Encyklopedia

Neoplan N4020

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez MQ

Z początku niskowejściowe, a w późniejszym okresie niskopodłogowe Neoplany zrewolucjonizowały transport miejski. 15-metrowe autobusy w Polsce częściowo wyparły wysokopodłogowe autobusy, tym samym mieszcząc więcej pasażerów niż ówczesne autobusy solowe.

Neoplan N4020 miał swoją premierę w 1988 roku. Początkowo produkowany był przez niemiecką fabrykę Neoplana, natomiast od 1996 roku model ten wyrabiany był w polskim oddziale w Bolechowie - Osiedle pod Poznaniem (obecnie Solaris Bus&Coach). Jego następcą został Solaris Urbino 15.

Sam autobus ma 14,6 metra długości, 2,5 metra szerokości oraz w zależności od obecności agregatu klimatyzacji 2,78 lub 2,95 metra wysokości. Konstrukcja autobusu wykonana jest z profili ze stali nierdzewnej, natomiast poszycie zewnętrzne z blach aluminiowych. Przednia ściana autobusy została wykonana z paneli z tworzyw sztucznych, podzielonych a trzy części, przez co ułatwiona jest ich wymiana w razie uszkodzenia. Ze względu na długość pojazdu niezbędne było dodanie trzeciej osi do autobusu, która ze względu na możliwości manewrowania jest skrętna. Do autobusu można dostać się poprzez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi. W pierwszych latach produkcji wysokość podłogi w poszczególnych drzwiach wynosiła 320 mm (przednie), 320 mm (środkowe) oraz 635 mm (tylne). Po wejściu na rynek autobusu Neoplan N4020td (towerdrive), w którym umieszczono silnik w pozycji pionowej (tzw. szafy na końcu pojazdu), we wszystkich drzwiach została obniżona do 320 mm.

Klienci Neoplana, mieli wiele możliwości, co do wyboru jednostki napędzającej oraz skrzyni biegów. Napęd 15-metrowca mógł stanowić DAF GS 200M o mocy 272 koni mechanicznych, MAN D2865 LUH 05 o mocy 270 koni mechanicznych, MAN D0826 LOH 18 o mocy 260 koni mechanicznych lub Mercedes Benz OM447hLA o mocy aż 299 koni mechanicznych. W skrzyniach biegów również jest podobny wybór. Z pięciobiegowych skrzyni można spotkać ZF 5HP-500, ZF 5HP-590 i ZF 5HP-600, natomiast z trzy przełożenia oferuje firma Voith z modelami D851.3 oraz D864.3.

Na przedniej osi zostały zamontowane hamulce tarczowe, natomiast na dwóch tylnych bębnowe. Autobus w standardzie posiada system zabiegania blokady kół podczas hamowania ABS, ASR, czyli system kontroli nad poślizgiem kół podczas ruszania pojazdu oraz ECAS służący do obniżania oraz podwyższania wysokości nadwozia, bądź przyklęku w jedną stronę.

Kolorystyka wnętrza jest kolejną rzeczą zależną od klienta, natomiast sam autobus mógł pomieścić od 35 do 42 osób na tapicerowanych fotelach i od 109 do 131 osób na miejscach stojących. Cały system informacji pasażerskiej składa się kompletu wyświetlaczy (na początku produkcji składał się z ramek na tablice), znajdujących się z przodu, boku oraz tyle pojazdu. Opcjonalnie klient mógł wybrać jeszcze dodatkowy wyświetlacz po prawej stronie pojazdu, tuż nad pierwszym oknem. Wewnętrzny system informacji pasażerskiej składa sie tylko z czerwonego wyświetlacza zamontowanego na przedzie pojazdu. Dobrą cecha autobusy jest duża ilość uchylnych okienek oraz klap dachowych co sprzyja podróży w upalne dni.

Neoplany N4020 w Polsce

Pierwsze zamówienie Neoplanów N4020 nastąpiło 5 września 1994 roku, kiedy to Warszawa zamówiła jeden egzemplarz tego autobusu. Był to jeden z niewielu egzemplarzy dostarczonych z niemieckiej fabryki, gdyż w 1995 roku podjęto decyzję o budowie fabryki pod Poznaniem, która rok później została otwarta. Wyjechało stamtąd 169 15-metrowców, wszystkie trafiły na Polski rynek.

Neoplany N4020 w MZA Warszawa

zdjęcie
Nie tylko polickie wozy lubią się poddymić
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy Neoplan do stolicy trafił w 1994 z niemieckiej fabryki i był pierwszym niskopodłogowym autobusem w Warszawie. Został mu przydzielony numer 6455 i trafił na teren zajezdni R-5 Inflancka. Następna dostawa miała miejsce dopiero w 1997 roku i do Warszawy przyjechało 31 autobusów. W 1998 na stan MZA weszło 45 takich pojazdów, a w 1999 roku miała miejsce ostatnia dostawa 27 autobusów co daje razem 104 autobusy. W 2005 roku wszystkie egzemplarze autobusów trafiły do zajezdni R-11 Kleszczowa, ze względu na gromadzenie taboru jednego producenta w jednej zajezdni. 33 ze wszystkich 104 autobusów posiadają stojący silnik. W 2007 roku skasowano autobus o numerze 6870, ze względu na poważny wypadek. Od 2008 roku MZA Warszawa dokonuje napraw bieżących taboru ze względu na ich fatalny stan. Do NB wytypowano 70 przedstawicieli tego modelu. W ramach NB wymieniane jest poszycie zewnętrzne, dokonuje się remontu silnika, uzupełniane są wszystkie brak, maluje się pojazd oraz dokonywana jest naprawa tapicerska wszystkich foteli w autobusie. W ostatnich latach częstym zjawiskiem są zapłony komory silnika.

