Encyklopedia

MAN NG272 (A11)

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

15.02.2020
dodano informacje do roku 2017 man
20.09.2007
Dodano opis hasła mike_1994
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora MQ
30.04.2007
Hasło dostosowano do nowego układu opisów pojazdów MAN LLUZNIAK
03.03.2007
Uzupełniono informacje o wozach 2314, 2315, oraz 2316, oraz wprowadzono drobne poprawki LLUZNIAK
05.02.2007
Uzupełniono informacje o wozach z DSWAG Dortmund, oraz poprawiono kilka błędów LLUZNIAK
05.02.2007
Hasło zostało stworzone od podstaw LLUZNIAK
03.02.2007
Dodano informacje o ostatnich zakupach SPADu. (użytkownik usunięty)
21.11.2006
Dodanie informacji o klonowickich NG272 (użytkownik usunięty)

zdjęcie
Logo grupy MAN
W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, konstruktorzy firmy MAN chcieli stworzyć kolejny, nowatorski projekt niskopodłogowego, przegubowego autobusu miejskiego.

MAN NG272 był przegubowym i niskopodłogowym autobusem miejskim zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Został skonstruowany na podwoziu A11, znanym z wcześniejszych modeli autobusów drugiej generacji marki MAN. Autobus został zaopatrzony w rzędowy sześcio cylindrowy silnik MAN D 0826 o pojemności 6,73 dm3. W zależności od roku produkcji i życzeń klienta autobus mógł spełniać normę emisji spalin Euro I lub Euro II oraz być zaopatrzony w 250 lub 270 konną wersję silnika. Klient mógł również wybrać skrzynię biegów (np. ZF 5 HP 500 lub ZF 5 HP 590).

NG272 w Szczecinie

Pierwsza dostawa tych dosyć ciekawych autobusów miała miejsce 24 stycznia 2006 roku, kiedy to do SPA Dąbie trafiło dziewięć pojazdów tego typu. Pochodziły one z Berlina, Cottbus, Magdeburga i Poczdamu. Wszystkie przed wyjazdem na linię zostały przemalowane oraz zarejestrowane, w większości przypadków zostały również przeprogramowane wyświetlacze.

zdjęcie
W tym roku skończył 14 lat
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy zakupione od BVG Berlin pochodziły z 1993 roku. SPA Dąbie zakupiło dwa pojazdy od berlińskiego przewoźnika. W tym wypadku dąbska spółka była ich trzecim właścicielem, ponieważ na samym początku były eksploatowane przez moBiel Bielefeld. Nadano im numery taborowe: 2303 i 2304. Przed wyjazdem na linie zostały w nich wymienione wyświetlacze ze względu na brak możliwości przeprogramowania starych. Nowe wyświetlacze zapewnił Pixel Bydgoszcz.

zdjęcie
Już wkrótce wyjedzie na linię
CV GmbH Cottbus sprzedał w ręce SPA Dąbie dwa pojazdy mające cztery pary drzwi oraz pochodzące z 1992 roku. W obu pojazdach wszystkie drzwi zostały dostosowane do tzw. ciepłych guzików. Przeprogramowaniem wyświetlaczy zajął się tak jak w poprzednim wypadku bydgoski Pixel. Na czas przeprogramowania zleceniodawca wypożyczył wyświetlacze tymczasowe. Pojazdy otrzymały w Szczecinie numery taborowe 2253 oraz 2254. Były to pierwsze czterodrzwiowe NG272 w szczecińskiej komunikacji.

zdjęcie
MAN NG272 na linii 808 odpoczywa na pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dwa z dziewięciu pojazdów z pierwszej dostawy SPA Dąbie odkupiło od MVB Magdeburg. Pojazdy te były z 1993 roku oraz posiadały trzy pary drzwi. W Szczecinie nadano im numery 2301 oraz 2302.

zdjęcie
Dąbski MAN NG272 na linii 77
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy zakupione od ViP Podstam stanowiły 1/3 pierwszej dostawy niskopodłogowych, przegubowych autobusów. Pojazdy te były jednymi z najmłodszych sprowadzonych autobusów NG272, gdyż 2 egzemplarze pochodziły z 1994 roku a jeden z 1995. Pojazdom nadano numery taborowe 2401, 2402 oraz 2553.

zdjęcie
Nowy zakup SPA Klonowica
W 2006 roku SPA Klonowica znalazło się w trudnej sytuacji pod względem sprawnych autobusów. Nocny nalot policji na przegubowe Volvo B10MA był potężnym ciosem w firmę. Przedsiębiorstwo musiało się jakoś szybko ratować. Poszło za śladem dąbskiej zajezdni kupując 7 używanych MANów NG272 jeżdżących wcześniej z logiem VAG Nürnberg. Trafiły do szczecińskiego przewoźnika pod koniec września 2006 roku. Wszystkie autobusy pochodziły z 1992 roku.

zdjęcie
Niskopodłogowiec na Ludowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W Szczecinie nadano im numery od 1250 do 1256. Wszystkie pojazdy przed wyjazdem na linie zostały zarejestrowane. Niektóre z pojazdów debiutowały w barwach swojego poprzedniego właściciela. 

zdjęcie
Bok MAN-a NG272 #2315
Trzecia dostawa tych pojazdów miała miejsce 23 stycznia 2007 roku. Wtedy to SPA Dąbie zakupiło trzy pojazdy typu NG272 od przewoźnika z Dortmundu. Wszystkie pojazdy posiadały trzy pary drzwi oraz pochodziły z 1993 roku. W Szczecinie otrzymały numery od 2314 do 2316. Przed wyjazdem na linie dąbska spółka przemalowała je, zarejestrowała oraz zleciła przeprogramowanie wyświetlaczy.

Czwarta dostawa autobusów tego typu miała miejsce 13 kwietnia 2007 roku. Wtedy do prawobrzeskiej zajezdni przybyły 4 pojazdy z trzech różnych niemieckich miejscowości: Lausanne, Köln i Koblenz. Trzy wozy były z 1994 roku, natomiast jeden z 1993 roku.

zdjęcie
"Norymberg" odpoczywa z tyłu zajezdni
Były to wozy 2403 i 2404 sprowadzone z Lousanne. Pojazdowi z ASEAG Aachen nadano numer taborowy 2405, natomiast autobus z KEVAG Koblenz otrzymał numer 2317. Przed debiutem pojazdy standardowo zostały zarejestrowane, przemalowane w barwy miejskie oraz przeprogramowano w nich wyświetlacze.

zdjęcie
Floating Garden w cieniu drzew
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatni pojazd tego modelu pojawił się w zajezdni Dąbie w 2009 roku, jako używany od przewoźnika Stadtwerke Münster. Nadano mu numer taborowy 2703

Koniec eksploatacji NG272 w szczecińskiej komunikacji miejskiej

zdjęcie
Rozbierają mnie...
Pierwszym skreślonym MAN-em NG272 stał się 2304 z zajezdni Dąbie, który po poważnym wypadku w czerwcu 2008 został wycofany z eksploatacji liniowej i przeznaczony na części zamienne dla innych autobusów.

Rok 2009 był ostatnim rokiem eksploatacji wozów 2315 2553.

Z kolei w 2010 roku z płyty dąbskiej zajezdni zniknęły 2253-22542301-2303 oraz 23142316-23172401-2405. Większość ze sprzedanych wówczas pojazdów trafiła na złom w celu kasacji, ale dwa z nich zostały odkupione przez przewoźnika ITS Radom i dzięki temu otrzymały „drugie życie”, przez pewien czas obsługując radomską komunikację miejską.

Zajezdnia Klonowica wycofała wszystkie NG272 (1250-1256) w 2011 roku w związku z dostawą fabrycznie nowych autobusów.

Ostatni NG272 - 2703 z płyty zajezdni Dąbie zniknął w marcu 2015 roku, jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w Szczecinie.

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego, Marka Catewicza, LLUZNIAK'a, Romanasa
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NG272 (A11)
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2-0), lub 4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17 980 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 870 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
15 200 kg
Masa całkowita:
28 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
540 mm
Silnik:
MAN D0826LUH01;
MAN D0826LUH02;
MAN D0826LUH06
Norma Euro:
Euro I;
Euro II
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3
Moc silnika:
184 kW / 250 KM;
198 kW / 270 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5 HP 500;
ZF 5 HP 590
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR, EBS
Liczba miejsc siedzących:
50 - 56
Liczba miejsc ogółem:
158 - 164
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
24/0
oś przednia/wleczona:
MAN V9-65 L / MAN HONG 1100
oś napędowa:
MAN HQNL 1180, i od 4,578 do 5,92
prędkość maksymalna:
78 km/h
Zobacz też: MAN A11MAN NG262 (A11)MAN NG312 (A11)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat