Encyklopedia

description MAN NG312 (A11)

dodane 23.02.2006, godz. 20:21 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 5.06.2009, godz. 11:25 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

01.01.2009
Dodano informacje o pożarze w komorze silnika wozu #753 oraz o kolejnej dostawie pojazdów zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994
07.11.2008
Dodano informacje o powrocie do ruchu spalonych wozów zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
18.04.2008
Zaktualizowano informację nt. pojazdów #749 i #750 zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994
13.03.2008
Zaktualizowano opis hasła zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994
17.07.2007
Uzupełniono opis hasła zdjęcie profilowe użytkownika X X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
30.04.2007
Hasło dostosowano do nowego układu opisów pojazdów MAN LLUZNIAK
Kolejnym przedstawicielem przegubowych autobusów miejskich, drugiej generacji produkowanych przez firmę MAN jest MAN NG312.

MAN NG312 jest osiemnastometrowym, niskopodłogowym pojazdem przegubowym, zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Autobus opiera się na podwoziu A11. Została zamontowana w nim 310 konna jednostka silnika, której produkcją zajął się MAN (model D 2865 LUH 07 lub w nowszych egzemplarzach D 2866 LUH 20). Silnik został zamontowany z tyłu pojazdu w pozycji leżącej. Skrzynia biegów standardowo była produkcji ZF (model 5 HP 590 - 5 przełożeń). Opcjonalnie dostępny był automat Voith D864.3. Pojazd w trzecich i czwartych drzwiach posiada po jednym stopniu. Wszystkie trzy osie zostały wyprodukowane przez MANa. Kierowca pod swoją kontrolą ma wszystkie cztery pary drzwi otwieranych do wnętrza pojazdu (oczywiście istnieją odstępstwa od tej zasady).

MAN-y NG312 w Policach

Dostawa 1

Pod koniec lata 1998 roku Szczecińsko - Polickie Przedsiębiorstwo Autobusowe zakupiło pięć fabrycznie nowych pojazdów oznaczonych jako typ NG312. Pojazdy posiadały system informacji pasażerskiej składający się z trzech wyświetlaczy zewnętrznych (przód, bok i tył), wyświetlacza wewnętrznego, informującego pasażera o aktualnym czasie i tzw. gadaczki. Nadano im numery z puli pojazdów przegubowych od 749 do 753. Dwa pierwsze debiutowały we wrześniu 1998 roku, zaś dwa pozostałe w październiku.

Dostawa 2

Po zakupieniu pięciu sztuk MAN-ów NG312 policki przewoźnik zakupił jeszcze jedną sztukę pochodzącą z 1999 roku. Od wcześniej zakupionych pojazdów różnił się tym, iż trzecie i czwarte drzwi posiadały guziczki do otwierania drzwi przez pasażera oraz tym że słupki we wnętrzu autobusu miały kolor zielony. Zamontowana została również dodatkowa poręcz w przegubie oraz jest o jeden "półtorak" mniej niż przy wcześniejszej wersji. Nadano mu numer 754. Pierwszy raz na liniach ujrzeliśmy go w marcu 1999 roku. Prawdopodobnie trafić miał w ręce radomskiego przewoźnika.

Dostawa 3

Trzecia dostawa tych pojazdów miała miejsce w 2005 roku gdzie SPPK na fali zakupów używanego taboru zakupiła cztery pojazdy tego typu, nadając im numerację w zakresie 761 - 764. Wcześniej te pojazdy były eksploatowane przez BVG Berlin oraz zostały wyprodukowane w 1997 roku. W odróżnieniu od swoich "braci" przy drzwiach znajdują się fotokomórki, posiadają tzw. ciepłe guziczki, maja o kilka siedzeń mniej oraz nie są w pełni przemalowywane w zakładowe barwy polickie. Wóz 762 prawie przez rok nosił na sobie niemiecką reklamę "Hondy" oraz Bramę Brandenburską. Zostały przemalowywane metodą oszczędnościową, tzn. zostały doklejone zielone i ciemnozielone pasy na dole i środku pojazdu. Najczęściej można spotkać je na liniach pracowniczych Zakładów Chemicznych Police.

Dostawa 4

Po prawie trzech latach od zakupu poprzednich NG312, dnia 6 marca 2008 roku do zajezdni SPA Dąbie przybył trzydrzwiowy MAN z 1998 roku. Charakteryzuje się on białymi barwami, fotokomórką w trzecich drzwiach, klimatyzacją oraz pulpitem VDO, znanym z trzeciej generacji pojazdów marki MAN. Jako znak szczególny można uznać żółte "obwódki" wokół drzwi. Prawdopodobnie jest to pozostałość po poprzednim właścicielu (najprawdopodobniej niemieckiej Veolii) Nadano mu numer 2891. Autobus debiutował na porannym B/1 dnia 21 marca 2008 roku.

Dostawa 5

Po niekoniecznie udanych zakupach autobusów z BVG Berlin, SPA Dąbie zakupiło cztery sztuki używanych MANów NG312 z 1995 roku. Wszystkie cztery przybyły do zajezdni przy ulicy Struga na początku listopada 2008 roku. Dwa z nich posiadały całopojazdowe niemieckie reklamy, przez co zostały przemalowane w barwy nawiązujące do nowej koncepcji miasta - "Floating Garden". Autobusom nadano numery w zakresie 2601-2604. Jako pierwszy został przygotowany do ruchu wóz o numerze 2603, który zadebiutował 5 grudnia 2008 roku. Na dzień 31 grudnia 2008 roku był to jedyny wóz, który pojawił się na liniach. 2601 i 2602 pozostały w oryginalnych, żółto-szarych barwach - naklejono na nie numery taborowe, naklejki zajezdni oraz gryfy na przód autobusów. Wszystkie wozy również dostały monitoring, w postaci czterech kamer rozmieszczonych na całej długości pojazdu.

Trafiony, zatopiony

27 marca 2008 roku na ulicy Ludgardy doszło do pożaru silnika w MAN-ie NG312 749 kursującym na linii 101. Przyczyna pożaru było zwarcie instalacji agregatu grzewczego lub zaprószenie, z czego bardziej prawdopodobna jest pierwsza wersja. Straty w pojeździe to: spalona komora silnika oraz tylna klapa, stopione tylne siedzenia oraz drobniejsze detale. Niewykluczone także jest uszkodzenie kratownicy w sąsiedztwie komory silnika. Pojazd został odbudowany i 9 października 2008 roku pojawił się ponownie na trasach obsługiwanych przez SPPK.

Ponad pół miesiąca później na Szosie Polskiej spłonął kolejny MAN NG312, tym razem 750. Przyczyną pożaru była ta sama usterka co w 749 - zwarcie instalacji elektrycznej. 29 maja 2008 roku, po odbudowie pojazd ten pojawił się na linii pracowniczej 21.

25 kwietnia 2008 roku doszło do kolejnego pożaru. Tym razem padło na silnik w wozie o numerze 753. Na szczęście starty zostały ograniczone do minimum, dzięki czujności kierowcy auta osobowego, jadącego za "stosiódemką", gdyż poinformował on kierowcę autobusu o pożarze. Kierowca podręczną gaśnicą opanował sytuację.

Wersja rozwojową tych autobusów jest MAN NG313.
na podstawie: Infobus, Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat