Encyklopedia

description Alstom NGd99

dodane 18.10.2006, godz. 21:09 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 29.12.2007, godz. 22:15 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

29.12.2007
Aktualizacja hasła po otwarciu trasy na Chełm. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
12.02.2007
Uaktualnienie hasła. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
NGd99 jest kolejną wersją rozwojową 116N i pierwszym tramwajem z nowej, stworzonej z myślą o polskim rynku, rodziny oznaczonej przez Alstom jako Citadis 100. Ogólnie w latach 1999-2000 wyprodukowano 4 sztuki wagonów NGd99, wszystkie z przeznaczeniem dla Gdańska. Innym przedstawicielem tramwajów Citadis 100 jest wóz oznaczony jako 116Nd (Citadis 100 Katowice).

Budowa wozu

NGd99 jest sześcioosiowym, trójczłonowym tramwajem z 70 procentowym udziałem niskiej podłogi. Jego główną, rzucającą się w oczy cechą w porównaniu z poprzednimi pojazdami serii 116N jest znaczne obniżenie części wysokopodłogowej. Umożliwiło to wyrównanie linii okien. Kolejnym wyróżnikiem tych wagonów jest ich wydłużenie do 26,6 metra, co umożliwiło dalsze zwiększenie udziału niskiej podłogi. W części niskopodłogowej w członach skrajnych wagonu znajdują się dwie pary drzwi.

Wśród różnic zauważalnych w czasie pierwszego kontaktu z NGd99 są jednak pewne podobieństwa z pierwowzorem. Przód i tył wagonu wykonane z tworzywa sztucznego są zbliżone do tego w 116Na/1.

Dwa skrajne wózki są napędzane silnikami prądy zmiennego, natomiast trzeci, środkowy jest bierny. Wózki napędowe wagonu są identyczne z tymi jakie zastosowano w tramwajach NGT8D (Citadis 200 Magdeburg). Osłony wózków po pewnym czasie zdemontowano, gdyż utrudniało to otwarcie drzwi na łukach zewnętrznych.

Przedział pasażerski wyposażono w system nawiewowy, który jest szczególnie przydatny w okresie letnim, gdyż uchylne okienka nie są w stanie zapewnić komfortu podróżowania.

W trakcie eksploatacji w Gdańsku wagony NGd99 można spotkać na liniach 1, 2 i 12, na których ich kursy wraz z innymi tramwajami niskopodłogowymi 114Na, bądź NGT6 są oznaczone w rozkładzie jazdy. Ich kursowanie na linii 1 na Chełm jest wymuszone, ze względu na trasę z pochyłościami i ich dobrym układem hamulcowym.
na podstawie: Transport Szynowy, materiałów firmy Alstom oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński