Encyklopedia

Moderus Beta MF 29 AC BD

dodane przez Pepe; zmodyfikowane przez man

09.11.2023
Dodano informację o dostawie pojazdu #626 fan004
28.04.2023
Dodano informację o pierwszym wykorzystaniu dwukierunkowości „Bet” fan004
29.03.2023
Dodano informacje o przetargu na kolejne dwa wagony ze stycznia 2023 roku fan004
26.01.2022
Dodano informacje o dostawie wagonów zamówionych w ramach opcji fan004
24.09.2021
Dodano informacje o skorzystaniu z prawa opcji na kolejne dwa pojazdy fan004
27.12.2020
dodano uszczegółowienie postępowania przetargowego Pepe

W dniach 19 (przekazanie ogłoszenia) i 24 (publikacja) czerwca 2020 roku Tramwaje Szczecińskie wystartowały z przetargiem na dostawę nadwozi, podzespołów i innych elementów niezbędnych dla montażu dwóch częściowo niskopodłogowych tramwajów, z opcją na kolejne dwa pojazdy. W odróżnieniu od poprzednich podobnych postępowań, dzięki którym w mieście pojawiły się cztery pojazdy Moderus Beta, tym razem tramwaje miały być dwukierunkowe. Termin składania ofert został określony na 31 lipca 2020 r.

O wyborze oferty zadecydowała cena (90%), a także okres gwarancji (10%). Przetarg wygrał Modertrans Poznań, który za dwa dwukierunkowe pojazdy zażądał kwoty 12 588 300 zł.

Moderus Beta MF 29 AC BD – bo taki tramwaj trafił ostatecznie do Szczecina, to trzyczłonowy, dwukierunkowy wagon silnikowy z udziałem niskiej podłogi wynoszącym 25%. Nadwozie opiera się na czterech wózkach, na których znajduje się osiem silników prądu przemiennego.

Nazwę modelu należy rozumieć jako:
MF (ang. middle floor) oznacza wagon częściowo niskopodłogowy, 
29 - jest to 29 wersja typu Moderus Beta zaprojektowania przez producenta,
AC (ang. alternating current) oznacza, że pojazd posiada silniki zasilane prądem przemiennym,
BD (ang. bidirectional) wagon dwukierunkowy.

zdjęcie
Dwukierunkowy Moderus w obsłudze niedzielnej „siódemki”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Długość tramwaju jest taka sama jak jednokierunkowych Moderusów Beta 25 AC i wynosi 28 250 mm. W burtach znajduje się dziesięcioro drzwi wychylno-odskokowych w układzie 2-2-2-2-1 (po obu stronach pojazdu). Trzecie drzwi znajdują się w środkowym, niskopodłogowym członie. Zainstalowane zostały w nich dwie rampy (po jednej dla każdego kierunku jazdy) ułatwiające dostanie się do pojazdu osobom niepełnosprawnym. W niskopodłogowej części znajdują się również dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym).

Cały pojazd, tj. zarówno przedział pasażerski, jak również kabina motorniczego, posiada klimatyzację i ogrzewanie. Poza tym wyposażony został w system informacji pasażerskiej (wizualny i głosowy) oraz monitoring zewnętrzny i wewnętrzny. Nowością dla Szczecinian będą gniazda USB (po dwa w każdym członie) do ładowania telefonu komórkowego. W części niskopodłogowej zamontowano również automat do sprzedaży biletów.

Pojazd posiada 46 miejsc siedzących (w tym 6 uchylnych) zamontowanych w układzie 1+1 oraz 2+1.

Pierwszy Moderus Beta MF  29 AC BD dotarł do zajezdni Pogodno wczesnym rankiem 14 grudnia 2020 roku. Ostatecznie nie został on złożony przy ulicy Klonowica, ale przez pracowników szczecińskich warsztatów w Poznaniu, co umożliwiło jego wyjazd na jazdy próbne w południe tego samego dnia. Wagon otrzymał numer taborowy 621. Druga dwukierunkowa "Beta" została dostarczona w nocy z 29/30 grudnia 2020. Otrzymała ona numer taborowy 622.

621 zadebiutował 16 stycznia na linii 7, a 622 4 lutego na „ósemce”.

zdjęcie
Mroźny debiut
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W ramach pierwszego zamówienia do Szczecina dotarły dwa pojazdy dwukierunkowe. Początkowo nieoficjalnie, zapowiadało się skorzystanie z możliwości rozszerzenia zamówienia o kolejne dwa wagony.

Dwukierunkowe „Bety” mają być wykorzystywane na skróconych trasach podczas remontów – bez konieczności zawracania na pętli. W przyszłości służyć one mają na planowanej trasie do osiedla przy ulicy Santockiej, przez ulicę 26 Kwietnia, gdzie zamiast typowej pętli powstać ma krańcówka.

Kolejne dwukierunkowe „Bety”

zdjęcie
Tuż po rozładunku najnowszego Moderusa
24 września 2021 roku zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółka Tramwaje Szczecińskie poinformowała, o skorzystaniu z prawa opcji dostawy niezbędnych elementów do montażu kolejnych dwóch dwukierunkowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów. (patrz: Będą dodatkowe tramwaje dwukierunkowe) Modertrans Poznań ma 120 dni na dostarczenie kompletu do montażu pierwszej sztuki i 180 na elementy drugiego pojazdu. Oznacza to, że w  pierwszej połowie 2022 roku można się spodziewać debiutu nowych wagonów. Ich koszt wyniósł 11 783 400 zł.

zdjęcie
Debiutant w drodze na Turkusową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy z wozów (numer #623) do zajezdni Pogodno dotarł w nocy z 27 na 28 grudnia 2021 roku. Drugi (#624) na szczecińskich torach znalazł się  w nocy z 25 na 26 stycznia 2022. Zakończyło to dostawy wszystkich czterech pojazdów tego typu. Wagony z opcji, tak jak te z zamówienia podstawowego zostały złożone w Poznaniu, a do Szczecina trafiły na lawetach. Oba wagony w ruchu liniowym pojawiły się 19 lutego 2022 roku.

I jeszcze dwie...

Na początku 2023 roku Tramwaje Szczecińskie rozpisały przetarg na dostawę nadwozi, elementów i podzespołów umożliwiających zmontowanie kolejnych dwóch częściowo niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Termin składania ofert mijał 7 lutego. Przetarg jest II etapem projektu pn. „Zakup 6 sztuk tramwajów częściowo niskopodłogowych, dwukierunkowych dla miasta Szczecina”.

Zgodnie z przewidywaniami wpłynęla jedna oferta od firmy Modertrans Poznań, która dwa dwukierunkowe pojazdy Moderus Beta wyceniła na 15,242 mln złotych (przy budżecie wynoszącym 15,646 mln zł). Przetarg został rozstrzynięty na korzyść poznańskiego producenta 28 marca 2023 roku, a umowę podpisano 19 kwietnia. Pierwsza dostawa powinna odbyć się w ciągu 160, a druga w ciągu 220 dni.

zdjęcie
Kolejne dziecko Modertransu mknie przez plac Zwycięstwa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsza „Beta” z tego zamówienia (#625) dotarła do zajezdni Pogodno około godziny 1:45 w poniedziałek 9 października 2023 roku. Na ulicach Szczecina zadebiutowała w dniu 21 października w obsłudze linii 10. Drugi i ostatni pojazd (#626) z tego zamówienia rozładowany został na terenie EZP w nocy z 8 na 9 listopada 2023 roku. Ostatnia „Beta” zadebiutowała na „piątce” 24 listopada.

Na podstawie wiedzy własnej oraz informacji dostępnych na stronie Infotram opracował Wojciech Szłapacki (fan004).

zdjęcie
Dwukierunkowe tramwaje w końcu zostały docenione
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz pierwszy dwukierunkowość „Bet” wykorzystano w maju 2023 roku, gdy tramwaje linii 8 skierowane zostały na skróconą trasę (Gumieńce - Brama Portowa) w związku z przebudową torowisk na placach Brama Portowa i Zwycięstwa. 

zdjęcie
Dwukierunkowa „Beta” chowa się pod parasolem drzew
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 
Drugą okazją do wykorzystania dwukierunkowości wagonów, począwszy od 29 lipca 2023 roku była obsługa tymczasowej trasy skróconej linii 5 (Wawrzyniaka - Żołnierska) z powodu remontu układu drogowego na Krzekowie i jednoczesnej likwidacji pętli „Krzekowo”.

Po raz trzeci dwukierunkowość tramwajów została wykorzystana od 29 czerwca 2024 roku na tymczasowej trasie linii 4, w związku z przebudową alei Powstańców Wlkp. i wstrzymaniem na tym odcinku ruchu tramwajowego.

Producent:
Modertrans
Model:
MF 29 AC BD
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
10 (2-2-2-2-1) - po obu stronach pojazdu
Długość:
28 250 mm
Szerokość:
2 354 mm
Wysokość:
3350 mm
Liczba osi:
8
Wysokość podłogi:
300 mm (drzwi w drugim członie)
350 mm (drugi człon)
925 mm (człony skrajne)
Liczba miejsc siedzących:
46
Liczba miejsc stojących:
150
Liczba miejsc ogółem:
196
Lata produkcji:
od 2020
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
6/6
Niskopodłogowość:
25%
Prędkość maksymalna:
70 km/h

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 6
Średni wiek pojazdu: 2,50 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
621 Moderus Beta MF 29 AC BD 2020 16.01.2021 Pogodno dostawa w nocy 13/14.12.2020
622 Moderus Beta MF 29 AC BD 2020 04.02.2021 Pogodno dostawa w nocy 29/30.12.2020
623 Moderus Beta MF 29 AC BD 2021 19.02.2022 Pogodno dostawa w nocy 27/28.12.2021
624 Moderus Beta MF 29 AC BD 2022 19.02.2022 Pogodno dostawa w nocy 25/26.01.2022
625 Moderus Beta MF 29 AC BD 2023 21.10.2023 Pogodno dostawa w nocy 08/09.10.2023
626 Moderus Beta MF 29 AC BD 2023 24.11.2023 Pogodno dostawa w nocy 08/09.11.2023