Encyklopedia

Mercedes-Benz O530G

dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man

10.04.2020
doprecyzowano informacje o poszczególnych pojazdach man

Mercedes-Benz O530G o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich. Są to m.in. modele 12-metrowe O530 oraz 15-metrowe O530L.

zdjęcie
#2861 – człon A
Seryjna produkcja popularnego w Europie autobusu spod znaku gwiazdy rozpoczęła się w 1997 roku, zastępując tym samym model O405

W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko "zawieszonemu" momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie "ociągał się" podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu.

zdjęcie
PKS Szczecin zostawia swoje wozy w każdym możliwym miejscu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a całe wnętrze wyciszono w stosunku do poprzedniej generacji.

zdjęcie
Mercedes na swoim stałym przydziale
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obecnie produkowana jest już trzecia generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł "Bus Of The Year 2013", także w wersji hybrydowej.

O530G w Szczecinie

zdjęcie
Mercedes zbliża się do Wielgowa jako linia 93 (do niedawna 73D)
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszym ze szczecińskich przewoźników autobusowych, który zakupił przegubowe Citaro było SPA Dąbie.  W październiku 2014 roku do zajezdni przybyły dwie sztuki sprowadzone od przewoźnika SWN Neuss, a wyprodukowane w 2003 roku. Nadano im numery taborowe 2351 i 2352.

W lipcu 2016 roku do SPAD trafiła kolejna sztuka O530G - tym razem wyprodukowana w 1999 roku z Poczdamu, która otrzymała numer 2999.

zdjęcie
„Gwiazda” jedzie na Basen Górniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne przegubowe O530G pojawiły się w zajezdni Dąbie dwa lata później, w październiku 2016 roku. Zakupiono sześć wozów, które wcześniej kursowały w HST Hagen, a wyprodukowane były w 2004 roku. Otrzymały numery taborowe od 2471 do 2476.

zdjęcie
Citaro właśnie wróciło z lewobrzeża
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lipcu 2018 roku dąbska zajezdnia dokupiła jeszcze jedną sztukę przegubowego Citaro pochodzącego z Oberhausen, która wyprodukowana w 2006 roku otrzymała numer taborowy 2652.

zdjęcie
Mercedes-Benz O530G #10411 na linii 81
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Drugą (i jak na razie ostatnią) zajezdnią, do której zawitały przegubowe O530G było PKS Szczecin. Zakupiło ono kilkanaście sztuk tych pojazdów m.in. z Berlina, Bremy, czy Mönchengladbach. Większość z wozów przemalowano w barwy firmowe PKS Szczecin i skierowano do obsługi linii tego przewoźnika, jednak niektóre z nich zostały przemalowane w barwy Floating Garden i przeznaczone do obsługi linii na zlecenie ZDiTM.

zdjęcie
Bracia gotowi do wyjazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pod koniec 2019 roku zajezdnia Dąbie zakupiła dwa używane Mercedesy-Benz O530G II generacji z 2008 roku sprowadzone z SWK Krefeld, które otrzymały numery taborowe 2861 i 2862.  

autorzy: PrzemekW, man

Producent:
Mercedes-Benz
Model:
O530G
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2-0)
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17 900 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 075 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
16 530 kg
Masa całkowita:
28 000 kg
Wysokość podłogi:
I drzwi - 320 mm
II i III drzwi - 340 mm
Silnik:
MB OM 906 hLA
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6-cylindrowy, 6,4dm³
Lata produkcji:
od 1997
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
21/15

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 13
Średni wiek pojazdu: 16,31 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
2352 Mercedes-Benz O530G 2003 ZS 396CR 01.11.2014 SPAD ex 230 (SWN Neuss)
2471 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 651GF 28.10.2016 SPAD ex 955 (HST Hagen)
2472 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 652GF 01.12.2016 SPAD ex 960 (HST Hagen)
2473 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 653GF 28.10.2016 SPAD ex 961 (HST Hagen)
2474 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 654GF 28.10.2016 SPAD ex 962 (HST Hagen)
2475 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 165GJ 19.01.2017 SPAD ex 957 (HST Hagen)
2476 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 166GJ 30.12.2016 SPAD ex 963 (HST Hagen)
2652 Mercedes-Benz O530G 2006 ZS 618JM 02.08.2018 SPAD ex 619 (STOAG Oberhausen)
2861 Mercedes-Benz O530G 2008 ZS 604LU 22.02.2020 SPAD ex 5613 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2862 Mercedes-Benz O530G 2008 ZS 603LU 23.02.2020 SPAD ex 5614 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2975 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 473NY 18.10.2021 SPAD ex 5623 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2999 Mercedes-Benz O530G 1999 ZS 395FR 18.07.2016 SPAD ex 960" (ViP Potsdam, 2010-2015), exex 1199 (HVL Potsdam, 2008-2010), exexex 22 (Pflieger Böblingen, 1999-2008)
10314 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 648GS ??.04.2019 PKS ex 4079 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin