Encyklopedia
MAN NG323 (A23)
dodane przez LLUZNIAK; zmodyfikowane przez man
MAN NG323 to 18-metrowy, przegubowy autobus klasy MEGA, oferowany przez firmę MAN, począwszy od 2004 roku. W porównaniu do modelu NG313 autobus cechuje się mocniejszym, 320-konnym silnikiem. Od 2006 roku pojazd produkowany jest zgodnie z linią „Lion’s City”.
Autobus jest w 100% niskopodłogowy, posiada bezstopniowe wejścia w każdych z drzwi - w zależności od zamówienia trzech lub czterech par. W celu ułatwienia wejścia, w drugich drzwiach zamontowana jest rampa dla wózków.
MAN-y NG323 w Szczecinie i Policach
Pierwsze MAN-y NG323 dotarły do zajezdni Police pod koniec 2012 roku. Nadano im numery taborowe od 778 do 780. Posiadały silnik spełniający normę spalania EEV. Autobusy były wyposażone w monitoring i klimatyzację przedziału pasażerskiego oraz termometr elektroniczny ETM38.
Kolejny NG323 o numerze 781 pojawił się w SPPK w grudniu 2013 roku. Był analogicznie wyposażony w stosunku do swoich starszych o rok „braci”. Jedyną różnicą było zamontowanie pod sufitem wyświetlaczy wewnętrznych pokazujących przebieg trasy.
MAN-y NG323, które do Polic przybyły w 2014 roku posiadały już silniki zgodne z normą spalania Euro VI. W przeciwieństwie do poprzedników nie wyposażono ich w termometry elektroniczne ETM38. Wozy otrzymały numery taborowe 782 i 783.
W 2015 roku do tej samej zajezdni przybyły analogicznie wyposażone NG323 o numerach bocznych 784 i 785.
Kolejna dostawa takich wozów miała miejsce w 2016 roku, kiedy to do SPPK zawitały pojazdy 786 i 787.
W 2018 roku w związku z wygranym przetargiem na 2 nowe autobusy przegubowe, SPPK nabyło następne dwa fabrycznie nowe MAN-y NG323, które trafiły do obsługi szczecińsko-polickich linii. Wozy otrzymały numery 790-791.
Rok później, do polickiej spółki trafiły kolejne dwie nówki tego samego typu, którym nadano numery taborowe 792-793.
W połowie 2024 roku w PKS Szczecin pojawił się egzemplarz NG323 o numerze 10840 z rocznika 2008, eksploatowany wcześniej u przewoźnika DSW21 Dortmund.
Wycofane egzemplarze
Na początku grudnia 2022 na dawcę części przeznaczony został dziesięcioletni wówczas MAN NG323 o numerze 780. Powodem wycofania pojazdu było uszkodzenie mechanizmu przegubu.
autor+aktualizacja: man
MAN D2066LUH51 (Euro VI)
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 9,07 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
778 | MAN NG323 | 2012 | ZPL 35078 | 14.11.2012 | SPPK | ||
779 | MAN NG323 | 2012 | ZPL 35079 | 14.11.2012 | SPPK | ||
781 | MAN NG323 | 2013 | ZPL 40281 | 01.01.2014 | SPPK | ||
782 | MAN NG323 | 2014 | ZPL 45482 | 23.12.2014 | SPPK | ||
783 | MAN NG323 | 2014 | ZPL 45483 | 24.12.2014 | SPPK | ||
784 | MAN NG323 | 2015 | ZPL 48984 | 01.10.2015 | SPPK | ||
785 | MAN NG323 | 2015 | ZPL 48885 | 01.10.2015 | SPPK | ||
786 | MAN NG323 | 2016 | ZPL 55386 | 05.11.2016 | SPPK | ||
787 | MAN NG323 | 2016 | ZPL 55387 | 05.11.2016 | SPPK | ||
790 | MAN NG323 | 2018 | ZPL 65590 | 16.06.2018 | SPPK | ||
791 | MAN NG323 | 2018 | ZPL 65591 | 16.06.2018 | SPPK | ||
792 | MAN NG323 | 2019 | ZPL 73592 | 31.08.2019 | SPPK | ||
793 | MAN NG323 | 2019 | ZPL 73593 | 31.08.2019 | SPPK | ||
10840 | MAN NG323 | 2008 | ZS 242TK | 02.08.2024 | PKS | ex ? (DSW21 Dortmund) |