Encyklopedia

MAN NL313 (A21)

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

29.12.2020
Doprecyzowano informacje dotyczące wycofywanych pojazdów man
15.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man
16.09.2007
Dodano opis hasła, oraz uzupełniono tabelkę. X

zdjęcie
Logo grupy MAN
Kolejnym pomysłem inżynierów MAN-a było stworzenie autobusu solowego o dużej mocy jednostki napędowej oraz stworzenie jednego z pierwszych autobusów III generacji.

MAN NL313 jest jednym z pierwszych niskopodłogowych pojazdów MAN III generacji. Został zaopatrzony w 310 konny, 12-litrowy silnik Diesla. Jak wszystkie 12-metrowe pojazdy III generacji został zbudowany na podwoziu A21.


NL313 w szczecińsko-polickiej komunikacji

zdjęcie
Wraz z przyjściem wiosny rozkwitła biała obsługa kolejnych linii autobusowych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Te dość specyficzne pojazdy trafiły do zajezdni autobusowej przy ulicy Fabrycznej w Policach 25 kwietnia 2007 roku. Zostały kupione od berlińskiego pośrednika zajmującego się sprzedażą używanych autobusów. Ich poprzednim właścicielem był niemiecki przewoźnik Maas Reisen GmbH Balingen niedaleko Stuttgartu. Stąd pojazdy zawdzięczały swój biały kolor. Ciekawostką jest to, że były to pierwsze w Policach autobusy z układem drzwi 2-2-0.

zdjęcie
Żegnaj, białe malowanie!
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przed wyjazdem na linię autobusy nie zostały przemalowane. Zarejestrowano je oraz naklejono logo przewoźnika, jednocześnie nadając numery taborowe 3033 oraz 3034. Jako ciekawostka, w miejscu wyświetlacza początkowo umieszczono w nich tablice kierunkowe w postaci "dykt", które były stosowane do czasu przeprogramowania wyświetlaczy i przywrócenia je na stałe miejsce. Po kilku latach wozy przemalowano również w barwy polickie.

Kolejną zajezdnią, która wprowadziła pojazd tego modelu do eksploatacji była zajezdnia Dąbie. Zakupiony został tylko jeden wóz, któremu nadano numer taborowy 2410. Pojazd eksploatowany był w latach 2011-2018

zdjęcie
"Zatramwaj" kieruje się w stronę Głębokiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Również PKS Szczecin w swojej flocie posiada 6 wozów NL313, które sprowadził jako używane zza zachodniej granicy w latach 2018 i 2019.

Koniec eksploatacji

Pierwszy NL313 3033 opuścił SPPK w czerwcu 2018 roku, kilka dni później (na początku lipca) z eksploatacji w dąbskiej zajezdni został wycofany pojazd 2410. Kolejny (i jak dotąd ostatni) NL313 3034 został sprzedany w lutym 2020.

na podstawie: danych udostępnionych przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Autobusowe, materiałów udostępnionych przez Łukasza Falutę
opracowali: Michał Pilaszkiewicz i Romanas
współpraca: Łukasz Faluta, Filip Groszewski oraz Darek Krukowski

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NL313
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2-0)
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 950 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 880 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
11 500 kg
Masa całkowita:
18 000 kg
Silnik:
MAN D 2866 LUH 26
Norma Euro:
Euro III
Moc silnika:
228 kW / 310 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5 HP 502 C
Liczba miejsc siedzących:
39
Liczba miejsc ogółem:
99
Lata produkcji:
1999-2013
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
9/6

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 6
Średni wiek pojazdu: 18,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
10371 MAN NL313 2003 ZS 834HS 01.01.2018 PKS ex 8262 (SBG Hamburg)
10373 MAN NL313 2003 ZS 238HT 05.01.2018 PKS ex 8263 (SBG Hamburg)
10374 MAN NL313 2003 ZS 718HU 11.01.2018 PKS ex 8265 (SBG Hamburg)
10388 MAN NL313 2003 ZS 035JF ??.09.2018 PKS ex 463 (SüdwestBus Karlsruhe, 2012-2018), exex 709 (BRN Ludwigshafen am Rhein, 2003-2012)
10456 MAN NL313 2003 ZS 364KM ??.06.2019 PKS ex 112 (DB Regio Bus Ost (Spree-Neiße-Bus)
10457 MAN NL313 2003 ZS 494KM 08.05.2019 PKS ex 113 (DB Regio Bus Ost (Spree-Neiße-Bus)