Encyklopedia
Alstom NGT8D
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
Phobos
Po upadku Muru Berlińskiego przedsiębiorstwa komunikacyjne w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej, chociaż częściowo chciały unowocześnić swój park taborowy. Wobec czego odbywały się w nich testy taboru niskopodłogowego z miast Zachodnich Niemiec. W Magdeburgu swoje jazdy próbne odbył GT6N z Bremy i dwusystemowy tramwaj typu GT8-100C/2SY z Karlsruhe. Ostatecznie jednak zdecydowano się na pojazd niskopodłogowy.
W 1994 roku konsorcjum firm LHB/Dessau/ABB dostarczyło Magdeburgowi pierwszy wagon. Kolejne 24 sztuki dotarły do końca 1996 roku. Po przejęciu zakładów LHB przez Alstom, w latach 1999-2000 przekazano odbiorcy 28 kolejnych niskopodłogowców NGT8D, które weszły w skład rodziny Citadis 200. Od poprzednich tramwajów pierwszej serii różnią się one wyglądem wewnętrznym, dostosowaniem tylnego członu do użytkowania przez wózki inwalidzkie oraz dziecięce i fabrycznie zamontowanymi wyświetlaczami. Właśnie taki tramwaj NGT8D drugiej generacji odwiedził Szczecin w dniach 12-16 stycznia 2001.
Warto dodać, że istnieje również wąskotorowa wersja Citadisa 200, która jest eksploatowana w Darmstadt jako typ ST13 i Gerze pod oznaczeniem NGT8G. 23 marca 2007 roku w Darmstadt do eksploatacji weszła nowa unowocześniona wersja tego wozu oznaczona jako ST14. Tramwaj ten został wyprodukowany wspólnie przez konsorcjum Alstom i Bombardier.
NGT8D – Niederflur-Gelenktriebwagen mit 8 Achsen und Drehstromantrieb
Daje nam to w sumie: niskopodłogowy, przegubowy wagon motorowy z ośmioma osiami napędzany silnikami prądu przemiennego.
Budowa wozu:
NGT8D jest tramwajem jednokierunkowym, trójczłonowym z 70 procentowym udziałem niskiej podłogi. Dwa skrajne wózki są napędowe, a dwa kolejne pod środkowym członem są bierne. Celem zapewnienia ciągłości niskiego przebiegu pokładu mają one zmniejszoną średnicę kół.
Testy NGT8D w Szczecinie:
U progu XXI wieku Szczecin wraz z Warszawą i Wrocławiem starał się o tabor niskopodłogowy. Z tego powodu firma Alstom wystawiła do przetargu tramwaj Citadis 200 z Magdeburga. Próby wozu odbywały się na linii 8, a pojazd tradycyjnie stacjonował na terenie zajezdni Pogodno. W trakcie testów tramwajem mogli się przejechać pasażerowie i sami ocenić jego przydatność do szczecińskich warunków.
W 1994 roku konsorcjum firm LHB/Dessau/ABB dostarczyło Magdeburgowi pierwszy wagon. Kolejne 24 sztuki dotarły do końca 1996 roku. Po przejęciu zakładów LHB przez Alstom, w latach 1999-2000 przekazano odbiorcy 28 kolejnych niskopodłogowców NGT8D, które weszły w skład rodziny Citadis 200. Od poprzednich tramwajów pierwszej serii różnią się one wyglądem wewnętrznym, dostosowaniem tylnego członu do użytkowania przez wózki inwalidzkie oraz dziecięce i fabrycznie zamontowanymi wyświetlaczami. Właśnie taki tramwaj NGT8D drugiej generacji odwiedził Szczecin w dniach 12-16 stycznia 2001.
Warto dodać, że istnieje również wąskotorowa wersja Citadisa 200, która jest eksploatowana w Darmstadt jako typ ST13 i Gerze pod oznaczeniem NGT8G. 23 marca 2007 roku w Darmstadt do eksploatacji weszła nowa unowocześniona wersja tego wozu oznaczona jako ST14. Tramwaj ten został wyprodukowany wspólnie przez konsorcjum Alstom i Bombardier.
- N – Niederflur – niskopodłogowy
- GT – Gelenktriebwagen – przegubowy wagon motorowy
- 8 – liczba osi
- D – Drehstromantrieb – silniki prądu przemiennego
NGT8D – Niederflur-Gelenktriebwagen mit 8 Achsen und Drehstromantrieb
Daje nam to w sumie: niskopodłogowy, przegubowy wagon motorowy z ośmioma osiami napędzany silnikami prądu przemiennego.
Budowa wozu:
NGT8D jest tramwajem jednokierunkowym, trójczłonowym z 70 procentowym udziałem niskiej podłogi. Dwa skrajne wózki są napędowe, a dwa kolejne pod środkowym członem są bierne. Celem zapewnienia ciągłości niskiego przebiegu pokładu mają one zmniejszoną średnicę kół.
Testy NGT8D w Szczecinie:
U progu XXI wieku Szczecin wraz z Warszawą i Wrocławiem starał się o tabor niskopodłogowy. Z tego powodu firma Alstom wystawiła do przetargu tramwaj Citadis 200 z Magdeburga. Próby wozu odbywały się na linii 8, a pojazd tradycyjnie stacjonował na terenie zajezdni Pogodno. W trakcie testów tramwajem mogli się przejechać pasażerowie i sami ocenić jego przydatność do szczecińskich warunków.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Die Magdeburger Straßenbahn, Hanna-Daoud Thomas "Neues Gesicht im Fahrzeugpark" w "Strassenbahn Magazin" 5/2007 oraz materiałów firmy Alstom
opracował: Kajetan Szmuciński
opracował: Kajetan Szmuciński