Encyklopedia
MAN NL283 (A21)
dodane przez MQ; zmodyfikowane przez
man
Po 7 latach eksploatacji trzeciej generacji pojazdów w największym niemieckim koncernie autobusowym nadeszła pora na zmiany. Do grona wielu pojazdów firmy MAN weszła całkowicie nowa seria – Lion’s City.
Oficjalnie autobus zaprezentowano w 2005 roku, w tym samym roku, w którym wszedł do produkcji. Na swój pokład może zabrać około 100 pasażerów, z czego 23-36 (w zależności od wersji) osób na komfortowych fotelach. Dla osób niepełnosprawnych przygotowano miejsce na wózek inwalidzki oraz 4 rozkładane siedzenia.Ze strony technicznej MAN miał do zaoferowania autobusy o standardowym napędzi oraz o napędzie gazowym. Moc silnika szacowana jest na 240 kM – 280 kM (w zależności od zamówienia).
Skrzynią biegów mógł się zająć VOITH (z 4-biegowym modelem DIWA 854.5) lub ZF (z 6-biegowym modelem 6HP-502C). Zastosowano również nowy system wtrysku paliwa Common Rail, przez co obniżone jest jego zużycie.Całkowitej zmianie uległ również pulpit kierowcy. Został wprowadzony jego nowy wygląd oraz czteroramienna kierownica. Zostało również wygospodarowane dodatkowe miejsce (3 cm) na wysokości nóg kierowcy w jego kabinie.
W pierwszych drzwiach podłoga wznosi się w nim na wysokość 32 cm, natomiast w drugich i trzecich na 34 cm. W skład systemów wchodzi system ABS, ASR, EBS oraz opcjonalnie klient mógł wybrać system ESP. System informacji pasażerskiej składa się z trzech matrycowych lub diodowych wyświetlaczy, wewnętrznego wyświetlacza oraz głosowej informacji pasażerskiej.
NL283 w Szczecinie i Policach
Pierwsze wozy tego modelu pojawiły się w Szczecinie w październiku 2004 roku, kiedy to przetarg na dwa autobusy klasy MAXI wygrała firma MAN. Dostarczono wówczas pojazdy, którym nadano numery taborowe 1448 i 1449. Wozy wyposażone były w matrycowe wyświetlacze bydgoskiego Pixela wraz z automatycznym systemem zapowiadania przystanków.Kolejne pojazdy tego typu pojawiły się w grudniu 2004 roku w SPPK. Były to wozy 3028 i 3029, które otrzymały pomarańczowe wyświetlacze diodowe firmy R&G z Mielca oraz system zapowiadania przystanków tego samego producenta, co wyświetlacze.
Nowa generacja
Rok 2009 przyniósł kolejny pojazd tego modelu w polickiej spółce - tym razem zakupiono pojazd używany w wersji po liftingu.
Najnowszy nabytek otrzymał numer taborowy 3038 i był pojazdem wyposażonym w troje drzwi wyprodukowanym w 2005 roku, zaś wcześniej eksploatowanym przez firmę ForBus z Bydgoszczy. Umieszczono w nim leżąco ułożony silnik MAN D 0836 LUH 40, który współpracował tu ze skrzynią biegów Voith D854.5. Pojazd poruszany był za pośrednictwem portalowej osi tylnej typu HONP-13100-01, natomiast z przodu zastosowano oś VOK-07-B-06 współpracującą ze wspomaganym układem kierowniczym wspólnej produkcji MAN-ZF. Na stanowisku kierowcy główny element stanowił kokpit typu Baseline, z kolei wygodę prowadzącego pojazd zapewniał pneumatyczny fotel ISRINGHAUSEN 6860/885 NTS z IPS. Pasażerowie z kolei mogli zasiadać na siedziskach firmy Ster z serii 6MS. Autobus przyjechał do Polic w ostatnim tygodniu października. Kolejne pojazdy w tej zajezdni pojawiły się już jako fabrycznie nowe. Pierwszym z nich był w 2012 roku wóz 3049. Nowością było zamontowanie w autobusie termometru elektronicznego ETM38. Wóz posiadał normy silnika zgodne z EEV (Euro V).W 2013 roku do SPPK przyjechał analogiczny wóz, któremu nadano numer taborowy 3050. Jedyną różnicą w stosunku do poprzednika było zamontowanie pod sufitem wyświetlacza wewnętrznego pokazującego przebieg trasy.
W roku 2014 do tej samej zajezdni przybył pojazd o numerze taborowym 3051, który nie posiadał już termometru elektronicznego i miał zamontowany silnik zgodny z normą Euro VI.W kolejnych latach do Polic przybywały analogiczne pojazdy:
- 2015: 3052,
- 2016: 3053 i 3054,
- 2018: 3058, 3059 i 3060,
- 2019: 3061, 3062 i 3063.
Pod koniec 2022 roku w zajezdni PKS Szczecin pojawił się używany MAN NL283 użytkowany wcześniej przez przewoźnika Alkemeyer Recke. Autobus pochodził z rocznika 2010, a w Szczecinie otrzymał numer boczny 10781.
Wycofane egzemplarze
Na początku stycznia 2019 roku z powodu awarii silnika i jego nieopłacalnej naprawy, a także zakupu dużej liczby fabrycznie nowych autobusów - pierwszy MAN NL283 o numerze 1448 został skreślony z inwentarza klonowickiej zajezdni i niedługo później wywieziony w celu kasacji.
W styczniu 2020 z zajezdnią SPPK pożegnał się 3028, zaś z końcem czerwca 2021 jego brat 3029 i ex-bydgoski 3038.
Ostatni z klonowickich NL283 - 1449 opuścił Szczecin z końcem maja 2022.
MAN D 2066LUH46 [3049-3050]MAN D 2066LUH50 [3051-3054, 3057-3063]
EEV [3049-3050]; Euro VI [3051-3054, 3058-3063]
ZF 6 HP 502 C [3028-3029]; ZF 6 AP 1400 B EcoLife [3049-3054, 3058-3063]
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Średni wiek pojazdu: 9,08 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
3049 | MAN NL283 | 2012 | ZPL 35149 | 14.11.2012 | SPPK | ||
3050 | MAN NL283 | 2013 | ZPL 40350 | 02.01.2014 | SPPK | ||
3051 | MAN NL283 | 2014 | ZPL 45451 | 23.12.2014 | SPPK | ||
3052 | MAN NL283 | 2015 | ZPL 48852 | 01.10.2015 | SPPK | ||
3053 | MAN NL283 | 2016 | ZPL 55453 | 05.11.2016 | SPPK | ||
3054 | MAN NL283 | 2016 | ZPL 55454 | 05.11.2016 | SPPK | ||
3058 | MAN NL283 | 2018 | ZPL 65558 | 16.06.2018 | SPPK | ||
3059 | MAN NL283 | 2018 | ZPL 65559 | 16.06.2018 | SPPK | ||
3060 | MAN NL283 | 2018 | ZPL 65560 | 16.06.2018 | SPPK | ||
3061 | MAN NL283 | 2019 | ZPL 73661 | 31.08.2019 | SPPK | ||
3062 | MAN NL283 | 2019 | ZPL 73662 | 31.08.2019 | SPPK | ||
3063 | MAN NL283 | 2019 | ZPL 73663 | 31.08.2019 | SPPK | ||
10781 | MAN NL283 | 2010 | ZS 060RL | 19.01.2023 | PKS | ex ? (Alkemeyer Recke) |