Encyklopedia

Pętla autobusowa Osiedle Bukowe

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

08.12.2019
Dodano informację o zawieszeniu linii 55 jas59
02.03.2018
Dodano informację o zmianie organizacji ruch na pętli jas59
29.01.2011
Dodano informację o budowie nowego obiektu socjalnego i kasowego jas59
10.03.2010
Dodano kilka informacji o projekcie i budowie jas59
13.06.2009
Rozszerzono opis linii nocnych kursujących na pętlę Bauer
12.06.2009
Poprawa błędów stylistycznych i merytorycznych. Bauer

Pętla Osiedle Bukowe została zaprojektowana w 1987 roku do obsługi 3 linii autobusowych. Długość peronów miała wynosić 40 metrów o szerokości 3 metrów. Szerokość wjazdu na pętlę 7 metrów a między peronami 3,5 metra. Przewidywano również parking dla 3 autobusów rezerwowych.

zdjęcie
"Happy hour" na osiedlu Bukowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ze względu na zakładaną tymczasowość pętli postanowiono wybudować konstrukcję jezdni z płyt betonowych sześciokątnych ułożonych na podsypce cementowo piaskowej stabilizowanej cementem. Jezdnię obramowano krawężnikami betonowymi a chodnik ułożono z płyt betonowych 35x35x5 cm.

Początkowo przewidywano, że pętla tymczasowa będzie użytkowana do 1995 roku, ponieważ wówczas planowano wybudowanie pętli docelowej przy ulicy Mącznej wraz z przebudową ulicy Mącznej i Jasnej i włączeniem do ulicy Struga w rejonie ulicy Łubinowej.


Na pętli przewidziano również zaplecze socjalne dla kierowców z poczekalnią i dyspozytornią. Już w czerwcu 1983 roku WPKM postulował ujęcie w projekcie zagospodarowania, niezbędnej mieszkańcom osiedla komunikacji autobusowej.

zdjęcie
65 i A na Osiedlu Bukowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
18 października 1989 roku pętlę oddano do użytku, co spowodowało ułatwienie dojazdu mieszkańcom osiedla do domów i pracy. Dotychczas autobusy kończyły swój bieg przy ulicy Chłopskiej (przy Kościele), a od tamtej pory jechały 600 metrów dalej do pętli.

W związku z tym, do pętli skierowano linię 65 (kursowała na trasie Osiedle Bukowe Studzienna z dużą częstością i we wszystkie dni tygodnia) i 74 (linia skończyła swoją pracę na tej trasie 1 marca 1991 roku), a linię 78 dojeżdżającą poprzednio do ulicy Chłopskiej skrócono, i skierowano do pętli na Osiedlu Słonecznym.

3 listopada 1989 roku wydłużono do Osiedla Bukowego linię 77 jeżdżącą do Załomia przez Dąbie.

Linia A zaczęła kursować do pętli 1 marca 1991 roku na trasie: Osiedle BukoweStudzienna, a linia E od 10 lutego 1992 roku (początkowo jeździła na trasie do placu Rodła a od 1 marca 1993 roku do Placu Sprzymierzonych).

W 1993 roku na wniosek Rady Osiedli o połączeniu zespołu osiedli z Żydowcami, trasa linii 66 została przedłużona właśnie do pętli Osiedle Bukowe.

MZK Szczecin 15 lutego 1995 roku wystąpiło do Urzędu Miasta z prośbą o pozostawienie pętli autobusowych Osiedle Słoneczne i Osiedle Bukowe w dotychczasowym miejscu jako pętle stałe. Ww pętle wybudowano jako tymczasowe do czasu zrealizowania linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. W związku z wstrzymaniem tej inwestycji – pętle jako tymczasowe straciły rację bytu i musiały być przemianowane na stałe i włączone do sieci komunikacji autobusowej. 

Od 1 października 2004 roku w okolice pętli zaglądała także linia 54bis zdążająca do Kijewa. 16 sierpnia 2005 roku linię przenumerowano na 84, jednak jej trasa nie zmieniła się.

zdjęcie
W środku wielkiej płyty w środku nocy...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Osobną kartę historii pętli stanowi komunikacja nocna. Pierwsze wzmianki o liniach nocnych zaglądających na Osiedle Bukowe, pochodzą z 1995 roku, gdy linię 201N (teraźniejsze 531) przedłużono do Osiedla Bukowego, likwidując jednocześnie podjazd pod Dworzec Główny.

Intensywny rozwój komunikacji nocnej w tym rejonie miał miejsce w czasie pierwszej wielkiej reformy linii nocnych. Na mocy reformy, w rejon Osiedla Bukowego skierowano dodatkowo nowo utworzone linie nocne 514 (teraźniejsze 532) i 516 (teraźniejsze 534) oraz po zmianie trasy - przejazdem linię 513 (teraźniejsze 533). Zapewniało to mieszkańcom bezpośrednie połączenia nocne z lewobrzeżną częścią Szczecina, a także z okolicami Wielgowa oraz Podjuch. W nocy z 1 na 2 października 2003 roku, z powodu skrócenia trasy, z krajobrazu pętli zniknęła linia 533


W grudniu 2010 na pętli autobusowej Bukowe rozpoczęto prace rozbiórkowe starych pomieszczeń socjalnych. W ich miejscu powstał nowy budynek o powierzchni 40 m², w którym znajdują się dwa pomieszczenia kasowe, pomieszczenie dla kierowców autobusowych (pokój socjalny) oraz dwie toalety, wybudowano również podjazd dla osób niepełnosprawnych pod okienko kasowe. 1 lipca 2016 roku kasa biletowa została jednak zamknięta w związku postawieniem na pętli biletomatu stacjonarnego.


zdjęcie
Godzin szczytu nie ma, a na pętli tłok
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Obecnie na Osiedlu Bukowym swój przystanek końcowy mają:

Obok pętli przejeżdżają natomiast linie 65 oraz 84.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM sygnatura akt 35/150, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man