Encyklopedia
MAN tramwaj konny serii 27-36
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz
Jeszcze w 1881 roku Norymberga i Fürth wzbogaciło się o 10 letnich tramwajów konnych wyprodukowanych przez norymberskiego MAN-a. Były to tramwaje przystosowane do ciągnięcia przez dwa konie. Wyposażono je w 28 miejsc siedzących, natomiast 12 miejsc stojących znajdowało się na obu platformach.
Podobnie jak zamknięte tramwaje dostarczone do Norymbergii w latach 1881 – 1882 również i część z nich została sprzedana w 1883 i 1884 roku, a dokładnie 6. Powodem były za małe przewozy w stosunku do tych, które oczekiwano na początku uruchamiając komunikację tramwajową między Norymbergą a Fürth. Były to tramwaje o numerach: 27, 28, 29, 30, 32, 33. W 1891 roku w celu ujednolicenia numeracji tych wagonów tramwajowi o numerze 31 nadano nowy numer 33”.
Ciekawym faktem jest to, że tramwaje konne – te jak i innych serii – nie posiadały sygnalizacji. Innym problemem dotykającym tramwaje konne był takowy, że od 1896 roku, czyli elektryfikacji sieci tramwajowej w Norymberdze, letnie tramwaje konne przystosowano jako doczepy i z powodu dużych prędkości niewystarczającym okazała się być sprzedaż biletów na zewnątrz tramwaju podczas postojów na przystankach, więc w środku tramwaju zrobiono przejście. Zmiana ta nastąpiła w 1903 roku. Dodatkowo zamontowano metalowe barierki po bokach.
Tramwaje tej serii wycofano ostatecznie z eksploatacji w 1926 roku. Służyły one następnie jako tramwaje transportowe. Jedno z tych podwoź zostało w latach 50-tych XX wieku przetransportowana do Monachium, gdzie posłużyła do stworzenia repliki tramwaju konnego w stolicy Bawarii.
Podobnie jak zamknięte tramwaje dostarczone do Norymbergii w latach 1881 – 1882 również i część z nich została sprzedana w 1883 i 1884 roku, a dokładnie 6. Powodem były za małe przewozy w stosunku do tych, które oczekiwano na początku uruchamiając komunikację tramwajową między Norymbergą a Fürth. Były to tramwaje o numerach: 27, 28, 29, 30, 32, 33. W 1891 roku w celu ujednolicenia numeracji tych wagonów tramwajowi o numerze 31 nadano nowy numer 33”.
Ciekawym faktem jest to, że tramwaje konne – te jak i innych serii – nie posiadały sygnalizacji. Innym problemem dotykającym tramwaje konne był takowy, że od 1896 roku, czyli elektryfikacji sieci tramwajowej w Norymberdze, letnie tramwaje konne przystosowano jako doczepy i z powodu dużych prędkości niewystarczającym okazała się być sprzedaż biletów na zewnątrz tramwaju podczas postojów na przystankach, więc w środku tramwaju zrobiono przejście. Zmiana ta nastąpiła w 1903 roku. Dodatkowo zamontowano metalowe barierki po bokach.
Tramwaje tej serii wycofano ostatecznie z eksploatacji w 1926 roku. Służyły one następnie jako tramwaje transportowe. Jedno z tych podwoź zostało w latach 50-tych XX wieku przetransportowana do Monachium, gdzie posłużyła do stworzenia repliki tramwaju konnego w stolicy Bawarii.
na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
MAN
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
brak – wyjścia z ławy po każdej stroniepo 1903 roku: dwa wyjścia z boku z każdej z platform
Długość:
6,45 m
Szerokość:
2,25 m
Wysokość:
2,735 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
2 000 kg
Liczba miejsc siedzących:
28
Liczba miejsc ogółem:
40
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też:
J. G. Brill & Co./MAN tramwaj konny serii 1-26
▪
MAN tramwaj konny serii 27-36
▪
MAN tramwaj konny serii 28"-32"
▪
MAN tramwaj konny serii 42-46
▪
Herbrand & Cie. tramwaj konny serii 47-48
▪
Maschinenfabrik Eßlingen tramwaj konny 49
▪
MAN tramwaj konny serii 60-77
▪
MAN tramwaj konny serii 78-95