Encyklopedia

MAN NL222 (A10)

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

23.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man
21.07.2007
Uzupełniono opis hasła X
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora MQ

zdjęcie
Logo grupy MAN
W latach dziewięćdziesiątych w niemieckim biurze MAN Group padł kolejny projekt skonstruowania krótkiego autobusu miejskiego o 220 konnej mocy silnika. Tak właśnie został stworzony model NL222 wywodzący się z NL202. Do oferty MANa został dodany w 1999 roku.

zdjęcie
Połowa drogi już za sobą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
MANNL222 jest prawie dwunastometrowym, niskopodłogowym autobusem miejskim należącym do klasy pojemności MAXI. Autobus opiera się na podwoziu A10. Posiada trzy pary drzwi otwierających się do wnętrza pojazdu. Przy pierwszym wejściu podłoga wznosi się na 31 cm, a przy ostatnich 34 cm. Autobus przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych posiadając rampę dla wózków inwalidzkich. Zamontowano 220 konny, 6-cio cylindrowy silnik marki MAN (model D 0826 LUH). Usytuowano go w pozycji leżącej na końcu pojazdu. Zamontowano w nim również skrzynię biegów marki ZF (model 4 HP 500) mającą cztery przełożenia. Pojazd spełnia normę spalinową Euro II. Na swój pokład może zabrać 99 pasażerów, z czego 32 na miejscach siedzących. Wyjątkiem są wozy produkcji późniejszej mające o jedno siedzenie na półtorej osoby mniej. Standardowo autobus został wyposażony w system ABS, dodatkową możliwością jest zamontowanie systemu ASR.


MAN-y NL222 w Szczecinie i Policach


Jesienią 1999 roku do Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego trafiło pięć fabrycznie nowych MAN-ów NL222. System informacji pasażerskiej opierał się na matrycowych wyświetlaczach zamontowanych z przodu, boku i tyłu pojazdu oraz zegar zamontowany we wnętrzu pojazdu. Nadano im numery od 3011 do 3015.


Policzanie zadowoleni z zakupu dokupili jeszcze w marcu 2000 roku jeden tego typu autobus. Różnił się od poprzedników tym, że posiadał tzw. ciepłe guziczki oraz pulpitem kierowcy (który był podobny do montowanych w pojazdach następnej generacji). Nadano mu numer boczny 3016.

zdjęcie
Pierwszy dzień służby
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
O zakup wozu modelu NL222 pokusiła się również zajezdnia Dąbie, która w 2007 roku wprowadziła do eksploatacji używany z niemieckiego miasta Hattingen pojazd o numerze taborowym 2555. Wóz w porównaniu do polickich "kolegów" posiadał tylko dwoje drzwi.

zdjęcie
W zielono-żółtym również jest mi do twarzy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatnim przedstawicielem MAN-a NL222 był sprowadzony do SPPK z Saltzgitter w 2007 roku wóz 3035. Autobus również posiadał tylko dwie pary drzwi.

Ostatni pojazd tego modelu został wycofany w 2015 roku jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.

na podstawie: Infobus oraz informacji Pawła Pieńkowskiego
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: man

Zobacz też: MAN NL202 (A10)MAN NL262 (A10)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat