Encyklopedia
MAN NG262 (A11)
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
MAN NG262 był osiemnastometrowym, przegubowym, niskopodłogowym autobusem miejskim zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Został zaopatrzony w 260-konną jednostkę napędzającą - MAN D 2866 LUH 22. Autobus opiera się na podwoziu A11. Nadwozie zostało zaopatrzone w trzy pary drzwi otwierających się do środka. Przy trzecich drzwiach znajdowała się kamera rejestrująca obraz, który wyświetlany był na monitorze przy stanowisku kierowcy. Przy pierwszych drzwiach podłoga wznosiła się na 34 cm, a przy ostatnich na 54 cm. Autobus był przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz wózków dla dzieci poprzez zamontowanie ręcznej rampy przy drugich drzwiach. MAN-y posiadały również udoskonalony pulpit kierowcy VDO znany z trzeciej generacji MAN-ów.
MAN-y NG262 w Szczecinie i Policach
Do Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego autobusy te trafiły pod koniec czerwca 2006 roku. Polickie przedsiębiorstwo było ich już trzecim użytkownikiem. Wcześniej służyły w AS Sporveisbussene Oslo (stąd wzięło się przezwisko „Norweg”) oraz EVAG Essen. Wszystkie wozy zadebiutowały na Linii Samorządowej. Cały system informacji pasażerskiej składał się z trzech matrycowych wyświetlaczy zamontowanych z przodu, boku i tyłu pojazdu. Zamontowany był również wewnętrzny wyświetlacz, który u polickiego przewoźnika pozostawał wyłączony. W Norwegii za przednią szybą zamontowany też był mały wyświetlacz informujący o brygadzie linii. Wszystkie autobusy posiadały kamery na przeciw trzecich drzwi, a także kamerę znajdującą się przy tylnym wyświetlaczu, która pomagała przy cofaniu i manewrowaniu autobusem.Autobusy przez całą eksploatację nie zostały przemalowane w barwy zakładowe SPPK. Po ich przybyciu zostały naklejone logo firmy oraz numery taborowe. Nadano im numery od 765 do 768. Wszystkie z nich wyprodukowano w 1998 roku.
W zajezdni Dąbie eksploatowane były dwa MAN-y NG262. Jako pierwszy do zajezdni przybył w 2009 roku wóz 2704 sprowadzony z Münster, natomiast w 2012 roku kolejnym pojazdem tego typu w zajezdni stał się wóz 2893, którego poprzednim właścicielem było KVG Kiel.Koniec eksploatacji
Proces wycofywania tych wozów rozpoczął się już w 2015 roku w związku z dostawami fabrycznie nowych pojazdów do zajezdni Police. Pierwsze zajezdnię w październiku 2015 opuściły pojazdy 765 oraz 768. W listopadzie 2016 odjechał 767, natomiast ostatni z „norwegów” 766 opuścił bezpowrotnie bramę zajezdni w sierpniu 2017 roku.
Pierwszy dąbskich pojazdów 2704, został wycofany w lutym 2017 roku, natomiast drugi (i ostatni) NG262 2893 zniknął z płyty zajezdni w czerwcu 2018, jednocześnie kończąc historię tych pojazdów w szczecińsko-polickiej komunikacji.
na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat