Encyklopedia

Mercedes-Benz O530

dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man

14.09.2023
dodano informację o pojeździe Mercedes-Benz O530 C2 Hybrid jako testowiec w SPPK Waszka
01.09.2022
Dodano informacje o nowych pojazdach man
12.03.2022
dodano informacje o kolejnych wycofanych pojazdach Waszka
02.12.2020
Dodano informację o 2810 man
07.04.2020
dodano informacje o poszczególnych pojazdach man

zdjęcie
Tej zimy śniegu możemy już nie uświadczyć. Pozostaje czekać na oznaki wiosny
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Mercedes Benz O530 o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich.

Seryjna produkcja popularnego w Europie autobusu spod znaku gwiazdy rozpoczęła się w 1997 roku, zastępując tym samym model O405N2. Rok później został on wprowadzony do seryjnej produkcji. Autobus ten cieszył się olbrzymim powodzeniem wśród przewoźników z całej Europy Zachodniej oraz Wysp Brytyjskich. 

zdjęcie
Opóźniony 15 minut Mercedes mknie ulicą Marynarską
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W skład rodziny autobusów o oznaczeniu fabrycznym O530 wchodzi 6 modeli autobusów miejskich, oraz tyle samo pojazdów o charakterze podmiejskim (modele opatrzone w literę „Ü” po oznaczeniu modelu).

W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko „zawieszonemu” momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie „ociągał się” podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu.

zdjęcie
Przystrojony piłkarskim szalikiem Mercedes mknie w stronę Dąbia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a całe wnętrze wyciszono w stosunku do poprzedniej generacji.

Obecnie produkowana jest już trzecia generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł „Bus Of The Year 2013”, w której do oferty dodano również autobusy hybrydowe i E-Citaro, czyli w pełni elektryczny model tego autobusu.

Kariera w Szczecinie

zdjęcie
Citaro opuszcza zajezdnię w nieznanym kierunku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze egzemplarze Mercedesów-Benz O530 pojawiły się na szczecińskich ulicach za sprawą zajezdni PKS Szczecin. W 2010 roku spółka zdecydowała się na zakup dwóch dwudrzwiowych solowych O530, użytkowanych wcześniej przez przewoźnika Dr. Herrmann Berlin. Zostały wyprodukowane w roku 2001. W Szczecinie autobusom nadano numery taborowe 10123 oraz 10124. Początkowo pozostawały one w barwach poprzedniego właściciela, a zajezdnia zdecydowała się jedynie na naklejki boczne z nazwą spółki. W 2015 roku oba Mercedesy przemalowano zgodnie ze schematem barw Floating Garden.

Rok później, do grona Mercedesów O530 w szczecińskim PKS-ie, dołączyła kolejna dwudrzwiowa sztuka, tym razem pochodząca z nieznanego źródła. Był to autobus z rocznika 1998 - o nadanym w Szczecinie numerze taborowym 10137. Pojazd do końca eksploatacji w Szczecinie posiadał zakładowe malowanie PKS.

zdjęcie
Od 1.09.2015 na tym odcinku nie zobaczymy już autobusu linii 123
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2013 roku w zajezdni przy ul. Heyki pojawił się następny używany O530 - 10179, kursujący wcześniej w Eptingen. Pojazd pochodzący z 1999 roku również posiadał dwoje drzwi. Przez pierwsze lata służby przemalowany był w barwy PKS. Dwa lata później, autobus otrzymał malowanie Floating Garden.

zdjęcie
Dwudrzwiowy Mercedes w zimowej scenerii podczas obsługi linii 84
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2015 roku kolejna zajezdnia - SPA Dąbie zdecydowała się na zakup solowych Mercedesów-Benz O530. Spółka stała się wówczas właścicielem czterech dwudrzwiowych pojazdów z Viersen i Poczdamu. W Szczecinie nadano im numery boczne 2301-2303 (roczniki 2003) oraz 2403 (rocznik 2004).

zdjęcie
Popołudniowa obsługa linii 71 na pętli „Turkusowa”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W październiku 2016 na szczecińskie ulice z dąbskiej zajezdni wyjechał pochodzący z ViP Podstam 2302. Pojazd wyprodukowano w 2003 roku i posiadał on dwoje drzwi. W lutym 2017 w SPA Dąbie pojawił się analogiczny autobus z tego samego źródła, któremu nadano numer 2303

zdjęcie
Mercedes wjeżdża w działkowe rejony Międzyodrza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na przełomie 2016 2017 roku do zajezdni PKS Szczecin zawitały kolejne używane Mercedesy-Benz O530 zakupione do obsługi linii na zlecenie ZDiTM.

Cztery pojazdy z rocznika 2002 roku zakupiono od BVG Berlin. Były to autobusy wyposażone w troje drzwi - 10308-10309 i 10316 w model drzwi przesuwnych, zaś wóz 10307 w komplet drzwi otwieranych do wewnątrz.

Wyjątkiem w dostawie był 10300, który został sprowadzony od przewoźnika Hain Rödermark. Wyprodukowany w 1999 roku, posiadał jedynie dwie pary drzwi.

zdjęcie
Informacja pasażerska kuleje
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W kwietniu 2017 na ulice wyjechały kolejne dwa dwunastometrowe Mercedesy sprowadzone przez zajezdnię PKS Szczecin.

10323 pochodził z Berlina i podobnie jak jego wcześniej sprowadzeni „bracia” posiadał trzy pary drzwi - w tym egzemplarzu otwieranych do wewnątrz. 

Zakupiony od przewoźnika CeBus Celle 10326 wyprodukowano w 2001 roku, zaś jego pierwszym właścicielem do 2011 roku było Connexxion Hilversum.

zdjęcie
Citaro zbliża się do warunkowego przystanku „Małe Stobno”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W maju tego samego roku, do grona Mercedesów O530 z PKS-u dołączył 10327 z rocznika 2000. Wóz również eksploatowany był wcześniej przez CeBus Celle, a do 2011 właścicielem pojazdu była spółka VMR Herford.

Obydwa Mercedesy posiadały przednią parę drzwi otwieranych do wewnątrz, zaś drugie drzwi były drzwiami z mechanizmem odskokowym.

zdjęcie
Przed wjazdem na pętlę Citaro zalicza kąpiel w kałuży
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dąbska zajezdnia w okresie od maja do września 2017 do wzbogaciła się o pięć wozów sprowadzonych z NVS Schwerin, które otrzymały numery taborowe od 2510 do 2515. Wszystkie pochodziły z 2005 roku i posiadały troje drzwi.

Pod koniec sierpnia 2017 z zajezdni PKS wyjechał kolejny pochodzący z BVG Berlin 10339. Wyposażony był w troje drzwi otwieranych do wewnątrz.

zdjęcie
Malowanie Floating Garden niczym kamuflaż pośród zieleniejących drzew
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W marcu 2018 roku w zajezdni przy ul. Heyki pojawił się pochodzący z nieznanego źródła, wyprodukowany w 2001 roku trzydrzwiowy 10384. W kwietniu w zajezdni pojawiły się rok starsze, dwudrzwiowe 2000420005.

zdjęcie
Malownicze wioski w gminie Kołbaskowo rekompensują niską częstotliwość linii 88
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na początku października tego samego roku, spółka zdecydowała się również na zakup kolejnych O530 od berlińskiego przewoźnika. Dwa „berlińczyki” 10419 10420 pochodziły z rocznika 2005 i posiadały dwoje drzwi (jedną parę otwieraną do wewnątrz, zaś drugą przesuwną). W stosunku do starszych egzemplarzy, była to nowsza wersja różniąca się nieznacznie wizualnie i technicznie. Z początkiem 2019 roku zajezdnia PKS Szczecin wprowadziła do ruchu analogiczne pojazdy - 1043010440-10442.

kwietniumaju 2019 w Szczecinie pojawiły się pierwsze „poliftingowe” Mercedesy O530 II generacji zakupione przez PKS Szczecin od BVG Berlin, które zostały wyprodukowane w 2006 lub 2007 roku. Autobusom nadano numery taborowe 10466 10474

zdjęcie
Citaro na tle jednej z wizytówek miasta
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niedługo później, do eksploatacji weszli ich ex-berlińscy „bracia” - w lipcu tego samego roku 10487, 10488 i 10490, zaś w październiku 10511 10514

grudniu 2019 na szczecińskie trasy wyjechały 10489 i 10498, a pod koniec lutego 2020 dołączył do nich 10499.

zdjęcie
Mercedes wzdłuż Odry zmierza do dworca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do tej samej zajezdni w maju 2020 roku zawitały kolejne dwa solowe O530 z roku 2003, które wcześniej jeździły po Celle. W Szczecinie otrzymały numery taborowe 10559 i 10560.

