Encyklopedia

description J. G. Brill & Co./MAN tramwaj konny serii 1-26

dodane 12.04.2009, godz. 21:21 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Wagony o tym zakresie numeracji to wagony tramwajowe przystosowane do ciągnięcia przez jednego konia produkowane w trzech seriach: w 1881, 1882 i 1890 roku. Tylko tramwaj o numerze 1 został dostarczony do Norymbergii z Filadelfii, gdzie został wyprodukowany przez fabrykę J. G. Brill & Co., natomiast produkcją pozostałych zajęła się norymberska fabryka MAN.

Były to krótkie tramwaje o otwartych platformach z czterema oknami po swoich bokach. Wewnątrz znajdowały się pod oknami dwie ławy, na których miejsce znaleźć mogło dwunastu pasażerów, natomiast pozostałe 12 miejsc stojących znajdowało się na obu platformach. Na dachu nad oknami na obu bokach znajdowały się tablice kierunkowe, natomiast linia oznaczana była przez kolor palącej się lampy na przedzie pojazdu.

Mimo iż tramwaje te były fabrycznie przystosowane do ciągnięcia przez jednego konia, to począwszy od 1888 roku przygotowano je do ciągnięcia przez oba konie. Zmiana ta została wymuszona przez wiele podjazdów znajdujących się na trasie rozwijających się tramwajów norymberskich.

W 1884 roku wagony o numerach 41 i 54 zostały sprzedane z powodu małej liczby pasażerów. Jednak w kolejnych latach kontynuowano i tak zakupy tramwajów konnych. M.in. w 1890 roku zakupiono jeden egzemplarz o identycznych budowie co opisywane tutaj tramwaje. Nadano mu numer 27”.

Począwszy od 1893 roku we wszystkich tramwajach rozpoczęto proces montażu ogrzewania. W 1896 roku po elektryfikacji wagony przystosowano ko kursowania jako doczepy. W tym samym roku tramwaj o numerze 1 został wycofany z eksploatacji. W 1898 roku wszystkie tramwaje wyposażono w elektryczne oświetlenie.

Mimo iż wszystkie te tramwaje wycofano do 1909 roku to jeden z nich o numerze 11 przygotowano jako tramwaj zabytkowy jednocześnie przywracając mu wygląd fabryczny. Obecnie wagon znajduje się w historycznej zajezdni tramwajowej St. Peter.
na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński