Encyklopedia

Pętla autobusowa Police Rynek

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

19.11.2019
Dodano informację o remoncie pętli jas59

Pętla „Police Rynek” to najstarsza policka pętla autobusowa. Jest zlokalizowana jest wokoło małej kapliczki - pozostałości po XIII-wiecznym Kościele Najświętszej Maryi Panny. Dawniej w odległości 200 metrów od kaplicy znajdował się peron rezerwowy, na którym za dawnych czasów stał dodatkowy autobus w rezerwie. Dziś mało kto z Policzan pamięta o tym przystanku. Pętlę wyróżnia „grzybek” umiejscowiony naprzeciwko zabytku. W obiekcie mieści się kasa biletowa. Dzięki liniom 101, 102, 103 i 106 pętla ta ma doskonałe połączenie ze Szczecinem.

Linie ze „Starych Polic”

zdjęcie
Rezerwa linii 101 na Rynku w Policach
Pierwszą linię do Polic uruchomiono już w 1929 roku. Była to linia P z Gocławia do Polic (najstarsza z nie zmieniających się tras linii komunikacji miejskiej). Nie wiadomo jednak, gdzie była umiejscowiona jej pętla na terenie mniejszego miasta. Można domyślać się jednak, że była to właśnie opisywana pętla, bądź pętla „Police Liceum Prywatne” (świadczy o tym „historyczna” wiata). W czasie wojny linię zlikwidowano. Kolejną linię do Polic na tej samej trasie co poprzednio (Gocław - Police Rynek) uruchomiono w 1955 roku. W tym samym roku linię B przenumerowano na 52. 27 sierpnia 1962 roku pętla zyskała kolejną linię, tracąc przy okazji inną. „Zyskiem” była linia zastępcza 52/1 uruchomiona z powodu remontu na ulicy Nad Odrą. Wówczas linia kursowała ze Stołczyna do Rynku. Linię 52 w tym samym czasie przedłużono do Osiedla, jednocześnie zmieniając jej przebieg trasy, puszczając ją przez Przęsocin. 1 września 1962 roku linię 52/1 przenumerowano na 52 II Bis. Przez zakończenie prac na ulicy Nad Odrą dnia 15 stycznia 1963 roku pętla opustoszała. Jednak autobusy prędko na nią powróciły. Powód był ten sam jak rok wcześniej. Po pewnym czasie linię zlikwidowano.

4 stycznia 1974 roku uruchomiono nową policką linię – 103 na trasie Police Rynek - Głębokie.

zdjęcie
Jak za dawnych lat - Jelcz M11 na linii 103
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejną linią kursującą z Rynku jest 106 (od 10 czerwca 1981 roku). Wówczas linia kursowała na innej trasie niż dziś, a mianowicie: Police Rynek - Jasienica. Dokładna data likwidacji linii nie jest znana.

Od 26 listopada 1982 zaczęła kursować kolejna linia – 68 na trasie Police Rynek - Police Szkoła. Z czasem dla linii wprowadzono kursy wariantowe z podjazdem do Siedlic. Linia była zawieszana na okres wakacji. 1 marca 1985 roku linię przemianowano na 109.

Na potrzeby pracowników ówczesnej zajezdni uruchomiono linię 111 na trasie: Police Rynek - Zajezdnia Police.

zdjęcie
Ten wóz to tylko historia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po przywróceniu linii 106 w 1997 roku, tym razem na trasie: Police Rynek - Głębokie pętla wzbogaciła się o jedną linię.

zdjęcie
MAN rozpoczyna podróż na Głębokie w deszczowe popołudnie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatnią linią, która miała zaszczyt docierać do tej pętli jest linia 110 (Police Rynek - Siedlice Pętla). „Stodziesiątka” powstała dzięki zlikwidowaniu kursów wariantowych linii 109 do Siedlic w dniu 3 grudnia 2007 roku.

Linie docierające do pętli „Police Rynek”:

Linia przejeżdżające przez pętlę Police Rynek:

zdjęcie
MAN SG313 #769 podczas pierwszego kursu na linii pracowniczej 19
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na pętli pojawiają się również autobusy linii pracowniczych do Zakładów Chemicznych Police oraz Linii Samorządowej (niezależnej od Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie) kursującej do Trzebieży.

Remont pętli

zdjęcie
Kontrolnie na odnowionej pętli zdarzyło się już przejechać
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
22 lipca 2019 rozpoczęła się przebudowa pętli. Z tego powodu została ona tymczasowo wyłączona z eksploatacji, a linie obsługujące pętlę skierowano na trasy objazdowe i tymczasowe przystanki końcowe.

W ramach zadania:

  • zmodernizowano perony przystankowe,
  • wymieniono nawierzchnię,
  • utworzono miejsca parkingowe,
  • postawiono stanowiska dla rowerów,
  • postawiono nowe wiaty przystankowe dla pasażerów,
  • wymieniono chodnik,
  • zmodernizowano oświetlenie,
  • przebudowano kanalizację,
  • uruchomiono tablicę Systemu Informacji Pasażerskiej dla pasażerów.

12 listopada 2019 po zakończonych odbiorach, pętla została ponownie uruchomiona.

na podstawie wiedzy własnej, opracował: Kamil Stochmal

aktualizacja: man