Krótko później, zadebiutował również ex-Berliński O530 II 10541

W tym samym roku pojawiły się również wówczas 19-letnie dwudrzwiowe 10601 i 10602 z KVG Stade.

zdjęcie
Najnowszy autobus we flocie SPA Dąbie na jednej z najdłuższych linii w mieście
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W listopadzie 2020 do zajezdni Dąbie dotarła jedna sztuka Mercedesa Benz O530 II z roku 2008 sprowadzona od przewoźnika NEW Viersen Viersen. Dwudrzwiowy pojazd otrzymał numer taborowy 2810. Niedługo później, do tej samej zajezdni zawitał bliźniaczy pojazd z tego samego źródła, któremu nadano numer 2809.

zdjęcie
Mercedes sprowadzony z KVG Stade jest stałym bywalcem linii 58 i 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lutym 2021 z zajezdni PKS na trasy szczecińskiej komunikacji miejskiej zawitał wyprodukowany w 2001 roku dwudrzwiowy 10621. Autobus kursował wcześniej po Stade, a jego pierwszym właścicielem była zajezdnia w Hamburgu.

Niedługo później, do grona O530 w zajezdni przy ul. Heyki dołączyły pojazdy wcześniej kursujące u przewoźnika Baxmann-Reisen Neudorf-Platendorf - wyprodukowane w 2001 roku - 10642 i 10643.

W 2022 roku grono krótkich O530 poszerzyło się w zajezdni PKS Szczecin o dwa egzemplarze ekspoatowane wcześniej przez przewoźnika Sippel Hopheim. Autobusom drugiej generacji modelu, pochodzącym z rocznika 2007 nadano numery boczne 10771 i 10772

Kolejne dwa używane O530 - 10777 oraz 10779 zostały wprowadzone do eksploatacji przez PKS na początku 2023 roku.

W roli „testowca”, 8 września 2023 roku do SPPK przyjechał Mercedes-Benz O530 C2 Hybrid #WPR 5749T.

Wycofane egzemplarze

Pierwszym wycofanym Mercedesem-Benz O530 był pojazd 10137, którego zajezdnia PKS Szczecin sprzedała w listopadzie 2015.

maju 2018 z powodu strat odniesionych w pożarze na terenie zajezdni, skreślony ze stanu został 10123. Niespełna miesiąc później, do grona wycofanych O530 dołączył 10179.

Kolejny O530 z zajezdni przy ul. Heyki10124 został wycofany w kwietniu 2019. W tym samym miesiącu, ze Szczecinem pożegnał się wóz 10316.

lipcu tego samego roku do kasacji sprzedane zostały Mercedesy 10300 oraz 10308, zaś w listopadzie 20005.

Na przestrzeni 2020 roku wycofano łącznie 4 sztuki O530, wszystkie pochodzące z PKS Szczecin. Były to pojazdy o numerach 20004, 10309, 10323 i 10327.

W 2021 roku nastąpiło zakończenie ekspolatacji dwóch pierwszych O530 po facelifcie. Przyczyną tego były poważne uszkodzenia po kolizji. W kwietniu wycofano 10489, zaś w sierpniu 10487. Tego roku ze stanu pojazdów wykreślono także 10384 i 10430.

Pod koniec lutego 2022 z powodu zbyt dużych kosztów naprawy mostu napędowego, ze stanu zajezdni Dąbie skreślono krótkiego Mercedesa 2515. Kilka miesięcy później, z powodu uszkodzeń po wypadku wycofany został jego „brat” o numerze 2511

W połowie kwietnia 2022 do kasacji został wywieziony 10601 z zajezdni PKS. Powodem sprzedaży autobusu była awaria skrzyni biegów. Zaledwie kilka tygodni później, zdecydowano się na skreślenie i sprzedaż w celu kasacji egzemplarza 10339. Z końcem sierpnia 2022 z eksploatacji zostały wycofane 10307 - ostatnia trzydrzwiowa sztuka z PKS oraz 10326.

We wrześniu 2022 skreślony został wóz 10474, w październiku 2022 pojazd 10602, zaś w listopadzie 2022 dąbski 2303.

W styczniu 2023 zakończono eksploatację 10440 z zajezdni PKS, a z powodu nieopłacalnych napraw w marcu 2023 dąbska zajezdnia wycofała egzemplarze 2302 oraz 2512. W połowie lipca 2023 do grona wycofanych solowych Mercedesów dołączył 10419. Pod koniec grudnia 2023 ze stanu skreślono egzemplarz 10560 z PKS.

Z początkiem 2024 roku z powodu uszkodzenia silnika, w SPA Dąbie wycofano wóz 2514.

opracował: Daniel Olszewski i PrzemekW

aktualizacja: man, Waszka

Producent:
Mercedes-Benz
Model:
O530
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2-0);
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 950 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 869 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
10 770 kg
Masa całkowita:
19 000 kg
Wysokość podłogi:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
Mercedes-Benz OM 906 hLA
Norma Euro:
Euro III
Euro IV
EEV
Euro VI
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6-cylindrowy
Moc silnika:
180kW / 245KM
Skrzynia biegów:
Voith D864.3 Ecomat
Liczba miejsc siedzących:
30-33
Liczba miejsc stojących:
61-65
Liczba miejsc ogółem:
97-98
Lata produkcji:
od 1997
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
58/23

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 24
Średni wiek pojazdu: 18,29 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
2510 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 024GU 23.05.2017 SPAD ex 118 (NVS Schwerin)
2513 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 122HE 25.07.2017 SPAD ex 120 (NVS Schwerin)
2514 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 114HJ 14.09.2017 SPAD ex 122 (NVS Schwerin) wycofany z powodu uszkodzenia silnika
2809 Mercedes-Benz O530 2008 ZS 943NH 27.05.2021 SPAD ex 39 (NEW Viersen Viersen) Mercedes-Benz O530 II
2810 Mercedes-Benz O530 2008 ZS 551MV 26.01.2021 SPAD ex 38 (NEW Viersen Viersen) Mercedes-Benz O530 II
10420 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 866KF 13.10.2018 PKS ex 1477 (BVG Berlin)
10441 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 049KG ??.01.2019 PKS ex 1455 (BVG Berlin)
10442 Mercedes-Benz O530 2005 ZS 050KG 08.02.2019 PKS ex 1464 (BVG Berlin)
10466 Mercedes-Benz O530 2006 ZS 841KN 25.04.2019 PKS ex 1608 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10488 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 812KY 18.07.2019 PKS ex 1637 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10490 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 421KX 12.07.2019 PKS ex 1673 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10498 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 241LN 03.12.2019 PKS ex 1650 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10499 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 301LW 28.02.2020 PKS ex 1652 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10511 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 575LH ??.10.2019 PKS ex 1639 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10514 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 754LH ??.10.2019 PKS ex 1647 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10541 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 969ME 25.06.2020 PKS ex 1616 (BVG Berlin) Mercedes-Benz O530 II
10559 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 568LX 23.05.2020 PKS ex 385 (CeBus Celle, 2011-2019), exex 9038 (Blaguss Wien, 2003-2010)
10621 Mercedes-Benz O530 2001 ZS 892MX 01.02.2021 PKS ex 201346 (KVG Stade, 2020-2020), exex 1346 (KVG Stade, 2013-2020), exexex 2214 (Hamburger Hochbahn, 2001-2013)
10642 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 182NV 30.09.2021 PKS ex 2203 (Baxmann-Reisen Neudorf-Platendorf)
10643 Mercedes-Benz O530 2003 ZS 914PC 18.12.2021 PKS ex 2207 (Baxmann-Reisen Neudorf-Platendorf)
10771 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 941RC 07.09.2022 PKS ex 361 (Sippel Hofheim) Mercedes-Benz O530 II
10772 Mercedes-Benz O530 2007 ZS 937RC 12.09.2022 PKS ex 376 (Sippel Hofheim) Mercedes-Benz O530 II
10777 Mercedes-Benz O530 2006 ZS 927RJ 02.01.2023 PKS ex ? (Bustouristik Schnell Kenzingen), exex ? (HLB Frankfurt am Main)
10779 Mercedes-Benz O530 2006 ZS 926RJ 24.05.2023 PKS ex ? (Bustouristik Schnell Kenzingen), exex ? (HLB Frankfurt am Main)