Neoplany N4020 w MPK Radom

Pierwsze trzy pojazdy spod znaku Neoplana trafiły do MPK Radom w 1997 roku w liczbie trzech sztuk otrzymując numery boczne z zakresu 807 - 809. W następnym roku do zajezdni MPK trafiło aż 20 sztuk tych pojazdów. Numeracje są w zakresie 810 - 820 oraz 823 - 831. W 1999 roku do Radomia dotarły Neoplany N4020td, które dostały numery 841, 842 i 843.

Jako ciekawostkę można podać, iż tamtejsi kierowcy bardzo dobrze radzą sobie z takim taborem. Dowodem może być to iż 7 lutego 2006 roku, dwóch kierowców w programie rozrywkowym "Załóż się!", założyło się, że uda im się odpalić zapałkę, przymocowaną na prawym lusterku jednego autobusu, o draskę przymocowaną do lewego lusterka drugiego autobusu. I tak oto przy prędkości 40 km/h autobus 843 zbliżył się do 842 po czym otarł zapałkę o długości 5 cm o draskę o wymiarach 8 cm x 8 cm. Można uważać, że kierowcy są wręcz profesjonalistami, gdyż nikomu wcześniej na świecie w podobnych programach się to nie udało.

Neoplany N4020 w MPK Lublin

Do miasta, które głównie kojarzone jest z trolejbusami (jedna z trzech czynnych sieci w Polsce), autobusy solowe klasy MEGA trafiły na przestrzeni 4 lat. W 1996 do Lublina przyjechało 10 nowych Neoplanów N4020, które otrzymały numerację w zakresie 2191 - 2201. W kolejnym roku do floty przewoźnika dołączyło 7 kolejnych "megatransów". W tym wypadku numeracja została przydzielona z zakresu 2202 - 2209. W roku 1998 na stan MPK weszło 9 autobusów, tym razem trafiła im się numeracja z zakresu 2227 - 2235, natomiast w 1999 roku do Lublina przyjechał ostatni z zamówionych egzemplarzy, jedyny w Lublinie z usytuowanym pionowo silnikiem - dostał numer 2249.

Niestety, ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Najwidoczniej obsługa MPK nie jest w stanie eksploatować tych pojazdów w dobrym poziomie, gdyż do tej pory skasowano już 2 autobusy. 2199 rozstał się z lubelską ziemią w 2005 roku, natomiast 2192 został skasowany w 2008 roku.

Neoplany N4020 w MPK Poznań

W stolicy wielkopolski Neoplany N4020 pojawiły się w latach 1996 - 1997 w ilości 19 sztuk. Początkowo autobusy nosiły numery w kolejności 1351 - 1369, zaś w 2006 roku dostały numerację z zakresu 1701 - 1720, bez obsadzonego numeru 1713. Wszystkie stacjonują w zajezdni A-1 Warszawska. W Poznaniu autobusy te sprawują się dobrze, w porównaniu do innych miast.

Neoplany N4020 w MPK Legnica

zdjęcie
W Legnicy główną część taboru stanowią autobusy marki Neoplan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Legnickie MPK wzbogaciło się o 12 takich pojazdów. W 1997 roku do zajezdni przy ulicy Domejki przybył pierwszy Neoplan N4020, w nietypowych, bo czerwono - żółtych barwach. Jest to również jedyny Neoplan w MPK Legnica z poziomo usytuowanych silnikiem. W 1998 roku na stan wpisano kolejne 11 pojazdów, tym razem wszystkie były w biało - niebieskich barwach oraz z silnikiem usytuowanym pionowo. Autobusy dostały numerację z zakresu 102 - 112. Najłatwiej je spotkać na pętli "Iwaszkiewicza" na liniach 15 i 24, lecz często można spotkać pojedyncze egzemplarze na innych liniach.

Neoplany N4020 w innych firmach

Autobusy te znalazły również nabywców w innych miastach Polski, lecz w mniejszej ilości. I tak pod logiem ZKM Gdańsk kursuje 10 Neoplanów, w MZK Koszalin 6, MPK Kraków - 5, KM Płock zakupił 2 sztuki, natomiast w MPK Wałbrzych, MPK Zduńska Wola oraz Syltrans Lublin kursuje po jednym autobusie.

na podstawie: Solaris Club, Solaris Bus&Coach, Infobus, Wikipedia, Pojazdy komunikacji, Fotogalerii Transportowej TWB, Forum serwisu Komunikacja, Nowa Zajezdnia 01/2007 oraz M. Stiasny "Atlas autobusów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2008
opracował: Michał Pilaszkiewicz

Producent:
Neoplan Polska
Model:
N4020
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
14,6 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
2,78 m, 2,95 m
Liczba osi:
3
Masa własna:
13800 kg
Masa całkowita:
25000 kg
Silnik:
DAF GS 200M, MAN D0826 LOH18, MAN D2865 LUH05, Mercedes Benz OM447hLA
Moc silnika:
200 kW / 272 KM, 191 kW/ 260 KM, 199 kW / 270 KM, 220 kW / 299 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5HP-600, ZF 5HP-500, ZF 5HP-590, Voith D851.3, Voith D864.3
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR
Liczba miejsc siedzących:
35 - 42
Liczba miejsc ogółem:
149 - 163
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Neoplan N4009