Encyklopedia

Valmet RM1

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Pojazdy Valmet RM1 to pierwsze tramwaje fińskiego przedsiębiorstwa przemysłu metalowego Valmet jakie trafiły do Helsinek. 45 sztuk wyprodukowane zostało w latach 1955 – 1956, a ich eksploatacja liniowa trwała do 1987 roku kiedy ostatecznie zostały wyparte przez nowe pojazdy Valmet Nr II. Wzorowane były na szwedzkich wagonach powstających w latach 40. XX wieku.

RM1 to czteroosiowy, jednokierunkowy wagon silnikowy przystosowany do eksploatacji na torze o prześwicie 1 metra. Nadwozie opierało się na dwóch wózkach napędowych, na których znajdowały się cztery silniki wyprodukowane przez firmę Strömberg. Każdy z nich miał moc 50 kW i napędzał jedną oś. Pojazd posiadał dwa standardowe hamulce: pneumatyczny i elektryczny, jak również ręczny hamulec awaryjny. Na dachu, na wysokości pierwszego wózka umieszczono nożycowy odbierak prądu.

W prawej burcie znajdowało się troje harmonijkowych drzwi, przy czym pierwsze były o połowę węższe od pozostałych. Za nimi dwa stopnie prowadziły do wnętrza pojazdu. Wewnątrz wzdłuż ścian z małymi, kwadratowymi oknami, z których co drugie ma przesuwane szybki służące wentylacji, zamontowano 29 skórzanych foteli (w ustawieniu 2+1). Na prawo od ostatnich drzwi znajdowało się również wydzielone miejsce dla konduktora. 

Eksploatacja i czasy obecne

Wagony Valmet RM1 eksploatowane były w stolicy Finlandii nieprzerwanie przez ponad 30 lat. Otrzymały numery taborowe z przedziału 331 – 375. Często pojawiały się w składach z doczepami serii C3 wyprodukowanymi przez firmę Scandia w latach 1901-1909 i przebudowanymi przez HKL w latach 40. Ostatnie pojazdy RM1 ze służby liniowej wycofano w 1987 roku. 

Początkowo planowano zachować 8 wagonów, ale do czasów współczesnych przetrwały tylko trzy pojazdy Valmet RM1. Wagon #331 jest niedostępnym publicznie eksponatem miejskiego muzeum w Helsinkach, #339 został wyremontowany w 2004 roku i można go spotkać w ruchu podczas przejazdów turystycznych i wynajmowanych, zaś wagon o dawnym numerze #344 został przebudowany na pojazd techniczny w 1984 roku i od tego czasu służy z numerem #H-1.

Na podstawie informacji dostępnych na stronach internetowych Fińskiego Towarzystwa Tramwajowego oraz Helsinki Transport Images opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

Producent:
Valmet
Model:
RM1
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-4-4)
Długość:
14250 mm
Szerokość:
2300 mm
Wysokość:
3600 mm
Liczba osi:
4
Masa własna:
20000 kg
Liczba i moc silników:
4 × 50 kW
Liczba miejsc siedzących:
29
Liczba miejsc stojących:
69
Liczba miejsc ogółem:
98
Lata produkcji:
1955 - 1956
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Lata eksploatacji:
1955 - 1987
Rozstaw kół:
1000 mm
Typ silników:
Strömberg GHAU-67E
Zobacz też: Valmet Nr IValmet Nr IIValmet RM2Valmet RM3