Encyklopedia
MAN NG363 (A23)
dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man
W 2013 roku do SPAK dotarł pierwszy MAN NG363, który otrzymał numer 1260. Pojazd wyprodukowano w 2002 roku, został zakupiony jako używany, a pochodził z niemieckiego Fryburgu. Posiadał on silnik MAN D2866LUH25 (oznaczenie fabryczne MAN NG363), co w połączeniu z 5-stopniową, automatyczną skrzynią ZF 5HP602C pozwalało na bardzo dynamiczną jazdę.
W odróżnieniu od innych eksploatowanych w Szczecinie tego typu autobusów, pojazd wyposażony był w mieszany rodzaj napędów drzwi, mianowicie pierwsza i ostatnia (czwarta) para drzwi otwierały się klasycznie do środka, zaś w drugich i trzecich drzwiach zastosowano napęd odskokowo-wychylny.Ze względu na wyjątkowo wysokie jednostkowe zużycie paliwa, początkowo autobus ten był wykorzystywany wyłącznie do obsługi linii pospiesznych, jednak pod koniec jego eksploatacji, spotkać go można było na wszystkich liniach obsługiwanych przez SPAK.
Kolejnymi NG363, które pojawiły się na płycie zajezdni Klonowica były sprowadzone pod koniec 2016 roku od prywatnego przewoźnika ITS Michalczewski wozy, które wykorzystywano do obsługi warszawskich linii. Autobusy wyprodukowano w 2007 roku, a w Szczecinie otrzymały numery od 1750 do 1752. Pojazdy od nowości wyposażone były w komplet wyświetlaczy zewnętrznych i wewnętrznych firmy Pixel. Posiadały cztery pary drzwi Bode otwieranych do środka.Kilka miesięcy później, w lipcu 2017 roku w klonowickiej zajezdni pojawiły się kolejne MAN-y NG363, które pochodziły z tego samego źródła. Otrzymały numery taborowe 1655-1656 i 1753. Dwa z nich wyprodukowano w 2006, zaś jednego w 2007 roku.
Dwa z nich - 1656 oraz 1753 rozpoczęły eksploatację w Szczecinie kursując w całkowicie białym malowaniu.
Wycofane NG363
Pierwszy MAN NG363 1260 został wycofany z eksploatacji liniowej w kwietniu 2019 roku w związku z dostawą dużej liczby nowych autobusów.
Kolejny pojazd z modelu NG363 - 1752 sprzedano we wrześniu 2020. Powodem były zbyt duże koszty naprawy po pożarze w komorze silnika, który miał miejsce kilka miesięcy wcześniej.
Egzemplarze 1655 oraz 1656 zakończyły swoją eksploatację w lipcu 2023 roku.
W marcu 2024 roku wycofano z eksploatacji pojazd o numerze 1751.
aktualizacja: man
MAN D2866LUH29
Euro IV
Euro V (EEV)
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 18,00 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1750 | MAN NG363 | 2007 | ZS 431GL | 10.01.2017 | SPAK | ex A249 (Michalczewski oddział Warszawa) | |
1753 | MAN NG363 | 2007 | ZS 880HF | 05.08.2017 | SPAK | ex A254 (Michalczewski oddział Warszawa) |