Encyklopedia

Mercedes-Benz O530

dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man

02.12.2020
Dodano informację o 2810 man
07.04.2020
dodano informacje o poszczególnych pojazdach man

Mercedes Benz O530 o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich.

zdjęcie
Wnętrze Mercedesa O530 #10441
Seryjna produkcja popularnego w Europie autobusu spod znaku gwiazdy rozpoczęła się w 1997 roku, zastępując tym samym model O405N2. Rok później został on wprowadzony do seryjnej produkcji. Autobus ten cieszył się olbrzymim powodzeniem wśród przewoźników z całej Europy Zachodniej oraz Wysp Brytyjskich. 

W skład rodziny autobusów o oznaczeniu fabrycznym O530 wchodzi 6 modeli autobusów miejskich, oraz tyle samo pojazdów o charakterze podmiejskim (modele opatrzone w literę "Ü" po oznaczeniu modelu).

zdjęcie
Mercedes podczas postoju na tymczasowym przystanku końcowym
aktualna ocena: 4,88, liczba ocen: 6
W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko "zawieszonemu" momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie "ociągał się" podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu.

zdjęcie
Wnętrze ex-schwerińskiego Citaro
Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a całe wnętrze wyciszono w stosunku do poprzedniej generacji.

Obecnie produkowana jest już trzecia generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł "Bus Of The Year 2013", w której do oferty dodano również autobusy hybrydowe i E-Citaro, czyli w pełni elektryczny model tego autobusu.

Kariera w Szczecinie

zdjęcie
Citaro opuszcza zajezdnię w nieznanym kierunku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze dwa Mercedesy-Benz O530 pojawiły się w zajezdni PKS Szczecin w 2010 roku po zakupie i sprowadzeniu od prywatnego przewoźnika Dr. Herrmann z Berlina. Były to pojazdy o numerach taborowych 10123 oraz 10124.

Rok później zakupiono jedną sztukę z nieznanego źródła - o numerze taborowym 10137.

zdjęcie
Do dwóch przegubowych Citaro w SPAD dołączyły niedawno dwa krótkie wozy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2013 roku do grona krótkich Mercedesów w szczecińskim PKS-ie dołączył pojazd o numerze taborowym 10179 sprowadzony z Eptingen.

W 2015 roku kolejne O530 zawitały do Szczecina, tym razem trafiając do zajezdni Dąbie. Zostały sprowadzone z Poczdamu i Viersen, a numery taborowe jakie otrzymały to 2301-2303 oraz 2403.

zdjęcie
W 2017 roku PKS Szczecin wprowadził do ruchu dużą liczbę używanych Mercedesów Citaro
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pod koniec 2016 i na początku 2017 roku w zajezdni PKS Szczecin pojawiło się kilkanaście sztuk używanych Mercedesów-Benz O530. Były to wozy jeżdżące wcześniej w BVG Berlin, natomiast trzech z nich poprzednim użytkownikiem było miasto Celle. 

zdjęcie
Mercedes w obsłudze linii 71 tuż przed pętlą „Osiedle Słoneczne”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czerwcu 2017 roku do krótkich "Mietków" w Szczecinie dołączyło również pięć wozów sprowadzonych przez SPA Dąbie z NVS Schwerin, które otrzymały numery taborowe od 2510 do 2515.

W 2018 roku kolejne O530 zawitały do szczecińskiego PKS-u. Dwa z nich były wyprodukowane w starszej wersji (sprowadzone z Halle), natomiast wśród pozostałych "berlińczyków" była to już ich nowsza wersja różniąca się nieznacznie wizualnie i technicznie. Wozy były również kilka lat młodsze od szczecińskich "braci".

zdjęcie
Mercedes po liftingu wyruszył w drogę do Dobrej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Rok później, w 2019 roku w zajezdni PKS Szczecin pojawiły się Mercedesy-Benz O530 II, czyli zmodernizowana wersja po faceliftingu sprowadzona z BVG Berlin.

Do tej samej zajezdni w 2020 roku zawitały kolejne dwa solowe O530 z roku 2003, które wcześniej jeździły po Celle. W Szczecinie otrzymały numery taborowe 10559 i 10560. W tym samym roku pojawiły się również 19-letnie 10601 i 10602 z KVG Stade.

listopadzie 2020 do zajezdni Dąbie zawitała jedna sztuka Mercedesa Benz O530 II z roku 2008 sprowadzona od przewoźnika NEW Viersen Viersen. Dwudrzwiowy pojazd otrzymał numer taborowy 2810.

opracował: Daniel Olszewski i PrzemekW

aktualizacja: man


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 36
Średni wiek pojazdu: 15,25 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
2301 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 868EP 02.09.2015 SPAD ex 87 (NEW Viersen Viersen)
2302 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 655GF 28.10.2016 SPAD ex 910 (ViP Potsdam)
2303 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 279GK 16.02.2017 SPAD ex 905 (ViP Potsdam)
2403 Mercedes-Benz O530 2004 ZS 869EP 21.09.2015 SPAD ex 53 (NEW Viersen Viersen)
2510 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 024GU 23.05.2017 SPAD ex 118 (NVS Schwerin)
2511 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 511HE 05.09.2017 SPAD ex 117 (NVS Schwerin)
2512 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 512HE 21.08.2017 SPAD ex 119 (NVS Schwerin)
2513 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 122HE 25.07.2017 SPAD ex 120 (NVS Schwerin)
2514 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 114HJ 14.09.2017 SPAD ex 122 (NVS Schwerin)
2515 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 488GY 04.08.2017 SPAD ex 123 (NVS Schwerin)
2810 Mercedes-Benz O530 2008 --.--.---- SPAD ex 38 (NEW Viersen Viersen) Mercedes-Benz O530 II
10307 Mercedes-Benz O530 2002 ZS 865GH 19.01.2017 PKS ex 1261 (BVG Berlin)
10326 Mercedes-Benz O530 2001 ZS 640GS 17.05.2017 PKS ex 386 (CeBus Celle, 2011-2017), exex 2836 (Connexxion Hilversum, 2001-2011)
10339 Mercedes-Benz O530 2002 ZS 091GW 24.08.2017 PKS ex 1318 (BVG Berlin)
10384 Mercedes-Benz O530 2001 ZS 654HW ??.03.2018 PKS
10419 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 725KK 18.10.2018 PKS ex 1479 (BVG Berlin)
10420 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 866KF 13.10.2018 PKS ex 1477 (BVG Berlin)
10430 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 540KE ??.01.2019 PKS ex 1459 (BVG Berlin)
10440 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 048KG ??.01.2019 PKS ex 1468 (BVG Berlin)
10441 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 049KG ??.01.2019 PKS ex 1455 (BVG Berlin)
10442 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 050KG 08.02.2019 PKS ex 1464 (BVG Berlin)
10466 Mercedes-Benz O530 2006 ZS 841KN 25.04.2019 PKS ex 1608 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10474 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 883KP 23.05.2019 PKS ex 1666 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10487 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 422KX 19.07.2019 PKS ex 1643 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10488 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 812KY 18.07.2019 PKS ex 1637 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10489 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 574LH ??.12.2019 PKS ex 1633 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10490 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 421KX 12.07.2019 PKS ex 1673 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10498 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 241LN 03.12.2019 PKS ex 1650 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10499 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 301LW 28.02.2020 PKS ex 1652 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10511 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 575LH ??.10.2019 PKS ex 1639 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10514 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 754LH ??.10.2019 PKS ex 1647 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10541 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 969ME 25.06.2020 PKS ex 1616 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10559 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 568LX 23.05.2020 PKS ex 385 (CeBus Celle, 2011-2019), exex 9038 (Blaguss Wien, 2003-2010)
10560 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 836LX 23.05.2020 PKS ex 384 (CeBus Celle, 2011-2019), exex 9039 (Blaguss Wien, 2003-2011)
10601 Mercedes-Benz O530 2001 ZS 147MM 14.09.2020 PKS ex 1149 (KVG Stade, 2011-2019), exex 2847 (Connexxion Hilversum, 2001-2011)
10602 Mercedes-Benz O530 2001 ZS 139MM ??.09.2020 PKS ex 1147 (KVG Stade, 2011-2019), exex 2845 (Connexxion Hilversum, 2001-2011)