Encyklopedia

description MAN NL222 (A10)

dodane 26.12.2005, godz. 20:19 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 5.06.2009, godz. 11:23 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

21.07.2007
Uzupełniono opis hasła zdjęcie profilowe użytkownika X X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
W latach dziewięćdziesiątych w niemieckim biurze MAN Group padł kolejny projekt skonstruowania krótkiego autobusu miejskiego o 220 konnej mocy silnika. Tak właśnie został stworzony model NL222 wywodzący się z NL202. Do oferty MANa został dodany w 1999 roku.

MAN NL222 jest prawie dwunastometrowym, niskopodłogowym autobusem miejskim należącym do klasy pojemności MAXI. Autobus opiera się na podwoziu A10. Posiada trzy pary drzwi otwierających się do wnętrza pojazdu. Przy pierwszym wejściu podłoga wznosi się na 31 cm, a przy ostatnich 34 cm. Autobus przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych posiadając rampę dla wózków inwalidzkich. Zamontowano 220 konny, 6-cio cylindrowy silnik marki MAN (model D 0826 LUH). Usytuowano go w pozycji leżącej na końcu pojazdu. Zamontowano w nim również skrzynię biegów marki ZF (model 4 HP 500) mającą cztery przełożenia. Pojazd spełnia normę spalinową Euro II. Na swój pokład może zabrać 99 pasażerów, z czego 32 na miejscach siedzących. Wyjątkiem są wozy produkcji późniejszej mające o jedno siedzenie na półtorej osoby mniej. Standardowo autobus został wyposażony w system ABS, dodatkową możliwością jest zamontowanie systemu ASR.

MANy NL222 w Policach

Dostawa 1

Na jesień 1999 roku do Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Autobusowego trafiło pięć fabrycznie nowych MANów NL222. System informacji pasażerskiej opierał się na matrycowych wyświetlaczach zamontowanych z przodu, boku i tyłu pojazdu oraz zegar zamontowany we wnętrzu pojazdu. Nadano im numery od 3011 do 3015.

Dostawa 2

Policzanie zadowoleni z zakupu dokupili jeszcze w marcu 2000 roku jeden tego typu autobus. Różnił się od poprzedników tym, że posiadał tzw. ciepłe guziczki oraz różni się pulpitem kierowcy (podobny do montowanych w pojazdach następnej generacji). Nadano mu numer boczny 3016

Niestety dziś występują częste problemy z wyświetlaczami zamontowanymi w tego typu pojazdach, ale ten problem można łatwo zażegnać.

Autobusy z pierwszej dostawy weszły do eksploatacji w listopadzie 1999 roku, natomiast pojazd z drugiej dostawy w maju następnego roku.

Najczęściej można je spotkać na liniach obsługiwanych taborem solowym przez SPPK, oraz na liniach nocnych ze względu na kasację polickich Jelczy M11 oraz 120M.
na podstawie: Infobus oraz informacji Pawła Pieńkowskiego
opracował: Michał Pilaszkiewicz

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat