Encyklopedia

MAN NL262 (A10)

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

21.12.2020
Doprecyzowano informacje nt. wycofywanych pojazdów man
19.01.2020
aktualizacja man
20.03.2016
Dodano informacje nt. siódmej dostawy autobusów MQ
05.03.2009
Dodano informacje o zakupie przez SPAK dwóch sztuk "norwegów" w 2009 roku, oraz o debiucie na liniach miejskich. X
01.01.2009
Dodano informacje nt. szóstej dostawy autobusów mike_1994

zdjęcie
Logo grupy MAN
W latach produkcji MAN-ów NL202 niemieccy konstruktorzy na tym samym podwoziu stworzyli podtyp różniący się od poprzednika mocą silnika oraz innymi, mniejszymi szczegółami.

MAN NL262 jest niskopodłogowym, miejskim autobusem drugiej generacji wyprodukowanym przez firmę MAN. Model był również oznaczany jako podtyp EN96. Autobus posiada 260 konną jednostkę silnika MAN D2865 LUH. Voith zźpatrzył ten autobus w skrzynię biegów D851.3. Pulpit kierowcy w porównaniu do poprzedniej wersji nie różni się niczym. Autobus przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych oraz wózków dziecięcych poprzez zamontowanie ręcznej rampy przy drugich drzwiach, oraz naprzeciwko nich pozostawienie tzw. rzeźni. Dodatkowo kupujący mógł zażyczyć sobie klimatyzację, która w naszych warunkach nie jest wykorzystywana ze względu na większe zużycie paliwa. Jako ciekawostkę można podać, że w tym modelu maszyny drzwiowe napędzane są osobnymi silniczkami w przeciwieństwie do poprzedników gdzie były otwierane hydraulicznie.

MAN-y NL262 w Szczecinie i Policach


zdjęcie
Ex-berliński MAN na zmienionej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsza dostawa tych autobusów zza zachodniej granicy miała miejsce 21 i 25 lipca 2005 roku. Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nabyło trzy sztuki tychże pojazdów z 1997 roku. Wcześniej eksploatowane były przez niemieckiego przewoźnika BVG Berlin. Otrzymały kolejno numery taborowe: 3030, 3031 i 3032. Wszystkie autobusy przez całą eksploatację jeździły z niemieckimi wyświetlaczami marki AdTranz. Zostały tylko wgrane szczecińskie oraz polickie nazwy pętli oraz numery linii. Na początku kursowały w berlińskich barwach, lecz po jakimś czasie zostały oszczędnościowo przemalowane w rodzime polickie barwy (tj. domalowano tylko jasno- i ciemnozielone paski na dole oraz na środku autobusu).


zdjęcie
"Bliźniak" mija swojego zdefektowanego brata
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na fali używanych autobusów sprowadzonych już przez policką spółkę, SPA Klonowica nie chciało pozostać w tyle. Dnia 1 sierpnia 2005 roku do lewobrzeskiej spółki trafiło 5 pojazdów, wszystkie z 1997 roku. Tak samo jak u poprzedników wyświetlacze zostały dostosowane tylko do nazw i numer pętli w szczecińskiej komunikacji. Po jakimś czasie wszystkie zostały przemalowane z berlińskich barw w szczecińskie. Ich numery taborowe to: 1701 - 1705.

zdjęcie
Na linii ekstra płatnej spotkać można najgorsze autobusy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trzecia dostawa tego modelu miała miejsce 25 sierpnia 2005 roku. Dąbski przewoźnik nabył 4 sztuki tych pojazdów. Tak jak poprzednicy były z 1997 roku. Wcześniej eksploatowane były przez BVG Berlin. Przed wyjazdem na linie spółka przemalowała je w barwy miejskie, przeprogramowała wyświetlacze oraz należycie przygotowała autobus do ruchu. Od swoich kolegów sprowadzonych wcześniej nie różniły się niczym. Ich szczecińskie numery taborowe to: 2751 - 2754.


zdjęcie
Ten autobus bardzo często można spotkać na tej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Czwarta dostawa tego typu autobusów miała miejsce 13 czerwca 2007 roku, kiedy razem z dwoma MAN-ami NL202 spółka zakupiła jeden pojazd NL262. Od poprzedników różnił się ilością drzwi, rocznikiem, brakiem klimatyzacji oraz innym wystrojem wnętrza. Różnicą było też to, że w tym pojeździe drugie drzwi otwierały się na zewnątrz. Wcześniej pojazd ten był eksploatowany przez niemieckie miasteczko Lüdenscheid, gdzie nosił numerek 844. Pojazd pochodził z 1996 roku. Tym razem przed wypuszczeniem autobusu na trasę spółka wymieniła wyświetlacz na (Pixel Bydgoszcz), zarejestrowała oraz przemalowała pojazd. W Szczecinie nadano mu numer 2600.

zdjęcie
Na Osowie widać już pierwsze oznaki wiosny
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Następnym (piątym z koleim) zakupem używanych pojazdów zza zachodniej granicy okazał się jeden pojazd NL262 z 1998 roku. Poprzednio jeździł dla Die Line GmbH Itzehoe. Kupiła go szczecińska spółka SPA Klonowica nadając mu tym samym numer 1801. Pojazd charakteryzowały białe felgi na kołach.

zdjęcie
Dzisiejszy debiutant widziany na malowniczej ulicy Wernyhory
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Szósta dostawa tego typu autobusów miała miejsce 29 sierpnia 2007 roku kiedy to do SPA Klonowica przybył jeden autobus. Przed wyjazdem na linie został tylko zarejestrowany, a sam przez długi czas jeździł w białych barwach. Autobus pochodził od prywatnego przewoźnika Hausemann & Mager Omnibusbetrieb GmbH z Niemczech. Nosił tam numer 217. Do Szczecina przybył z 645 tys. kilometrowym przebiegiem i pochodził z 1997 roku. Nadano mu numer 1802. Zarazem SPA Klonowica złamało zasadę numeracji dotychczas obowiązującą w spółce, gdyż powinien dostać numer 1714. Autobus zbudowany był na dwudrzwiowym nadwoziu.


zdjęcie
Od pięciu lat na szczecińskich ulicach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Siódma dostawa, w postaci dwóch autobusów zasiliła park taborowy SPA Dąbie w październiku 2008 roku. Dwudrzwiowe wozy sprzedał AS Sporveisbussene z Oslo, które otrzymały standardowe miano "norwegów". Autobusy zostały wyprodukowane w 1999 roku i posiadają klimatyzację kabiny kierowcy. W Polsce zostały uzbrojone w potrzebne naklejki oraz monitoring, który staje się standardem w SPA Dąbie. Otrzymały one numerację po dawno wycofanych Jelczach M11, czyli 2001 oraz 2002. Wozy przez jakiś czas były leasingowane przez firmę z Nowego Dworu Mazowieckiego, w wyniku czego autobusy posiadały rejestracje z prefiksem WND.

zdjęcie
Dwaj bracia - jeden zepsuty
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na początku 2009 roku na zakup zdecydowało się SPA Klonowica, które rówineż zakupiło pojazdy z Norwegii. Pojazdy w liczbie sztuk dwóch - otrzymały numery 1000 oraz 1001. Oba pojazdy zadebiutowały 5 marca 2009.

zdjęcie
W Nowy Rok oraz Święto Trzech Króli na Linii Samorządowej pojawiły się krótkie autobusy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dziewiąta (i ostatnia) dostawa tego typu pojazdu miała miejsce we wrześniu 2010 roku. SPPK zakupiło jeden autobus pochodzący z 1998 roku. Wcześniej jeździł on w Dortmundzie u niemieckiego przewoźnika TRD Reisen. Pojazd przez 12 lat przejechał 630 000 km. Posiadał 260-konny silnik MAN D 0826 LUH 13 i skrzynię biegów ZF 5 HP 500. Autobus był wyposażony w wygodne siedzenia, tzw. "kanapowe", a na swój pokład mógł zabrać 101 pasażerów (w tym 38 na miejscach siedzących).

Koniec ery MAN-ów NL262 w Szczecinie i Policach

zdjęcie
Poranny "żart" w wykonaniu SPAK
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy tego typu były stopniowo wycofywane przez wszystkie spółki autobusowe ze względu na zakupy nowych fabrycznie autobusów.

Pierwsze z nich - 30303031 oraz 3032 zostały sprzedane przez SPPK Police w 2011 roku. W tym samym roku, na wycofanie dwóch „berlińców” o numerach bocznych 2752 2753 zdecydowało się SPA Dąbie.

2015 rok był ostatnim dla pojazdów ze SPAD2751 2754 oraz SPAK1702, 1703 1704.

2016 roku z płyty SPAD zniknął dwudziestoletni wówczas 2600. Powodem wycofania pojazdu były pęknięcia łap silnika i duża korozja elementów nadwozia. Niedługo później z powodu awarii skrzyni biegów sprzedany został 2001.

W grudniu 2016 SPA Klonowica wycofało wóz 1801, z początkiem stycznia 2017 - 1701, z kolei kwietnia 1705 wraz z „tysiakiem”.

W 2017 roku SPAD i SPPK pożegnały ostatnich przedstawicieli NL262 w swojej flocie o numerach 2002 (SPAD) i 3039 (SPPK).

Ostatnim wozem wycofanym z tej serii był 1001, który po dostawie nowych hybrydowych Solarisów w lutym 2019 roku udał się w ostatnią podróż na złom. Od tamtej pory w Szczecinie nie jeździ już żaden wóz tego typu.

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego, Romanasa
opracował: Michał Pilaszkiewicz
uzupełnienie: Jakub Czepiel

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NL262 (A10)
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2);
2 (2-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 800 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
3 100 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
11 300 kg
Masa całkowita:
18 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
588 mm
Silnik:
MAN D2866LUH22;
MAN D2865LUH09;
MAN D0826LUH13;
MAN D0826LUH03
Norma Euro:
Euro II
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 5 cylindrów, 9,97 dm3
Moc silnika:
191 kW / 260 KM
Skrzynia biegów:
Voith D851.3;
ZF 5HP500;
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS ASR
Liczba miejsc siedzących:
29
Liczba miejsc ogółem:
97
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
20/0

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat