Encyklopedia
MAN NL262 (A10)
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man



MAN NL262 jest niskopodłogowym, miejskim autobusem drugiej generacji wyprodukowanym przez firmę MAN. Model był również oznaczany jako podtyp EN96. Autobus posiada 260 konną jednostkę silnika MAN D2865 LUH. Voith zźpatrzył ten autobus w skrzynię biegów D851.3. Pulpit kierowcy w porównaniu do poprzedniej wersji nie różni się niczym. Autobus przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych oraz wózków dziecięcych poprzez zamontowanie ręcznej rampy przy drugich drzwiach, oraz naprzeciwko nich pozostawienie tzw. rzeźni. Dodatkowo kupujący mógł zażyczyć sobie klimatyzację, która w naszych warunkach nie jest wykorzystywana ze względu na większe zużycie paliwa. Jako ciekawostkę można podać, że w tym modelu maszyny drzwiowe napędzane są osobnymi silniczkami w przeciwieństwie do poprzedników gdzie były otwierane hydraulicznie.
MAN-y NL262 w Szczecinie i Policach
Trzecia dostawa tego modelu miała miejsce 25 sierpnia 2005 roku. Dąbski przewoźnik nabył 4 sztuki tych pojazdów. Tak jak poprzednicy były z 1997 roku. Wcześniej eksploatowane były przez BVG Berlin. Przed wyjazdem na linie spółka przemalowała je w barwy miejskie, przeprogramowała wyświetlacze oraz należycie przygotowała autobus do ruchu. Od swoich kolegów sprowadzonych wcześniej nie różniły się niczym. Ich szczecińskie numery taborowe to: 2751 - 2754.
Czwarta dostawa tego typu autobusów miała miejsce 13 czerwca 2007 roku, kiedy razem z dwoma MAN-ami NL202 spółka zakupiła jeden pojazd NL262. Od poprzedników różnił się ilością drzwi, rocznikiem, brakiem klimatyzacji oraz innym wystrojem wnętrza. Różnicą było też to, że w tym pojeździe drugie drzwi otwierały się na zewnątrz. Wcześniej pojazd ten był eksploatowany przez niemieckie miasteczko Lüdenscheid, gdzie nosił numerek 844. Pojazd pochodził z 1996 roku. Tym razem przed wypuszczeniem autobusu na trasę spółka wymieniła wyświetlacz na (Pixel Bydgoszcz), zarejestrowała oraz przemalowała pojazd. W Szczecinie nadano mu numer 2600. Następnym (piątym z koleim) zakupem używanych pojazdów zza zachodniej granicy okazał się jeden pojazd NL262 z 1998 roku. Poprzednio jeździł dla Die Line GmbH Itzehoe. Kupiła go szczecińska spółka SPA Klonowica nadając mu tym samym numer 1801. Pojazd charakteryzowały białe felgi na kołach. Szósta dostawa tego typu autobusów miała miejsce 29 sierpnia 2007 roku kiedy to do SPA Klonowica przybył jeden autobus. Przed wyjazdem na linie został tylko zarejestrowany, a sam przez długi czas jeździł w białych barwach. Autobus pochodził od prywatnego przewoźnika Hausemann & Mager Omnibusbetrieb GmbH z Niemczech. Nosił tam numer 217. Do Szczecina przybył z 645 tys. kilometrowym przebiegiem i pochodził z 1997 roku. Nadano mu numer 1802. Zarazem SPA Klonowica złamało zasadę numeracji dotychczas obowiązującą w spółce, gdyż powinien dostać numer 1714. Autobus zbudowany był na dwudrzwiowym nadwoziu.
Koniec ery MAN-ów NL262 w Szczecinie i Policach
Pojazdy tego typu były stopniowo wycofywane przez wszystkie spółki autobusowe ze względu na zakupy nowych fabrycznie autobusów.Pierwsze z nich - 3030, 3031 oraz 3032 zostały sprzedane przez SPPK Police w 2011 roku. W tym samym roku, na wycofanie dwóch „berlińców” o numerach bocznych 2752 i 2753 zdecydowało się SPA Dąbie.
2015 rok był ostatnim dla pojazdów ze SPAD: 2751 i 2754 oraz SPAK: 1702, 1703 i 1704.
W 2016 roku z płyty SPAD zniknął dwudziestoletni wówczas 2600. Powodem wycofania pojazdu były pęknięcia łap silnika i duża korozja elementów nadwozia. Niedługo później z powodu awarii skrzyni biegów sprzedany został 2001.
W grudniu 2016 SPA Klonowica wycofało wóz 1801, z początkiem stycznia 2017 - 1701, z kolei kwietnia 1705 wraz z „tysiakiem”.
W 2017 roku SPAD i SPPK pożegnały ostatnich przedstawicieli NL262 w swojej flocie o numerach 2002 (SPAD) i 3039 (SPPK).
Ostatnim wozem wycofanym z tej serii był 1001, który po dostawie nowych hybrydowych Solarisów w lutym 2019 roku udał się w ostatnią podróż na złom. Od tamtej pory w Szczecinie nie jeździ już żaden wóz tego typu.
na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego, Romanasa
opracował: Michał Pilaszkiewicz
uzupełnienie: Jakub Czepiel
aktualizacja: man
2 (2-2-0)
MAN D2865LUH09;
MAN D0826LUH13;
MAN D0826LUH03
ZF 5HP500;
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat