Encyklopedia
MAN NL313 (A21)
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
MAN NL313 jest jednym z pierwszych niskopodłogowych pojazdów MAN III generacji. Został zaopatrzony w 310 konny, 12-litrowy silnik Diesla. Jak wszystkie 12-metrowe pojazdy III generacji został zbudowany na podwoziu A21.
NL313 w szczecińsko-polickiej komunikacji
Te dość specyficzne pojazdy trafiły do zajezdni autobusowej przy ulicy Fabrycznej w Policach 25 kwietnia 2007 roku. Zostały kupione od berlińskiego pośrednika zajmującego się sprzedażą używanych autobusów. Ich poprzednim właścicielem był niemiecki przewoźnik Maas Reisen GmbH Balingen niedaleko Stuttgartu. Stąd pojazdy zawdzięczały swój biały kolor. Ciekawostką jest to, że były to pierwsze w Policach autobusy z układem drzwi 2-2-0.Przed wyjazdem na linię autobusy nie zostały przemalowane. Zarejestrowano je oraz naklejono logo przewoźnika, jednocześnie nadając numery taborowe 3033 oraz 3034. Jako ciekawostka, w miejscu wyświetlacza początkowo umieszczono w nich tablice kierunkowe w postaci „dykt”, które były stosowane do czasu przeprogramowania wyświetlaczy i przywrócenia je na stałe miejsce. Po kilku latach wozy przemalowano również w barwy polickie.
Kolejną zajezdnią, która wprowadziła pojazd tego modelu do eksploatacji była zajezdnia Dąbie. Zakupiony został tylko jeden wóz, któremu nadano numer taborowy 2410. Pojazd eksploatowany był w latach 2011-2018.
Na początku 2018 roku zajezdnia PKS Szczecin wprowadziła do eksploatacji trzy NL313 wyprodukowane w 2003 roku - 10371, 10373 oraz 10374, które pochodziły od przewoźnika SBG Hamburg.We wrześniu 2018 w PKS Szczecin pojawił się kolejny pojazd 10388, którego właścicielem wcześniej był przewoźnik SüdwestBus Karlsruhe.
W maju oraz czerwcu 2019 do zajezdni przy ul. Heyki przyjechały kolejne NL313 - tym razem były to 10456 i 10457 użytkowane wcześniej przez DB Regio Bus Ost. Autobusy pochodziły z rocznika 2003.
Kolejny MAN NL313 zakupiony przez zajezdnię PKS Szczecin rozpoczął swoją eksploatację liniową w połowie grudnia 2022. Autobus eksploatowali wcześniej przewoźnicy w Salzgitter i Düsseldorfie. Otrzymał numer taborowy 10776.
W pierwszym kwartale 2024 roku w PKS Szczecin pojawiły się dwa MAN-y NL313 o numerach 10826 i 10827 z rocznika 2006, eksploatowane poprzednio w BBG Eberswalde. W sierpniu 2024 dołączył do nich 10854 (rocznik 2007), którego poprzednimi właścicielami byli RKH Kassel oraz Bonifer Offenbach am Main.
Koniec eksploatacji
Pierwszy MAN NL313 3033 opuścił SPPK pod koniec czerwca 2018. Kilka dni później, na początku lipca 2018 z eksploatacji w dąbskiej zajezdni został wycofany pojazd 2410.
27 lutego 2020 z płyty polickej zajezdni zniknął wóz 3034.
W styczniu 2022 zajezdnia PKS Szczecin zdecydowała się na sprzedaż w celu kasacji pojazdów 10371 oraz 10373, zaś w lipcu tego samego roku wycofany został ostatni z tej serii - 10374.
Pod koniec sierpnia 2022 do nowego właściciela udał się 10457.
W sierpniu i we wrześniu 2022 skreślono ze stanu wozy 10388 i 10456. Ostatni z nich nie trafił jednak na złom, lecz stał się wozem technicznym, który używany jest do holowania uszkodzonych autobusów.
na podstawie: danych udostępnionych przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Autobusowe, materiałów udostępnionych przez Łukasza Falutę
opracowali: Michał Pilaszkiewicz i Romanas
współpraca: Łukasz Faluta, Filip Groszewski oraz Darek Krukowski
aktualizacja: man
3 (2-2-2)
Średni wiek pojazdu: 18,50 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
10776 | MAN NL313 | 2007 | ZS 262RF | 14.12.2022 | PKS | ex 9124 (Rheinbahn Düsseldorf), exex 0705 (KVG Braunschweig Salzgitter) | |
10826 | MAN NL313 | 2006 | ZS 815SV | 08.03.2024 | PKS | ex 371 (BBG Eberswalde) | |
10827 | MAN NL313 | 2006 | ZS 720SV | 09.03.2024 | PKS | ex 372 (BBG Eberswalde) | |
10854 | MAN NL313 | 2007 | ZS 183TP | 30.09.2024 | PKS | ex 771 (RKH Kassel), exex 8066 (Bonifer Offenbach am Main) |