Encyklopedia

Valmet RM3

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Valmet RM3 to typ pojazdu, którego 15 sztuk dostarczono do Helsinek w 1959 roku. Były kontynuacją serii 45 wagonów Valmet RM1 wyprodukowanych przez fińskie przedsiębiorstwo przemysłu metalowego Valmet dla stolicy kraju w latach 1955-56.

RM3 to jednoczłonowy, czteroosiowy wagon silnikowy przeznaczony do eksploatacji na torze o metrowym prześwicie. Minimalnie różni się on od swojego protoplasty, wagonu RM1. W nowszej konstrukcji zmieniono nieznacznie układ siedzeń zwiększając ich liczbę do 31, a także zastosowano nieco inne silniki GHAU-672, które jednak tak samo jak poprzednie miały moc 50 kW i zostały wyprodukowane przez firmę Strömberg. Nadwozie osadzono na dwóch wózkach napędowych, na których znajdowały się cztery w/w silniki, po jednym na każdą oś. W prawej burcie znajdowało się troje harmonijkowych drzwi, z których pierwsze były dwu-, a drugie i trzecie czteroskrzydłowe. Za nimi dwa stopnie prowadziły do przedziału pasażerskiego. Za wentylację służyły przesuwane szybki w oknach. Na dachu, na wysokości pierwszego wózka zamontowano pantograf nożycowy. Pojazd, podobnie jak starsze wagony RM1 i RM2 posiadał trzy typy hamulca: pneumatyczny i elektryczny, jak również ręczny hamulec awaryjny.

Eksploatacja

Po dostarczeniu do Helsinek wagony otrzymały numery z przedziału 16 – 30. Do stolicy Finlandii docierały od lutego do czerwca 1959 roku i sukcesywnie pojawiały się w ruchu na kolejnych liniach. Na ulicach kursowały aż do 2003 roku, kiedy 15 maja wagon #30 wykonał ostatni liniowy kurs. Ten sam pojazd zachowany został jako muzealny, jednak przeznaczono go do kasacji w 2020 roku, kończąc tym samym historię pojazdów Valmet RM3.

Na podstawie informacji dostępnych na stronach internetowych Fińskiego Towarzystwa Tramwajowego oraz Wikipedii opracował Wojciech Szłapacki (fan004).

Producent:
Valmet
Model:
RM3
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-4-4)
Długość:
14250 mm
Szerokość:
2300 mm
Wysokość:
3600 mm
Liczba osi:
4
Masa własna:
20000 kg
Liczba i moc silników:
4 × 50 kW
Liczba miejsc siedzących:
31
Liczba miejsc stojących:
57
Liczba miejsc ogółem:
88
Lata produkcji:
1959
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Lata eksploatacji:
1959 - 2003
Rozstaw kół:
1000 mm
Typ silników:
Strömberg GHAU-672
Zobacz też: Valmet Nr IValmet Nr IIValmet RM1Valmet RM2