Encyklopedia
Pętla autobusowa Osiedle Bukowe
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez
man

Charakterystyka osiedla
Osiedle Bukowe - położone na Prawobrzeżu w niewielkiej odległości od centrum miasta, o niskim poziomie hałasu, z bliskością do szkół i przedszkoli, sklepów i ośrodków zdrowia. Osiedle jest położone na skraju Puszczy Bukowej. Jest osiedlem bardzo kolorowym (nie tylko ze względu na nazwy ulic), z dużą ilością zieleni. Bliskość terenów spacerowo-wypoczynkowych: Puszczy Bukowej i Jeziora Szmaragdowego daje możliwości spędzenia czasu na wycieczkach pieszych i rowerowych.Pętla „Osiedle Bukowe” została zaprojektowana w 1987 roku do obsługi trzech linii autobusowych. Długość peronów miała wynosić 40 metrów o szerokości 3 metrów. Szerokość wjazdu na pętlę 7 metrów, zaś między peronami 3,5 metra. Przewidywano również parking dla trzech autobusów rezerwowych.
Początkowo przewidywano, że pętla tymczasowa będzie użytkowana do 1995 roku, ponieważ wówczas planowano wybudowanie pętli docelowej przy ulicy Mącznej wraz z przebudową ulic Jasnej i Mącznej oraz włącznikiem do ulicy Struga w rejonie ulicy Łubinowej. Na pętli przewidziano również zaplecze socjalne dla kierowców z poczekalnią i dyspozytornią. Już w czerwcu 1983 roku WPKM postulował ujęcie w projekcie zagospodarowania, niezbędnej mieszkańcom osiedla komunikacji autobusowej.
Do momentu uruchomienia pętli „Osiedle Bukowe” autobusy swój bieg kończyły na ulicy Chłopskiej (przy kościele). Oficjalne oddanie pętli do użytku nastąpiło 18 października 1989, co wydłużyło dotychczasowe trasy autobusów o 600 metrów.
Do pętli skierowano wówczas dwie linie - 65 (wówczas kursującą na trasie Osiedle Bukowe – Studzienna), a także 74. Linia 78 również dojeżdżająca do ul. Chłopskiej skrócona została do pętli „Osiedle Słoneczne”.Kilka tygodni później, 3 listopada 1989 roku do Osiedla Bukowego wydłużono linię 77 jeżdżącą do Załomia przez Dąbie.
1 marca 1991 roku z pętli „Osiedle Bukowe” zniknęła linia 74, która została przetrasowana. Tego samego dnia do pętli zaczęła dojeżdżać pospieszna linia A kursująca do pętli „Studzienna”.
Niespełna rok później, od 10 lutego 1992 w dni powszednie w godzinach szczytu na pętli pojawiła się pospieszna linia E początkowo kursująca do placu Rodła, w późniejszym okresie przekierowana do placu Szarych Szeregów.
Na wniosek Rady Osiedli o połączeniu zespołu osiedli z Żydowcami, w 1993 roku trasa linii 66 została przedłużona do pętli „Osiedle Bukowe”.
Osobną kartę historii pętli stanowi komunikacja nocna. Pierwsze wzmianki o liniach nocnych kursujących na Osiedle Bukowe pochodzą z 1995 roku, gdy linię 201N (teraźniejsze 531) przedłużono do Osiedla Bukowego, likwidując jednocześnie podjazd pod Dworzec Główny. Intensywny rozwój komunikacji nocnej w tym rejonie miał miejsce w czasie pierwszej wielkiej reformy linii nocnych. Na mocy reformy, w rejon Osiedla Bukowego skierowano dodatkowo nowo utworzone linie nocne 514 (teraźniejsze 532) i 516 (teraźniejsze 534) oraz po zmianie trasy - przejazdem linię 513 (teraźniejsze 533). Zapewniało to mieszkańcom bezpośrednie połączenia nocne z lewobrzeżną częścią Szczecina, a także z okolicami Wielgowa oraz Podjuch. W nocy z 1/2 października 2003 roku, z powodu skrócenia trasy, z krajobrazu pętli zniknęła linia 533.
W grudniu 2010 na pętli autobusowej Bukowe rozpoczęto prace rozbiórkowe starych pomieszczeń socjalnych. W ich miejscu powstał nowy budynek o powierzchni 40 m², w którym znajdują się dwa pomieszczenia kasowe, pomieszczenie dla kierowców autobusowych (pokój socjalny) oraz dwie toalety, wybudowano również podjazd dla osób niepełnosprawnych pod okienko kasowe. Postawienie nowego budynku kosztowało ZDiTM około 140 tysięcy złotych. Prace te wykonała firma „EDBUD”. W dniach 1 lipca - 31 sierpnia 2015 roku skrócono godziny działalności kasy biletowej na Osiedlu Bukowym. Od tej pory była czynna w dni powszednie od godzinach 10:00-18:00. W weekend kasa pozostawała nieczynna.
1 lipca 2016 roku kasa biletowa została całkowicie zamknięta z powodu uruchomienia na pętli biletomatu stacjonarnego, w którym można doładować bilety okresowe, zakupić i doładować kartę SKA na okaziciela, kupić bilety jednorazowe oraz sprawdzić rozkłady jazdy i ceny biletów. Urządzenia obsługują karty płatnicze, bilon, banknoty i e-portmonetkę.
29 stycznia 2018 roku wprowadzono nową siatkę połączeń linii autobusowych na Prawobrzeżu w związku z oddaniem do eksploatacji części autobusowej węzła przesiadkowego tramwajowo-autobusowego pętli „Turkusowa”.Zawieszono wówczas funkcjonowanie szczytowej linii E, bezpośrednio z pętli wycofano linię 65, która zaczęła przejeżdżać obok niej zatrzymując się na dotychczasowych przystankach przelotowych dla linii 84. Tego dnia do pętli na Osiedlu Bukowym skierowano szczytową linię 55.
Od 24 czerwca 2019 na okres wakacyjny zawieszono funkcjonowanie linii 55. Po zakończeniu wakacji, 2 września 2019 linia pozostała zawieszona na stałe. Z tego powodu zmieniono również powszednie rozkłady jazdy linii 65 i 66, według którego kursują w trybie całorocznym.W związku z zawieszeniem kursowania pospiesznej linii A, od 9 października 2021 do pętli „Osiedle Bukowe” w zamian wydłużona została linia B, która zajęła peron swojej poprzedniczki.
11 października 2021 na jeden z peronów pętli powróciła linia 65, której skrócone szczytowe kursy kończyły tutaj bieg. Kursy wariantowe tejże linii zostały zawieszone na okres wakacji letnich 2022, a po ich zakończeniu zlikwidowane.
Obecnie na Osiedlu Bukowym swój przystanek końcowy mają:
- linia B kierunek: Osiedle Arkońskie,
- linia 66 kierunek: SKM Podjuchy,
- linia 77 kierunek: Osiedle Kasztanowe,
- linia 97 kierunek: Dąbie Osiedle,
- linia 531 kierunek: Wernyhory,
- linia 532 kierunek: Osów,
- linia 534 kierunek: Wielgowo Borsucza
Obok pętli przejeżdżają natomiast linie 65 oraz 84.
Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM sygnatura akt 35/150, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: man