Encyklopedia

description Norymberski tramwaj motorowy serii 701-702

dodane 14.04.2009, godz. 10:00 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

W 1913 roku do Norymbergi dostarczono dwa tramwaje, które wyglądem i swoimi parametrami odpowiadały wozom 601 – 652, jednak zamiast sztywnego wózka Bo posiadały nowy A’A’, a na pomostach pojawiły się drzwi w miejscu wejść. Fabrycznie zostały one wyposażone w lirowy odbierak prądu i pięciościenną, obrotową tablicę kierunkową. Zamiast dwóch długich ław pod linią okien tramwaj posiadał trzy rzędy krzeseł o ustawieniu 2+1, których ustawienie można było regulować poprzez zmianę ustawienia oparcia, a więc można było siedzieć w kierunku jazdy, bądź tyłem do niego.

Wagony te kursowały na trasie między Norymbergą a Fürth do 1922 roku kiedy zawieszono linię kolejową między obiema miastami. Wymusiło to eksploatację tych tramwajów jako wozów bagażowych. Od 1938 roku tramwaje te powróciły do normalnej eksploatacji pasażerskiej. Po zakończeniu drugiej wojny światowej jeden z tramwajów przekwalifikowano na wóz nauki jazdy, gdzie zamontowano tablicę, a także pulpit kontrolny umożliwiający symulowanie rozmaitych awarii.

W latach 50-tych obrotowe koła zostały zastąpione wózkiem Bo, a zamiast układu krzeseł 2+1 zamontowano podłużne ławki pod oknami. W 1958 roku ostatni z tramwajów został wycofany z eksploatacji i zasilił flotę tramwajów gospodarczych. W 1977 roku jeden z wozów został poddany restauracji i zasilił flotę tramwajów muzealnych.
na podstawie:
Binder Robert, Wentzel Ernst „Der Stadtverkehr in Nürnberg und Fürth von 1881 bis 1981”, VAG Verkehr-Aktiengesellschaft, Nürnberg 1988
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Neuer Andreas, Pickl Peter, Wentzel Ernst “Die Nürnberg-Fürther Straßenbahn im Wandel der Zeiten. Ein Streifzug durch das Historische Straßenbahndepot St. Peter”, Freunde der Nürnberg-Fürther Straßenbahn e. V.”, Nürnberg 2005
opracował Kajetan Szmuciński