Encyklopedia
Norymberski tramwaj motorowy serii 202-243
dodane przez kajetansz
Po dostawach czteroosiowego taboru dla norymberskich tramwajów postanowiono zamówić ponownie dwuoosiowe tramwaje. Dlatego też w latach 1904 – 1905 dostarczono sześ tramwajów, którym nadano numery z przedziału 202 – 207. Były to pierwsze tramwaje, których kształt był kopiowany z drobnymi zmianami przy każdych kolejnych dostawach, a mianowice:
- cztery boczne okna
- zaokrąglony platformy
Pierwsze tramwaje zostały wyposażone w obrotowe osie, które na zakrętach obracały się przez co tramwaj łagodniej w nie wchodził, jednak takie rozwiązanie nie zadowoliło norymberskiego przewoźnika. Dlatego dostarczane od 1906 roku tramwaje tego samego typu posiadały sztywny wózek z odległością między osiami wynoszącą 2,8 metra w przeciwieństwie do 3 metrów jakie miały miejsce w pierwszych sześciu pojazdach tego typu. W latach 1908 – 1909 w pierwszych sześciu tramwajach zmieniono podwozie z typu A’ A’ na Bo z odstępem między osiami 2,8 metra. Było to wymuszone tym, ze tramwaje tego typu eksploatowano na linii 5, na której od lipca 1908 roku zakazano jazd tramwajów z pierwszej dostawy bez przebudowanych wózków.
Począwszy od 1914 roku tramwaje serii 202 – 243 zaczęły się pojawiać na liniach mniejszym znaczeniu. W 1928 roku pierwszy z wagonów przebudowano na gospodarczy, natomiast kolejne w następnych latach. W czasie II wojny światowej 22 tramwaje tego typu przekazano do Katowic, 12 do Graz. Ciekawostką może być to, że 10 tramwajów dostarczonych do Katowic zostało w 1942 roku przekazanych do Monachium.
Pozostałe w Norymberdze tramwaje kursowały na liniach na ulicach miast do 1946 roku, natomiast ostatni wagon gospodarczy zjechał ostatecznie do zajezdni w 1961 roku. W latach 2001 – 2003 został on poddany restauracji i zasilił flotę tramwajów zabytkowych.
Eksploatacja w Graz
Po przyjeździe tramwajom nadano numerację z zakresu 151 – 162. Po ulicach miast kursowały do 1953 roku. Wszystkie wozy ze złomowano.
Eksploatacja w Katowicach
W 1941 roku do Katowic wysłano 21 tramwajów, a rok później jedną sztukę. Ogółem do eksploatacji w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym weszło 21 pojazdów. W 1943 roku 10 tramwajów wysłano do Monachium.
Eksploatacja w Monachium
W 1943 roku do Monachium dotarło 10 takich tramwajów z Katowic. Nadano im oznaczenie typu jako X2, zmienione w 1945 roku na Y2. Do końca wojny dotrwał tylko jeden egzemplarz, który został wycofany z eksploatacji w 1946 roku, po czym przebudowano go na wóz roboczy, który służył do 1954 roku.
na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Kaiser Wolfgang “Straßenbahnen in Österreich”, GeraMond Verlag, München 2004
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
Sappel Albrecht, Jeanmaire-dit-Quartier Claude „Städtische Strassenbahn München. Ein Bildbericht über die Entwicklung der elektrischen Strassenbahn-Fahrzeuge in München. The Trams of Munich. A Pictorial History of Munich’s Electrical Trams“, Verlag Eisenbahn, Villigen 1979
Soida Krzysztof “Komunikacja tramwajowa w aglomeracji katowickiej”, Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach, Wydawnictwo STAPIS, Katowice 1998
opracował Kajetan Szmuciński
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Kaiser Wolfgang “Straßenbahnen in Österreich”, GeraMond Verlag, München 2004
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
Sappel Albrecht, Jeanmaire-dit-Quartier Claude „Städtische Strassenbahn München. Ein Bildbericht über die Entwicklung der elektrischen Strassenbahn-Fahrzeuge in München. The Trams of Munich. A Pictorial History of Munich’s Electrical Trams“, Verlag Eisenbahn, Villigen 1979
Soida Krzysztof “Komunikacja tramwajowa w aglomeracji katowickiej”, Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach, Wydawnictwo STAPIS, Katowice 1998
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
MAN
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (1 – 1) (po obu stronach)
Długość:
8,96 m
Szerokość:
2,05 m
Wysokość:
3,3 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
11 100 kg
Liczba i moc silników:
2 x 32 kW
Liczba miejsc siedzących:
18
Liczba miejsc ogółem:
40
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też:
Adtranz GT6N
▪
Adtranz GT8N2
▪
MAN GT6
▪
MAN T4
▪
Düwag N8S-NF
▪
Norymberski tramwaj motorowy (doczepny) serii 201
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 1-36
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 100-140
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 141-150/SN3
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 202-243
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 50-81
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 601-674
▪
Norymberski tramwaj motorowy serii 701-702