Encyklopedia
MAN NG363 (A23)
dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man
W 2013 roku do SPAK dotarł pierwszy MAN NG363, który otrzymał numer 1260. Pojazd został wyprodukowany w 2002 roku, został zakupiony jako używany, a pochodził z niemieckiego Fryburgu. Posiadał on silnik MAN D2866LUH25 (oznaczenie fabryczne MAN NG363), co w połączeniu z 5-stopniową, automatyczną skrzynią ZF 5HP602C pozwalało na bardzo dynamiczną jazdę.

W odróżnieniu od innych eksploatowanych w Szczecinie tego typu autobusów, pojazd wyposażony był w mieszany rodzaj napędów drzwi, mianowicie pierwsza i ostatnia (czwarta) para drzwi otwierały się klasycznie do środka, zaś w drugich i trzecich drzwiach zastosowano napęd odskokowo-wychylny.
Ze względu na wyjątkowo wysokie jednostkowe zużycie paliwa, początkowo autobus ten był wykorzystywany wyłącznie do obsługi linii pospiesznych, jednak pod koniec jego eksploatacji, spotkać go można było na wszystkich liniach obsługiwanych przez SPAK.
Kolejnymi NG363, które pojawiły się na płycie zajezdni Klonowica były sprowadzone w 2016 roku od prywatnego przewoźnika ITS Michalczewski wozy, które wykorzystywano do obsługi warszawskich linii. Autobusy wyprodukowano w 2007 roku, a w Szczecinie otrzymały numery od 1750 do 1752.
W lipcu 2017 roku w tej samej zajedni pojawiły się kolejne MAN-y NG363, które pochodziły z tego samego źródła. Otrzymały numery taborowe 1655, 1656 i 1753. Dwa z nich wyprodukowano w 2006, a jeden w 2007 roku.
W 2018 roku w związku z wygranym przetargiem na 2 nowe autobusy przegubowe, SPPK nabyło dwa fabrycznie nowe MAN-y NG363, które trafiły do obsługi szczecińsko-polickich linii. Wozy otrzymały numery 790 i 791. W 2019 roku do spółki trafiły kolejne dwie nówki tego samego typu, którym nadano numery taborowe 792 i 793.
Wycofane NG363
Pierwszy MAN NG363 1260 został wycofany z eksploatacji liniowej w kwietniu 2019 roku w związku z dostawą dużej liczby nowych autobusów. Kolejny pojazd z modelu NG363 1752 sprzedano we wrześniu 2020. Powodem były zbyt duże koszty naprawy po pożarze w komorze silnika, który miał miejsce kilka miesięcy wcześniej.
aktualizacja: man
Średni wiek pojazdu: 9,11 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
790 | MAN NG363 | 2018 | ZPL 65590 | 16.06.2018 | SPPK | ||
791 | MAN NG363 | 2018 | ZPL 65591 | 16.06.2018 | SPPK | ||
792 | MAN NG363 | 2019 | ZPL 73592 | 31.08.2019 | SPPK | ||
793 | MAN NG363 | 2019 | ZPL 73593 | 31.08.2019 | SPPK | ||
1655 | MAN NG363 | 2006 | ZS 014HG | 30.08.2017 | SPAK | ex A228 (Michalczewski oddział Warszawa) | |
1656 | MAN NG363 | 2006 | ZS 012HG | 04.08.2017 | SPAK | ex A245 (Michalczewski oddział Warszawa) | |
1750 | MAN NG363 | 2007 | ZS 431GL | 10.01.2017 | SPAK | ex A249 (Michalczewski oddział Warszawa) | |
1751 | MAN NG363 | 2007 | ZS 432GL | 02.01.2017 | SPAK | ex A255 (Michalczewski oddział Warszawa) | |
1753 | MAN NG363 | 2007 | ZS 880HF | 05.08.2017 | SPAK | ex A254 (Michalczewski oddział Warszawa) |