Encyklopedia

description Konstal ND

dodane 5.12.2004, godz. 19:10 przez DamTram; zmodyfikowane 13.03.2008, godz. 23:29 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

08.05.2007
Uzupełniono opis hasła i dodano tabelkę. zdjęcie profilowe użytkownika X X
Wagony ND były pierwszymi wagonami produkowanymi w Polsce po II wojnie światowej. Prototyp opuścił fabrykę Konstal w Chorzowie w 1948 roku. Tramwaj posiadał wzorem prototypu (KSW) pełne okna, które po podjęciu produkcji przez fabrykę w Sanoku zmieniono na dzielone z częścią uchylną, a następnie opuszczaną. Seryjną produkcję wagonów Konstal podjął w 1950 r. Tramwaj typu ND to dwuosiowa, dwukierunkowa doczepa bierna, przystosowana do jazdy w składach przede wszystkim z eNkami. Podobnie jak wagony typu N, pojazdy na pomostach posiadają parę drzwi jednoskrzydłowych. W wagonie mieściło się 70 pasażerów z czego 16 na miejscach siedzących. Łącznie wyprodukowano ok. 650 wagonów ND. Pojazdy tego typu produkowano do 1956 r., ich rozwiniętą wersją są wagony 4ND.

ND w Szczecinie

Pierwsze pięć nowych wagonów typu ND pojawiły się w Szczecinie w 1955 r. Oznaczono je numerami od 316 do 320. Rok później do Szczecina trafiła partia kolejnych 10 wagonów, kontynuując numerację do 330. W 1961 roku przywieziono 10 używanych pojazdów z Warszawy, a cztery lata później jeszcze jeden. Wagony oznaczono numerami z zakresu 365-375. W ciągu kolejnych 10 lat do Szczecina sprowadzono 45 wagonów ND i 7 wagonów N, które zostały przebudowane na doczepne. Oznaczono je numerami 377-417.

Od samego początku eksploatacji wagony typu ND zostały przebudowywane na 4ND i 4ND1, zmieniając drzwi na dwuskrzydłowe, montując automatycznie zamykane drzwi, hamulce szynowe i przebudowując je na jednokierunkowe. Podczas całej eksploatacji wagonów z serii ND zmodernizowano większość pojazdów.
na podstawie: "120 lat komunikacji w Szczecinie", Remigiusz Grochowiak
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: Konstal 4ND

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 64,00 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
386 ND 1955 14.09.1968 Muzeum Techniki ex 1724 (z Warszawy (1968)) własność Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej