Encyklopedia

description Pętla autobusowa Osiedle Bukowe

dodane 12.06.2009, godz. 16:30 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 22.02.2020, godz. 1:21 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

08.12.2019
Dodano informację o zawieszeniu linii 55 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
02.03.2018
Dodano informację o zmianie organizacji ruch na pętli zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
29.01.2011
Dodano informację o budowie nowego obiektu socjalnego i kasowego zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
10.03.2010
Dodano kilka informacji o projekcie i budowie zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
13.06.2009
Rozszerzono opis linii nocnych kursujących na pętlę Bauer
12.06.2009
Poprawa błędów stylistycznych i merytorycznych. Bauer

Pętla Osiedle Bukowe została zaprojektowana w 1987 roku do obsługi 3 linii autobusowych. Długość peronów miała wynosić 40 metrów o szerokości 3 metrów. Szerokość wjazdu na pętlę 7 metrów a między peronami 3,5 metra. Przewidywano również parking dla 3 autobusów rezerwowych.

zdjęcie
Ze względu na zakładaną tymczasowość pętli postanowiono wybudować konstrukcję jezdni z płyt betonowych sześciokątnych ułożonych na podsypce cementowo piaskowej stabilizowanej cementem. Jezdnię obramowano krawężnikami betonowymi a chodnik ułożono z płyt betonowych 35x35x5 cm.

Początkowo przewidywano, że pętla tymczasowa będzie użytkowana do 1995 roku, ponieważ wówczas planowano wybudowanie pętli docelowej przy ulicy Mącznej wraz z przebudową ulicy Mącznej i Jasnej i włączeniem do ulicy Struga w rejonie ulicy Łubinowej.


Na pętli przewidziano również zaplecze socjalne dla kierowców z poczekalnią i dyspozytornią. Już w czerwcu 1983 roku WPKM postulował ujęcie w projekcie zagospodarowania, niezbędnej mieszkańcom osiedla komunikacji autobusowej.

zdjęcie
18 października 1989 roku pętlę oddano do użytku, co spowodowało ułatwienie dojazdu mieszkańcom osiedla do domów i pracy. Dotychczas autobusy kończyły swój bieg przy ulicy Chłopskiej (przy Kościele), a od tamtej pory jechały 600 metrów dalej do pętli.

W związku z tym, do pętli skierowano linię 65 (kursowała na trasie Osiedle Bukowe Studzienna z dużą częstością i we wszystkie dni tygodnia) i 74 (linia skończyła swoją pracę na tej trasie 1 marca 1991 roku), a linię 78 dojeżdżającą poprzednio do ulicy Chłopskiej skrócono, i skierowano do pętli na Osiedlu Słonecznym.

3 listopada 1989 roku wydłużono do Osiedla Bukowego linię 77 jeżdżącą do Załomia przez Dąbie.

Linia A zaczęła kursować do pętli 1 marca 1991 roku na trasie: Osiedle BukoweStudzienna, a linia E od 10 lutego 1992 roku (początkowo jeździła na trasie do placu Rodła a od 1 marca 1993 roku do Placu Sprzymierzonych).

W 1993 roku na wniosek Rady Osiedli o połączeniu zespołu osiedli z Żydowcami, trasa linii 66 została przedłużona właśnie do pętli Osiedle Bukowe.

MZK Szczecin 15 lutego 1995 roku wystąpiło do Urzędu Miasta z prośbą o pozostawienie pętli autobusowych Osiedle Słoneczne i Osiedle Bukowe w dotychczasowym miejscu jako pętle stałe. Ww pętle wybudowano jako tymczasowe do czasu zrealizowania linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. W związku z wstrzymaniem tej inwestycji – pętle jako tymczasowe straciły rację bytu i musiały być przemianowane na stałe i włączone do sieci komunikacji autobusowej. 

Od 1 października 2004 roku w okolice pętli zaglądała także linia 54bis zdążająca do Kijewa. 16 sierpnia 2005 roku linię przenumerowano na 84, jednak jej trasa nie zmieniła się.

zdjęcie
Osobną kartę historii pętli stanowi komunikacja nocna. Pierwsze wzmianki o liniach nocnych zaglądających na Osiedle Bukowe, pochodzą z 1995 roku, gdy linię 201N (teraźniejsze 531) przedłużono do Osiedla Bukowego, likwidując jednocześnie podjazd pod Dworzec Główny.

Intensywny rozwój komunikacji nocnej w tym rejonie miał miejsce w czasie pierwszej wielkiej reformy linii nocnych. Na mocy reformy, w rejon Osiedla Bukowego skierowano dodatkowo nowo utworzone linie nocne 514 (teraźniejsze 532) i 516 (teraźniejsze 534) oraz po zmianie trasy - przejazdem linię 513 (teraźniejsze 533). Zapewniało to mieszkańcom bezpośrednie połączenia nocne z lewobrzeżną częścią Szczecina, a także z okolicami Wielgowa oraz Podjuch. W nocy z 1 na 2 października 2003 roku, z powodu skrócenia trasy, z krajobrazu pętli zniknęła linia 533


W grudniu 2010 na pętli autobusowej Bukowe rozpoczęto prace rozbiórkowe starych pomieszczeń socjalnych. W ich miejscu powstał nowy budynek o powierzchni 40 m², w którym znajdują się dwa pomieszczenia kasowe, pomieszczenie dla kierowców autobusowych (pokój socjalny) oraz dwie toalety, wybudowano również podjazd dla osób niepełnosprawnych pod okienko kasowe. 1 lipca 2016 roku kasa biletowa została jednak zamknięta w związku postawieniem na pętli biletomatu stacjonarnego.


zdjęcie


Obecnie na Osiedlu Bukowym swój przystanek końcowy mają:

Obok pętli przejeżdżają natomiast linie 65 oraz 84.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM sygnatura akt 35/150, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man