Encyklopedia

Düwag N8S-NF

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

09.04.2009
Dodano informacje o eksploatacji tramwajów N8S-NF w Norymberdze. kajetansz
21.07.2007
Dodano zdjęcie wnętrza wagonu Düwag N8S Mario 
21.07.2007
Dodano zdjęcie wnętrze wagonu Düwag N8S Mario 

zdjęcie
Krakowski wagon Düwag N8S #3303 na linii 24
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wagony N8S pierwotnie były produkowane w latach 1976-1977 w konsorcjum MAN/Düwag w Düsseldorfie jako N6S. Po wyprodukowaniu były to dwuczłonowe, sześcioosiowe wagony dwukierunkowe. W latach 1992-1993 podjęto decyzję o ich modernizacji, dzięki czemu otrzymano ośmioosiowy, trójczłonowy tramwaj, z niskopodłogową wstawką oraz wyświetlaczami. Pierwszy i ostatni wózek były skrajne napędowe, a dwa środkowe - toczne. Pojazdy mogły być wykorzystywane na trasach jedno- jak i dwukierunkowych. Podczas modernizacji wyposażono je również w połówkowe pantografy Stemmanna Bs80/V. Zaopatrzono je też w układ jazdy i hamowania pośrednio z układem antypoślizgowym skoordynowanym z piasecznicami SIMATIC. Przy dwukierunkowych trasach motorniczy miał obowiązek zablokowania lewych drzwi tramwaju. Obie kabiny nie różniły się między sobą niczym. Okna były uchylne do środka pojazdu. Każdy z członów posiadałł dwie dmuchawy grzewcze sterowane z kabiny motorniczego oraz cztery wentylatory dachowe. Do zasilania wentylatorów dachowych i nagrzewnic oraz akumulatorów zamontowana została przetwornica wirująca.

Eksploatacja tramwajów N8S-NF w Norymberdze

zdjęcie
Czy niedługo zobaczymy się w Krakowie?
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy tramwaj N8S-NF po wstawieniu w tramwaju N8S części niskopodłogowej wszedł do eksploatacji we wrześniu 1992 roku. Ostatni z dwunastu egzemplarzy N8S-NF w ruchu znalazł się w lipcu 1993 roku. Były to pierwsze tramwaje niskopodłogowe w Norymberdze. W 1995 wszystkie wagony wyposażono w nowe sterowanie zwrotnicami zastępując nadajnik podczerwieni na sterownik cewki indukcyjnej. Dodatkowo zamontowano mocniejsze grzejniki w kabinie motorniczego. Ostatnie wagony N8S-NF z Norymbergi wycofano w 2011 roku. 

N8S-NF w Krakowie

zdjęcie
Wnętrze zmodernizowanego krakowskiego wagonu Düwag N8S
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2006 roku w Krakowie rozpoczęto eksploatację używanych wagonów z Norymbergii. Kupno używanego taboru było spowodowane remontem z jednej tras gdzie potrzebne były dwukierunkowe wagony. Po dostarczeniu przemalowano je w rodowite dla Krakowa barwy, wyposażono w komplety nowych wyświetlaczy oraz wymieniono siedzenia na plastikowe tapicerowane. Poprzednie siedzenia były wykonane z drewnianej sklejki. Łącznie w eksploatacji znajduje się 11 wagonów tego typu.

na podstawie: Wikipedia.pl, Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji, "Nowa Zajezdnia" 01/2007
opracował: Michał Pilaszkiewicz

Eksploatację tramwajów N8S-NF w Norymberdze na podstawie:
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Kochems Michael "Die Stadtbahnwagen der Typen M und N. Entwicklung - Technik - Einsatz", transpress Verlag, Stuttgart 2005
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst "Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter", Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V., Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński

aktualizacja: man

Producent:
Düwag
Model:
N8S
Liczba członów:
2 (po modernizacji 3)
Liczba i układ drzwi:
4 (1-2-2-2)
Długość:
26,08 m
Szerokość:
2, 35 m
Wysokość:
3, 64 m
Liczba osi:
6 (po modernizacji 8)
Masa własna:
25300 kg
Liczba i moc silników:
2x125kW
Liczba miejsc siedzących:
50
Liczba miejsc ogółem:
211
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Lata modernizacji:
1992-1993