Encyklopedia

Norymberski tramwaj motorowy (doczepny) serii 201

dodane przez kajetansz

Latem 1902 roku do Norymbergi z firmy MAN dostarczono wagon doczepny w celu wypróbowania jego na rozmaitych liniach. Jednak był on za ciężki (8 000 kg) by przy użyciu jedynie rąk mógł być przetaczany na ślepych norymberskich końcówkach. Z tego to powodu w listopadzie 1902 roku wagon został zwrócony producentowi.

Po przebudowie wagonu na wóz motorowy pod tym samym numerem tramwaj dostarczono na wiosnę 1903 roku do Norymbergi. Jako, ze był to pierwszy dostarczony fabrycznie do Norymbergi tramwaj, gdzie siedzenia nie znajdowały się w dwóch ławach, tylko w klasycznie rzędach, to tramwaj nie był używany w eksploatacji liniowej tylko służył przejazdami specjalnymi dla rady miejskiej, bądź innych oficjeli.

Ciekawostką może być to, że był to pierwszy tramwaj w którym zamiast ogrzewania na węgiel zastosowano kaloryfery elektryczne.. Jako, że boczne okna w tramwaju dało się usunąć tramwaj mógł ten pełnić rolę wozu letniego.

Tramwaj ten szybko zakończył swoją karierę, bo już w 1910 roku został przekwalifikowany na wagon roboczy i funkcję tą pełnił do 1961 roku.
na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
MAN
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (1 – 1) (po obu stronach)
Długość:
7,28 m
Szerokość:
2 m
Wysokość:
3,165 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
8 000 kg
Liczba i moc silników:
2 x 20 kW
Liczba miejsc siedzących:
18
Liczba miejsc ogółem:
38
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie