Encyklopedia

Düwag/Siemens NF6D

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez MQ

Wagony NF6D produkowane we współpracy firm Düwag i Siemens są jedną z kilku wersji wagonów z rodziny M/NGTx. W zależności od miejsca dostawy pojazdy tej serii różnią się od siebie parametrami oraz oznaczeniem.

zdjęcie
Wagon NF6D w bardzo charakterystycznym dla Łodzi miejscu

Historia typu NF6D rozpoczęła się w 1990 roku, kiedy to BOGESTRA (Bochum-Gelsenkirchen Straßenbahn AG) zamówiła 42 wagony tego typu na potrzeby swojej sieci. 

NF6D to dwukierunkowe, trójczłonowe, częściowo niskopodłogowe pojazdy przystosowane do eksploatacji na torze o rozstawie 1000 mm. Pudło wagonu osadzone zostało na czterech wózkach. Skrajne wózki są dwuosiowe, a każdą oś napędza silnik o mocy 105 kW. Dwa środkowe są wózkami tocznymi, jednoosiowymi. Brak silników napędzających środkowe wózki umożliwił zachowanie wysokości podłogi (290 mm nad główką szyny) w przeważającej części wagonu (około 70%). Nad wózkami napędowymi na obu końcach wagonu podłoga została wyniesiona na wysokość około 420 mm. 

Pojazdy przystosowane są do zasilania prądem o napięciu 750 V. Do poboru prądu zainstalowano na dachu dwa pantografy – jeden znajduje się na dachu środkowego członu C (nad jednym z wózków), drugi na końcu członu B, tuż przed przegubem. Na dachu, zamontowano również większość elektronicznego wyposażenia pojazdów. Przed wzrokiem pasażerów ukrywają je metalowe osłony.

zdjęcie
Łódzka mijanka dwóch pochodzących z Bochum tramwajów na linii 8

Do środka prowadzi sześcioro dwuskrzydłowych, wychylno-przesuwnych drzwi – 2 pary w każdym członie, po jednej na każdą z burt. Wszystkie drzwi znajdują się w niskopodłogowej części pojazdu. W przedziale pasażerskim zamontowano 72 fotele w układzie 2+2 oraz 2+1, z czego 40 znajduje się w części niskopodłogowej. Niewątpliwą wadą wagonu jest brak klimatyzacji (zarówno w przedziale pasażerskim, jak i w kabinach motorniczego). Zamiast tego producent zastosował bardzo efektywny system wentylacji.

Eksploatacja

W latach 1992 – 1996 wyprodukowano łącznie 50 pojazdów, które trafiły na niemieckie szyny w zagłębiu Ruhry. Dzięki sprzedaży używanych wagonów z Bochum do Łodzi pojazdy NF6D pojawiły się również na terenie naszego kraju. 

Bochum-Gelsenkirchen Straßenbahn

Jak już zostało wspomniane na początku tekstu, bochumski przewoźnik zamówił w 1990 roku 42 wagony do obsługi sieci funkcjonującej w miastach Bochum i Gelsenkirchen w Nadrenii Północnej-Westfalii. Dostarczone zostały w latach 1992 – ’94. Były to wówczas jedne z pierwszych niskopodłogowych tramwajów w Europie. 

Pojazdy od początku sprawiały dużo problemów. Zużywające się podwozie, pękające powłoki w narożnikach okien i drzwi sprawiały, że naprawy były długotrwałe i kosztowne. Dodatkowo, uznane w początku lat 90. za innowacyjne, odlewane jednoosiowe wózki okazały się niedopracowane i szybko uległy wyeksploatowaniu. W 2014 roku w jednym z pojazdów podczas jazdy pękła oś. Niedługo później w kolejnych wagonach zdiagnozowano podobne pęknięcia. Przedsiębiorstwo ograniczyło wówczas dopuszczalną prędkość dla tych pojazdów do 30 km/h, a część wagonów poddana została modernizacji. 

Ostatecznie wraz z nadejściem nowej perspektywy unijnej zdecydowano się na sprzedaż używanych wagonów i zastąpienie ich 42 nowymi pojazdami. Jesienią 2020 roku Bochum opuścił ostatni z pojazdów typu NF6D. Ostatecznie 36 sprzedano, a 6 zezłomowano.

Mülheim an der Ruhr

Dla położonego nad Ruhrą miasta w latach 1995-1996 fabryki Düwag/Siemens wyprodukowały 4 wagony typu NF6D. Otrzymały one numery boczne z przedziału 201 – 204. W czerwcu 2016 roku MVG Mülheim (lokalny przewoźnik) sprowadziło bochumski wagon #432, który został dawcą części zamiennych dla miejscowych pojazdów (zezłomowany w 2019 roku). Obecnie 3 pojazdy pozostają w ruchu liniowym, zaś wagon z numerem #204 został odstawiony jako dawca części.

Oberhausen

zdjęcie
Spojrzenie do nieużywanej na co dzień kabiny B w pojeździe NF6D #1867
W 1996 roku powstało również 6 wagonów dla miasta Oberhausen, które połączone jest linią tramwajową z nieodległym Mülheim an der Ruhr. Wagony otrzymały numery z przedziału 205 – 210. Obecnie można je wszystkie spotkać na linii 112 łączącej oba miasta. NF6D to jedyne pojazdy eksploatowane liniowo przez Stadtwerke Oberhausen AG. Dodatkowo przewoźnik posiada historyczny wagon typu T2 produkcji firmy Herbrand.

Łódź

Z dominującymi w parku taborowym pojazdami 805Na, Łódź postanowiła zakupić używane, niskopodłogowe wagony BOGESTRY. 12 kwietnia 2017 roku do stolicy woj. Łódzkiego dotarł pierwszy, testowy wagon o numerze 441 (MPK nadało mu potem numer #1751). Pozyskano go za 100 tys. euro, jednak cena kolejnych pojazdów wahała się od 50 do 100 tys. w zależności od stanu i faktu czy przeprowadzono w nim modernizację wadliwych osi. Ostatecznie MPK pozytywnie oceniło NF6D i zdecydowało się na zakup kolejnych 34 pojazdów. Zostały one dostarczone w latach 2018 – 2020. 

zdjęcie
Przedział pasażerski wagonu NF6D – widok w stronę kabiny A
Początkowo wszystkie wagony musiały przejść polaryzację i wymianę sprzęgów. Dodatkowo zostały przystosowane do eksploatacji pod napięciem 600 V stosowanym w Polsce.

W 2021 roku do ruchu powrócić ma pierwszy zmodernizowany w Łodzi wagon NF6D. Oprócz usunięcia wady fabrycznej i zmiany malowania (wzorowane na łódzkich wagonach Pesy) wymieniono również reflektory, zamontowano okna z częścią przesuwną, a także klimatyzację kabiny motorniczego. W niej zamontowano również nowy pulpit. Przypomina on wyglądem oraz układem pulpit znany z Pesy Swing. Znajduje się na nim duży monitor do obsługi tramwaju, który wizualizuje parametry ruchu i umożliwia pełną diagnostykę, oraz ekran do obsługi systemu monitoringu i informacji pasażerskiej. Nowymi elementami są także: rampa dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, przyciski do otwierania drzwi na zewnątrz pojazdu, nowoczesny system informacji pasażerskiej, podświetlenie drzwi i oświetlenie LED w przedziale pasażerskim. Co najważniejsze w pojeździe wymieniono napęd, stosując podzespoły polskiego producenta – Eniki. Ma to wykluczyć ewentualne problemy braku części zamiennych i ułatwić utrzymanie pojazdu. Rozważano także istotne udogodnienie dla prowadzącego – nowe drzwi prowadzące bezpośrednio do kabiny motorniczego. Uznano jednak, że ich zamontowanie ingerowałoby zbyt mocno w konstrukcję pudła wagonu i byłoby w efekcie zbyt kosztowne, zrezygnowano więc z tego pomysłu.

Wykaz wozów NF6D sprowadzonych do Łodzi:

  • #1751 (ex Bogestra #441 w 04.2017)
  • #1861 (ex Bogestra #403 w 04.2018)
  • #1862 (ex Bogestra #405 w 04.2018)
  • #1863 (ex Bogestra #402 w 05.2018)
  • #1864 (ex Bogestra #406 w 05.2018)
  • #1865 (ex Bogestra #408 w 06.2018)
  • #1866 (ex Bogestra #412 w 06.2018)
  • #1867 (ex Bogestra #409 w 07.2018)
  • #1868 (ex Bogestra #426 w 07.2018)
  • #1869 (ex Bogestra #411 w 08.2018)
  • #1870 (ex Bogestra #428 w 08.2018)
  • #1871 (ex Bogestra #413 w 10.2018)
  • #1872 (ex Bogestra #414 w 10.2018)
  • #1873 (ex Bogestra #419 w 11.2018)
  • #1874 (ex Bogestra #420 w 11.2018)
  • #1951 (ex Bogestra #423 w 02.2019)
  • #1952 (ex Bogestra #424 w 02.2019)
  • #1953 (ex Bogestra #429 w 04.2019)
  • #1954 (ex Bogestra #430 w 04.2019)
  • #1955 (ex Bogestra #431 w 09.2019)
  • #1956 (ex Bogestra #433 w 09.2019)
  • #1957 (ex Bogestra #436 w 10.2019)
  • #1958 (ex Bogestra #437 w 10.2019)
  • #1959 (ex Bogestra #438 w 09.2019)
  • #1960 (ex Bogestra #439 w 09.2019)
  • #1051 (ex Bogestra #404 w 02.2020)
  • #1052 (ex Bogestra #440 w 02.2020)
  • #1053 (ex Bogestra #407 w 05.2020)
  • #1054 (ex Bogestra #417 w 05.2020)
  • #1055 (ex Bogestra #418 w 07.2020)
  • #1056 (ex Bogestra #422 w 07.2020)
  • #1057 (ex Bogestra #416 w 09.2020)
  • #1058 (ex Bogestra #427 w 09.2020)
  • #1059 (ex Bogestra #401 w 11.2020)
  • #1060 (ex Bogestra #421 w 11.2020)

Na podstawie stron internetowych: wikipedia.org[PL],[DE], infoportal.mobil.nrw, tram-info.de[1],[2],[3], artykułów ze strony TransportPubliczny[1],[2],[3],[4] oraz wiedzy własnej opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

Producent:
Düwag/Siemens
Model:
NF6D
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
6 (2-2-2) - po obu stronach pojazdu
Długość:
28620 mm
Szerokość:
2300 mm
Wysokość:
3215 mm
Liczba osi:
6
Masa własna:
31400 kg
Wysokość podłogi:
290 / 420 mm
Liczba i moc silników:
4 × 105 kW
Liczba miejsc siedzących:
72
Liczba miejsc stojących:
100
Liczba miejsc ogółem:
172
Lata produkcji:
1992 - 1996
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Niskopodłogowość:
70%
Prędkość maksymalna:
70 km/h
Rozstaw kół:
1000 mm