Encyklopedia
Pętla autobusowa Podjuchy
dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man
Jeszcze do początku lat 70- tych Podjuchy, podobnie jak inne dzielnice prawobrzeża, nie posiadały stałej pętli autobusowej z prawdziwego zdarzenia. Autobusy dojeżdżające do ów dzielnicy, kończyły swój bieg w okolicy dzisiejszego Placu Wolności, nie wyposażonego ani w perony, ani w kasę biletową, o dyspozytorni nie wspominając. Fakt ten, zmusił włodarzy miasta do opracowania projektu dużej pętli autobusowej, zlokalizowanej możliwie jak najbardziej w sercu rozrastającej się dzielnicy. Na miejsce nowej „końcówki” wybrano okolice ulic Metalowej i Floriana Szarego. Po dokończeniu formalności, przystąpiono więc do budowy, która zakończyła się w połowie kwietnia 1972 roku. W ten oto sposób powstała w Podjuchach pętla eksploatowana aż do dnia dzisiejszego, zwana dawniej przez mieszkańców Podjuch „dworcem autobusowym”.
Pętla była w tym czasie jedną z nowocześniejszych w mieście. Posiadała cztery duże perony z nawierzchni z sześciokątnych płyt betonowych. Na każdym z nich znajdował się sygnalizator świetlny. Na wprost peronów stanęła dyspozytornia wraz z kasą biletową, wyposażona w wiatę. Dodatkowo, tuż obok pętli wybudowano kanał naprawczy.
Osobną kartę historii pętli stanowi komunikacja nocna. Pierwszy nocny autobus zawitał do Podjuch pod postacią linii 203N, wykorzystując pętlę jako przystanek przelotowy w obie strony. Zmiana numeracji linii nocnych sprawiła iż od 1 lipca 1997 roku na pętli w Podjuchach mogliśmy oglądać nocą pojazdy oznaczone jako 513. I mogliśmy oglądać je dużo częściej, gdyż częstotliwość kursowania linii wzrosła do 20 - 75 minut. Od 1 października 2003 roku pętla nie gościła już 513 lecz 533 – efekt kolejnej reformy numeracji linii nocnych. Od tego czasu pogrążona w mroku pętla pustoszała co raz bardziej, czego powodem były kolejne rozkładowe cięcia na linii. Na dzień dzisiejszy, autobus nocny odwiedza pętlę sześć razy – wykonując po trzy kursy w kierunku Klucza i trzy w kierunku dworca w Dąbiu.
Pętla położona jest w ciągu głównej ulicy Podjuch – Metalowej. Tak jak dawniej, autobusy jadący w obu kierunkach aby wjechać na pętlę korzystają z jednokierunkowego odcinka ulicy Floriana Szarego. Na przełomie lat 1999/2000 planowano uruchomić na ulicy Metalowej przystanki, dzięki którym autobusy jadące w obu kierunkach nie musiałyby zajeżdżać na pętlę. Pomysł jednak porzucono. Pętla wyposażona jest w budynek, w którym znajduje się dyspozytornia, kasa biletowa czynna w godzinach 6:00 – 20:00, kiosk oraz poczekalnia. Okolice budynku dodatkowo okryte są wiatą. W pobliżu znajdują się liczne sklepy spożywcze, punkt gastronomiczny, domy mieszkalne oraz warsztat i lakiernia samochodowa. Tuż za pętlą przebiega łącznik kolejowy Szczecin Podjuchy – Szczecin Zdroje. Za nim natomiast płynie Regalia. Ulicę Metalową w okolicach pętli przecina przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, stworzone z myślą o pasażerach. Ci jednak, skarżą się na dojście do pętli, na które składa się utwardzona ziemia, zamieniająca się w błoto po obfitych opadach deszczu. Kanał znajdujący się przy pętli eksploatowany był do 1994 roku. Dziś korzystają z niego mieszkańcy Podjuch chcący dokonać naprawy swych pojazdów. Obok kanału stały niegdyś autobusy rezerwowe, dziś stają tam zazwyczaj pojazdy zjeżdżające do zajezdni. W dni świąteczne, gdy wolny jest peron linii 55Bis często korzystają z niego autobusy linii 61 mające przerwę na posiłek. Pod koniec lat 90 – tych wycięto także sygnalizatory świetlne, które od kilku lat nie były już używane. W 2006 roku perony pętli przeszły małą rewitalizację. Sześciokątne płyty pamiętające lata 70 – te zaczęły się po bokach zapadać, co powodowało niebezpieczeństwo uszkodzenia zawieszenia przez autobusy niskopodłogowe. Nawierzchnia peronów została więc wyrównana. Na wiosnę 2006 roku na słupkach przystankowych pętli dokonano także wymiany tabliczek z rozkładem jazdy. Od 3 lipca do 11 października 2006 roku pętla została wyłączona z ruchu dla autobusów jadących od strony Autostrady w kierunku Zdrojów, co spowodowane było robotami ziemnymi. W zastępstwie uruchomiono więc przystanek przy ulicy Metalowej na wysokości pętli. 26 stycznia 2009 roku na pętli doszło do małego wypadku, mianowicie MAN NG312 2602 kursujący na linii 61 uderzył w lampę przy wjeździe na peron uszkadzając zderzak.
Na przestrzeni lat, zmiany jakie zaszły w komunikacji miejskiej pod względem taboru bardzo uwidoczniły się także w Podjuchach. Obsługa linii korzystających z pętli zmieniała się poczynając od Jelczy 080 z przyczepami P – 01, przez Jelcze M11 i Ikarusy 280 aż po pojazdy niskopodłogowe marki MAN i Solaris. Na dzień dzisiejszy na pętli spotkać możemy najróżniejsze pojazdy z zajezdni SPA Dąbie, zarówno klasy MAXI jak i MEGA.
11 kwietnia 2016 roku, ZDiTM uruchomił „Transport na żądanie” linia 95. Mieszkańcy Podjuch mogą od tej chwili dojechać do pętli autobusowej znajdującej się przy ulicy Szlamowej. Wystarczy zadzwonić pod numer 91 48 00 401 i zamówić mikrobus, na wybrany z pośród 11 przystanków (w tamtym okresie). Przyjmowanie zgłoszeń rozpoczęto od 8 kwietnia 2016 roku od godziny 10:00.
29 stycznia 2018 roku, w związku z wprowadzeniem nowej siatki połączeń komunikacyjnych na prawobrzeżu miasta, jak też oddaniem do użytkowania części pętli autobusowej, węzła tramwajowo - autobusowego pętli "Turkusowa" na liniach obsługujących pętle nastąpiła nastąpiła zmiana tras i rozkładu jazdy (64, 66), jak też skomunikowanie od 1 marca 2018 roku z linią 61.
Linia 55 zmieniła trasę i nie obsługuje terenu Podjuch i Klucza. W chwili obecnej z pętli korzystają linie autobusowe 61, 64, 66, 85 i 95 TNŻ.
Pętla jest obecnie przystankiem końcowym dla:
- linii 61 kierunek: Dworzec Główny (Owocowa),
- linii 66 kierunek: Osiedle Bukowe,
- linii 85 kierunek: Smocza-Falskiego,
- linii 904 kierunek: Podjuchy
Przez Podjuchy przejeżdżają zaś linie 64 i 533.
na podstawie wiedzy własnej oraz materiałów udostępnionych przez Janusza Światowego
opracował Darek Krukowski