Encyklopedia
Mercedes-Benz O530
dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man





Seryjna produkcja popularnego w Europie autobusu spod znaku gwiazdy rozpoczęła się w 1997 roku, zastępując tym samym model O405N2. Rok później został on wprowadzony do seryjnej produkcji. Autobus ten cieszył się olbrzymim powodzeniem wśród przewoźników z całej Europy Zachodniej oraz Wysp Brytyjskich.
W skład rodziny autobusów o oznaczeniu fabrycznym O530 wchodzi 6 modeli autobusów miejskich, oraz tyle samo pojazdów o charakterze podmiejskim (modele opatrzone w literę „Ü” po oznaczeniu modelu).W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko „zawieszonemu” momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie „ociągał się” podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu. Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a całe wnętrze wyciszono w stosunku do poprzedniej generacji.
Od 2011 roku produkowana jest druga generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł „Bus Of The Year 2013”, w której do oferty dodano również autobusy hybrydowe i E-Citaro, czyli w pełni elektryczny model tego autobusu.
Kariera w Szczecinie
Pierwsze egzemplarze Mercedesów-Benz O530 pojawiły się na szczecińskich ulicach za sprawą zajezdni PKS Szczecin. W 2010 roku spółka zdecydowała się na zakup dwóch dwudrzwiowych solowych O530, użytkowanych wcześniej przez przewoźnika Dr. Herrmann Berlin. Zostały wyprodukowane w roku 2001. W Szczecinie autobusom nadano numery taborowe 10123 oraz 10124. Początkowo pozostawały one w barwach poprzedniego właściciela, a zajezdnia zdecydowała się jedynie na naklejki boczne z nazwą spółki. W 2015 roku oba Mercedesy przemalowano zgodnie ze schematem barw Floating Garden.Rok później, do grona Mercedesów O530 w szczecińskim PKS-ie, dołączyła kolejna dwudrzwiowa sztuka, tym razem pochodząca z nieznanego źródła. Był to autobus z rocznika 1998 - o nadanym w Szczecinie numerze taborowym 10137. Pojazd do końca eksploatacji w Szczecinie posiadał zakładowe malowanie PKS.
W 2013 roku w zajezdni przy ul. Heyki pojawił się następny używany O530 - 10179, kursujący wcześniej w Eptingen. Pojazd pochodzący z 1999 roku również posiadał dwoje drzwi. Przez pierwsze lata służby przemalowany był w barwy PKS. Dwa lata później, autobus otrzymał malowanie Floating Garden. W 2015 roku kolejna zajezdnia - SPA Dąbie zdecydowała się na zakup solowych Mercedesów-Benz O530. Spółka stała się wówczas właścicielem czterech dwudrzwiowych pojazdów z Viersen i Poczdamu. W Szczecinie nadano im numery boczne 2301-2303 (roczniki 2003) oraz 2403 (rocznik 2004). W październiku 2016 na szczecińskie ulice z dąbskiej zajezdni wyjechał pochodzący z ViP Podstam 2302. Pojazd wyprodukowano w 2003 roku i posiadał on dwoje drzwi. W lutym 2017 w SPA Dąbie pojawił się analogiczny autobus z tego samego źródła, któremu nadano numer 2303. Na przełomie 2016 i 2017 roku do zajezdni PKS Szczecin zawitały kolejne używane Mercedesy-Benz O530 zakupione do obsługi linii na zlecenie ZDiTM.Cztery pojazdy z rocznika 2002 roku zakupiono od BVG Berlin. Były to autobusy wyposażone w troje drzwi - 10308-10309 i 10316 w model drzwi przesuwnych, zaś wóz 10307 w komplet drzwi otwieranych do wewnątrz.
Wyjątkiem w dostawie był 10300, który został sprowadzony od przewoźnika Hain Rödermark. Wyprodukowany w 1999 roku, posiadał jedynie dwie pary drzwi.
W kwietniu 2017 na ulice wyjechały kolejne dwa dwunastometrowe Mercedesy sprowadzone przez zajezdnię PKS Szczecin.10323 pochodził z Berlina i podobnie jak jego wcześniej sprowadzeni „bracia” posiadał trzy pary drzwi - w tym egzemplarzu otwieranych do wewnątrz.
Zakupiony od przewoźnika CeBus Celle 10326 wyprodukowano w 2001 roku, zaś jego pierwszym właścicielem do 2011 roku było Connexxion Hilversum.
W maju tego samego roku, do grona Mercedesów O530 z PKS-u dołączył 10327 z rocznika 2000. Wóz również eksploatowany był wcześniej przez CeBus Celle, a do 2011 właścicielem pojazdu była spółka VMR Herford.Obydwa Mercedesy posiadały przednią parę drzwi otwieranych do wewnątrz, zaś drugie drzwi były drzwiami z mechanizmem odskokowym.
Dąbska zajezdnia w okresie od maja do września 2017 do wzbogaciła się o pięć wozów sprowadzonych z NVS Schwerin, które otrzymały numery taborowe od 2510 do 2515. Wszystkie pochodziły z 2005 roku i posiadały troje drzwi.Pod koniec sierpnia 2017 z zajezdni PKS wyjechał kolejny pochodzący z BVG Berlin 10339. Wyposażony był w troje drzwi otwieranych do wewnątrz.
W marcu 2018 roku w zajezdni przy ul. Heyki pojawił się pochodzący z nieznanego źródła, wyprodukowany w 2001 roku trzydrzwiowy 10384. W kwietniu w zajezdni pojawiły się rok starsze, dwudrzwiowe 20004 i 20005. Na początku października tego samego roku, spółka zdecydowała się również na zakup kolejnych O530 od berlińskiego przewoźnika. Dwa „berlińczyki” 10419 i 10420 pochodziły z rocznika 2005 i posiadały dwoje drzwi (jedną parę otwieraną do wewnątrz, zaś drugą przesuwną). W stosunku do starszych egzemplarzy, była to nowsza wersja różniąca się nieznacznie wizualnie i technicznie. Z początkiem 2019 roku zajezdnia PKS Szczecin wprowadziła do ruchu analogiczne pojazdy - 10430, 10440-10442.W kwietniu i maju 2019 w Szczecinie pojawiły się pierwsze „poliftingowe” Mercedesy O530 II generacji zakupione przez PKS Szczecin od BVG Berlin, które zostały wyprodukowane w 2006 lub 2007 roku. Autobusom nadano numery taborowe 10466 i 10474.
Niedługo później, do eksploatacji weszli ich ex-berlińscy „bracia” - w lipcu tego samego roku 10487, 10488 i 10490, zaś w październiku 10511 i 10514.W grudniu 2019 na szczecińskie trasy wyjechały 10489 i 10498, a pod koniec lutego 2020 dołączył do nich 10499.
Do tej samej zajezdni w maju 2020 roku zawitały kolejne dwa solowe O530 z roku 2003, które wcześniej jeździły po Celle. W Szczecinie otrzymały numery taborowe 10559 i 10560.Krótko później, zadebiutował również ex-Berliński O530 II 10541.
W tym samym roku pojawiły się również wówczas 19-letnie dwudrzwiowe 10601 i 10602 z KVG Stade.
W listopadzie 2020 do zajezdni Dąbie dotarła jedna sztuka Mercedesa Benz O530 II z roku 2008 sprowadzona od przewoźnika NEW Viersen Viersen. Dwudrzwiowy pojazd otrzymał numer taborowy 2810. Niedługo później, do tej samej zajezdni zawitał bliźniaczy pojazd z tego samego źródła, któremu nadano numer 2809. W lutym 2021 z zajezdni PKS na trasy szczecińskiej komunikacji miejskiej zawitał wyprodukowany w 2001 roku dwudrzwiowy 10621. Autobus kursował wcześniej po Stade, a jego pierwszym właścicielem była zajezdnia w Hamburgu.Niedługo później, do grona O530 w zajezdni przy ul. Heyki dołączyły pojazdy wcześniej kursujące u przewoźnika Baxmann-Reisen Neudorf-Platendorf - wyprodukowane w 2001 roku - 10642 i 10643.
W 2022 roku grono krótkich O530 poszerzyło się w zajezdni PKS Szczecin o dwa egzemplarze ekspoatowane wcześniej przez przewoźnika Sippel Hopheim. Autobusom drugiej generacji modelu, pochodzącym z rocznika 2007 nadano numery boczne 10771 i 10772.
Kolejne dwa używane O530 - 10777 oraz 10779 zostały wprowadzone do eksploatacji przez PKS na początku 2023 roku.
W roli „testowca”, 8 września 2023 roku do SPPK przyjechał Mercedes-Benz O530 C2 Hybrid #WPR 5749T.
Wycofane egzemplarze
Pierwszym wycofanym Mercedesem-Benz O530 był pojazd 10137, którego zajezdnia PKS Szczecin sprzedała w listopadzie 2015.
W maju 2018 z powodu strat odniesionych w pożarze na terenie zajezdni, skreślony ze stanu został 10123. Niespełna miesiąc później, do grona wycofanych O530 dołączył 10179.
Kolejny O530 z zajezdni przy ul. Heyki - 10124 został wycofany w kwietniu 2019. W tym samym miesiącu, ze Szczecinem pożegnał się wóz 10316.
W lipcu tego samego roku do kasacji sprzedane zostały Mercedesy 10300 oraz 10308, zaś w listopadzie 20005.
Na przestrzeni 2020 roku wycofano łącznie 4 sztuki O530, wszystkie pochodzące z PKS Szczecin. Były to pojazdy o numerach 20004, 10309, 10323 i 10327.
W 2021 roku nastąpiło zakończenie ekspolatacji dwóch pierwszych O530 po facelifcie. Przyczyną tego były poważne uszkodzenia po kolizji. W kwietniu wycofano 10489, zaś w sierpniu 10487. Tego roku ze stanu pojazdów wykreślono także 10384 i 10430.
Pod koniec lutego 2022 z powodu zbyt dużych kosztów naprawy mostu napędowego, ze stanu zajezdni Dąbie skreślono krótkiego Mercedesa 2515. Kilka miesięcy później, z powodu uszkodzeń po wypadku wycofany został jego „brat” o numerze 2511.
W połowie kwietnia 2022 do kasacji został wywieziony 10601 z zajezdni PKS. Powodem sprzedaży autobusu była awaria skrzyni biegów. Zaledwie kilka tygodni później, zdecydowano się na skreślenie i sprzedaż w celu kasacji egzemplarza 10339. Z końcem sierpnia 2022 z eksploatacji zostały wycofane 10307 - ostatnia trzydrzwiowa sztuka z PKS oraz 10326.
We wrześniu 2022 skreślony został wóz 10474, w październiku 2022 pojazd 10602, zaś w listopadzie 2022 dąbski 2303.
W styczniu 2023 zakończono eksploatację 10440 z zajezdni PKS, a z powodu nieopłacalnych napraw w marcu 2023 dąbska zajezdnia wycofała egzemplarze 2302 oraz 2512. W połowie lipca 2023 do grona wycofanych solowych Mercedesów dołączył 10419. Pod koniec grudnia 2023 ze stanu skreślono egzemplarz 10560 z PKS.
Z początkiem 2024 roku z powodu uszkodzenia silnika, w SPA Dąbie wycofano wóz 2514. Z tej samej przyczyny, w lipcu 2024 zakończono także eksploatację jego pozostałych „braci” o numerach 2510 i 2513.
W czerwcu 2024 skreślono ze stanu PKS Szczecin wóz 10621, a w sierpniu 2024 10420, 10441, 10559 oraz 10642.
3 (2-2-2)
Euro IV
EEV
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 19,15 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2809 | Mercedes-Benz O530 | 2008 | ZS 943NH | 27.05.2021 | SPAD | ex 39 (NEW Viersen Viersen) | Mercedes-Benz O530 II |
2810 | Mercedes-Benz O530 | 2008 | ZS 551MV | 26.01.2021 | SPAD | ex 38 (NEW Viersen Viersen) | Mercedes-Benz O530 II |
10441 | Mercedes-Benz O530 | 2005 | ZS 049KG | ??.01.2019 | PKS | ex 1455 (BVG Berlin) | |
10442 | Mercedes-Benz O530 | 2005 | ZS 050KG | 08.02.2019 | PKS | ex 1464 (BVG Berlin) | |
10466 | Mercedes-Benz O530 | 2006 | ZS 841KN | 25.04.2019 | PKS | ex 1608 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10488 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 812KY | 18.07.2019 | PKS | ex 1637 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10490 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 421KX | 12.07.2019 | PKS | ex 1673 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10498 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 241LN | 03.12.2019 | PKS | ex 1650 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10499 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 301LW | 28.02.2020 | PKS | ex 1652 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10511 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 575LH | ??.10.2019 | PKS | ex 1639 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10514 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 754LH | ??.10.2019 | PKS | ex 1647 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10541 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 969ME | 25.06.2020 | PKS | ex 1616 (BVG Berlin) | Mercedes-Benz O530 II |
10559 | Mercedes-Benz O530 | 2003 | ZS 568LX | 23.05.2020 | PKS | ex 385 (CeBus Celle, 2011-2019), exex 9038 (Blaguss Wien, 2003-2010) | |
10621 | Mercedes-Benz O530 | 2001 | ZS 892MX | 01.02.2021 | PKS | ex 201346 (KVG Stade, 2020-2020), exex 1346 (KVG Stade, 2013-2020), exexex 2214 (Hamburger Hochbahn, 2001-2013) | |
10642 | Mercedes-Benz O530 | 2003 | ZS 182NV | 30.09.2021 | PKS | ex 2203 (Baxmann-Reisen Neudorf-Platendorf) | |
10643 | Mercedes-Benz O530 | 2003 | ZS 914PC | 18.12.2021 | PKS | ex 2207 (Baxmann-Reisen Neudorf-Platendorf) | |
10771 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 941RC | 07.09.2022 | PKS | ex 361 (Sippel Hofheim) | Mercedes-Benz O530 II |
10772 | Mercedes-Benz O530 | 2007 | ZS 937RC | 12.09.2022 | PKS | ex 376 (Sippel Hofheim) | Mercedes-Benz O530 II |
10777 | Mercedes-Benz O530 | 2006 | ZS 927RJ | 02.01.2023 | PKS | ex ? (Bustouristik Schnell Kenzingen), exex ? (HLB Frankfurt am Main) | |
10779 | Mercedes-Benz O530 | 2006 | ZS 926RJ | 24.05.2023 | PKS | ex ? (Bustouristik Schnell Kenzingen), exex ? (HLB Frankfurt am Main) |