Encyklopedia

MAN NG363 (A23)

dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man

zdjęcie
Logo grupy MAN
Oprócz standardowych MAN-ów NG313, w Szczecinie eksploatowane są także MAN-y trzeciej generacji o mocniejszym, 360-konnym silniku. Są one eksploatowane przez dwie spółki - SPA Klonowica oraz SPPK.

W 2013 roku do SPAK dotarł pierwszy MAN NG363, który otrzymał numer 1260. Pojazd został wyprodukowany w 2002 roku, został zakupiony jako używany, a  pochodził z niemieckiego Fryburgu. Posiadał on silnik MAN D2866LUH25 (oznaczenie fabryczne MAN NG363), co w połączeniu z 5-stopniową, automatyczną skrzynią ZF 5HP602C pozwalało na bardzo dynamiczną jazdę.

zdjęcie
Wykonanie prawoskrętu z torowiska, bez sygnalizacji i przy ograniczonej widoczności, nie należy do najłatwiejszych manewrów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W odróżnieniu od innych eksploatowanych w Szczecinie tego typu autobusów, pojazd wyposażony był w mieszany rodzaj napędów drzwi, mianowicie pierwsza i ostatnia (czwarta) para drzwi otwierały się klasycznie do środka, zaś w drugich i trzecich drzwiach zastosowano napęd odskokowo-wychylny.

Ze względu na wyjątkowo wysokie jednostkowe zużycie paliwa, początkowo autobus ten był wykorzystywany wyłącznie do obsługi linii pospiesznych, jednak pod koniec jego eksploatacji, spotkać go można było na wszystkich liniach obsługiwanych przez SPAK. Wóz został wycofany w kwietniu 2019 roku w związku z dostawą dużej liczby nowych autobusów. 

Kolejnymi NG363, które pojawiły się na płycie zajezdni Klonowica były sprowadzone w 2016 roku od prywatnego przewoźnika ITS Michalczewski wozy, które wykorzystywano do obsługi warszawskich linii. Autobusy wyprodukowano w 2007 roku, a w Szczecinie otrzymały numery od 1750 do 1752

zdjęcie
Jeden z sześciu warszawskich autobusów, które po kilkunastu latach służby trafiły do Szczecina
aktualna ocena: 5,00, liczba ocen: 5

W lipcu 2017 roku w tej samej zajedni pojawiły się kolejne MAN-y NG363, które pochodziły z tego samego źródła. Otrzymały numery taborowe 1655, 1656 i 1753. Dwa z nich wyprodukowano w 2006, a jeden w 2007 roku.

zdjęcie
Jeszcze pachnący fabryką przegubowiec zmierza do Polic
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W 2018 roku w związku z wygranym przetargiem na 2 nowe autobusy przegubowe, SPPK nabyło dwa fabrycznie nowe MAN-y NG363, które trafiły do obsługi szczecińsko-polickich linii. Wozy otrzymały numery 790 i 791. W 2019 roku do spółki trafiły kolejne dwie nówki tego samego typu, którym nadano numery taborowe 792 i 793.

aktualizacja: man

Zobacz też: MAN NG313 (A23)MAN NG323 (A23)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 10
Średni wiek pojazdu: 8,60 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
790 MAN NG363 2018 ZPL 65590 16.06.2018 SPPK
791 MAN NG363 2018 ZPL 65591 16.06.2018 SPPK
792 MAN NG363 2019 ZPL 73592 31.08.2019 SPPK
793 MAN NG363 2019 ZPL 73593 31.08.2019 SPPK
1655 MAN NG363 2006 ZS 014HG 30.08.2017 SPAK ex A228 (Michalczewski oddział Warszawa)
1656 MAN NG363 2006 ZS 012HG 04.08.2017 SPAK ex A245 (Michalczewski oddział Warszawa)
1750 MAN NG363 2007 ZS 431GL 10.01.2017 SPAK ex A249 (Michalczewski oddział Warszawa)
1751 MAN NG363 2007 ZS 432GL 02.01.2017 SPAK ex A255 (Michalczewski oddział Warszawa)
1752 MAN NG363 2007 ZS 433GL 16.01.2017 SPAK ex A252 (Michalczewski oddział Warszawa)
1753 MAN NG363 2007 ZS 880HF 05.08.2017 SPAK ex A254 (Michalczewski oddział Warszawa)