Encyklopedia

Pętla autobusowa Plac Rodła

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez MQ

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23 marca 2024 man
06.08.2022
doprecyzowano informacje, poprawiono ogólną estetykę artykułu Waszka
20.07.2022
Dodano informację o przywróceniu komunikacji tramwajowej i autobusowej jas59 
20.07.2021
Dodano informacje o zmianach od lipca man
28.05.2021
Dodano informacje o zmianach przy przebudowie man
16.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man

Historia placu Rodła

zdjęcie
Późne popołudnie na placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z koniecznością likwidacji pętli w rejonie placu Hołdu Pruskiego, zaistniała konieczność wybudowania pętli w rejonie śródmieścia. Pętlę usytuowano przy ulicy Matejki i Piłsudskiego (Buczka). Prace związane z jej budową rozpoczęto w 1988 roku.

Na placu stała tymczasowa dyspozytornia MZK, którą usunięto dopiero w 1992 roku w celu udostępnienia terenu pod budowę budynku „PAZIM”. Dyspozytornia stała została umieszczona w budynku ZUS-u po jego wybudowaniu.

zdjęcie
Plac Rodła oblegany przez SPPK
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Projekt pętli autobusowej w rejonie ulicy Matejki wykonano w październiku 1987 roku. Samo wykonanie projektu budowy pętli było powiązane z przebudową placu Hołdu Pruskiego i ulicy Matejki. Projekt obejmował roboty drogowe związane z budową pętli tj. budowę zatok autobusowych, peronów i chodnika wzdłuż zatok od ulicy Matejki do wyjazdu do Hotelu „Neptun”.

Prace polegały na usunięciu kolizyjnego drzewostanu, oczyszczenie terenu, wykonanie robót ziemnych (korytowanie) wzdłuż krawężnika w pasie budowy oraz wykonanie konstrukcji jezdni i chodników. Przystanki miały zapewnić miejsce dla 4 autobusów przegubowych oraz 2 autobusów solowych.

zdjęcie
Dwa pospieszne ruszają w kierunku Prawobrzeża
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
6 września 1988 roku oddano do użytku pętlę autobusową i dyspozytornię liniową wraz z zapleczem socjalnym na ulicy Buczka (obecnie Piłsudskiego) przed placem Rodła. Koszt budowy całości wyniósł 21 mln zł i został pokryty ze środków Wojewódzkiej Dyrekcji Inwestycji. Załoga uzyskała pełne zaplecze socjalne, pasażerowie lepsze warunki oczekiwania pod dwiema poczekalniami.

zdjęcie
Ogrodowa Tatra zjeżdża z placu Rodła w kierunku Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trasa linii 101 i linii 107 została wówczas skrócona o 600 metrów obiegu, co spowodowało zmniejszenie kosztów eksploatacji na tych liniach o 5 mln zł rocznie. 

Przez Plac Rodła przejeżdżają tramwaje linii: 1, 2, 3, 5, 10, 11 i 12 oraz autobusy kursujące na liniach: 70, 90, B, 522, 523, 524, 525, 531 i 532

Do 2021 roku rozkład przystanków końcowych na węźle Plac Rodła prezentował się następująco:

zdjęcie
Szczytowa brygada linii 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przy ulicy Roosevelta przystanek końcowy miały linie:

zdjęcie
Jeden z dwóch Urbino 18 w polickim malowaniu za chwilę odjedzie w kierunku Jasienicy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na ulicy Piłsudskiego przy budynku ZUS-u kończyły bieg:

zdjęcie
Królowa na lewym brzegu to rzadki widok
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przy PAZIM-ie końcowy przystanek miała:

W ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką „krańcówkę” miały:

zdjęcie
Solaris oczekujący na odjazd z przystanku końcowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Natomiast przed skrzyżowaniem ulicy Piłsudskiego i alei Wyzwolenia swoją trasę kończyła:

Przez lata swój przystanek końcowy na Placu Rodła miały również autobusy linii D i F.

Przebudowa placu Rodła

zdjęcie
Wizualizacja placu Rodła po przebudowie
11 grudnia 2020 roku podspiano umowę na przebudowę placu Rodła. Była to jedna z części torowej rewolucji, a pełna nazwa zadania brzmiała „Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną od pl. Żołnierza do pętli Niebuszewo oraz w ciągu pl. Żołnierza Polskiego — ul. Matejki — ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła)”. Wykonawca — ZUE S.A miał 720 dni kalendarzowych na wywiązanie się z umowy.

Zakres robót objął:

  • przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia,
  • przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
  • przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
  • przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
  • przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
  • przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
  • nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych,
  • budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
  • integrację przystanków autobusowych i tramwajowych,
  • ułatwienie przesiadek, poprawę komfortu obsługi pasażerów,
  • budowę wydzielonych miejsc postojowych,
  • budowę pasów rowerowych,
  • przebudowę chodników oraz zjazdów,
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

Prace w ramach inwestycji rozpoczęły się 9 stycznia 2021 roku.

zdjęcie
Lokalizacja przystanków na placu Rodła od 29 maja 2021
29 maja 2021 ruszyła długo wyczekiwana przebudowa placu Rodła. W związku z tym, zmieniono organizację ruchu.

Wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku Brama Portowa – plac Rodła – Dubois, zatem linie tramwajowe domyślnie przejeżdżające przez ten odcienk skierowano na trasy objazdowe lub zawieszono. W związku z tym uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza linii 835 w relacji Dworzec Główny – plac Rodła – Stocznia Szczecińska.

Zmianie uległy także lokalizacje przystanków oraz trasy linii autobusowych domyślnie przejeżdżających przez plac Rodła. ((patrz: Kolejne zmiany w rejonie placu Rodła))

24 lipca 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy, wprowadzono kolejne zmiany organizacyjne. Ponownie, zmieniono lokalizacje przystanków (a zatem także trasy) wokół placu Rodła. ((patrz: Dalsze zmiany w rejonie placu Rodła))

zdjęcie
Lokalizacja przystanków na placu Rodła od 9 października 2021
9 października 2021 w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych, zlikwidowano wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki. Uruchomiono dodatkowe przystanki zlokalizowane w ciągu alei Wyzwolenia, między placem Rodła a placem Żołnierza Polskiego. ((patrz: Zmiany w związku z przebudową torowisk – plac Rodła))

Ponadto, linia B powróciła na swoją stałą trasę przez środek placu Rodła.

28 października 2021 roku przywrócono ruch tramwajowy na odcinku Brama Portowa – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Dubois, zatem zastępcza linia 835 uległa likwidacji, a w pobliżu placu Rodła (przystanek „Filharmonia”) znów zaczęły kursować tramwaje. ((patrz: Powrót tramwajów na Matejki))

zdjęcie
Lokalizacja przystanków na placu Rodła od 18 grudnia 2021
18 grudnia 2021 roku wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku plac Szarych Szeregów – plac Rodła – rondo Giedroycia. W związku z tym, linie tramwajowe wprowadzono na trasy objazdowe oraz uruchomiono zastępczą komunikację autobusową w postaci linii 812. Ponadto, ponownie zmieniły się lokalizacje przystanków i trasy dla linii autobusowych przejeżdżających prze plac Rodła. ((patrz: Grudniowe zmiany remontowe))

Rozpoczęcie kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła (związane z koniecznością wykonania warstwy ścieralnej oraz prac wykończeniowych w rejonie placu Rodła) wymusiło od 16 czerwca 2022 roku na okres około dwóch tygodni zmiany w kursowaniu linii autobusowych. ((patrz: Duże utrudnienia w rejonie placu Rodła))

Zakończenie przebudowy

zdjęcie
Lokalizacja przystanków na placu Rodła od 1 lipca 2022
Od 27 czerwca 2022 roku rejonie centrum przywrócono kursowanie tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza do placu Rodła oraz na odcinku  Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów. W związku z tym wprowadzono zmiany i nowe rozkłady jazdy na wszystkich liniach tramwajowych. ((patrz: Powrót tramwajów na plac Rodła))

Przywrócenie ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, po jego generalnym remoncie nastąpiło 1 lipca 2022 roku (dla linii nocnych od nocy z 1 na 2 lipca).

11 lipca 2022 roku uruchomiono nową kasę biletową. Znajduje się na placu Rodła pod numerem 1-2 po drugiej stronie ulicy Piłsudskiego, naprzeciw budynku ZUS. Zmiana lokalizacji kasy wymuszona została przebudową placu Rodła i zmianą lokalizacji przystanków oraz miejsc odstawczych dla autobusów znajdujących się wzdłuż ulicy Roosevelta. Konsekwencją przeniesienia przystanków końcowych w ciąg ulicy Roosevelta, jest likwidacja końcowych przystanków linii autobusowych wzdłuż budynku ZUS i hotelu Radisson. W nowym Biurze Obsługi Klienta jest także punkt socjalny dla prowadzących pojazdy.

zdjęcie
Krótko przed zmierzchem w „nowym” centrum miasta
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kasa czynna jest na razie od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-17:15. W najbliższych miesiącach godziny otwarcia będą wydłużane, a stara kasa, znajdująca się jeszcze w budynku ZUS, zostanie zlikwidowana.

Torowisko w całości zostało wykonane na podbudowie betonowej z zabudową nawierzchnią bitumiczną. W układzie torowym wykonane zostały wszystkie brakujące relacje skrętne na placu Rodła oraz rozdzielono perony na wlocie północnym (osobny do skrętu w prawo i do jazdy na wprost i w lewo).

W ciągu Piłsudskiego przebudowano istniejące torowiska, jezdnie i chodniki, nastąpiła też rozbudowa ulicy o ścieżki rowerowe. Przebudowana została ulica Roosevelta, na której zlokalizowana została zatoka odstawcza dla autobusów komunikacji miejskiej. Wykonano nową sieć trakcyjna, oświetlenie, elementy systemu informacji pasażerskiej, odwodnienie nawierzchni dróg oraz usunięto kolizje z sieciami wodociągowymi, ciepłowniczymi. Na północnej jezdni Piłsudskiego pomiędzy Matejki a Wyzwolenia wybudowano zatoki postojowe dla autokarów na potrzeby hotelu oraz zatokę postojową TAXI.

Zreorganizowano pętlę autobusową na placu Rodła. Na potrzeby stanowisk odstawczych dla autobusów wykorzystana została prawa strona ulicy Roosevelta oraz południowa strona ulicy Piłsudskiego na odcinku od placu Rodła do Piłsudskiego.

8 lipca 2023 roku wznowiono ruch tramwajów na odcinku plac Rodła – aleja Wyzwolenia – rondo Giedroycia. Autobusy w dalszym ciągu jednak zatrzymywały się na przystankach tymczasowych:

  • w ciągu ulicy Piłsudskiego za skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta linia 68,
  • w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta linie 107 i 530,
  • w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką linie 58, 59, 199 oraz C,
  • w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła linia 86.

Przystanek przelotowy (dla linii 101, B, 522, 531, 532 oraz 806) w kierunku Niebuszewa wciąż tymczasowo zlokalizowany był w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, zaś przystanek tymczasowy linii 90 w kierunku placu Grunwaldzkiego w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła.

Docelowy układ przystanków

23 marca 2024 roku wdrożono stałą, docelową organizację ruchu w rejonie placu Rodła. 

zdjęcie
Lokalizacja przystanków na placu Rodła od 23 marca 2024
Przystanki dla autobusów jadących od strony Niebuszewa aleją Wyzwolenia (linie 58, 59, 68, 101, 107, 522, 523, 525, 530, 532) przeniesiono na torowisko tramwajowe. Dla części linii kończących bieg na placu Rodła (58, 59 i 101) stał się on przystankiem dla wysiadających.

W ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku od alei Wyzwolenia do ulicy Matejki (na wysokości KFC i PZU) znalazły się miejsca postojowe dla w/w autobusów w postaci przystanków technicznych, na których nie obowiązuje wymiana pasażerów. 

Nowe przystanki z obsługą pasażerską uruchomiono natomiast w ciągu ulicy Roosevelta - dla linii 68 na środku peronu, dla linii 107 na początku peronu (od strony ulicy Mazowieckiej), zaś dla linii C i 530 na końcu peronu (od strony ulicy Piłsudskiego).

Przystankiem początkowym dla autobusów linii 58, 59 oraz 101 stał się przystanek zlokalizowany na peronie tramwajowym od strony Bramy Portowej. Przystanek ten dodatkowo rozpoczęły także obsługiwać linie 68 i 107, a także nocne 522, 530, 531 i 532.

Peron tramwajowy od strony ulicy Matejki zaczął być wykorzystywany przez autobusy linii 90 i 525, zaś peron skierowany w przeciwnym kierunku, od strony placu Grunwaldzkiego przez linie nocne 523 i 524.

Ponadto dla linii B przywrócono stałą lokalizację przystanku „Plac Rodła” w stronę Niebuszewa. Utrzymano również przystanek zlokalizowany przy „Locie” dla linii 86 i B oraz linii nocnych 522, 529, 531 i 532, a także przystanek obok wejścia do budynku Urzędu Marszałkowskiego dla linii 70 i 86.

autor: Janusz Światowy jas59 , aktualizacja man, Waszka