Encyklopedia

Pętla autobusowa Plac Rodła

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

16.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man

zdjęcie
Późne popołudnie na placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z koniecznością likwidacji pętli w rejonie placu Hołdu Pruskiego, zaistniała konieczność wybudowania pętli w rejonie śródmieścia. Pętlę usytuowano przy ulicy Matejki i Piłsudskiego (Buczka). Prace związane z budową pętli rozpoczęto w 1988 roku.

Na placu stała tymczasowa dyspozytornia MZK, którą usunięto dopiero w 1992 roku w celu udostępnienia terenu pod budowę budynku "PAZIM". Dyspozytornia stała została umieszczona w budynku ZUS-u  po jego wybudowaniu.

zdjęcie
Plac Rodła oblegany przez SPPK
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Projekt pętli autobusowej w rejonie ulicy Matejki wykonano w październiku 1987 roku. Samo wykonanie projektu budowy pętli było powiązane z przebudową placu Hołdu Pruskiego i ulicy Matejki. Projekt obejmował roboty drogowe związane z budową pętli tj. budowę zatok autobusowych, peronów i chodnika wzdłuż zatok od ulicy Matejki do wyjazdu do Hotelu "Neptun".

Prace polegały na usunięciu kolizyjnego drzewostanu, oczyszczenie terenu, wykonanie robót ziemnych (korytowanie) wzdłuż krawężnika w pasie budowy oraz wykonanie konstrukcji jezdni i chodników. Przystanki miały zapewnić miejsce dla 4 autobusów przegubowych oraz 2 autobusów solowych.

zdjęcie
Dwa pospieszne ruszają w kierunku Prawobrzeża
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
6 września 1988 roku oddano do użytku pętlę autobusową i dyspozytornię liniową wraz z zapleczem socjalnym na ulicy Buczka (obecnie Piłsudskiego) przed placem Rodła. Koszt budowy całości wyniósł 21 mln zł i został pokryty ze środków Wojewódzkiej Dyrekcji Inwestycji. Załoga uzyskała pełne zaplecze socjalne, pasażerowie lepsze warunki oczekiwania pod dwiema poczekalniami.

zdjęcie
Ogrodowa Tatra zjeżdża z placu Rodła w kierunku Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trasa linii 101 i linii 107 została wówczas skrócona o 600 metrów obiegu co spowodowało zmniejszenie kosztów eksploatacji na tych liniach o 5 mln zł rocznie. 

Przez Plac Rodła przejeżdżają tramwaje linii: 1, 2, 3, 5, 10, 11 i 12 oraz autobusy kursujące na liniach: 70, B, 522, 523, 524, 525, 531 i 532


W chwili obecnej na pętli autobusowej Plac Rodła zaczynają i kończą swój bieg autobusy wielu linii, a sama pętla zlokalizowana jest w kilku lokalizacjach:

zdjęcie
Szczytowa brygada linii 59
aktualna ocena: 4,18, liczba ocen: 7
Przy ulicy Roosevelta przystanek końcowy mają linie:

zdjęcie
Jeden z dwóch Urbino 18 w polickim malowaniu za chwilę odjedzie w kierunku Jasienicy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na ulicy Piłsudskiego przy budynku ZUS-u kończą bieg:

zdjęcie
Królowa na lewym brzegu to rzadki widok
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przy PAZIM-ie końcowy przystanek ma:

  • linia G kierunek: Wielgowo Borsucza

W ciągu alei Wyzwolenia "krańcówkę" mają:

zdjęcie
Solaris oczekujący na odjazd z przystanku końcowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Natomiast przed skrzyżowaniem ulicy Piłsudskiego i alei Wyzwolenia swoją trasę kończy:

Przez lata swój przystanek końcowy na Placu Rodła miały również autobusy linii D i F.

autorzy: Janusz Światowy jas59 oraz man