Encyklopedia

MAN NL263 (A21)

dodane przez LLUZNIAK; zmodyfikowane przez man

29.11.2022
Dodano informacje do roku 2022 man
21.12.2020
Doprecyzowano informacje nt. wycofywanych pojazdów man
11.04.2020
dodano informacje o pojazdach do roku 2020 man

zdjęcie
Z wielkiego miasta do niewielkich przygranicznych wsi prowadzi trasa linii 83
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy MAN NL263 należą do grupy w pełni niskopodłogowych, dwunastometrowych, solowych autobusów typu A21 (silnik w zabudowie leżącej), bądź też typu A37 (silnik w zabudowie stojącej, wieżowej). Model ten, w wersji wyposażonej w leżący silniki zawsze o mocy 191 kW (260 KM), zasilił ofertę firmy w lipcu 1998 roku, od kiedy to zaczął stanowić alternatywę dla wozów oznaczanych jako NL223. Wersja z silnikiem stojącym została zaś wprowadzona do oferty we wrześniu 2007 roku jako alternatywa dla modeli NL273 oraz NL283

Konstrukcja NL263

zdjęcie
MAN w szczecińskim malowaniu opuszcza Gryfino kierując się do Sobiemyśla w wariancie przez Bartkowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Model NL263 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych wyposażonych w dwoje, lub troje dwuskrzydłowych drzwi prowadzących bezstopniowo do wnętrza pojazdu. W pojazdach typu A37 zastosowano dodatkowo pojedyncze ogumienie tylnej osi, dzięki czemu zwiększono szerokość przejścia pomiędzy drugimi, a trzecimi drzwiami. Autobusy typu A21 posiadają klasyczną zabudowę tyłu pojazdu z rzędem siedzeń ponad silnikiem (układ amfiteatralny, bądź też klasyczny), typ A37 natomiast wyposażono w wieżową zabudowę silnika w lewym tylnym rogu pojazdu i w niestandardową zabudowę siedzeniami w postaci ławeczek umieszczonych wokół wieży.

NL263 w Szczecinie i Policach

zdjęcie
Kolorystyczne dopasowanie - biały autobus w zimowym lesie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dwa pierwsze MAN-y NL263 zostały sprowadzone 4 czerwca 2009 roku przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jako pojazdy używane z Niemiec. Ich poprzednim użytkownikiem była firma Maas Reisen GmbH z Balingen. Otrzymały numery taborowe 3036 oraz 3037. Oba zostały wyprodukowane na przełomie czerwca i lipca 2000 roku jako jedyne w serii.

zdjęcie
Jeden z obiektów ostatnich dyskusji
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejny NL263 tym razem sprowadzony od przewoźnika z Main-Bus Offenbach am Main zawitał tym razem do zajezdni Dąbie w 2011 roku. Otrzymał numer taborowy 2100.

We wrześniu 2010 roku do grona pozostałych NL263 w SPPK dołączył pojazd sprowadzony z AG Liestal o numerze taborowym 3040

zdjęcie
Dzisiejszy debiutant z PKS-u różni się od reszty wozów tym, że ma białe kołpaki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejną zajezdnią, która w 2013 roku zdecydowała się zakupić MAN-y NL263 było PKS Szczecin. Zakupiło ono kilka sztuk tego modelu z różnych źródeł m.in. Herten i Monachium.

zdjęcie
MAN rozpoczyna kurs na szczytowej trasie Studzienna - Plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zajezdnia Klonowica od 2013 roku również jest właścicielem dwóch używanych NL263 sprowadzonych od przewoźnika Hagener Strassenbahn AG. Pojazdy otrzymały numery taborowe 1206 oraz 1300.

W 2015 roku zajezdnia PKS Szczecin zdecydowała się na zakup od przewoźnika Cuprum Travel Lubin trzech MAN-ów NL263, które ze względu na swojego poprzedniego właściciela nazwano "miedziakami". Wozy otrzymały numery taborowe z zakresu 10263-10265.

Pod koniec 2016 roku do tej samej zajezdni dotarła jedna sztuka tego modelu użytkowana wcześniej przez Schwarz Sarzbüttel. Pojazdowi nadano numer taborowy 10301.

zdjęcie
MAN podąża do pierwszego przystanku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
PKS Szczecin w 2018 roku wzbogaciło się również o trzy wozy sprowadzone z KVG Stade. Autobusy otrzymały numery taborowe od 10424 do 10426.

Koniec eksploatacji

Pierwszy z NL263 - 3040 został sprzedany przez SPPKsierpniu 2016.

2017 ze szczecińską aglomeracją pożegnały się wozy z PKS-u: 1018510190 oraz powypadkowy 10265.

styczniu 2018 z płyty zajezdni Dąbie odjechał jedyny przedstawiciel tego modelu na prawobrzeżu - 2100, w lutym spalony 10191 (PKS) a w czerwcu tego samego roku również 3036 z SPPK.

W 2019 PKS podjął decyzję o sprzedaży pojazdów 10187 (kwiecień), 10207, 10264 (lipiec) i 10263 (listopad).

Rok później, z początkiem 2020 roku zajezdnię PKS opuścił 10301, a w kwietniu 3037 - ostatni pojazd z polickiej zajezdni.

lutym 2021 skreślony ze stanu został 10424 z PKS-u, zaś w listopadzie tego samego roku jego nieco młodszy brat 10426.

Era MAN-ów NL263 w szczecińskiej komunikacji miejskiej zakończyła się w 2022 roku. W kwietniu wycofane zostały 1206 1300 ze SPAK i jeszcze w tym samym miesiącu ostatnia sztuka z zajezdni PKS o numerze bocznym 10425.

Tekst opracował: LLUZNIAK na podstawie informacji MAN Nutzfahrzeuge, oraz wiedzy własnej.

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NL263
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2-0)
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 950 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 758 mm (wersja podstawowa)
2 940 mm (z klimatyzacją)
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 250 - 12 500 kg
Masa całkowita:
18 000 kg
Wysokość podłogi:
370 mm (w przejściu)
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm (w pierwszych drzwiach)
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm (w drugich i trzecich drzwiach)
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS standard, ASR opcja (początki produkcji)
ABS, ASR, EBS standard (późniejszy okres)
Liczba miejsc siedzących:
20 - 44
Liczba miejsc ogółem:
90 - 118
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
18/0
oś przednia:
Typ A21:
V 9-72 GL-02
VOK-07-B-01
VOK-07-B-06
VOK-07-B-17
Typ A37:
V 9-72 GL-02
V 9-72 L-01
VOK-07-B-01
VOK-07-B-06
VOK-07-B-17
oś napędowa (tylna):
Typ A21:
HONP 13100-00
HONP 13100-01
HONP 13100-02
Typ A37:
HU-1330

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat