Encyklopedia

description MAN NL283 (A21)

dodane 18.03.2005, godz. 19:31 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ; zmodyfikowane 6.01.2015, godz. 23:10 przez LLUZNIAK

11.11.2009
Dodano informacje o #3038, a także wprowadzono kilka uzupełnień LLUZNIAK
21.08.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos
Autobus NL 283 jest jednym z modeli typu A21, bądź też A37 w zależności od rodzaju umieszczenia i zabudowy silnika (odpowiednio silnik wzdłużny leżący, oraz stojący). W porównaniu z wcześniej produkowanymi modelami nastąpiła zmiana układu siedzeń w tylnej części pojazdu na klubowy, jednak nie jest to cecha charakterystyczna dla pojazdów tylko tego typu. W egzemplarzach zakupionych przez SPPK zamontowano ponadto dodatkowe boczne lampy oświetlające peron w obrębie drzwi i zmieniono mocowanie prawego przedniego lusterka.

Autobusy tego typu wyposażone są w wyświetlacze (autobusy 1448 i 1449 - matrycowe wyświetlacze bydgoskiego Pixela; pojazdy 3028 i 3029 - pomarańczowe wyświetlacze diodowe firmy R&G z Mielca) oraz system zapowiadania przystanków (tego samego producenta, co wyświetlacze).

Szczecińsko-polickie spółki zakupiły 4 fabrycznie nowe pojazdy tego typu (wszystkie w 2004 roku). Dwa autobusy posiada zajezdnia Klonowica, dwa kolejne - SPPK. Rok 2009 przyniósł kolejny pojazd tego modelu w polickiej spółce - tym razem zakupiono pojazd używany w wersji po liftingu.

Najnowszy nabytek otrzymał numer taborowy 3038 i jest pojazdem wyposażonym w troje drzwi wyprodukowanym w 2005 roku, zaś wcześniej eksploatowanym przez firmę ForBus z Bydgoszczy. Umieszczono w nim leżąco ułożony silnik MAN D 0836 LUH 40, który współpracuje tu ze skrzynią biegów Voith D854.5. Pojazd poruszany jest za pośrednictwem portalowej osi tylnej typu HONP-13100-01, natomiast z przodu zastosowano oś VOK-07-B-06 współpracującą ze wspomaganym układem kierowniczym wspólnej produkcji MAN-ZF. Na stanowisku kierowcy główny element stanowi kokpit typu Baseline, z kolei wygodę prowadzącego pojazd zapewnia pneumatyczny fotel ISRINGHAUSEN 6860/885 NTS z IPS. Pasażerowie z kolei mogą zasiadać na siedziskach firmy Ster z serii 6MS. Autobus przyjechał do Polic w ostatnim tygodniu października swój debiut miał zaś na linii 103 07 listopada 2009 roku.

Produkowane seryjnie modele typu A21:
    NL 223
    NL 233 CNG
    NL 243
    NL 243 CNG
    NL 243 LPG
    NL 263
    NL 273
    NL 273 LPG
    NL 283 (ten model)
    NL 313
    NL 313 CNG
    NL 353
    NL 363

Produkowane seryjnie modele typu A37:
    NL 243
    NL 263
    NL 283 (ten model)


Tekst uzupełnił LLUZNIAK na podstawie informacji MAN Nutzfahrzeuge, oraz wiedzy własnej.
na podstawie danych IGKM, MAN oraz SPA Klonowica
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 16
Średni wiek pojazdu: 5,63 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1449 MAN NL283 2004 ZS 95402 ??.10.2004 SPAK
3028 MAN NL283 2004 ZPL 32328 23.12.2004 SPPK
3029 MAN NL283 2004 ZPL 32329 2?.12.2004 SPPK
3038 MAN NL283 2005 ZPL 20496 07.11.2009 SPPK ex 04 (ForBus Bydgoszcz, 2006-2008)
3049 MAN NL283 2012 ZPL 35149 14.11.2012 SPPK
3050 MAN NL283 2013 ZPL 40350 02.01.2014 SPPK
3051 MAN NL283 2014 ZPL 45451 23.12.2014 SPPK
3052 MAN NL283 2015 ZPL 48852 01.10.2015 SPPK
3053 MAN NL283 2016 ZPL 55453 05.11.2016 SPPK
3054 MAN NL283 2016 ZPL 55454 05.11.2016 SPPK
3058 MAN NL283 2018 ZPL 65558 16.06.2018 SPPK
3059 MAN NL283 2018 ZPL 65559 16.06.2018 SPPK
3060 MAN NL283 2018 ZPL 65560 16.06.2018 SPPK
3061 MAN NL283 2019 ZPL 73661 31.08.2019 SPPK
3062 MAN NL283 2019 ZPL 73662 31.08.2019 SPPK
3063 MAN NL283 2019 ZPL 73663 31.08.2019 SPPK