Encyklopedia

description Düwag N8S-NF

dodane 17.06.2007, godz. 17:57 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 9.04.2009, godz. 13:37 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

09.04.2009
Dodano informacje o eksploatacji tramwajów N8S-NF w Norymberdze. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
21.07.2007
Dodano zdjęcie wnętrza wagonu Düwag N8S zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario
21.07.2007
Dodano zdjęcie wnętrze wagonu Düwag N8S zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario
Wagony N8S pierwotnie były produkowane w latach 1976-77 w konsorcjum MAN/Düwag w Düsseldorfie jako N6S. Po wyprodukowaniu były to dwuczłonowe, sześcioosiowe wagony dwukierunkowe. W latach 1992-93 podjęto decyzję o ich modernizacji dzięki czemu otrzymano ośmioosiowy, trójczłonowy tramwaj, z niskopodłogową wstawką oraz wyświetlaczami. Pierwszy i ostatni wózek są skrajne napędowe, a dwa środkowe - toczne. Pojazdy mogą być wykorzystywane na trasach jedno- jak i dwukierunkowych. Podczas modernizacji wyposażono je również w połówkowe pantografy Stemmanna Bs80/V. Zaopatrzone są też w układ jazdy i hamowania pośrednio z układem antypoślizgowym skoordynowanym z piasecznicami SIMATIC. Przy dwukierunkowych trasach motorniczy ma obowiązek zablokowania lewych drzwi tramwaju. Obie kabiny nie różnią się niczym. Okna są uchylne do środka pojazdu. Każdy z członów posiada dwie dmuchawy grzewcze sterowane z kabiny motorniczego oraz cztery wentylatory dachowe. Do zasilania wentylatorów dachowych i nagrzewnic oraz akumulatorów zamontowana została przetwornica wirująca.

Eksploatacja tramwajów N8S-NF w Norymberdze



Pierwszy tramwaj N8S-NF po wstawieniu w tramwaju N8S części niskopodłogowej wszedł do eksploatacji we wrześniu 1992 roku. Ostatni z dwunastu egzemplarzy N8S-NF w ruchu znalazł się w lipcu 1993 roku. Były to pierwsze tramwaje niskopodłogowe w Norymberdze. W 1995 wszystkie wagony wyposażono w nowe sterowanie zwrotnicami zastępując nadajnik podczerwieni na sterownik cewki indukcyjnej. Dodatkowo zamontowano mocniejsze grzejniki w kabinie motorniczego. Obecnie w eksploatacji znajduje się 7 tych wagonów. Tak szybko norymberski przewoźnik się ich nie pozbędzie, gdyż są to jedyne dwukierunkowe tramwaje w Norymberdze.

N8S-NF w Krakowie



W 2006 roku w Krakowie rozpoczęto eksploatację używanych wagonów z Norymbergii. Kupno używanego taboru było spowodowane remontem z jednej tras gdzie potrzebne były dwukierunkowe wagony. Po dostarczeniu przemalowano je w rodowite dla Krakowa barwy, wyposażono w komplety nowych wyświetlaczy oraz wymieniono siedzenia na plastikowe tapicerowane. Poprzednie siedzenia były z drewnianej sklejki. Nadano im numery, kolejno: 3301, 3302 oraz 3303.
na podstawie: Wikipedia.pl, Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji, "Nowa Zajezdnia" 01/2007
opracował: Michał Pilaszkiewicz

Eksploatację tramwajów N8S-NF w Norymberdze na podstawie:
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Kochems Michael "Die Stadtbahnwagen der Typen M und N. Entwicklung - Technik - Einsatz", transpress Verlag, Stuttgart 2005
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst "Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter", Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V., Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński