Encyklopedia

Mercedes-Benz O530G

dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez Waszka

13.07.2022
dodano informację o nowych pojazdach Waszka
24.03.2022
dodano informacje o nowym pojeździe Waszka
06.03.2022
Doprecyzowano informacje oraz dodano sekcję o wycofanych pojazdach man
10.04.2020
doprecyzowano informacje o poszczególnych pojazdach man

zdjęcie
Z Mercedesem do zakładów mięsnych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Mercedes-Benz O530G o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich. Są to m.in. modele 12-metrowe O530 oraz 15-metrowe O530L.

Seryjna produkcja popularnego w Europie autobusu spod znaku gwiazdy rozpoczęła się w 1997 roku, zastępując tym samym model O405

zdjęcie
Mercedesem na granicy miasta
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko „zawieszonemu” momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie „ociągał się” podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu.

zdjęcie
Pojazdy w barwach PKS-u nieczęsto goszczą na liniach miejskich
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a całe wnętrze wyciszono w stosunku do poprzedniej generacji.

Obecnie produkowana jest już trzecia generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł „Bus Of The Year 2013”, także w wersji hybrydowej.

O530G w Szczecinie

zdjęcie
Kiedy wyjedzie taki następny?
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszym ze szczecińskich przewoźników autobusowych, który zakupił przegubowe Citaro było SPA Dąbie.

W październiku 2014 roku do dąbskiej zajezdni przybyły dwie sztuki wyprodukowane w 2003 roku sprowadzone od przewoźnika SWN Neuss. Pojazdy posiadały trzy pary drzwi oraz otrzymały komplet wyświetlaczy wewnętrznych i zewnętrznych marki Pixel. Nadano im numery taborowe 2351 i 2352.

zdjęcie
Wyjątkowa promocja na linii 72
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lipcu 2016 roku do zajezdni Dąbie trafiła jedna trzydrzwiowa sztuka O530G - tym razem wyprodukowana w 1999 roku z Poczdamu, która otrzymała numer 2999. Pojazd został wyposażony w system informacji pasażerskiej w analogiczny sposób, co wcześniej sprowadzone Mercedesy.

zdjęcie
Jeden z najnowszych Mercedesów w SPAD
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zaledwie kilka miesięcy później, prawobrzeżna zajezdnia wzbogaciła się o sześć trzydrzwiowych Mercedesów-Benz O530G kursujących wcześniej u przewoźnika HST Hagen, które pochodziły z rocznika 2004. W Szczecinie otrzymały numery taborowe od 2471 do 2476. W autobusach również zamontowano komplet zewnętrznych i wewnętrznych wyświetlaczy marki Pixel. Co ciekawe, część pojazdów debiutowała na liniach w barwach wcześniejszego przewoźnika.

Na początku stycznia 2018 przegubowe Citaro zawitały do kolejnej zajezdni. Tym razem na linię wyjechał sprowadzony przez zajezdnię PKS Szczecin, wyprodukowany w 2000 roku 10370 - pochodzący z Bremy, a jeszcze wcześniej eksploatowany w Düsseldorfie. Autobus został przemalowany w barwy szczecińskiego PKS-u i skierowano go do obsługi linii tego przewoźnika.

zdjęcie
Przegubowy Mercedes jedzie wąskimi ulicami osiedla Majowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niedługo później, w kwietniu 2018 szczeciński PKS wprowadził do ruchu sprowadzonego z BVG Berlin 10348. Pojazd wyprodukowano w 2004 roku i również został przemalowany w barwy PKS.

W lipcu 2018 roku dąbska zajezdnia dokupiła jeszcze jedną sztukę przegubowego Citaro. Spółka zdecydowała się na kupno pojazdu z Oberhausen,  wyprodukowanego w roku 2006. Autobus otrzymał numer taborowy 2652.

zdjęcie
Na linii 81 często pojawia się przegubowy Mercedes
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Krótko później, we wrześniu październiku 2018 do obsługi komunikacji miejskiej na zlecenie ZDiTM z zajezdni PKS Szczecin wyjechały trzy Mercedesy-Benz O530G. Były to trzy pojazdy pochodzące z 2004 roku. Jeden z nich - 10407 był wcześniej eksploatowany przez RSAG Rostock, natomiast 10411-10412 pochodziły od przewoźnika NEW Mönchengladbach. Wozy zostały przemalowane zgodnie ze schematem barw Floating Garden. 

Z kolei w styczniu 2019 eksploatację liniową na rzecz PKS-u rozpoczął 10314 sprowadzony z BVG Berlin jakiś czas wcześniej.

zdjęcie
Bracia gotowi do wyjazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pod koniec tego samego roku zajezdnia Dąbie zakupiła pierwsze przegubowe Citaro II generacji. Dwa używane Mercedesy-Benz O530G były uźytkowane wcześniej przez przewoźnika SWK Krefeld, a wyprodukowane w 2008 roku. Pojazdy wyposażone były w trzy pary drzwi, a w zajezdni otrzymały komplet wewnętrznych i zewnętrznych wyświetlaczy w kolorze RGB marki Pixel. Autobusom nadano numery taborowe 2861 i 2862.  

zdjęcie
Trzeci już przegubowy Mercedes po faceliftingu na liniach SPA Dąbie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Bliźniaczy pojazd 2975 z tego samego źródła, wypodukowany w 2009 dołączył do dąbskiej zajezdni w październiku 2021. Autobus wyposażono analogicznie, co wcześniej sprowadzone egzemplarze. Ciekawostką było zastosowanie w autobusie systemu zapowiedzi głosowych również pochodzących od firmy Pixel.

Na początku 2022 do „ex-krefeldzkich” braci dołączyły jeden O530G II z rocznika 2008 2864 oraz dwa z rocznika 2009 2977 i 2978.

zdjęcie
Nietypowa obsługa „zatramwaju” w białych barwach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W kwietniu 2022 roku nastąpił powrót modelu O530G do zajezdni PKS Szczecin. Sprowadzony pojazd o numerze 10746 został przemalowany w barwy firmowe PKS Szczecin.

W lipcu tego samego roku eksploatację rozpoczęły kolejne dwa „Krefeldy” z 2009 roku należące do zajezdni SPA Dąbie. Były to pojazdy o numerach 2979 i 2980.

Wycofane egzemplarze O530G

25 listopada 2019 z powodu pożaru komory silnika i zbyt dużych strat poniesionych w jego wyniku, ze stanu zajezdni PKS Szczecin skreślono pojazd 10412.

lipcu sierpniu 2021 w celu kasacji szczeciński PKS sprzedał egzemplarze 10348 oraz 10370.

październiku tego samego roku zajezdnia Dąbie z powodu zbyt dużych kosztów naprawy mostu napędowego, wycofała O530G 2351.

W listopadzie tego samego roku ze stanu PKS Szczecin zniknęły wozy 10407 i 10411. Niespełna miesiąc później, zajezdnia przy ul. Heyki zdecydowała się wycofać ostatniego (wówczas) O530G - o numerze 10314. Tym samym przez kilka miesięcy na placu taborowym PKS Szczecin nie gościł żaden pojazd z rodziny O530G.

autorzy: PrzemekW, man

aktualizacja: Waszka

Producent:
Mercedes-Benz
Model:
O530G
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2-0)
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17 900 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 075 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
16 530 kg
Masa całkowita:
28 000 kg
Wysokość podłogi:
I drzwi - 320 mm
II i III drzwi - 340 mm
Silnik:
Mercedes Benz OM906hLA
Mercedes Benz OM457LA
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6-cylindrowy, 6,4dm³
Moc silnika:
220 kW / 299KM
Skrzynia biegów:
ZF AV-132/87
Lata produkcji:
od 1997
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
23/16

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 19
Średni wiek pojazdu: 15,42 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
2352 Mercedes-Benz O530G 2003 ZS 396CR 01.11.2014 SPAD ex 230 (SWN Neuss)
2471 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 651GF 28.10.2016 SPAD ex 955 (HST Hagen)
2472 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 652GF 01.12.2016 SPAD ex 960 (HST Hagen)
2473 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 653GF 28.10.2016 SPAD ex 961 (HST Hagen)
2474 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 654GF 28.10.2016 SPAD ex 962 (HST Hagen)
2475 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 165GJ 19.01.2017 SPAD ex 957 (HST Hagen)
2476 Mercedes-Benz O530G 2004 ZS 166GJ 30.12.2016 SPAD ex 963 (HST Hagen)
2652 Mercedes-Benz O530G 2006 ZS 618JM 02.08.2018 SPAD ex 619 (STOAG Oberhausen)
2861 Mercedes-Benz O530G 2008 ZS 604LU 22.02.2020 SPAD ex 5613 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2862 Mercedes-Benz O530G 2008 ZS 603LU 23.02.2020 SPAD ex 5614 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2864 Mercedes-Benz O530G 2008 ZS 108PN 21.03.2022 SPAD ex 5616 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2975 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 473NY 18.10.2021 SPAD ex 5623 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2977 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 106PN 28.03.2022 SPAD ex 5618 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2978 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 107PN 10.03.2022 SPAD ex 5625 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2979 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 546PT 11.07.2022 SPAD ex 5621 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2980 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 547PT 15.07.2022 SPAD ex 5626 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2981 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 810RG 24.11.2022 SPAD ex 5620 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
2982 Mercedes-Benz O530G 2009 ZS 811RG --.--.---- SPAD ex 5624 (SWK Krefeld) Mercedes-Benz O530G II
10746 Mercedes-Benz O530G 2005 ZS 058PS 27.04.2022 PKS ex 6163 (HVG Nauen) exex 1163 (HVL Postdam), exexex 4163 (HVL Potsdam) posiada barwy PKS Szczecin