Encyklopedia
MAN NL263 (A21)
dodane przez LLUZNIAK; zmodyfikowane przez man
Konstrukcja NL263
Model NL263 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych wyposażonych w dwoje, lub troje dwuskrzydłowych drzwi prowadzących bezstopniowo do wnętrza pojazdu. W pojazdach typu A37 zastosowano dodatkowo pojedyncze ogumienie tylnej osi, dzięki czemu zwiększono szerokość przejścia pomiędzy drugimi, a trzecimi drzwiami. Autobusy typu A21 posiadają klasyczną zabudowę tyłu pojazdu z rzędem siedzeń ponad silnikiem (układ amfiteatralny, bądź też klasyczny), typ A37 natomiast wyposażono w wieżową zabudowę silnika w lewym tylnym rogu pojazdu i w niestandardową zabudowę siedzeniami w postaci ławeczek umieszczonych wokół wieży.NL263 w Szczecinie i Policach
Dwa pierwsze MAN-y NL263 zostały sprowadzone 4 czerwca 2009 roku przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jako pojazdy używane z Niemiec. Ich poprzednim użytkownikiem była firma Maas Reisen GmbH z Balingen. Otrzymały numery taborowe 3036 oraz 3037. Oba zostały wyprodukowane na przełomie czerwca i lipca 2000 roku jako jedyne w serii. Kolejny NL263 tym razem sprowadzony od przewoźnika z Main-Bus Offenbach am Main zawitał tym razem do zajezdni Dąbie w 2011 roku. Otrzymał numer taborowy 2100.We wrześniu 2010 roku do grona pozostałych NL263 w SPPK dołączył pojazd sprowadzony z AG Liestal o numerze taborowym 3040.
Kolejną zajezdnią, która w 2013 roku zdecydowała się zakupić MAN-y NL263 było PKS Szczecin. Zakupiło ono kilka sztuk tego modelu z różnych źródeł m.in. Herten i Monachium. Zajezdnia Klonowica od 2013 roku również jest właścicielem dwóch używanych NL263 sprowadzonych od przewoźnika Hagener Strassenbahn AG. Pojazdy otrzymały numery taborowe 1206 oraz 1300.W 2015 roku zajezdnia PKS Szczecin zdecydowała się na zakup od przewoźnika Cuprum Travel Lubin trzech MAN-ów NL263, które ze względu na swojego poprzedniego właściciela nazwano "miedziakami". Wozy otrzymały numery taborowe z zakresu 10263-10265.
Pod koniec 2016 roku do tej samej zajezdni dotarła jedna sztuka tego modelu użytkowana wcześniej przez Schwarz Sarzbüttel. Pojazdowi nadano numer taborowy 10301.
PKS Szczecin w 2018 roku wzbogaciło się również o trzy wozy sprowadzone z KVG Stade. Autobusy otrzymały numery taborowe od 10424 do 10426.Koniec eksploatacji
Pierwszy z NL263 - 3040 został sprzedany przez SPPK w sierpniu 2016.
W 2017 ze szczecińską aglomeracją pożegnały się wozy z PKS-u: 10185, 10190 oraz powypadkowy 10265.
W styczniu 2018 z płyty zajezdni Dąbie odjechał jedyny przedstawiciel tego modelu na prawobrzeżu - 2100, w lutym spalony 10191 (PKS) a w czerwcu tego samego roku również 3036 z SPPK.
W 2019 PKS podjął decyzję o sprzedaży pojazdów 10187 (kwiecień), 10207, 10264 (lipiec) i 10263 (listopad).
Rok później, z początkiem 2020 roku zajezdnię PKS opuścił 10301, a w kwietniu 3037 - ostatni pojazd z polickiej zajezdni.
W lutym 2021 skreślony ze stanu został 10424 z PKS-u, zaś w listopadzie tego samego roku jego nieco młodszy brat 10426.
Era MAN-ów NL263 w szczecińskiej komunikacji miejskiej zakończyła się w 2022 roku. W kwietniu wycofane zostały 1206 i 1300 ze SPAK i jeszcze w tym samym miesiącu ostatnia sztuka z zajezdni PKS o numerze bocznym 10425.
Tekst opracował: LLUZNIAK na podstawie informacji MAN Nutzfahrzeuge, oraz wiedzy własnej.
aktualizacja: man
3 (2-2-2)
2 940 mm (z klimatyzacją)
ABS, ASR, EBS standard (późniejszy okres)
V 9-72 GL-02
VOK-07-B-01
VOK-07-B-06
VOK-07-B-17
Typ A37:
V 9-72 GL-02
V 9-72 L-01
VOK-07-B-01
VOK-07-B-06
VOK-07-B-17
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat