Encyklopedia
Bombardier NGT6
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez Pepe
NGT6Kr jest tramwajem z szerokiej rodziny Flexity Classic do której należą wozy jeżdżące po ulicach Adelaide (Australia), Bremy, Dessau, Drezna, Essen, Frankfurtu nad Menem, Halle, Kassel, Lipska i Schwerin.
Zakup wagonów NGT6 wiązał się z budową Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, którego pierwszą część łączącą ul. Wielicką z pętlą Kurdwanów oddano do użytku w 2000 roku. W przyszłości cała linia KST ma być obsługiwana taborem niskopodłogowym.
Pierwszy przegubowiec typu NGT6 przybył do Krakowa w 1999 roku i wtedy też zadebiutował "na mieście". 14 lutego 2000 roku uruchomiono specjalną linię 36 na potrzeby testowania wozów NGT6.
Tramwaje otrzymały symbol NGT6Kr, który został nadany im już w Krakowie. Nie jest to oznaczenie producenta! W marcu 2003 roku zadebiutował nowszy model NGT6-2. W marcu 2006 roku została podpisana umowa w sprawie zakupu kolejnych nowych Bombardierów w ilości 24 sztuk dla miasta Krakowa. Tramwaje Bombardier Flexity Classi z trzeciej dostawy różnią się od poprzedników wyglądem przedniej i tylnej ściany. Kabina motorniczego jest wreszcie klimatyzowana. Przedział pasażerski zyskał lepszą wentylację, dzięki dużym, przesuwnym oknom. Jeżeli chodzi o układ i wygląd w przedziale pasażerskim nie różni się od poprzedników z drugiej dostawy. Nowe tramwaje zyskały też diodowe (pomarańczowe) wyświetlacze oraz ulepszony system informacji do zapowiadania przystanków w przedziale pasażerskim. Drugim miastem Polski, który eksploatuje trzy tramwaje typu NGT6-2 z trzeciej dostawy jest Gdańsk. Specjalnie na nich zbudowano nową trasę na Chełm, którego trasa biegnie pod stromą górkę. Na Chełm Witosza mogą wjechać takie tramwaje jak Ngd99, N8C i NGT6-2, które posiadają lepszy system hamowania. Pierwsze gdańskie Bombardiery wyjechały w dniu otwarcia 19.12.2007 na linii 1
NGT6 – Niederflurgelenktriebwagen mit 6 Achsen
Daje nam to w sumie: niskopodłogowy, przegubowy wagon motorowy z sześcioma osiami.
Budowa wozu:
NGT6 jest trzyczłonowym, jednokierunkowym tramwajem z 65 procentowym udziałem niskiej podłogi. Dwa skrajne wózki są napędzane silnikami prądy zmiennego, natomiast trzeci, środkowy jest bierny. We wnętrzu znajdują się cztery rzędy krzeseł ustawionych w konfiguracji 2+2. Wymiana pasażerów odbywa się poprzez czworo drzwi umieszczonych w części niskopodłogowej. Wagony NGT6 nie posiadają tylnego wejścia znanego z nowszej wersji, co nieznacznie utrudnia dostęp do pojazdu.
Wagon NGT6 w Szczecinie:
U progu XXI wieku Szczecin zauważył potrzebę posiadania taboru niskopodłogowego. W tym celu wraz z Poznaniem i Wrocławiem testował m. in. wagon wystawiony przez kanadyjskiego Bombardiera. Tramwaj NGT6 o numerze 2012 dotarł do naszego miasta wczesnym rankiem 20 lutego 2001 roku, a dzień później wyjechał na linię numer 8 na której jeździł przez pięć dni. Przez cały okres swojego pobytu wagon stacjonował na terenie zajezdni Pogodno. W trakcie testów Szczecinianie mogli przejechać się pojazdem i osobiście ocenić jego przydatność do naszych warunków.
Zakup wagonów NGT6 wiązał się z budową Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, którego pierwszą część łączącą ul. Wielicką z pętlą Kurdwanów oddano do użytku w 2000 roku. W przyszłości cała linia KST ma być obsługiwana taborem niskopodłogowym.
