Encyklopedia

description Pętla autobusowa Police Rynek

dodane 11.02.2009, godz. 15:31 przez stoch; zmodyfikowane 21.02.2009, godz. 10:04 przez zdjęcie profilowe użytkownika djdark djdark

Najstarszą policką pętlą jest "Police Rynek". Końcówka zlokalizowana jest wokoło małej kapliczki - pozostałości po XIII-wiecznym Kościele Najświętszej Marii Panny. Dawniej w odległości 200 m od kaplicy znajdował się peron rezerwowy, na którym za dawnych czasów stał dodatkowy autobus w rezerwie. Dziś mało kto z policzan pamięta o tym przystanku. Pętlę wyróżnia "grzybek" miejscowiony naprzeciwko zabytku. W obiekcie mieści się kasa biletowa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 6:00-20:00 oraz w soboty od 7:00 do 14:00. Dzięki liniom 101, 102, 103 i 106 pętla ta ma doskonałe połączenie ze Szczecinem.

Linie ze "Starych Polic"



Pierwszą linię do Polic uruchomiono już w 1929 roku. Była to linia P z Gocławia do Polic (najstarsza z nie zmieniających się tras linii komunikacji miejskiej). Nie wiadomo jednak, gdzie była umiejscowiona jej pętla na terenie mniejszego miasta. Można domyślać się jednak, że była to właśnie opisywana pętla, bądź pętla "Police Liceum Prywatne” (świadczy o tym "historyczna" wiata). W czasie wojny linię zlikwidowano. Kolejną linię do Polic na tej samej trasie co poprzednio (Gocław - Police Rynek) uruchomiono w 1955 roku. W tym samym roku linię B przenumerowano na 52. 27 sierpnia 1962 roku pętla zyskała kolejną linię, tracąc przy okazji inną. "Zyskiem" jest linia zastępcza 52/1 uruchomiona z powodu remontu na ulicy Nad Odrą. Wówczas linia kursowała ze Stołczyna do Rynku. Linię 52 w tym samym czasie przedłużono do Osiedla, jednocześnie zmieniając jej przebieg trasy, "puszczając" ją przez Przęsocin. 1 września 1962 roku linię 52/1 przenumerowano na 52 II Bis. Przez zakończenie prac na ulicy Nad Odrą dnia 15 stycznia 1963 roku pętla opustoszała. Jednak autobusy prędko na nią powróciły. Powód był ten sam jak rok wcześniej. Po pewnym czasie linię zlikwidowano. 4 stycznia 1974 roku uruchomiono nową policką linię – 103 na trasie Police Rynek - Głębokie. Kolejną linią kursującą z Rynku jest 106 (od 10 czerwca 1981 roku). Wówczas linia kursowała na innej trasie niż dziś, a mianowicie: Police Rynek - Jasienica. Dokładna data likwidacji linii nie jest znana. Od 26 listopada 1982 zaczęła kursować kolejna linia – 68 na trasie Police Rynek - Police Szkoła. Z czasem dla linii wprowadzono kursy wariantowe z podjazdem do Siedlic. Linia była zawieszana na okres wakacji. 1 marca 1985 roku linię przemianowano na 109. Na potrzeby pracowników ówczesnej zajezdni uruchomiono linię 111 na trasie: Police Rynek - Zajezdnia Police. Po przywróceniu linii 106 w 1997 roku, tym razem na trasie: Police Rynek - Głębokie pętla "wzbogaciła się" o jedną linię. Ostatnią linią, która miała zaszczyt docierać do tej pętli jest linia 110 (Police Rynek - Siedlice Pętla). "Stodziesiątka" powstała dzięki zlikwidowaniu kursów wariantowych linii 109 do Siedlic w dniu 3 grudnia 2007 roku.

Linie docierające do pętli Police Rynek:

Linia przejeżdżające przez pętlę Police Rynek:

Mimo iż wszystkie linie przejeżdżające przez pętlę są obsługiwane autobusami 12- lub 15-metrowymi (wyjątkiem jest linia 101), na pętli goszczą wszystkie autobusy stacjonujące w polickiej zajezdni. Jest to możliwe dzięki kursom linii pracowniczych do Z.CH. "Police" oraz Linii Samorządowej do Trzebieży.
na podstawie wiedzy własnej, opracował: Kamil Stochmal