Encyklopedia

description MAN NL263 (A21)

dodane 7.06.2009, godz. 23:37 przez zdjęcie profilowe użytkownika LLUZNIAK LLUZNIAK; zmodyfikowane 6.01.2015, godz. 23:10 przez zdjęcie profilowe użytkownika LLUZNIAK LLUZNIAK

Pojazdy MAN NL 263 należą do grupy w pełni niskopodłogowych, dwunastometrowych, solowych autobusów typu A21 (silnik w zabudowie leżącej), bądź też typu A37 (silnik w zabudowie stojącej, wieżowej). Model ten, w wersji wyposażonej w leżący silniki zawsze o mocy 191 kW (260 KM), zasilił ofertę firmy w lipcu 1998 roku, od kiedy to wraz z modelami NL 313 (A21), NL 233 CNG (A21), oraz NL 313 CNG (A21) zaczął stanowić alternatywę dla wozów oznaczanych jako NL 223 (A21). Wersja z silnikiem stojącym została zaś wprowadzona do oferty we wrześniu 2007 roku jako alternatywa dla modeli NL 243 (A37), oraz NL 283 (A37).

Odrobina techniki

Autobusy MAN NL 263 dostępne były początkowo w dwóch wersjach silnikowych. Zamawiający miał wybór pomiędzy silnikiem MAN D 0826 LUH 13 o pojemności 6,871 litra osiągającym swoją moc maksymalną 191 kW (260 KM) przy 2 300 obrotów na minutę, a większą jednostką MAN D 2866 LUH 22 o pojemności 11,967 litra i mocy maksymalnej już przy 2000 obrotów na minutę – oba zgodne z Euro 2. Już w sierpniu 1999 roku gamę silników powiększyła kolejna niemal dwunastolitrowa jednostka MAN D 2866 LUH 23 spełniająca Euro 3. W związku z wejściem w życie nowej normy emisji spalin wraz z końcem września 2001 roku wycofano ze sprzedaży pojazdy wyposażone w dwa starsze modele silników. W międzyczasie jednostkę MAN D 2866 LUH 23 zastąpiono jego udoskonaloną wersją noszącą oznaczenie MAN D 2866 LUH 27. Kolejne zmiany przyniósł rok 2006, kiedy to zaczęła obowiązywać Euro 4. Na początku owego roku zaczęły pojawiać się autobusy z silnikiem MAN D 2866 LUH 50 o pojemności 11,967 litra. Osiągał on swoją moc maksymalną przy 1 900 obrotów na minutę, zaś moment maksymalny 1 050 Nm w zakresie 900 – 1 300 obrotów na minutę.

Starsze silniki wycofano z oferty wraz z nadejściem października 2006 roku, zaś w kolejnym roku, w związku z nikłym zainteresowaniem modelem z silnikiem leżącym wśród przewoźników, został on całkowicie wycofany z oferty. Miało to zapewne związek z pojawieniem się ekonomiczniejszych i bardziej nowoczesnych silników z serii D 2066. Przywrócenie do oferty autobusów NL 263 miało miejsce we wrześniu 2007 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję pojazdów z silnikiem stojącym w zabudowie wieżowej o mocy maksymalnej 191 kW (260 KM). Wprowadzone wówczas i dostępne do dnia dzisiejszego jednostki spełniające normę EEV to MAN D 0836 LOH 62 i MAN D 0836 LOH 63 o pojemności 6,871 litra. Jeżeli chodzi o ofertę skrzyń biegów, to w zależności od okresu produkcyjnego dostępne były liczne konstrukcje automatyczne produkowane przez firmy Voith, oraz ZF – więcej informacji na ten temat znajduje się w opisie typów (patrz odpowiednio A21 i A37).

Model NL 263 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych wyposażonych w dwoje, lub troje dwuskrzydłowych drzwi prowadzących bezstopniowo do wnętrza pojazdu. W pojazdach typu A37 zastosowano dodatkowo pojedyncze ogumienie tylnej osi, dzięki czemu zwiększono szerokość przejścia pomiędzy drugimi, a trzecimi drzwiami. Autobusy typu A21 posiadają klasyczną zabudowę tyłu pojazdu z rzędem siedzeń ponad silnikiem (układ amfiteatralny, bądź też klasyczny), typ A37 natomiast wyposażono w wieżową zabudowę silnika w lewym tylnym rogu pojazdu i w niestandardową zabudowę siedzeniami w postaci ławeczek umieszczonych wokół wieży. Oraz na końcu pojazdu ponad zabudową układu chłodzenia.

Stare nowe w Policach

Dwa pojazdy MAN NL 263 (A21) zostały sprowadzone 4 czerwca 2009 roku przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jako pojazdy używane z Niemiec. Poprzednim ich użytkownikiem była firma Maas Reisen GmbH z Balingen. Otrzymały numery taborowe 3036 (debiut 7 lipca 2009 na linii 111), oraz 3037 (pierwszy raz obsłużył linię 103 dwa dni później). Oba zostały wyprodukowane na przełomie czerwca i lipca 2000 roku jako jedyne w serii. Wyposażono je w sześciocylindrowy silnik MAN D 0826 LUH 13 o pojemności 6,871 litra. Współpracuje on z automatyczną, pięciobiegową skrzynią ZF 5 HP 500 napędzając portalową oś tylną MAN HONP 13100-00 o przełożeniu i=5,74. Przednia oś skrętna to z kolei model V 9-72 GL-02 – obie wyposażone w hamulce pneumatyczne typu EBS (EBS – Electronically controlled Brake System, ang. elektronicznie kontrolowany układ hamulcowy) z układami ABS (ABS – Anti-lock Brake System, ang. układ zapobiegający blokowaniu kół) i ASR ASR – Acceleration Skid Regulation, ang. układ zapobiegający poślizgowi kół napędowych) firmy Bosh.

