Encyklopedia

Pętla autobusowa Osiedle Słoneczne

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

19.01.2020
aktualizacja man
10.03.2010
Dodano informacje o rozbudowie pętli jas59
28.12.2009
Poprawiono datę powstania pętli jas59

zdjęcie
Widok na pętlę "Osiedle Słoneczne"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Osiedle Słoneczne znajduje się w południowo wschodnim skrawku, dzielnicy Dąbie w kwartale ulic: Struga, Łubinowa, Przelotowa, od zachodu tory kolejowe. Budowę osiedla rozpoczęto w 1974 roku.

O pętli na osiedlu Słonecznym mówi się już w 1979 roku. Mieści się na rogu ulicy Przelotowej z ulicą Łubinową. Pętlę wybudowało Komunalne Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane ze Szczecina. Materiały użyte do budowy to: płyty żelbetowe 1.127 m2, krawężniki drogowe 304 mb, obrzeża betonowe 61 mb i płyty betonowe na chodnik o wymiarach 35x35x581m2.

W związku z z brakiem możliwości dojazdów mieszkańców Osiedla Słonecznego z domu do pracy i z powrotem WPKM (przeciążone dotychczas kursujące autobusy) w grudniu 1980 uruchomił dodatkowe połączenie z Osiedlem Słonecznym. Autobusy nowej linii 74 kursowały przez ulice: Gdańską, Eskadrową, Hangarową, Struga i Łubinową — do pętli. Przystanki zlokalizowano przy ulicach Gdańskiej, Ks. Anny, przy Moście Cłowym, Hangarowej, Bagiennej, przy zajezdni i przy Łubinowej. W dni powszednie jeździła z częstotliwością co 8—9 minut w szczycie i co 11—12 nminut po szczycie, w dni świąteczne — co 22 minuty w godzinach porannych i wieczornych, a co 14 minut w pozostałych godzinach.

Jednocześnie uległa korekcie trasa linii autobusowej 54. Wozy jadące z obu kierunków (od Basenu Górniczego i z Kijewo) przez ulicę Dąbską, wjeżdżały w ulicę Handlową i Łubinową, zatrzymując się na pętli (dla tych autobusów, to tylko przystanek). Autobusy tej linii kursowały w dni powszednie co 10 minut w szczycie i co 15 minut w pozostałych godzinach, a w dni świąteczne — co 20 minut rano i wieczorem, a co 15 minut w pozostałym czasie.
Zmieniła się także częstotliwość kursów na linii 73. Jeździła w tym czasie tak samo, jak w przypadku nowo uruchomionej linii.

Trochę historii

Istniejąca pętla przy ulicy Łubinowej miała 2 perony dla linii autobusowych 74 kończącej tu swój bieg i linii 54 relacji Klęskowo – Basen Górniczy, która przejeżdżała prze pętlę. W związku z rozbudową osiedli Słonecznego i Majowego była potrzeba wprowadzenia dla tego rejonu miasta dodatkowych linii autobusowych /wydłużenie do pętli linii 77 – Załom-Łubinowa / i uruchomienie nowej linii 66 łączącej osiedle Słoneczne z Kluczem, koniecznym było przeprowadzenie jej rozbudowy. Przebudowa pętli była konieczna też ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów i ruchu w głównym punkcie komunikacyjnym osiedla.

Zgodnie z umową nr 33/82 z dnia 15 grudnia 1982 roku wykonano rozbudowę poprzez rozszerzenie terenu o 10 metrów i rozmieszczenie w nowym układzie geometrycznym:

  • 4 peronów przystankowych z pasami jezdni o szerokości 3,5 metra i chodnikami o szerokości 3 metra,
  • drogi przelotowej o szerokości 7 metrów,
  • pasa odstawczo awaryjnego o szerokości 2,5 metra.

Wykonano nawierzchnię z płyt żelbetowych oraz chodniki z płytek betonowych dla utrzymania jednolitości nawierzchni z częścią dotychczasowego zagospodarowania pętli. W ramach przebudowy na peronach postawiono podświetlane znaki przystankowe dla poszczególnych linii autobusowych. W wyniku przebudowy uzyskano w miarę dogodną obsługę pasażerską na tych 4 liniach i poprawę bezpieczeństwa ruchu. Koszt tego przedsięwzięcia wyniósł 1.8 mln złotych wg ówczesnych cen. Prace zakończono 30 kwietnia 1983 roku.

Pętla składa się z 5 peronów (w tym 4 peronów dla wsiadających i wysiadających pasażerów i 1 rezerwowego) dla autobusów obsługujących komunikację miejską . Czasami jest również wykorzystywany chodnik jak peron dodatkowy przy wjeździe na pętlę koło warzywniaka.

zdjęcie
Warunki pogodowe takie, iż trudno uwierzyć, że jutro wigilia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obecnie na pętli mają swój początek i koniec autobusy linii dziennych:

a przejazdem pojawiają się tu 54, 65, 71, 531, 532 i 534.

Obok samej pętli przejeżdżają takie linie jak: 66, 77, 91, 94, 97 i A.

Na pętli znajduje się kasa biletowa i dyspozytornia liniowa znajdująca się w pawilonie typu „Bamar” postawiona przez Zakład Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa z Reska w 1992 roku na zlecenie firmy komunikacyjnej. Stoi również wiata przystankowa.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM sygnatura akt 35/136 i 35/150, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: man