Encyklopedia

MAN NG312 (A11)

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

01.01.2009
Dodano informacje o pożarze w komorze silnika wozu #753 oraz o kolejnej dostawie pojazdów mike_1994
07.11.2008
Dodano informacje o powrocie do ruchu spalonych wozów Pepe
18.04.2008
Zaktualizowano informację nt. pojazdów #749 i #750 mike_1994
13.03.2008
Zaktualizowano opis hasła mike_1994
17.07.2007
Uzupełniono opis hasła X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora MQ
30.04.2007
Hasło dostosowano do nowego układu opisów pojazdów MAN LLUZNIAK

Kolejnym przedstawicielem przegubowych autobusów miejskich, drugiej generacji produkowanych przez firmę MAN jest MAN NG312.

Jaki był NG312?

zdjęcie
Miejska linia w podmiejskiej scenerii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
MAN NG312 był osiemnastometrowym, niskopodłogowym pojazdem przegubowym, zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Autobus opierał się na podwoziu A11. Została zamontowana w nim 310 konna jednostka silnika, której produkcją zajął się MAN (model D 2865 LUH 07 lub w nowszych egzemplarzach D 2866 LUH 20). Silnik został zamontowany z tyłu pojazdu w pozycji leżącej. Skrzynia biegów standardowo była produkcji ZF (model 5 HP 590 - 5 przełożeń). Opcjonalnie dostępny był automat Voith D864.3. Pojazd w trzecich i czwartych drzwiach posiada po jednym stopniu. Wszystkie trzy osie zostały wyprodukowane przez MAN-a. Kierowca pod swoją kontrolą miał wszystkie cztery pary drzwi otwieranych do wnętrza pojazdu (oczywiście istniały odstępstwa od tej zasady). 

Wersja rozwojową tych autobusów jest MAN NG313.

MAN-y NG312 w Szczecinie i Policach

zdjęcie
Pierwszy policki MAN
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsza dostawa NG312 miała miejsce pod koniec lata 1998 roku, kiedy to Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakupiło pięć fabrycznie nowych pojazdów oznaczonych jako typ NG312. Pojazdy posiadały system informacji pasażerskiej składający się z trzech wyświetlaczy zewnętrznych (przód, bok i tył), wyświetlacza wewnętrznego, informującego pasażera o aktualnym czasie i tzw. gadaczki. Nadano im numery z puli pojazdów przegubowych od 749 do 753

zdjęcie
Wnętrze MAN-a NG312 #754
Po zakupieniu pięciu sztuk MAN-ów NG312 policki przewoźnik zakupił jeszcze jedną sztukę pochodzącą z 1999 roku. Od wcześniej zakupionych pojazdów różnił się tym, iż trzecie i czwarte drzwi posiadały guziczki do otwierania drzwi przez pasażera oraz tym że słupki we wnętrzu autobusu miały kolor zielony. Zamontowana została również dodatkowa poręcz w przegubie oraz jest o jeden „półtorak” mniej niż przy wcześniejszej wersji. Nadano mu numer 754. Pierwotnie wóz prawdopodobnie trafić miał w ręce radomskiego przewoźnika.

zdjęcie
Przemalowany "berlińczyk" na 107/2
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trzecia dostawa tych pojazdów miała miejsce w 2005 roku, gdzie SPPK na fali zakupów używanego taboru zakupiła cztery pojazdy tego typu, nadając im numerację w zakresie 761-764. Wcześniej te pojazdy były eksploatowane przez BVG Berlin oraz zostały wyprodukowane w 1997 roku. W odróżnieniu od swoich „braci” przy drzwiach znajdowały się fotokomórki, posiadały tzw. ciepłe guziczki i miały o kilka siedzeń mniej w stosunku do swoich polickich „kolegów”. Zostały przemalowywane metodą oszczędnościową, tzn. zostały doklejone zielone i ciemnozielone pasy na dole i środku pojazdu. 

Po prawie trzech latach od zakupu poprzednich NG312, 6 marca 2008 roku do zajezdni Dąbie przybył trzydrzwiowy MAN z 1998 roku. Posiadał fotokomórkę w trzecich drzwiach, klimatyzację oraz pulpit VDO, znany z trzeciej generacji pojazdów marki MAN. Jako znak szczególny można było uznać żółte „obwódki”  wokół drzwi. Nadano mu numer 2891

zdjęcie
To nie Solaris i nie Moderus, lecz pierwszy MAN pomalowany w barwy Floating Garden
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po niekoniecznie udanych zakupach autobusów z BVG Berlin, SPA Dąbie zakupiło cztery sztuki używanych MANów NG312 z 1995 roku. Wszystkie cztery przybyły do zajezdni przy ulicy Struga na początku listopada 2008 roku. Autobusom nadano numery w zakresie 2601-2606.

zdjęcie
W dni robocze to stały bywalec na linii 65
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatnim przedstawicielem NG312, który pojawił się na szczecińskich drogach był w 2010 roku pojazd 2892, który sprowadzony został z Wuppertalu.

Koniec eksploatacji NG312

zdjęcie
Pożegnanie "berlińczyka" ze szczecińskim zabytkiem
Pierwsze MAN-y NG312 zostały wycofane przy okazji dostaw fabrycznie nowych autobusów w 2011 roku. Wtedy to, policka zajezdnia zdecydowała się na sprzedaż wszystkich czterech autobusów NG312 zakupionych z Berlina (761-764), a także pojazdu o numerze 750 jeżdżącym po Szczecinie i Policach od nowości. W tym samym roku dąbską zajezdnię opuścił ex-berliński 2604.

2012 był ostatnim rokiem eksploatacji polickich 749, 752-753 oraz dąbskich 2601-2602.

W 2013 roku SPPK sprzedało do kasacji kolejnego NG312 o numerze 751. Niespełna rok później, zajezdnia Dąbie pozbyła się wozu 2603.

2015 roku został sprzedany ostatni egzemplarz NG312 z zajezdni SPPK754, a także kolejny dąbski, ex-berliński 2606.

Ostatnim rokiem eksploatacji MAN-ów NG312 w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej był 2017. W styczniu zajezdnia Dąbie zdecydowała się na skreślenie ostatniego ex-berlińskiego NG312 2605. W lipcu tego samego roku do kasacji sprzedano dawnego „białasa” – 2891, a w grudniu został wycofany ostatni MAN NG312 2892, jednocześnie kończąc historię eksploatacji tego modelu.

na podstawie: Infobus, Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NG312 (A11)
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
3 (2-2-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17 980 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 872 mm;
2 940 mm (ex BVG)
Liczba osi:
3
Masa własna:
14 870 kg
Masa całkowita:
28 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
540 mm
Silnik:
MAN D2865LUH07
MAN D2866LUH20
MAN D2866LUH26
Norma Euro:
Euro II
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 5 cylindrów, 9,97 dm3 [D 2865 LUH 07];
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,96 dm3 [D 2866 LUH 20]
Moc silnika:
228 kW / 310 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5HP590
Voith D864.3
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR (opcja)
Liczba miejsc siedzących:
52;
46 (ex BVG)
Liczba miejsc ogółem:
169;
154 (ex BVG)
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
18/0
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: MAN A11MAN NG262 (A11)MAN NG272 (A11)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat