Encyklopedia

MAN NG312 (A11)

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

01.01.2009
Dodano informacje o pożarze w komorze silnika wozu #753 oraz o kolejnej dostawie pojazdów mike_1994
07.11.2008
Dodano informacje o powrocie do ruchu spalonych wozów Pepe
18.04.2008
Zaktualizowano informację nt. pojazdów #749 i #750 mike_1994
13.03.2008
Zaktualizowano opis hasła mike_1994
17.07.2007
Uzupełniono opis hasła X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora MQ
30.04.2007
Hasło dostosowano do nowego układu opisów pojazdów MAN LLUZNIAK

Kolejnym przedstawicielem przegubowych autobusów miejskich, drugiej generacji produkowanych przez firmę MAN jest MAN NG312.

Jaki jest NG312?

zdjęcie
Miejska linia w podmiejskiej scenerii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 
MAN NG312 jest osiemnastometrowym, niskopodłogowym pojazdem przegubowym, zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Autobus opiera się na podwoziu A11. Została zamontowana w nim 310 konna jednostka silnika, której produkcją zajął się MAN (model D 2865 LUH 07 lub w nowszych egzemplarzach D 2866 LUH 20). Silnik został zamontowany z tyłu pojazdu w pozycji leżącej. Skrzynia biegów standardowo była produkcji ZF (model 5 HP 590 - 5 przełożeń). Opcjonalnie dostępny był automat Voith D864.3. Pojazd w trzecich i czwartych drzwiach posiada po jednym stopniu. Wszystkie trzy osie zostały wyprodukowane przez MAN-a. Kierowca pod swoją kontrolą ma wszystkie cztery pary drzwi otwieranych do wnętrza pojazdu (oczywiście istnieją odstępstwa od tej zasady). 

Wersja rozwojową tych autobusów jest MAN NG313.


MAN-y NG312 w Szczecinie i Policach


zdjęcie
Pierwszy policki MAN
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsza dostawa NG312 miała miejsce pod koniec lata 1998 roku, kiedy to Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakupiło pięć fabrycznie nowych pojazdów oznaczonych jako typ NG312. Pojazdy posiadały system informacji pasażerskiej składający się z trzech wyświetlaczy zewnętrznych (przód, bok i tył), wyświetlacza wewnętrznego, informującego pasażera o aktualnym czasie i tzw. gadaczki. Nadano im numery z puli pojazdów przegubowych od 749 do 753

zdjęcie
Wnętrze MAN-a NG312 #754
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po zakupieniu pięciu sztuk MAN-ów NG312 policki przewoźnik zakupił jeszcze jedną sztukę pochodzącą z 1999 roku. Od wcześniej zakupionych pojazdów różnił się tym, iż trzecie i czwarte drzwi posiadały guziczki do otwierania drzwi przez pasażera oraz tym że słupki we wnętrzu autobusu miały kolor zielony. Zamontowana została również dodatkowa poręcz w przegubie oraz jest o jeden "półtorak" mniej niż przy wcześniejszej wersji. Nadano mu numer 754. Pierwotnie wóz prawdopodobnie trafić miał w ręce radomskiego przewoźnika.


zdjęcie
Przemalowany "berlińczyk" na 107/2
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trzecia dostawa tych pojazdów miała miejsce w 2005 roku gdzie SPPK na fali zakupów używanego taboru zakupiła cztery pojazdy tego typu, nadając im numerację w zakresie 761 - 764. Wcześniej te pojazdy były eksploatowane przez BVG Berlin oraz zostały wyprodukowane w 1997 roku. W odróżnieniu od swoich "braci" przy drzwiach znajdowały się fotokomórki, posiadały tzw. ciepłe guziczki i miały o kilka siedzeń mniej w stosunku do swoich polickich "kolegów". Zostały przemalowywane metodą oszczędnościową, tzn. zostały doklejone zielone i ciemnozielone pasy na dole i środku pojazdu. 


Po prawie trzech latach od zakupu poprzednich NG312, 6 marca 2008 roku do zajezdni Dąbie przybył trzydrzwiowy MAN z 1998 roku. Posiadał fotokomórkę w trzecich drzwiach, klimatyzację oraz pulpit VDO, znany z trzeciej generacji pojazdów marki MAN. Jako znak szczególny można było uznać żółte "obwódki" wokół drzwi. Nadano mu numer 2891


zdjęcie
To nie Solaris i nie Moderus, lecz pierwszy MAN pomalowany w barwy Floating Garden
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po niekoniecznie udanych zakupach autobusów z BVG Berlin, SPA Dąbie zakupiło cztery sztuki używanych MANów NG312 z 1995 roku. Wszystkie cztery przybyły do zajezdni przy ulicy Struga na początku listopada 2008 roku. Autobusom nadano numery w zakresie 2601-2606.

zdjęcie
W dni robocze to stały bywalec na linii 65
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatnim przedstawicielem NG312, który pojawił się na szczecińskich drogach był w 2010 roku pojazd 2892, który sprowadzony został z Wuppertalu.

Ostatni wóz tego typu ze szczecińsko-polickich zajezdni został wycofany w 2017 roku.

na podstawie: Infobus, Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego

aktualizacja: man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: MAN A11MAN NG262 (A11)MAN NG272 (A11)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat