Encyklopedia

MAN NG363 (A23)

dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man

zdjęcie
Logo grupy MAN
Oprócz standardowych MAN-ów NG313, w Szczecinie eksploatowane są także MAN-y trzeciej generacji o mocniejszym, 360-konnym silniku.

W 2013 roku do SPAK dotarł pierwszy MAN NG363, który otrzymał numer 1260. Pojazd wyprodukowano w 2002 roku, został zakupiony jako używany, a pochodził z niemieckiego Fryburgu. Posiadał on silnik MAN D2866LUH25 (oznaczenie fabryczne MAN NG363), co w połączeniu z 5-stopniową, automatyczną skrzynią ZF 5HP602C pozwalało na bardzo dynamiczną jazdę.

zdjęcie
Nowy nabytek SPAK za chwilę zjedzie z ulicy Leszczynowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W odróżnieniu od innych eksploatowanych w Szczecinie tego typu autobusów, pojazd wyposażony był w mieszany rodzaj napędów drzwi, mianowicie pierwsza i ostatnia (czwarta) para drzwi otwierały się klasycznie do środka, zaś w drugich i trzecich drzwiach zastosowano napęd odskokowo-wychylny.

Ze względu na wyjątkowo wysokie jednostkowe zużycie paliwa, początkowo autobus ten był wykorzystywany wyłącznie do obsługi linii pospiesznych, jednak pod koniec jego eksploatacji, spotkać go można było na wszystkich liniach obsługiwanych przez SPAK

zdjęcie
We wrześniowy wieczór „warszawiak” zmierza na Krzekowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejnymi NG363, które pojawiły się na płycie zajezdni Klonowica były sprowadzone pod koniec 2016 roku od prywatnego przewoźnika ITS Michalczewski wozy, które wykorzystywano do obsługi warszawskich linii. Autobusy wyprodukowano w 2007 roku, a w Szczecinie otrzymały numery od 1750 do 1752. Pojazdy od nowości wyposażone były w komplet wyświetlaczy zewnętrznych i wewnętrznych firmy Pixel. Posiadały cztery pary drzwi Bode otwieranych do środka.

Kilka miesięcy później, w lipcu 2017 roku w klonowickiej zajezdni pojawiły się kolejne MAN-y NG363, które pochodziły z tego samego źródła. Otrzymały numery taborowe 1655-1656 i 1753. Dwa z nich wyprodukowano w 2006, zaś jednego w 2007 roku.

Dwa z nich - 1656 oraz 1753 rozpoczęły eksploatację w Szczecinie kursując w całkowicie białym malowaniu.

Wycofane NG363

Pierwszy MAN NG363 1260 został wycofany z eksploatacji liniowej w kwietniu 2019 roku w związku z dostawą dużej liczby nowych autobusów.

Kolejny pojazd z modelu NG363 - 1752 sprzedano we wrześniu 2020. Powodem były zbyt duże koszty naprawy po pożarze w komorze silnika, który miał miejsce kilka miesięcy wcześniej.

Egzemplarze 1655 oraz 1656 zakończyły swoją eksploatację w lipcu 2023 roku.

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NG363
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17 980 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 880 mm
Liczba osi:
3
Masa całkowita:
28 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D2866LUH25;
MAN D2866LUH29
Norma Euro:
Euro III
Euro IV
Euro V (EEV)
Euro VI
Moc silnika:
360 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5HP602C
Liczba miejsc siedzących:
43
Liczba miejsc stojących:
132
Liczba miejsc ogółem:
175
Lata produkcji:
2001-2021
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
7/3
Zobacz też: MAN NG313 (A23)MAN NG323 (A23)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 3
Średni wiek pojazdu: 17,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1750 MAN NG363 2007 ZS 431GL 10.01.2017 SPAK ex A249 (Michalczewski oddział Warszawa)
1751 MAN NG363 2007 ZS 432GL 02.01.2017 SPAK ex A255 (Michalczewski oddział Warszawa)
1753 MAN NG363 2007 ZS 880HF 05.08.2017 SPAK ex A254 (Michalczewski oddział Warszawa)