Encyklopedia

Bombardier NGT6

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez Pepe

30.12.2007
Dodano informację o dostawie tramwajów trzeciej generacji dla Krakowa i Gdańska Mario
23.10.2006
Poprawiono informacje o wizycie wagonu 2012 w Szczecinie. Phobos
13.10.2006
Dodano źródła. konjo
NGT6Kr jest tramwajem z szerokiej rodziny Flexity Classic do której należą wozy jeżdżące po ulicach Adelaide (Australia), Bremy, Dessau, Drezna, Essen, Frankfurtu nad Menem, Halle, Kassel, Lipska i Schwerin.

zdjęcie
Krakowski wagon NGT6-2 z trzeciej serii na linii 12
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zakup wagonów NGT6 wiązał się z budową Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, którego pierwszą część łączącą ul. Wielicką z pętlą Kurdwanów oddano do użytku w 2000 roku. W przyszłości cała linia KST ma być obsługiwana taborem niskopodłogowym.

Pierwszy przegubowiec typu NGT6 przybył do Krakowa w 1999 roku i wtedy też zadebiutował "na mieście". 14 lutego 2000 roku uruchomiono specjalną linię 36 na potrzeby testowania wozów NGT6.

zdjęcie
Wnętrze krakowskiego wagonu NGT6
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Tramwaje otrzymały symbol NGT6Kr, który został nadany im już w Krakowie. Nie jest to oznaczenie producenta! W marcu 2003 roku zadebiutował nowszy model NGT6-2. W marcu 2006 roku została podpisana umowa w sprawie zakupu kolejnych nowych Bombardierów w ilości 24 sztuk dla miasta Krakowa. Tramwaje Bombardier Flexity Classi z trzeciej dostawy różnią się od poprzedników wyglądem przedniej i tylnej ściany. Kabina motorniczego jest wreszcie klimatyzowana. Przedział pasażerski zyskał lepszą wentylację, dzięki dużym, przesuwnym oknom. Jeżeli chodzi o układ i wygląd w przedziale pasażerskim nie różni się od poprzedników z drugiej dostawy. Nowe tramwaje zyskały też diodowe (pomarańczowe) wyświetlacze oraz ulepszony system informacji do zapowiadania przystanków w przedziale pasażerskim. Drugim miastem Polski, który eksploatuje trzy tramwaje typu NGT6-2 z trzeciej dostawy jest Gdańsk. Specjalnie na nich zbudowano nową trasę na Chełm, którego trasa biegnie pod stromą górkę. Na Chełm Witosza mogą wjechać takie tramwaje jak Ngd99, N8C i NGT6-2, które posiadają lepszy system hamowania. Pierwsze gdańskie Bombardiery wyjechały w dniu otwarcia 19.12.2007 na linii 1
  • N – Niederflur – niskopodłogowy
  • GT – Gelenktriebwagen – przegubowy wagon motorowy
  • 6 – liczba osi

NGT6 – Niederflurgelenktriebwagen mit 6 Achsen

Daje nam to w sumie: niskopodłogowy, przegubowy wagon motorowy z sześcioma osiami.

Budowa wozu:

zdjęcie
Dokładnie ten wóz odwiedził Szczecin w 2001 roku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
NGT6 jest trzyczłonowym, jednokierunkowym tramwajem z 65 procentowym udziałem niskiej podłogi. Dwa skrajne wózki są napędzane silnikami prądy zmiennego, natomiast trzeci, środkowy jest bierny. We wnętrzu znajdują się cztery rzędy krzeseł ustawionych w konfiguracji 2+2. Wymiana pasażerów odbywa się poprzez czworo drzwi umieszczonych w części niskopodłogowej. Wagony NGT6 nie posiadają tylnego wejścia znanego z nowszej wersji, co nieznacznie utrudnia dostęp do pojazdu.

Wagon NGT6 w Szczecinie:

zdjęcie
"Skunks" z wizytą w Szczecinie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
U progu XXI wieku Szczecin zauważył potrzebę posiadania taboru niskopodłogowego. W tym celu wraz z Poznaniem i Wrocławiem testował m. in. wagon wystawiony przez kanadyjskiego Bombardiera. Tramwaj NGT6 o numerze 2012 dotarł do naszego miasta wczesnym rankiem 20 lutego 2001 roku, a dzień później wyjechał na linię numer 8 na której jeździł przez pięć dni. Przez cały okres swojego pobytu wagon stacjonował na terenie zajezdni Pogodno. W trakcie testów Szczecinianie mogli przejechać się pojazdem i osobiście ocenić jego przydatność do naszych warunków.
na podstawie: Transport Szynowy, Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji, Wikipedia, KMK_Kraków oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński