Encyklopedia
MAN NM283 (A35)
dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez MQ
Pojazdy MAN NM283 należą do grupy autobusów klasy MIDI, pochodzących od producenta z pod znaku lwa, w kooperacji z firmą Göppel. Wersje kursujące po Szczecinie, to konkretnie modele A35, w których zastosowany został silnik MAN D0836 LOH 02 w zabudowie wieżowej. Taki sposób montażu jednostki napędowej umożliwił wkomponowanie trzecich drzwi w tylnym zwisie autobusu, co ułatwia wymianę pasażerów.
Autobusy MAN NM283 dostępne są w trzech odmianach długości, krótkiej (9130 mm), średniej (9695 mm) oraz długiej (10395 mm). Pozostałe wymiary pojazdów są niezmienne i wynoszą odpowiednio 2380 mm dla szerokości i 2995 mm dla wysokości autobusu.
Wspomniana wcześniej jednostka napędowa MAN D0836 LOH 02, to dwustu-osiemdziesięciu konny, sześciocylindrowy silnik Diesla, który spełnia normę emisji spalin Euro III, a w połączeniu ze skrzynią biegów Voith i niewielkimi gabarytami pojazdu, stanowi bardzo dynamiczny napęd.
Modele kursujące po Szczecinie, posiadały drzwi Bode w układzie 2-2-2, o szerokości 1220 mm każde. Taki układ zmniejszał ilość miejsc siedzących, ale plusem tego rozwiązania była łatwiejsza wymiana pasażerów podczas postoju na przystanku. Siedzeniami zamontowanymi w szczecińskich wozach były modele Kiel Ligero 3000.
System informacji pasażerskiej oparty był na pomarańczowych wyświetlaczach firmy Mobitec.
Szczecińskie „knypki”
SPA Klonowica, w grudniu 2015 roku nabyło 3 sztuki takich pojazdów, sprowadzonych ze stolicy Norwegii – Oslo.
Pierwszy z najmniejszych MAN-ów, o numerze taborowym 1610, rozpoczął swoją karierę na ulicach Szczecina dokładnie 23 grudnia, debiutując na linii 74. Dzień później, w Wigilię Bożego Narodzenia, swój pierwszy kurs liniowy rozpoczął jego brat o numerze taborowym 1612, również na linii 74.
Ostatni z trójki „knypków” - 1611, do ruchu liniowego wyjechał w Boże Narodzenie, pełniąc służbę na linii 76.
Po zaprzestaniu obsługi linii 76 przez zajezdnię Klonowica, „knypki” coraz rzadziej pojawiały się w ruchu liniowym. 5 sierpnia 2020 roku na stronie internetowej SPA Klonowica ukazało się ogłoszenie dotyczące sprzedaży pojazdów (patrz: SPAK sprzedaje). Jednak „knypki” dalej grzały płytę zajezdni, stanowiąc głównie rezerwę. Pod koniec grudnia 2021 autobusy oficjalnie zostały sprzedane i wywiezione ze Szczecina.
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat