Encyklopedia
Protram 204WrAs
dodane przez Mario; zmodyfikowane przez
fan004

Rozruch
Tramwaje posiadają 4 silniki asynchroniczne (czyli prądu przemiennego) o mocy 50 kW każdy. Układ rozruchu opracowano w oparciu o tranzystory IGBT sterowane mikroprocesorowo, umożliwia to zwrot energii elektrycznej do sieci trakcyjnej podczas hamowania. Prototypem takiego układu rozruchowego tych tramwajów była eksperymentalna konstrukcja napędu wprowadzona w odmiennie zmodernizowanym składzie 105Na o numerach taborowych 2474+2475. Był to wówczas jedyny wrocławski skład 105-tek z asynchronicznymi silnikami trakcyjnymi i układem rozruchowym umożliwiającym rekuperację energii elektrycznej, toteż jego typ określono jako 105NWrMp (lub inaczej: 105NWrAs). Ponieważ konstrukcja ta sprawdziła się w liniowej eksploatacji, pojawił się pomysł aby oprzeć na niej zupełnie nowe tramwaje, tak też narodziła się idea zbudowania tramwaju 204WrAs.
Wnętrze
W wagonach 204WrAs wprowadzono zmieniony w stosunku do konstrukcji z rodziny 105N pulpit motorniczego, ręczny zadajnik jazdy, szersze drzwi, okna wklejane, burty pionowe i obudowane wózki. W dodatku pojazdy mają więcej miejsca dla wózków dziecięcych w przedziale pasażerskim oraz dodatkowe poręcze, co ułatwia podróż. Drzwi mogą być otwierane przez motorniczego z pulpitu lub przez pasażera za pomocą przycisków, o ich zamykaniu informuje sygnał ostrzegawczy. Z reguły na przystanku drzwi otwierają pasażerowie, motorniczowie stosunkowo rzadko korzystają z możliwości otwarcia wybranych lub wszystkich drzwi z poziomu pulpitu. Wnętrze wagonów jest ogrzewane poprzez dmuchawy umieszczone pod siedzeniami. Tramwaje wyposażono w połówkowe pantografy OTK-2 i pomarańczowe wyświetlacze diodowe zewnętrzne, oraz czerwone wyświetlacze wewnętrzne zamontowane pod sufitem w przedniej części wagonu. Podobnie jak w modernizowanych przez Protram składach rodziny 105N, nad ostatnimi drzwiami wagonów doczepnych zamontowano lampę oświetlającą peron przystankowy w godzinach wieczornych.
Przebieg jazdy
Tramwaje 204WrAs są stosunkowo ciche. Ruszają z przystanku płynnie i szybko się rozpędzają. Zarówno procesowi ruszania, jak i hamowania elektrodynamicznego towarzyszy charakterystyczny cichy pisk pochodzący z układu rozruchowego, jednak z uwagi na wysokie częstotliwości składowe z górnego progu ludzkiego zakresu słyszenia, nie jest on dokuczliwy dla ludzkiego ucha. Hamowanie elektrodynamiczne wykorzystywane jest tylko wówczas, gdy nie wymaga to nagłego zatrzymania się tramwaju – podczas dojeżdżania do przystanku, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną lub stopniowego zbliżania się do innego tramwaju stojącego na torach. Gdy bezpieczeństwo wymusza natychmiastowe zatrzymanie rozpędzonego składu, wówczas motorniczy stosuje hamulce szynowe i wtedy nie jest możliwe odzyskanie energii mechanicznej rozpędzonego pojazdu w postaci elektrycznej. Podobnie przebieg jazdy wygląda we wspomnianej wcześniej modernizacji 105NWrMp.
Eksploatacja we Wrocławiu
Krótkie rozszyfrowanie nazwy to: Wr - dla Wrocławia, As - asynchroniczne silniki trakcyjne. Do tej pory tramwaje typu 204 WrAs nie trafiły na stałe do innych miast niż ich rodzimy Wrocław. Wagony otrzymały numery taborowe w zakresie 2601-2608, liczby parzyste przypadły pierwszym wagonom składu z klimatyzowaną kabiną motorniczego. Pozbawionym kabiny doczepom przydzielono numery nieparzyste. 204WrAs jeżdżą wyłącznie w zestawach dwu-wagonowych. W połowie lutego 2008 do eksploatacji wszedł piąty skład tego typu, który otrzymał numery 2610+2609, pod koniec tego samego miesiąca zadebiutował też szósty i jak na razie ostatni wyprodukowany skład 204WrAs - 2612+2611. Tramwaje te stacjonują w wrocławskiej zajezdni IV (Borek). Spotkać je można praktycznie na wszystkich liniach obsługiwanych taborem dwu-wagonowym przez tę zajezdnię. Przeważnie obsługują pojedyncze brygady linii 2, 17 i 11. Obecnie wszystkie 12 wagonów posiada reklamy całopojazowe.
Niestety z powodu braku monitoringu, w pierwszych doczepach 204WrAsD daje się już zauważyć liczne ślady dewastacji wnętrza.
na podstawie danych Protram-u oraz Wikipedii
opracował: Mariusz Belko
na podstawie: Fotogaleria Transportowa TWB, Informator Komunikacja Miejska we Wrocławiu , Wrocławskie Forum Komunikacyjne i obserwacji własnych o eksploatacji we Wrocławiu
uzupełnił Łukasz Faluta