Encyklopedia

Mercedes-Benz O530 Hybrid

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Hybrydowa wersja Mercedes-Benz O530 Citaro produkowana jest począwszy od drugiej połowy 2017 roku. Po raz pierwszy pojazd został oficjalnie zaprezentowany pod koniec października 2017 podczas wydarzenia Busworld w Kortrijk. Model budowany jest od początku według koncepcji trzeciej generacji o oznaczeniu handlowym Citaro C2.

Według strony producenta, hybrydowa wersja Mercedesa Citaro jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 14 kW, który podczas hamowania wytwarza energię, zaś podczas ruszania wspiera silnik wysokoprężny. W celu magazynowania energii odzyskanej podczas hamowania zamontowano superkondensatory. Dzięki temu działaniu, autobus jest w stanie zaoszczędzić zużycie paliwa do 8,5%.

Hybrydowe Mercedesy posiadają także przetwornik DC/AC, którego układ elektroniczny ma przekształcać energię elektryczną zachowaną w magazynie w postaci prądu stałego w prąd zmienny, wprost napędzając silnik elektryczny.  

Pojazd oferuje także systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS, ESR - elektropneumatyczny układ hamulcowy skracający drogę wyhamowywania, czy ASR - system zapobiegający traceniu przyczepności przez koła.

Dodatkowo istnieje możliwość zamontowania systemu asystenta skrętu Sideguard Assist oraz aktywnego asystenta hamowania Preventive Brake Assist. Do zmniejszenia zużycia paliwa przyczynia się także elektrohydrauliczny układ kierowniczy „Intelligent eco steering” wykorzystywany podczas wykonywania skrętów kierownicą.

Wnętrze Mercedesa-Benz O530 Hybrid nie różni się zasadniczo od przedstawicieli modelu w konwencjonalnej wersji. Jedyną różnicą jest mniejsza o 3 maksymalna liczba miejsc siedzących ze względu na rozmiar komponentów napędu hybrydowego.

Autobus w wersji hybrydowej oferowany jest we wszystkich wariantach długości - począwszy od najmniejszej wersji MIDI do kategorii pojemnościowej MEGA. Wyjątek stanowią jedynie modele kategorii CapaCity o czterech członach. 

We wrześniu 2018 roku podczas wydarzenia Bus Euro Test w Zagrzebiu Mercedes-Benz O530 Citaro Hybrid uzyskał tytuł „Bus of the Year 2019”.

Mercedes-Benz O530 C2 Hybrid #WPR 5749T pojawił się 8 września 2023 roku w zajezdni SPPK Police w roli „testowca”. Obsługiwał m.in. linie 101, 103 i 106.

na podstawie mercedes-benz-bus.com oraz Wikipedii - autor: man

Producent:
Mercedes-Benz
Model:
O530 Hybrid
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
3 (1-2-2)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 135 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 300 mm
Liczba osi:
2
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
320 mm
Silnik:
Mercedes-Benz OM 936 h
Norma Euro:
Euro VI
Skrzynia biegów:
Voith Diwa.6
Liczba miejsc siedzących:
29
Liczba miejsc ogółem:
105
Lata produkcji:
od 2017
Zobacz też: Mercedes-Benz O530