Encyklopedia

Valmet Nr I

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Valmet Nr I to typ tramwaju wyprodukowanego przez fińskie przedsiębiorstwo przemysłu metalowego Valmet dla stolicy kraju. Powstawały w latach 1973 – 1975, a ich konstrukcja była wzorowana na niemieckich wagonach Düwag GT6 również eksploatowanych w Helsinkach od 2005 roku.

Nr I to jednokierunkowy, dwuczłonowy, wysokopodłogowy wagon silnikowy wyposażony w rozruch tyrystorowy. Nadwozie opiera się na trzech wózkach, z czego pierwszy i ostatni są wózkami napędowymi, a środkowy, znajdujący się pod przegubem, jest toczny. Cztery osie napędzane są przez dwa silniki firmy Strömberg o mocy 130 kW każdy. Umożliwiają osiąganie prędkość 60 km/h. Pojazd wyposażony jest w trzy rodzaje hamulców: elektryczne, tarczowe oraz szynowe. 

W prawej burcie znajduje się czworo harmonijkowych drzwi prowadzących do wnętrza pojazdu. W środku zamontowano 39 siedzeń w układzie 1+2. Kabina motorniczego jest zabudowana, a przed remontem wnętrza w latach 1981-1986 na prawo od ostatnich drzwi znajdowało się również wydzielone stanowisko dla konduktora. 

Modernizacje

Pierwszą gruntowną modernizację wagony Valmet Nr I przechodziły w latach 1993 – 2003. Oprócz układu elektrycznego zmiany objęły też wewnętrzną część pojazdu, która została odświeżona. Wymieniono siedzenia i zainstalowano wyświetlacze zapowiadające następny przystanek. Tak przebudowany pojazd oznaczono jako Nr I+.

W 2005 roku HKL (helsiński przewoźnik) rozpoczął tzw. „program przedłużania życia” opisywanych pojazdów. Część z nich została zmodernizowana w Finlandii, a 17 sztuk wyremontowało w Niemczech Verkehrs Industrie System GmbH

Ta sama firma w latach 2012-2013 zajęła się modernizacją kolejnych 10 wozów, które poza unowocześnieniem ze strony technicznej, którą przechodziły wszystkie wagony, zostały wyposażone w środkowy, niskopodłogowy człon. Wymagało to dodania jeszcze jednego wózka tocznego (pod przegubem między członami B i C). Niskopodłogowy człon zwiększył długość pojazdu do 26,5 m, a po modernizacji masa wyniosła 33,5 tony. Tak przebudowane wagony HKL oznaczyło jako MLNRV I i nadało im numery od #113 do #122.

Obecnie w Helsinkach

Obecnie w stolicy Finlandii spotkać można 38 z 40 wyprodukowanych wagonów Valmet Nr I. Zmodernizowane 28 wagonów, bez niskopodłogowej wstawki oznaczone jest przez HKL jako NRV I. 10 kolejnych to przebudowane przez VIS częściowo niskopodłogowe MLNRV I. Dwa niezmodernizowane pojazdy o numerach #51 i # 53 zostały zezłomowane w 2017 roku. 

Na podstawie informacji zawartych na stronie Fińskiego Towarzystwa Tramwajowego i Wikipedii opracował Wojciech Szłapacki (fan004).

Pojazd Valmet Nr I był pierwszym seryjnie produkowanym wagonem o rozruchu tyrystorowym. Jego rozwojową wersją jest Valmet Nr II.

Producent:
Valmet
Model:
Nr I
Liczba członów:
2
Liczba i układ drzwi:
4 (4-4-4-4)
Długość:
20100 mm
Szerokość:
2300 mm
Wysokość:
3700 mm
Liczba osi:
6
Masa własna:
28100 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
2 × 130 kW
Liczba miejsc siedzących:
39/41
Liczba miejsc stojących:
106
Liczba miejsc ogółem:
145
Lata produkcji:
1973 - 1975
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Prędkość maksymalna:
60 km/h
Rozstaw kół:
1000 mm
Typ silników:
Strömberg GHCU/H6232
Zobacz też: Düwag GT6Valmet Nr IIValmet RM1Valmet RM2Valmet RM3