Encyklopedia

Valmet Nr II

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Valmet Nr II to rozwojowa wersja wyprodukowanych przez fińskie przedsiębiorstwo przemysłu metalowego Valmet pojazdów Valmet Nr I wzorowanych na niemieckich wozach Düwag GT6. Seria 42 wagonów została wyprodukowana i dostarczona do Helsinek w latach 1983 – 1987.

Wersja Nr II w rzeczywistości niewiele różni się od wypuszczonego 10 lat wcześniej typu Nr I. Jest to jednokierunkowy, sześcioosiowy wagon silnikowy przystosowany do eksploatacji na torze o prześwicie 1000 mm. Podobnie jak jego protoplasta wyposażony jest w tyrystorowy rozruch i dwa silniki Strömberg’a o mocy 130 kW każdy. Zostały one umieszczone na pierwszym i trzecim wózku, a każdy z nich zasila dwie osie. Środkowy wózek znajdujący się pod przegubem jest toczny. W prawej burcie znajduje się czworo harmonijkowych drzwi, za którymi dwa stopnie umożliwiają dostanie się do pojazdu, którego podłoga znajduje się na wysokości 910 mm nad główką szyny.

Jedyne zauważalne różnice od pierwszej serii pojazdów (oprócz użycia nowocześniejszych komponentów) to zmiana reflektorów na tylnej ścianie oraz rezygnacja z wydzielonego miejsca dla konduktora przy ostatnich drzwiach (usuniętego również z pojazdów pierwszej serii podczas remontów po 1981 roku).

Modernizacje

HKL (helsiński przewoźnik) w latach 1996 – 2005 zdecydował się modernizację wszystkich 42 wagonów Nr II poprzez remont instalacji technicznych, wymianę siedzeń, zamontowanie wyświetlaczy: wewnętrznych – zapowiadających następny przystanek i zewnętrznych – pokazujących numer i końcowy przystanek danej linii. Tak wyremontowane tramwaje zostały oznaczone jako Nr II+.

Kolejną modernizację wagony przechodziły od 2006 roku. Wówczas testowy pojazd z numerem #80 otrzymał środkowy niskopodłogowy człon produkcji VIS (Verkehrs Industrie Systeme). Sprawiło to, że wzrosły długość (do 26,5 m) i masa pojazdu (do 33,5 tony). Podczas remontu wymieniono również silniki zwiększając moc o 20% do 2×156 kW. W nowym członie opartym na dwóch wózkach tocznych podłoga znajduje się na wysokości 390 mm. Zamontowano tam 13 siedzeń (9 w części niskiej i 4 przy schodkach), a według obliczeń producenta kolejnych 20 pasażerów powinno znaleźć tam miejsce stojące. Po modernizacji trzecie, środkowe mają dwa płaty wychylno-odskokowe. Dodatkowo zainstalowano klimatyzację kabiny motorniczego i przedziału pasażerskiego. Pozytywna ocena prototypu sprawiła, że wszystkie pojazdy z serii Nr II zmodernizowano w latach 2008 – 2011. Oznaczono je jako MLNRV II

Obecnie w Helsinkach

Obecnie w stolicy Finlandii spotkać można wszystkie 42 zmodernizowane do typu MLNRV II pojazdy Valmet Nr II. Oznaczone są numerami z przedziału 71 – 112. Ich eksploatację przewiduje się przynajmniej do 2025 roku.

Na podstawie informacji dostępnych na stronach internetowych Fińskiego Towarzystwa Tramwajowego, helsińskiego przewoźnika (HKL) i Wikipedii opracował Wojciech Szłapacki (fan004).

Producent:
Valmet
Model:
Nr II
Liczba członów:
2; 3 (Nr II; MLNRV II)
Liczba i układ drzwi:
4 (4-4-4-4); 5 (4-4-2-4-4) (Nr II; MLNRV II)
Długość:
20000 mm; 26500 mm (Nr II; MLNRV II)
Szerokość:
2300 mm
Wysokość:
3700 mm
Liczba osi:
6; 8 (Nr II; MLNRV II)
Masa własna:
27200 kg; 33500 kg (Nr II; MLNRV II)
Wysokość podłogi:
910 mm / 310 mm (człon niskopodłogowy w MRLNV II)
Liczba i moc silników:
2 × 130 kW; 2 × 156 kW (Nr II; MLNRV II)
Liczba miejsc siedzących:
40/53 (Nr II/MLNRV II)
Liczba miejsc stojących:
106/126 (Nr II/MLNRV II)
Liczba miejsc ogółem:
146/179 (Nr II/MLNRV II)
Lata produkcji:
1983 - 1987
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Prędkość maksymalna:
60 km/h
Rozstaw kół:
1000 mm
Typ silników:
Strömberg GHCU/H6232
Zobacz też: Düwag GT6Valmet Nr IValmet RM1Valmet RM2Valmet RM3