Zakupione autobusy posiadają dwudrzwiowe nadwozia. Kompletne skrzydła drzwiowe otwierane do wnętrza dostarczyła do nich firma Bode, zaś mechanizmy pneumatyczne do nich wyprodukowane zostały przez Kiekert. Sterowanie odbywa się wyłącznie z poziomu pulpitu kierowcy. Dodatkowo w drugich drzwiach zamontowana została długa, ręcznie rozkładana rampa ułatwiająca wjazd do pojazdu wózkami. Wnętrze oferuje 39 wygodnych foteli Vogel z serii 650 i utrzymane jest w kolorystyce granatowo-szarej. Pasażerowie na dłuższych trasach mają możliwość odwieszenia swoich okryć wierzchnich na 11 hakach zamontowanych na słupkach międzyokiennych. Za komfort termiczny latem odpowiadają dwa uchylne lufciki w ostatnich oknach bocznych pojazdu po jednym na każdą stronę, dwa automatycznie otwierane luki dachowe, tylne wspomagane wywietrzniki grawitacyjne, a także standardowy układ nadmuchu i wentylacji. Zimą wnętrze ogrzewane jest natomiast przez piec Webasto Thermo 300 przekazujący ciepło za pośrednictwem trzech wodnych grzejników nadmuchowych.

Kabina kierowcy typu półotwartego wyposażona została w fotel ISRI 6800/338. Pulpit kierowcy to konstrukcja typu VDV (FAP firmy VDO) w wersji specjalnej przygotowanej dla przedsiębiorstwa Maas Reisen. Różni się ona od standardowej rozmieszczeniem niektórych elementów. Dodatkowo kierowca może korzystać z dodatkowego wyświetlacza firmy VDO dostarczającego informacji o spalaniu, oraz z termometru zewnętrznego. Odpowiednią widoczność zapewniają ogrzewane, ręcznie operowane lustra zewnętrzne, para luster wewnętrznych, oraz dodatkowe lusterko szkolne wyprodukowane przez firmę Bode. Pracę umila radiomagnetofon Blaupunkt RDR 46.

Na system informacji pasażerskiej składa się zestaw pięciu mozaikowych tablic zewnętrznych firmy Lawo z serii Optima Ultra. Przedni z nich posiada rozdzielczość 16 na 126 punktów, z prawej strony umieszczono oddzielny wyświetlacz numeru linii o rozdzielczości 13 x 28 punktów, a oddzielny kierunku mogący wyświetlić 16 punktów w pionie i 122 w poziomie. Z tyłu pojazdu znajduje się tablica mogąca przedstawić symbol składający się maksymalnie z 13 punktów na wysokość i z 28 na szerokość – analogiczny znajduje się również z lewej strony pojazdu. Całym systemem informacji pasażerskiej steruje komputer Lawo L8401.

Produkowane seryjnie modele typu A21:
    NL 223
    NL 233 CNG
    NL 243
    NL 243 CNG
    NL 243 LPG
    NL 263 (ten model)
    NL 273
    NL 273 LPG
    NL 283
    NL 313
    NL 313 CNG
    NL 353
    NL 363

Produkowane seryjnie modele typu A37:
    NL 243
    NL 263 (ten model)
    NL 283


Tekst opracował zdjęcie profilowe użytkownika LLUZNIAK LLUZNIAK na podstawie informacji MAN Nutzfahrzeuge, oraz wiedzy własnej.
Wszelkie prawa zastrzeżone!
Kopiowanie, wykorzystywanie w publikacjach i pracach naukowych w całości lub fragmencie, oraz zmiany w treści powyższego tekstu bez zgody autora zabronione!

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 8
Średni wiek pojazdu: 17,88 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1206 MAN NL263 2002 ZS 206AM 02.10.2013 SPAK ex ? (Hagener Strassenbahn AG)
1300 MAN NL263 2003 ZS 300AM 02.10.2013 SPAK ex ? (Hagener Strassenbahn AG)
3037 MAN NL263 2000 ZPL 19528 09.07.2009 SPPK ex ? (Maas-Reisen Balingen, 2000-2009)
10263 MAN NL263 2001 ZS 041EN 11.09.2015 PKS ex 102 Cuprum Travel Lubin (2014-2015), exex 0106 WSW Wuppertal (2001-2013)
10301 MAN NL263 2000 ZS 856GH 01.01.2017 PKS ex ? (Schwarz Sarzbüttel)
10424 MAN NL263 2000 ZS 816KH ??.11.2018 PKS ex 809 (KVG Stade)
10425 MAN NL263 2000 ZS 858KF 15.10.2018 PKS ex 811 (KVG Stade)
10426 MAN NL263 2003 ZS 357KM 15.10.2018 PKS ex 862 (KVG Stade)