Pierwszy przegubowiec typu NGT6 przybył do Krakowa w 1999 roku i wtedy też zadebiutował "na mieście". 14 lutego 2000 roku uruchomiono specjalną linię 36 na potrzeby testowania wozów NGT6.
Tramwaje otrzymały symbol NGT6Kr, który został nadany im już w Krakowie. Nie jest to oznaczenie producenta! W marcu 2003 roku zadebiutował nowszy model NGT6-2. W marcu 2006 roku została podpisana umowa w sprawie zakupu kolejnych nowych Bombardierów w ilości 24 sztuk dla miasta Krakowa. Tramwaje Bombardier Flexity Classi z trzeciej dostawy różnią się od poprzedników wyglądem przedniej i tylnej ściany. Kabina motorniczego jest wreszcie klimatyzowana. Przedział pasażerski zyskał lepszą wentylację, dzięki dużym, przesuwnym oknom. Jeżeli chodzi o układ i wygląd w przedziale pasażerskim nie różni się od poprzedników z drugiej dostawy. Nowe tramwaje zyskały też diodowe (pomarańczowe) wyświetlacze oraz ulepszony system informacji do zapowiadania przystanków w przedziale pasażerskim. Drugim miastem Polski, który eksploatuje trzy tramwaje typu NGT6-2 z trzeciej dostawy jest Gdańsk. Specjalnie na nich zbudowano nową trasę na Chełm, którego trasa biegnie pod stromą górkę. Na Chełm Witosza mogą wjechać takie tramwaje jak Ngd99, N8C i NGT6-2, które posiadają lepszy system hamowania. Pierwsze gdańskie Bombardiery wyjechały w dniu otwarcia 19.12.2007 na linii 1
- N – Niederflur – niskopodłogowy
- GT – Gelenktriebwagen – przegubowy wagon motorowy
- 6 – liczba osi
NGT6 – Niederflurgelenktriebwagen mit 6 Achsen
Daje nam to w sumie: niskopodłogowy, przegubowy wagon motorowy z sześcioma osiami.
Budowa wozu:
NGT6 jest trzyczłonowym, jednokierunkowym tramwajem z 65 procentowym udziałem niskiej podłogi. Dwa skrajne wózki są napędzane silnikami prądy zmiennego, natomiast trzeci, środkowy jest bierny. We wnętrzu znajdują się cztery rzędy krzeseł ustawionych w konfiguracji 2+2. Wymiana pasażerów odbywa się poprzez czworo drzwi umieszczonych w części niskopodłogowej. Wagony NGT6 nie posiadają tylnego wejścia znanego z nowszej wersji, co nieznacznie utrudnia dostęp do pojazdu.
Wagon NGT6 w Szczecinie:
U progu XXI wieku Szczecin zauważył potrzebę posiadania taboru niskopodłogowego. W tym celu wraz z Poznaniem i Wrocławiem testował m. in. wagon wystawiony przez kanadyjskiego Bombardiera. Tramwaj NGT6 o numerze 2012 dotarł do naszego miasta wczesnym rankiem 20 lutego 2001 roku, a dzień później wyjechał na linię numer 8 na której jeździł przez pięć dni. Przez cały okres swojego pobytu wagon stacjonował na terenie zajezdni Pogodno. W trakcie testów Szczecinianie mogli przejechać się pojazdem i osobiście ocenić jego przydatność do naszych warunków.
na podstawie: Transport Szynowy, Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji, Wikipedia, KMK_Kraków oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
Bombardier
Model:
NGT6
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
5 (1-2-2-2-2)
Długość:
26,00 m
Szerokość:
2,40 m
Wysokość:
3,16 m
Liczba osi:
6
Masa własna:
31 600 kg
Wysokość podłogi:
360 mm / 560 mm
Liczba i moc silników:
4 x 125 kW
Liczba miejsc siedzących:
76
Liczba miejsc ogółem:
228
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie