Encyklopedia
MAN NÜ313 (A20)
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez man
MAN NÜ313 to autobus klasy MAXI o pojemności do dziewięćdziesięciu pasażerów, w tym 47 na miejscach siedzących i około 40 na miejscach stojących. Pojazd ma długość prawie 12 metrów (11,95 m) oraz szerokość 2,5 metra. Masa własna pojazdu wynosi 11200 kilogramów. Wysokość podłogi w świetle drzwi wynosi 320-340 mm. Wysokość autobusu wynosi dokładnie 2758 mm.
Pojazd jest przystosowany do kursowania na liniach podmiejskich i miejskich o małym natężeniu ruchu pasażerskiego. Autobus jest wyposażony w dwa układy drzwi, z których pierwsze są jednoskrzydłowe. Drzwi otwierają się na zewnątrz pojazdu.
Cechą charakterystyczną pojazdu jest zastosowanie silnika MAN D2866 LUH 24 o pojemności 11 967 cm3. Jest to jeden z najsilniejszych silników wśród autobusów klasy MAXI. Dzięki niemu pojazd osiąga moc 310 KM.
W Polsce i w Europie
W Polsce MAN-a NÜ313 można spotkać w Poznaniu. Pojazd kursuje tam od 2005 roku pod numerem taborowym 1492.
MAN-y NÜ313 kursują również w Niemczech oraz Holandii.
W Szczecinie
W Szczecinie dotąd pojawiły się cztery MAN-y NÜ313. Wszystkie z nich zostały zakupione jako używane i rozpoczęły eksploatację przez PKS Szczecin.Pierwszy z nich - o numerze 10186 pojawił się w zajezdni przy ul. Heyki w 2013 roku. Przez pierwsze lata użytkowania, autobus posiadał firmowe barwy „PKS Szczecin”, jednak po zwiększeniu pakietu obsługi linii miejskich na zlecenie ZDiTM przez przewoźnika otrzymał malowanie zgodne ze schematem Floating Garden. Pojazd wyprodukowano w 2002 roku.
Kolejny MAN NÜ313 rozpoczął eksploatację liniową z początkiem 2017 roku - wóz 10302 pochodził od przewoźnika Seine Philippsreut, zaś wyprodukowany był w 2001 roku. W Szczecinie autobus otrzymał malowanie Floating Garden.
We wrześniu 2020 do stadka NÜ313 w Szczecinie dołączył pojazd 10576 z rocznika 2001 kursujący wcześniej w niemieckich miastach Salzdetfurth i Celle. W przeciwieństwie do poprzednich autobusów tego modelu, został przemalowany w firmowe barwy „PKS Szczecin” i skierowany do obsługi linii pracowniczych i międzymiastowych, zaś jego pojawienie się na szczecińskich liniach miejskich ZDiTM bywa incydentalne.
Dwa lata później, w październiku 2022 swoją eksploatację liniową w Szczecinie rozpoczął zakupiony od przewoźnika BRN Ludwigshafen am Rhein 10775. Był to pierwszy z MAN-ów NÜ313 wyprodukowany w standardzie nowszej generacji oznaczanej jako „Lion’s City”. Pojazd pochodził z roku 2007. Został on przemalowany zgodnie ze schematem malowania Floating Garden i przeznaczony do obsługi linii na zlecenie ZDiTM.
Kolejny MAN NÜ313 generacji „Lion’s City” wyjechał na trasy w połowie listopada 2022 roku - pojazd o numerze 10778 pochodził od przewoźnika Neumann Bodenwerder, zaś wcześniej użytkowany był także przez przedsiębiorstwo Klingel Reisen Weil der Stadt. Autobus wyprodukowano w 2008 roku i przydzielono do obsługi linii w siatce ZDiTM.
Wycofane egzemplarze
Pierwszy z wycofanych MAN-ów NÜ313 o numerze 10302 został skreślony ze stanu w marcu 2020.
Po prawie ośmioletnim okresie eksploatacji, w lutym 2021 zdecydowano się na wycofanie w celu kasacji pojazdu 10186. Autobus niespełna miesiąc później został wywieziony na złom.
opracował: Wojciech Szłapacki
aktualizacja: man
2 (1-2-0)
Średni wiek pojazdu: 18,67 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
10576 | MAN NÜ313 | 2001 | ZS 123MG | ??.09.2020 | PKS | ex ?? (Huschenhöfer Bad Salzdetfurth, 2018-2020), exex 0191 (VB Celle, 2014-2018), exexex 11 (VB Celle, 2001-2014) | posiada barwy PKS Szczecin |
10775 | MAN NÜ313 | 2007 | ZS 261RF | 11.10.2022 | PKS | ex 710 (BRN Ludwigshafen am Rhein) | |
10778 | MAN NÜ313 | 2008 | ZS 751RH | 17.11.2022 | PKS | ex ? (Neumann Bodenwerder), exex ? (Klingel Reisen Weil der Stadt) |