Encyklopedia

Pętla autobusowa Osiedle Słoneczne

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

29.03.2023
Aktualizacja do roku 2023, poprawa estetyki man
19.01.2020
aktualizacja man
10.03.2010
Dodano informacje o rozbudowie pętli jas59
28.12.2009
Poprawiono datę powstania pętli jas59

zdjęcie
Widok na pętlę "Osiedle Słoneczne"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Osiedle Słoneczne znajduje się w południowo-wschodnim skrawku dzielnicy Dąbie w kwartale ulic: Struga, Łubinowej i Przelotowej, zaś od zachodu znajdują się tory kolejowe.

Pętla „Osiedle Słoneczne” składa się z 5 peronów - w tym 4 peronów dla wsiadających i wysiadających pasażerów oraz jednego rezerwowego. Czasem jako dodatkowy peron wykorzystywany był również fragment chodnika przy wjeździe na pętlę. Mieści się na rogu ulicy Przelotowej z ulicą Łubinową.

zdjęcie
Odpoczynek na końcowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budowę osiedla Słonecznego rozpoczęto w 1974 roku, zaś o samej pętli mówiło się już w 1979 roku. Wybudowało ją Komunalne Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane ze Szczecina. Materiały użyte do budowy to: płyty żelbetowe 1,127 m², krawężniki drogowe 304 mb, obrzeża betonowe 61 mb i płyty betonowe na chodnik o wymiarach 35x35x581 m².

W związku z utrudnionymi możliwościami dojazdów mieszkańców Osiedla Słonecznego z powodu przeciążonych autobusów, w grudniu 1980 roku WPKM uruchomiło dodatkowe połączenie z Osiedlem Słonecznym. Autobusy nowej linii 74 kursowały przez ulice: Gdańską – Eskadrową – Hangarową – Struga i Łubinową do pętli na Słonecznym. 

zdjęcie
Ikarus z reklamami na burcie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jednocześnie uległa korekcie trasa linii 54. Wozy jadące z obu kierunków przez ulicę Dąbską, wjeżdżały w ulicę Handlową i Łubinową, zatrzymując się na pętli „Osiedle Słoneczne” przelotem. 

Trochę historii

Istniejąca pętla przy ulicy Łubinowej posiadała dwa perony autobusowe - jeden dla linii 74, która kończyła tu bieg, a także linii 54 kursującej w relacji Kijewo Basen Górniczy, która przejeżdżała kieszeniowo przez pętlę.

zdjęcie
MAN na linii 71
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu rozbudowy osiedli Słonecznego i Majowego, pojawiła się potrzeba wprowadzenia dla tego rejonu miasta dodatkowych linii autobusowych. 2 kwietnia 1981 roku do pętli wydłużono kursującą do Załomia linię 77, zaś niespełna rok później - 8 marca 1982 uruchomiono linię 66 łączącą osiedle Słoneczne z Kluczem. 

Wówczas pojawiła się również konieczność rozbudowy pętli „Osiedle Słoneczne” ze względu na zwiększenie ilości kursów oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów i ruchu w głównym punkcie komunikacyjnym osiedla.

Zgodnie z umową nr 33/82 z dnia 15 grudnia 1982 roku wykonano rozbudowę poprzez rozszerzenie terenu o 10 metrów i rozmieszczenie w nowym układzie geometrycznym:

  • 4 peronów przystankowych z pasami jezdni o szerokości 3,5 metra i chodnikami o szerokości 3 metra,
  • drogi przelotowej o szerokości 7 metrów,
  • pasa odstawczo awaryjnego o szerokości 2,5 metra.

zdjęcie
Klonowica i Dąbie na Słonecznym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wykonano nawierzchnię z płyt żelbetowych oraz chodniki z płytek betonowych dla utrzymania jednolitości nawierzchni z częścią dotychczasowego zagospodarowania pętli. W ramach przebudowy na peronach postawiono podświetlane znaki przystankowe dla poszczególnych linii autobusowych. Koszt przedsięwzięcia wyniósł 1,8 mln złotych według ówczesnych cen. Prace zakończono 30 kwietnia 1983 roku.

3 listopada 1989 z pętli zniknęła linia 77, której kursy wydłużono do Osiedla Bukowego

zdjęcie
Mała sobotnia promocja na linii 54
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 80. XX wieku do pętli zaczęła dojeżdżać linia 71 łącząca oba brzegi Odry, zaś obok niej (do Osiedla Bukowego) przejeżdżała linia 65 również kursująca po obu stronach Szczecina. Obie linie skrócono do Basenu Górniczego 1 marca 1991, zaś ich funkcję dowozową do centrum przejęły nowo uruchomione linie pospieszne.

Pętla jednej z nich - linii B, kursującej do Osiedla Arkońskiego, została zlokalizowana właśnie na osiedlu Słonecznym. Obok pętli przejeżdżała natomiast pospieszna linia A. Niecały rok później, 10 lutego 1994 uruchomiono także szczytowe linie pospieszne i w ten sposób Słoneczne stało się przystankiem końcowym dla linii D.

19 marca 1991 uległa likwidacji linia 74, a także w podobnym okresie linia 66

zdjęcie
Nastała jesień. Więc to co białe, daje się zauważać z wyższych pięter...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pętla przez długi czas była przystankiem końcowym dla linii 71, B i D.

29 stycznia 2018 roku w związku z otwarciem autobusowej części pętli „Turkusowa” i jednoczesną reorganizacją siatki linii autobusowych kursujących na prawobrzeżu, doszło do kilku zmian w obsłudze pętli.

zdjęcie
Świeżynka w trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jeden z peronów został przeznaczony na przystanek przelotowy dla linii jadących w kierunku ulicy Przelotowej, wydłużono również kończącą na niej dotychczas linię 71, dla której Osiedle Słoneczne stało się jednym z przystanków na trasie. Pojawiła się na niej przejazdem nowa linia linia 91, zaś obsługiwać ją zaprzestała zawieszona wówczas linia D.

Niedługo później, 1 kwietnia 2018 na prośby pasażerów wprowadzono korekty w siatce, i tak też pętla „Osiedle Słoneczne” stała się przystankiem końcowym dla linii 79, a także od września 2018 na pętli zaczęła gościć przelotem linia 94 w kierunku Turkusowej.

9 października 2021 wydłużono do pętli „Osiedle Bukowe” pospieszną linię B, zaś 5 września 2022 zlikwidowano linię 71 i przekierowano przez ulicę Łubinową i Osiedle Słoneczne linię 84 kursującą do Turkusowej.

zdjęcie
Warunki pogodowe takie, iż trudno uwierzyć, że jutro wigilia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obecnie swój przystanek końcowy na pętli „Osiedle Słoneczne” mają wyłącznie autobusy linii 79 w kierunku Jezierzyc, które pojawiają się na tutaj w dni powszednie w godz. 5:25-18:30.

Przejazdem na pętli pojawiają się linie dzienne 54, 65, 84, 91 i 94 w kierunku Turkusowej oraz nocne 531, 532 i 534.

Naprzeciw pętli na przystanku przelotowym w ciągu ulicy Łubinowej (w kierunku ulicy Struga) zatrzymują się linie 66, 77, 84, 91, 94, 97 i B, zaś w ciągu ulicy Przelotowej (w kierunku ulicy Handlowej) linie 5465 oraz 531.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM sygnatura akt 35/136 i 35/150, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: man