Encyklopedia
Mercedes-Benz O530G
dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez man
Seryjna produkcja popularnego w Europie autobusu spod znaku gwiazdy rozpoczęła się w 1997 roku, zastępując tym samym model O405.
W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko „zawieszonemu” momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie „ociągał się” podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu. Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a całe wnętrze wyciszono w stosunku do poprzedniej generacji.Od 2011 roku produkowana jest druga generacja pojazdów o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł „Bus Of The Year 2013”, także w wersji hybrydowej.
O530G w Szczecinie
Pierwszym ze szczecińskich przewoźników autobusowych, który zakupił przegubowe Citaro było SPA Dąbie.W październiku 2014 roku do dąbskiej zajezdni przybyły dwie sztuki wyprodukowane w 2003 roku sprowadzone od przewoźnika SWN Neuss. Pojazdy posiadały trzy pary drzwi oraz otrzymały komplet wyświetlaczy wewnętrznych i zewnętrznych marki Pixel. Nadano im numery taborowe 2351 i 2352.
W lipcu 2016 roku do zajezdni Dąbie trafiła jedna trzydrzwiowa sztuka O530G - tym razem wyprodukowana w 1999 roku z Poczdamu, która otrzymała numer 2999. Pojazd został wyposażony w system informacji pasażerskiej w analogiczny sposób, co wcześniej sprowadzone Mercedesy. Zaledwie kilka miesięcy później, prawobrzeżna zajezdnia wzbogaciła się o sześć trzydrzwiowych Mercedesów-Benz O530G kursujących wcześniej u przewoźnika HST Hagen, które pochodziły z rocznika 2004. W Szczecinie otrzymały numery taborowe od 2471 do 2476. W autobusach również zamontowano komplet zewnętrznych i wewnętrznych wyświetlaczy marki Pixel. Co ciekawe, część pojazdów debiutowała na liniach w barwach wcześniejszego przewoźnika.Na początku stycznia 2018 przegubowe Citaro zawitały do kolejnej zajezdni. Tym razem na linię wyjechał sprowadzony przez zajezdnię PKS Szczecin, wyprodukowany w 2000 roku 10370 - pochodzący z Bremy, a jeszcze wcześniej eksploatowany w Düsseldorfie. Autobus został przemalowany w barwy szczecińskiego PKS-u i skierowano go do obsługi linii tego przewoźnika.
Niedługo później, w kwietniu 2018 szczeciński PKS wprowadził do ruchu sprowadzonego z BVG Berlin 10348. Pojazd wyprodukowano w 2004 roku i również został przemalowany w barwy PKS.W lipcu 2018 roku dąbska zajezdnia dokupiła jeszcze jedną sztukę przegubowego Citaro. Spółka zdecydowała się na kupno pojazdu z Oberhausen, wyprodukowanego w roku 2006. Autobus otrzymał numer taborowy 2652.
Krótko później, we wrześniu i październiku 2018 do obsługi komunikacji miejskiej na zlecenie ZDiTM z zajezdni PKS Szczecin wyjechały trzy Mercedesy-Benz O530G. Były to trzy pojazdy pochodzące z 2004 roku. Jeden z nich - 10407 był wcześniej eksploatowany przez RSAG Rostock, natomiast 10411-10412 pochodziły od przewoźnika NEW Mönchengladbach. Wozy zostały przemalowane zgodnie ze schematem barw Floating Garden.Z kolei w styczniu 2019 eksploatację liniową na rzecz PKS-u rozpoczął 10314 sprowadzony z BVG Berlin jakiś czas wcześniej.
Pod koniec tego samego roku zajezdnia Dąbie zakupiła pierwsze przegubowe Citaro II generacji. Dwa używane Mercedesy-Benz O530G były uźytkowane wcześniej przez przewoźnika SWK Krefeld, a wyprodukowane w 2008 roku. Pojazdy wyposażone były w trzy pary drzwi, a w zajezdni otrzymały komplet wewnętrznych i zewnętrznych wyświetlaczy w kolorze RGB marki Pixel. Autobusom nadano numery taborowe 2861 i 2862. Bliźniaczy pojazd 2975 z tego samego źródła, wypodukowany w 2009 dołączył do dąbskiej zajezdni w październiku 2021. Autobus wyposażono analogicznie, co wcześniej sprowadzone egzemplarze. Ciekawostką było zastosowanie w autobusie systemu zapowiedzi głosowych również pochodzących od firmy Pixel.Na początku 2022 do „ex-krefeldzkich” braci dołączyły jeden O530G II z rocznika 2008 - 2864 oraz dwa z rocznika 2009 - 2977 i 2978.
W kwietniu 2022 roku nastąpił powrót modelu O530G do zajezdni PKS Szczecin. Sprowadzony pojazd o numerze 10746 został przemalowany w barwy firmowe PKS Szczecin.W lipcu tego samego roku eksploatację rozpoczęły kolejne dwa „Krefeldy” z 2009 roku należące do zajezdni SPA Dąbie. Były to pojazdy o numerach 2979 i 2980. Raptem kilka miesięcy później, do grona ex-„Krefeldów” dołączyły 2981 i 2982.
Z początkiem sierpnia 2023 roku w dąbskiej zajezdni pojawiły się pochodzące od przewoźnika SWWV Wilhelmshaven dwa O530G (rocznik 2010) o numerach taborowych 2071 i 2072.
W czerwcu 2024 roku zajezdnia Dąbie zakupiła trzy egzemplarze O530G z MVG München z rocznika 2011, którym w Szczecinie nadano numery boczne 2197, 2198 i 2199.
W połowie 2024 roku także zajezdnia PKS wzbogaciła swoją flotę taborową o przegubowe Mercedesy z rocznika 2008 - pochodzące z Dortmundu 10841, 10842 i 10848.
W lipcu 2024 roku w PKS Szczecin pojawił się również egzemplarz o numerze 10850 z 2008 roku, eksploatowany wcześniej przez H & S Bus Bissendorf i PostAuto Zürich, a także 10851 (rocznik 2008) z Gelsenkirchen.
Wycofane egzemplarze O530G
25 listopada 2019 z powodu pożaru komory silnika i zbyt dużych strat poniesionych w jego wyniku, ze stanu zajezdni PKS Szczecin skreślono pojazd 10412.
W lipcu i sierpniu 2021 w celu kasacji szczeciński PKS sprzedał egzemplarze 10348 oraz 10370.
W październiku tego samego roku zajezdnia Dąbie z powodu zbyt dużych kosztów naprawy mostu napędowego, wycofała O530G 2351.
W listopadzie tego samego roku ze stanu PKS Szczecin zniknęły wozy 10407 i 10411. Niespełna miesiąc później, zajezdnia przy ul. Heyki zdecydowała się wycofać ostatniego (wówczas) O530G - o numerze 10314. Tym samym przez kilka miesięcy na placu taborowym PKS Szczecin nie gościł żaden pojazd z rodziny O530G.
Najstarszy szczeciński Mercedes-Benz O530G o numerze 2999 zakończył swoją eksploatację liniową w połowie lipca 2022, zaś w grudniu 2022 wycofano egzemplarze 2473 i 2474.
Z powodu uszkodzenia wiązki elektrycznej silnika, w marcu 2023 wycofano wóz 2352.
4 (2-2-2-2)
Mercedes Benz OM457LA
Euro IV
EEV
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 16,04 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2071 | Mercedes-Benz O530G | 2010 | ZS 351RY | 22.09.2023 | SPAD | ex 103 (SWWV Wilhelmshaven) | Mercedes-Benz O530G II |
2072 | Mercedes-Benz O530G | 2010 | ZS 352RY | 26.09.2023 | SPAD | ex 104 (SWWV Wilhelmshaven) | Mercedes-Benz O530G II |
2197 | Mercedes-Benz O530G | 2011 | ZS 480TK | 31.07.2024 | SPAD | ex 5405 (MVG München) | Mercedes-Benz O530G II |
2198 | Mercedes-Benz O530G | 2011 | ZS 481TK | 01.08.2024 | SPAD | ex 5409 (MVG München) | Mercedes-Benz O530G II |
2199 | Mercedes-Benz O530G | 2011 | ZS 479TK | 02.09.2024 | SPAD | ex 5410 (MVG München) | Mercedes-Benz O530G II |
2471 | Mercedes-Benz O530G | 2004 | ZS 651GF | 28.10.2016 | SPAD | ex 955 (HST Hagen) | |
2472 | Mercedes-Benz O530G | 2004 | ZS 652GF | 01.12.2016 | SPAD | ex 960 (HST Hagen) | |
2475 | Mercedes-Benz O530G | 2004 | ZS 165GJ | 19.01.2017 | SPAD | ex 957 (HST Hagen) | |
2476 | Mercedes-Benz O530G | 2004 | ZS 166GJ | 30.12.2016 | SPAD | ex 963 (HST Hagen) | |
2652 | Mercedes-Benz O530G | 2006 | ZS 618JM | 02.08.2018 | SPAD | ex 619 (STOAG Oberhausen) | |
2861 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 604LU | 22.02.2020 | SPAD | ex 5613 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2862 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 603LU | 23.02.2020 | SPAD | ex 5614 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2864 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 108PN | 21.03.2022 | SPAD | ex 5616 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2975 | Mercedes-Benz O530G | 2009 | ZS 473NY | 18.10.2021 | SPAD | ex 5623 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2977 | Mercedes-Benz O530G | 2009 | ZS 106PN | 28.03.2022 | SPAD | ex 5618 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2978 | Mercedes-Benz O530G | 2009 | ZS 107PN | 10.03.2022 | SPAD | ex 5625 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2979 | Mercedes-Benz O530G | 2009 | ZS 546PT | 11.07.2022 | SPAD | ex 5621 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2980 | Mercedes-Benz O530G | 2009 | ZS 547PT | 15.07.2022 | SPAD | ex 5626 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2981 | Mercedes-Benz O530G | 2009 | ZS 810RG | 24.11.2022 | SPAD | ex 5620 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
2982 | Mercedes-Benz O530G | 2009 | ZS 811RG | 14.12.2022 | SPAD | ex 5624 (SWK Krefeld) | Mercedes-Benz O530G II |
10746 | Mercedes-Benz O530G | 2005 | ZS 058PS | 27.04.2022 | PKS | ex 6163 (HVG Nauen) exex 1163 (HVL Postdam), exexex 4163 (HVL Potsdam) | posiada barwy PKS Szczecin |
10841 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 243TK | 22.07.2024 | PKS | ex 1150 (DSW21 Dortmund) | Mercedes-Benz O530G II |
10842 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 212TK | 12.07.2024 | PKS | ex 1152 (DSW21 Dortmund) | Mercedes-Benz O530G II |
10848 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 526TL | 26.08.2024 | PKS | ex 1151 (DSW21 Dortmund) | Mercedes-Benz O530G II |
10850 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 841TK | 07.09.2024 | PKS | ex 471 (H & S Bus Bissendorf), exex 251 (PostAuto Zürich) | Mercedes-Benz O530G II |
10851 | Mercedes-Benz O530G | 2008 | ZS 840TK | 25.08.2024 | PKS | ex ? (Rainer Gelsenkirchen), exex ? (Schiwy Hattingen), exexex 801 (DVG Duisburg) | Mercedes-Benz O530G II |