzekowie i jednoczesnej likwidacji pętli „Krzekowo”.
Po raz trzeci dwukierunkowość tramwajów została wykorzystana od 29 czerwca 2024 roku na tymczasowej trasie linii 4, w związku z przebudową alei Powstańców Wlkp. i wstrzymaniem na tym odcinku ruchu tramwajowego.
350 mm (drugi człon)
925 mm (człony skrajne)
Średni wiek pojazdu: 2,50 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
621 | Moderus Beta MF 29 AC BD | 2020 | 16.01.2021 | Pogodno | dostawa w nocy 13/14.12.2020 | |
622 | Moderus Beta MF 29 AC BD | 2020 | 04.02.2021 | Pogodno | dostawa w nocy 29/30.12.2020 | |
623 | Moderus Beta MF 29 AC BD | 2021 | 19.02.2022 | Pogodno | dostawa w nocy 27/28.12.2021 | |
624 | Moderus Beta MF 29 AC BD | 2022 | 19.02.2022 | Pogodno | dostawa w nocy 25/26.01.2022 | |
625 | Moderus Beta MF 29 AC BD | 2023 | 21.10.2023 | Pogodno | dostawa w nocy 08/09.10.2023 | |
626 | Moderus Beta MF 29 AC BD | 2023 | 24.11.2023 | Pogodno | dostawa w nocy 08/09.11.2023 |