Encyklopedia

Pętla autobusowa Plac Rodła

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

20.07.2021
Dodano informacje o zmianach od lipca man
28.05.2021
Dodano informacje o zmianach przy przebudowie man
16.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man

Historia placu Rodła

zdjęcie
Późne popołudnie na placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z koniecznością likwidacji pętli w rejonie placu Hołdu Pruskiego, zaistniała konieczność wybudowania pętli w rejonie śródmieścia. Pętlę usytuowano przy ulicy Matejki i Piłsudskiego (Buczka). Prace związane z budową pętli rozpoczęto w 1988 roku.

Na placu stała tymczasowa dyspozytornia MZK, którą usunięto dopiero w 1992 roku w celu udostępnienia terenu pod budowę budynku "PAZIM". Dyspozytornia stała została umieszczona w budynku ZUS-u  po jego wybudowaniu.

zdjęcie
Plac Rodła oblegany przez SPPK
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Projekt pętli autobusowej w rejonie ulicy Matejki wykonano w październiku 1987 roku. Samo wykonanie projektu budowy pętli było powiązane z przebudową placu Hołdu Pruskiego i ulicy Matejki. Projekt obejmował roboty drogowe związane z budową pętli tj. budowę zatok autobusowych, peronów i chodnika wzdłuż zatok od ulicy Matejki do wyjazdu do Hotelu "Neptun".

Prace polegały na usunięciu kolizyjnego drzewostanu, oczyszczenie terenu, wykonanie robót ziemnych (korytowanie) wzdłuż krawężnika w pasie budowy oraz wykonanie konstrukcji jezdni i chodników. Przystanki miały zapewnić miejsce dla 4 autobusów przegubowych oraz 2 autobusów solowych.

zdjęcie
Dwa pospieszne ruszają w kierunku Prawobrzeża
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
6 września 1988 roku oddano do użytku pętlę autobusową i dyspozytornię liniową wraz z zapleczem socjalnym na ulicy Buczka (obecnie Piłsudskiego) przed placem Rodła. Koszt budowy całości wyniósł 21 mln zł i został pokryty ze środków Wojewódzkiej Dyrekcji Inwestycji. Załoga uzyskała pełne zaplecze socjalne, pasażerowie lepsze warunki oczekiwania pod dwiema poczekalniami.

zdjęcie
Ogrodowa Tatra zjeżdża z placu Rodła w kierunku Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trasa linii 101 i linii 107 została wówczas skrócona o 600 metrów obiegu co spowodowało zmniejszenie kosztów eksploatacji na tych liniach o 5 mln zł rocznie. 

Przez Plac Rodła przejeżdżają tramwaje linii: 1, 2, 3, 5, 10, 11 i 12 oraz autobusy kursujące na liniach: 70, B, 522, 523, 524, 525, 531 i 532

Do 2021 roku rozkład przystanków końcowych na węźle Plac Rodła prezentował się następująco:

zdjęcie
Szczytowa brygada linii 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przy ulicy Roosevelta przystanek końcowy miały linie:

zdjęcie
Jeden z dwóch Urbino 18 w polickim malowaniu za chwilę odjedzie w kierunku Jasienicy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na ulicy Piłsudskiego przy budynku ZUS-u kończyły bieg:

zdjęcie
Królowa na lewym brzegu to rzadki widok
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przy PAZIM-ie końcowy przystanek miała:

  • linia G kierunek: Wielgowo Borsucza

W ciągu alei Wyzwolenia "krańcówkę" miały:

zdjęcie
Solaris oczekujący na odjazd z przystanku końcowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Natomiast przed skrzyżowaniem ulicy Piłsudskiego i alei Wyzwolenia swoją trasę kończyła:

Przez lata swój przystanek końcowy na Placu Rodła miały również autobusy linii D i F.

Przebudowa placu Rodła

zdjęcie
Lokalizacja przystanków na placu Rodła od 29 maja 2021
29 maja 2021 ruszyła długo wyczekiwana przebudowa placu. W związku z tym, zmieniono organizację ruchu.

Przystanek krańcowy „Plac Rodła” dla linii A został zlokalizowany przy wejściu do hotelu Radisson Blu (dotychczasowy przystanek krańcowy linii G.

Przystanki „Plac Rodła” dla linii B w kierunku osiedla Arkońskiego, końcowy dla linii C, H i 529, a także przelotowy w kierunku Warszewa, Rostockiej i  osiedla Arkońskiego zlokalizowano przy budynku ZUS (dotychczasowy przystanek krańcowy linii 107.

Przystanek krańcowy dla linii G zlokalizowany został na przystanku w ciągu alei Wyzwolenia.

Przystanek „Plac Rodła” dla linii 531 w kierunku Krzekowa zlokalizowany został w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła (przystanek linii 70 w kierunku Urzędu Miasta).

Na linii 107 nastąpiło odwrócenie kierunku zawracania w rejonie placu Rodła – od przystanku „Matejki” obowiązywał przejazd przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki”. Przystanek krańcowy zlokalizowano w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z aleją Wyzwolenia i ulicą Roosevelta, na wysokości restauracji KFC.

24 lipca 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy, wprowadzono kolejne zmiany organizacyjne. ((patrz: Dalsze zmiany w rejonie placu Rodła))

Dla linii A i G zawracanie w rejonie placu Rodła odbywało się przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, Piłsudskiego, Matejki, pl. Hołdu Pruskiego, pl. Żołnierza Polskiego, aleję Niepodległości do przystanku „Brama Portowa”. Przystanek krańcowy „Plac Rodła” zlokalizowany został w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką. 

Autobusy linii B między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” w kierunku osiedla Arkońskiego kursowały przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego Matejki przez aleję Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką.

Dla linii C i H zawracanie w rejonie placu Rodła odbywało się przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, Piłsudskiego, Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Niepodległości. Przystanek krańcowy „Plac Rodła” zlokalizowany został w ciągu ulicy Piłsudskiego przy budynku PZU.

Autobusy linii 58 i 59 w kierunku Gocławia, Nehringa i Studziennej od przystanku początkowego „Plac Rodła” kursowały w prawo w ulicę Matejki, nawrót na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej przez ulicę Matejki na stałej trasie.

Na linii 107 przywrócono stałą trasę i lokalizację przystanku „Plac Rodła”.

9 października 2021 w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych, zlikwidowano wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.

Uruchomiono dodatkowe przystanki zlokalizowane:

  • w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego (nr 11510),
  • w ciągu alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mazowiecką i Małopolską, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11537) – przystanek krańcowy linii 58 i 59,
  • w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530) - przystanek linii 58, 59, 101,
  • w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego - dla linii 107,
  • w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką, w kierunku placu Rodła (nr 11532) – przystanek krańcowy linii 107,
  • w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11536) - przystanek końcowy dla linii C

Ponadto, linia B powróciła na swoją stałą trasę przez środek placu Rodła.

autorzy: Janusz Światowy jas59 oraz man