Encyklopedia

description Pętla autobusowa Nehringa Pomnik

dodane 1.03.2009, godz. 0:20 przez stoch; zmodyfikowane 1.03.2009, godz. 20:18 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Dziś „Nehringa Pomnik” kojarzy nam się jedynie z nazwą przystanku oraz pętlą linii 72 na Ludgardy. Lecz sięgnijmy niecałe 50 lat wstecz do 3 grudnia 1962 roku. Pod datą tą kryje się uruchomienie pierwszej linii do ulicy Nehringa – linii 58. Jednakże autobusy nie jeździły do dzisiejszego przystanku „Nehringa Pomnik”, ale do Stołczyn Kościół. Trzy miesiące później, 23 lutego 1963 roku powstała nowa linia 58 Bis, która kursowała na trasie: Nehringa Pomnik - Zajezdnia Golęcin. Linię zlikwidowano 2 kwietnia tego samego roku. Następną linią, która miała zaszczyt przejeżdżać obok pętli była linia 63. Linia ta podobnie jak 58 miała swój przystanek końcowy przy kościele przy ulicy Nehringa. Wspomniana linia powstała 7 grudnia 1966 roku. W 1971 roku linię 58 przedłużono do Gocławia.

Pierwsza policka linia na Szosie Polskiej pojawiła się w tym samym roku. Mowa oczywiście o linii 71 do Jasienicy, która 2 lata później przeistoczyła się w 101. Wtem nastąpiły lata 80., a z nimi nowy policzanin107. Ówczesna „stosiódemka” niczym się nie różni od dzisiejszej. Jeszcze w tej samej dekadzie uruchomiono pierwszego „nocnika” kursującego przez ulicę Nehringa – 204N. Tamtejszy region miasta począł rozkwitać, posiadał już linie zwykłe, nocne, ale brak było „pośpiechów” ... dlatego ZKM uruchomił nową linię wzorowaną na 107F. Po udanych testach odbywających się w czerwcu 1994 roku, we wrześniu tego samego roku uruchomiono ją na stałe. W 1997 roku linię 204N przemianowano na 512, a w 2003 roku z 512 na 524. Drugą w historii przystanku linią, która „krańcowała” na nim jest 72. Była to typowa „osiedlówka” uruchomiona na potrzeby rozrastającego się w szybkim tempie Bukowa. Linia długo po osiedlu nie jeździła, tylko od 11 lutego 2002 roku do 1 września 2003 roku. Przez cały okres kursowania była obsługiwana klonowickimimelonami”.

Do przystanku dojedziemy polickimi, jak i klonowickimi autobusami. Należą do nich:
na podstawie wiedzy własnej i materiałów z serwisu Komis opracował Kamil Stochmal