Encyklopedia
MAN NL222 (A10)
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
MAN NL222 był prawie dwunastometrowym, niskopodłogowym autobusem miejskim należącym do klasy pojemności MAXI. Autobus opierał się na podwoziu A10. Posiadał trzy pary drzwi otwierających się do wnętrza pojazdu. Przy pierwszym wejściu podłoga wznosiła się na 31 cm, a przy ostatnich 34 cm. Autobus przystosowany był do przewozu osób niepełnosprawnych, posiadając rampę dla wózków.
Zamontowano 220 konny, 6-cylindrowy silnik marki MAN (model D 0826 LUH). Usytuowano go w pozycji leżącej na końcu pojazdu. Zamontowano w nim również skrzynię biegów marki ZF (model 4 HP 500), mającą cztery przełożenia. Pojazd spełniał normę spalinową Euro II. Na swój pokład mógł zabrać 99 pasażerów, z czego 32 na miejscach siedzących. Wyjątkiem były wozy produkcji późniejszej, mające o jedno siedzenie na półtorej osoby mniej. Standardowo autobus został wyposażony w system ABS, dodatkową możliwością było również zamontowanie systemu ASR.
MAN-y NL222 w Szczecinie i Policach
Jesienią 1999 roku do Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego trafiło pięć fabrycznie nowych MAN-ów NL222. System informacji pasażerskiej opierał się na matrycowych wyświetlaczach zamontowanych z przodu, boku i tyłu pojazdu oraz zegar zamontowany we wnętrzu pojazdu. Nadano im numery od 3011 do 3015. Policzanie zadowoleni z zakupu dokupili jeszcze w marcu 2000 roku jeden tego typu autobus. Różnił się od poprzedników tym, że posiadał tzw. ciepłe guziczki oraz pulpitem kierowcy (który był podobny do montowanych w pojazdach następnej generacji). Nadano mu numer boczny 3016.O zakup wozu modelu NL222 pokusiła się również zajezdnia Dąbie, która w 2007 roku wprowadziła do eksploatacji używany z niemieckiego miasta Hattingen pojazd o numerze taborowym 2555. Wóz w porównaniu do polickich „kolegów” posiadał tylko dwoje drzwi.
Ostatnim przedstawicielem MAN-a NL222 był sprowadzony do SPPK z Saltzgitter w 2007 roku wóz 3035. Autobus również posiadał tylko dwie pary drzwi.
Koniec NL222 w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej
W 2011 roku dąbska zajezdnia zdecydowała się na wycofanie ze swojej floty jedynego przedstawiciela NL222 o numerze 2555.
W tym samym roku z SPPK pożegnały się trzy pojazdy NL222 (3013-3015). Dwa z nich zostały odkupione przez przewoźnika obsługującego linie w ukraińskim mieście Charków.
Z końcem 2012 roku wycofano wóz 3016, a zaledwie rok później do kasacji odjechał również NL222 3012.
W 2014 roku w polickiej zajezdni pozostały już tylko dwa MAN-y NL222. Pierwszy z nich - 3011 służył liniowo do października 2014. Co ciekawe, po jego sprzedaży i wyjęciu części zamiennych, został przerobiony przez osobę prywatną na altankę, która przez pewien czas w 2015 roku stała na terenie jednych z ogrodów działkowych w Policach.Ostatni pojazd tego modelu - 3035 został wycofany w kwietniu 2015 roku, jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.
2 (2-2-0)
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat