Encyklopedia
MAN NG272 (A11)
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man


MAN NG272 był przegubowym i niskopodłogowym autobusem miejskim zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Został skonstruowany na podwoziu A11, znanym z wcześniejszych modeli autobusów drugiej generacji marki MAN. Autobus został zaopatrzony w rzędowy sześcio cylindrowy silnik MAN D 0826 o pojemności 6,73 dm3. W zależności od roku produkcji i życzeń klienta autobus mógł spełniać normę emisji spalin Euro I lub Euro II oraz być zaopatrzony w 250 lub 270 konną wersję silnika. Klient mógł również wybrać skrzynię biegów (np. ZF 5 HP 500 lub ZF 5 HP 590).
NG272 w Szczecinie
Pierwsza dostawa tych dosyć ciekawych autobusów miała miejsce 24 stycznia 2006 roku, kiedy to do SPA Dąbie trafiło dziewięć pojazdów tego typu. Pochodziły one z Berlina, Cottbus, Magdeburga i Poczdamu. Wszystkie przed wyjazdem na linię zostały przemalowane oraz zarejestrowane, w większości przypadków zostały również przeprogramowane wyświetlacze.
Pojazdy zakupione od BVG Berlin pochodziły z 1993 roku. SPA Dąbie zakupiło dwa pojazdy od berlińskiego przewoźnika. W tym wypadku dąbska spółka była ich trzecim właścicielem, ponieważ na samym początku były eksploatowane przez moBiel Bielefeld. Nadano im numery taborowe: 2303 i 2304. Przed wyjazdem na linie zostały w nich wymienione wyświetlacze ze względu na brak możliwości przeprogramowania starych. Nowe wyświetlacze zapewnił Pixel Bydgoszcz. CV GmbH Cottbus sprzedał w ręce SPA Dąbie dwa pojazdy mające cztery pary drzwi oraz pochodzące z 1992 roku. W obu pojazdach wszystkie drzwi zostały dostosowane do tzw. ciepłych guzików. Przeprogramowaniem wyświetlaczy zajął się tak jak w poprzednim wypadku bydgoski Pixel. Na czas przeprogramowania zleceniodawca wypożyczył wyświetlacze tymczasowe. Pojazdy otrzymały w Szczecinie numery taborowe 2253 oraz 2254. Były to pierwsze czterodrzwiowe NG272 w szczecińskiej komunikacji. Dwa z dziewięciu pojazdów z pierwszej dostawy SPA Dąbie odkupiło od MVB Magdeburg. Pojazdy te były z 1993 roku oraz posiadały trzy pary drzwi. W Szczecinie nadano im numery 2301 oraz 2302. Pojazdy zakupione od ViP Podstam stanowiły 1/3 pierwszej dostawy niskopodłogowych, przegubowych autobusów. Pojazdy te były jednymi z najmłodszych sprowadzonych autobusów NG272, gdyż 2 egzemplarze pochodziły z 1994 roku a jeden z 1995. Pojazdom nadano numery taborowe 2401, 2402 oraz 2553. W 2006 roku SPA Klonowica znalazło się w trudnej sytuacji pod względem sprawnych autobusów. Nocny nalot policji na przegubowe Volvo B10MA był potężnym ciosem w firmę. Przedsiębiorstwo musiało się jakoś szybko ratować. Poszło za śladem dąbskiej zajezdni kupując 7 używanych MANów NG272 jeżdżących wcześniej z logiem VAG Nürnberg. Trafiły do szczecińskiego przewoźnika pod koniec września 2006 roku. Wszystkie autobusy pochodziły z 1992 roku. W Szczecinie nadano im numery od 1250 do 1256. Wszystkie pojazdy przed wyjazdem na linie zostały zarejestrowane. Niektóre z pojazdów debiutowały w barwach swojego poprzedniego właściciela. Trzecia dostawa tych pojazdów miała miejsce 23 stycznia 2007 roku. Wtedy to SPA Dąbie zakupiło trzy pojazdy typu NG272 od przewoźnika z Dortmundu. Wszystkie pojazdy posiadały trzy pary drzwi oraz pochodziły z 1993 roku. W Szczecinie otrzymały numery od 2314 do 2316. Przed wyjazdem na linie dąbska spółka przemalowała je, zarejestrowała oraz zleciła przeprogramowanie wyświetlaczy.Czwarta dostawa autobusów tego typu miała miejsce 13 kwietnia 2007 roku. Wtedy do prawobrzeskiej zajezdni przybyły 4 pojazdy z trzech różnych niemieckich miejscowości: Lausanne, Köln i Koblenz. Trzy wozy były z 1994 roku, natomiast jeden z 1993 roku.
Były to wozy 2403 i 2404 sprowadzone z Lousanne. Pojazdowi z ASEAG Aachen nadano numer taborowy 2405, natomiast autobus z KEVAG Koblenz otrzymał numer 2317. Przed debiutem pojazdy standardowo zostały zarejestrowane, przemalowane w barwy miejskie oraz przeprogramowano w nich wyświetlacze. Ostatni pojazd tego modelu pojawił się w zajezdni Dąbie w 2009 roku, jako używany od przewoźnika Stadtwerke Münster. Nadano mu numer taborowy 2703.Koniec eksploatacji NG272 w szczecińskiej komunikacji miejskiej
Pierwszym skreślonym MAN-em NG272 stał się 2304 z zajezdni Dąbie, który po poważnym wypadku w czerwcu 2008 został wycofany z eksploatacji liniowej i przeznaczony na części zamienne dla innych autobusów.Rok 2009 był ostatnim rokiem eksploatacji wozów 2315 i 2553.
Z kolei w 2010 roku z płyty dąbskiej zajezdni zniknęły 2253-2254, 2301-2303 oraz 2314, 2316-2317 i 2401-2405. Większość ze sprzedanych wówczas pojazdów trafiła na złom w celu kasacji, ale dwa z nich zostały odkupione przez przewoźnika ITS Radom i dzięki temu otrzymały „drugie życie”, przez pewien czas obsługując radomską komunikację miejską.
Zajezdnia Klonowica wycofała wszystkie NG272 (1250-1256) w 2011 roku w związku z dostawą fabrycznie nowych autobusów.
Ostatni NG272 - 2703 z płyty zajezdni Dąbie zniknął w marcu 2015 roku, jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w Szczecinie.
na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego, Marka Catewicza, LLUZNIAK'a, Romanasa
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man
MAN D0826LUH02;
MAN D0826LUH06
Euro II
198 kW / 270 KM
ZF 5 HP 590
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat