Encyklopedia

Moderus Beta MF 29 AC BD

dodane przez Pepe; zmodyfikowane przez fan004

27.12.2020
dodano uszczegółowienie postępowania przetargowego Pepe

W dniach 19 (przekazanie ogłoszenia) i 24 (publikacja) czerwca 2020 roku Tramwaje Szczecińskie wystartowały z przetargiem na dostawę nadwozi, podzespołów i innych elementów niezbędnych dla montażu dwóch częściowo niskopodłogowych tramwajów, z opcją na kolejne dwa pojazdy. W odróżnieniu od poprzednich podobnych postępowań, dzięki którym w mieście pojawiły się cztery pojazdy Moderus Beta, tym razem tramwaje miały być dwukierunkowe. Termin składania ofert został określony na 31 lipca 2020 r.

O wyborze oferty zadecydowała cena (90%), a także okres gwarancji (10%). Przetarg wygrał Modertrans Poznań, który za dwa dwukierunkowe pojazdy zażądał kwoty 12 588 300 zł.

Moderus Beta MF 29 AC BD – bo taki tramwaj trafił ostatecznie do Szczecina, to trzyczłonowy, dwukierunkowy wagon silnikowy z udziałem niskiej podłogi wynoszącym 25%. Nadwozie opiera się na czterech wózkach, na których znajduje się osiem silników prądu przemiennego.

Nazwę modelu należy rozumieć jako:
MF (ang. middle floor) oznacza wagon częściowo niskopodłogowy, 
29 - jest to 29 wersja typu Moderus Beta zaprojektowania przez producenta,
AC (ang. alternating current) oznacza, że pojazd posiada silniki zasilane prądem przemiennym,
BD (ang. bidirectional) wagon dwukierunkowy.

Długość tramwaju jest taka sama jak jednokierunkowych Moderusów Beta 25 AC i wynosi 28 250 mm. W burtach znajduje się dziesięcioro drzwi wychylno-odskokowych w układzie 2-2-2-2-1 (po obu stronach pojazdu). Trzecie drzwi znajdują się w środkowym, niskopodłogowym członie. Zainstalowane zostały w nich dwie rampy (po jednej dla każdego kierunku jazdy) ułatwiające dostanie się do pojazdu osobom niepełnosprawnym. W niskopodłogowej części znajdują się również dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym).

Cały pojazd, tj. zarówno przedział pasażerski, jak również kabina motorniczego, posiada klimatyzację i ogrzewanie. Poza tym wyposażony został w system informacji pasażerskiej (wizualny i głosowy) oraz monitoring zewnętrzny i wewnętrzny. Nowością dla Szczecinian będą gniazda USB (po dwa w każdym członie) do ładowania telefonu komórkowego. W części niskopodłogowej zamontowano również w automat do sprzedaży biletów.

Pojazd posiada 46 miejsc siedzących (w tym 6 uchylnych) zamontowanych w układzie 1+1 oraz 2+1.

Pierwszy Moderus Beta MF  29 AC BD dotarł do zajezdni Pogodno wczesnym rankiem 14 grudnia 2020 roku. Ostatecznie nie został on złożony przy ulicy Klonowica, ale przez pracowników szczecińskich warsztatów w Poznaniu, co umożliwiło jego wyjazd na jazdy próbne w południe tego samego dnia. Wagon otrzymał numer taborowy 621. Druga dwukierunkowa "Beta" została dostarczona w nocy z 29/30 grudnia 2020. Otrzymała ona numer taborowy 622.

621 zadebiutował 16 stycznia na linii 7.

zdjęcie
Mroźny debiut
aktualna ocena: 4,80, liczba ocen: 55

W ramach pierwszego zamówienia do Szczecina dotarły dwa pojazdy dwukierunkowe. Jeszcze nieoficjalnie, zapowiada się skorzystanie z możliwości rozszerzenia zamówienia o kolejne dwa wagony.

Dwukierunkowe „Bety” mają być wykorzystywane na skróconych trasach podczas remontów – bez konieczności zawracania na pętli. W przyszłości służyć one mają na planowanej trasie do osiedla przy ulicy Santockiej, przez ulicę 26 Kwietnia, gdzie zamiast typowej pętli powstać ma krańcówka.

Na podstawie wiedzy własnej oraz informacji dostępnych na stronie Infotram opracował Wojciech Szłapacki ( fan004).


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 2
Średni wiek pojazdu: 1,00 rok
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
621 Moderus Beta MF 29 AC BD 2020 16.01.2021 Pogodno dostawa w nocy 13/14.12.2020
622 Moderus Beta MF 29 AC BD 2020 --.--.---- Pogodno dostawa w nocy 29/30.12.2020