Encyklopedia

description MAN NG262 (A11)

dodane 25.06.2006, godz. 19:11 przez mike_1994; zmodyfikowane 3.04.2020, godz. 12:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

15.02.2020
dodano informacje do roku 2018 zdjęcie profilowe użytkownika man man
28.07.2007
Dodano opis hasła X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
30.04.2007
Hasło dostosowano do nowego układu opisów pojazdów MAN, oraz uzupełniono dane LLUZNIAK

zdjęcie
Po zakończeniu produkcji MAN-ów NG232 przedsiębiorstwo MAN Group zdecydowało się o stworzenie kolejnego modelu przegubowego, miejskiego autobusu drugiej generacji.

MAN NG262 jest osiemnastometrowym, przegubowym, niskopodłogowym autobusem miejskim zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Został zaopatrzony w 260 konną jednostkę napędzającą - MAN D 2866 LUH 22. Autobus opiera się na podwoziu A11. Nadwozie zostało zaopatrzone w trzy
zdjęcie
pary drzwi otwierających się do środka. Przy trzecich drzwiach znajduje się kamera rejestrująca obraz, który wyświetlany jest na monitorze przy stanowisku kierowcy. Przy pierwszych drzwiach podłoga wznosi się na 34 cm, a przy ostatnich na 54 cm. Autobus jest przystosowany do przewozu niepełnosprawnych oraz wózków dla dzieci poprzez zamontowanie ręcznej rampy przy drugich drzwiach. Posiadają również udoskonalony pulpit kierowcy VDO znany z trzeciej generacji MAN-ów.

MAN-y NG262 w Szczecinie i Policach


zdjęcie
Do Szczecińsko Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego autobusy te trafiły pod koniec czerwca 2006 roku. Polickie przedsiębiorstwo było ich już trzecim użytkownikiem. Wcześniej służyły w AS Sporveisbussene Oslo (stąd wzięło się przezwisko „Norweg”) oraz EVAG Essen. Wszystkie wozy zadebiutowały na Linii Samorządowej.

zdjęcie
Cały system informacji pasażerskiej składał się z trzech matrycowych wyświetlaczy zamontowanych z przodu, boku i tyłu pojazdu. Zamontowany był również wewnętrzny wyświetlacz, który u polickiego przewoźnika pozostawał wyłączony. W Norwegii za przednią szybą zamontowany też był mały wyświetlacz informujący o brygadzie linii. Wszystkie autobusy posiadały kamery na przeciw trzecich drzwi, a także kamerę znajdującą się przy tylnym wyświetlaczu, która pomagała przy cofaniu i manewrowaniu autobusem.

Autobusy przez całą eksploatację nie zostały przemalowane w barwy zakładowe SPPK. Po ich przybyciu zostały naklejone logo firmy oraz numery taborowe. Nadano im numery od 765 do 768. Wszystkie pojazdy wyprodukowano w 1998 roku

Proces wycofywania tych wozów rozpoczął się już w 2015 roku w związku z dostawami fabrycznie nowych pojazdów do zajezdni Police. Ostatni z "norwegów" opuścił bezpowrotnie bramę zajezdni w 2017 roku.

zdjęcie
W zajezdni Dąbie eksploatowane były dwa MAN-y NG262. Jako pierwszy do zajezdni przybył w 2009 roku wóz 2704 sprowadzony z Münster, natomiast w 2012 roku kolejnym pojazdem tego typu w zajezdni stał się wóz 2893, którego poprzednim właścicielem było KVG Kiel. Pierwszy z nich został wycofany w 2017 roku, natomiast drugi (i ostatni) NG262 zniknął z płyty zajezdni w 2018 roku, jednocześnie kończąc historię tych pojazdów w szczecińsko-polickiej komunikacji.

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: man


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat