Encyklopedia

Jelcz PR110MM

dodane przez kasper1; zmodyfikowane przez MQ

Jelcz PR110MM to wersja rozwojowa autobusu średniopodłogowego Jelcz PR110 wyprodukowana w 1991 roku w ilości jednej sztuki.

Historia

Po 1989 roku w Jelczańskich Zakładach Samochodowych nastąpił drastyczny spadek sprzedaży po przemianach ustrojowo-gospodarczych. Na początku lat dziewięćdziesiątych Jelczańskie Zakłady Samochodowe próbowały zawrzeć umowę z zachodnimi firmami. Na początku wybór padł na niemiecką firmę MAN, z którą umowę zawarto w 1991 roku. Owocem umowy było zaprezentowanie autobusów z silnikami MAN-a w tym samym roku. Przedstawiono między innymi autokar Jelcz PR110DM z silnikiem MAN-a D2866TUH o mocy 311 KM oraz autobus miejski Jelcz PR110MM z silnikiem MAN-a D2566UH/205 o mocy 205 KM. Niestety okazało się, że współpraca Jelczańskich Zakładów Samochodowych z niemieckim MAN-em negatywnie wpłynęła na cenę produktów, czego skutkiem było rozwiązanie umowy z niemieckim MAN-em.

Trochę techniki

Jelcz PR110MM jest wersją rozwojową autobusu Jelcz PR110. Do napędu zastosowano silnik MAN D2566UH/205 o mocy 205 KM, który został umieszczony z tyłu pojazdu, oraz automatyczną skrzynię biegów ZF 4HP500 niemieckiej firmy ZF Friedrichshafen z integralnym zwalniaczem. Wnętrze tego typu autobusu w stosunku do oryginalnego Jelcza PR110 nie uległo zmianie. 

Eksploatacja we Wrocławiu

W 1992 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu odkupiło od Jelczańskich Zakładów Samochodowych testowy egzemplarz Jelcza PR110MM. Autobus ten został przydzielony do zajezdni X przy ulicy Tyskiej, otrzymał numer #1000 i kursował na wszystkich liniach obsługiwanych przez tę zajezdnię. W 2001 roku w związku z likwidacją zajezdni Tyskiej ze względu na uszkodzenia popowodziowe jedyny egzemplarz Jelcza PR110MM wraz z innymi autobusami został przekazany do zajezdni IX Obornicka. W międzyczasie otrzymał on ekspozytor od autobusu Jelcz 120M. Na przełomie lat 2004/2005 jedyny egzemplarz Jelcza PR110MM przeszedł remont. Otrzymał on między innymi tylną ścianę z Jelcza T120. W dniu 20 maja 2008 roku jedyny egzemplarz Jelcza PR110MM został skreślony z ilostanu taboru MPK Wrocław z powodu zatarcia silnika, zaś w dniu 24 września 2008 roku został sprzedany do Bobrownik, a później został zezłomowany w Dąbrówce koło Inowrocławia.

opracował kasper1

Producent:
Jelcz
Model:
PR110MM
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12000 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
3040 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
9800 kg
Masa całkowita:
17500 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
642 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
957 mm
Silnik:
MAN D2566UH/205
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,413 dm³
Moc silnika:
151 kW/205 KM
Skrzynia biegów:
ZF 4HP500 z integralnym zwalniaczem
Liczba miejsc siedzących:
36
Liczba miejsc ogółem:
110
Lata produkcji:
1991
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: Jelcz PR110