Encyklopedia
Valmet RM3
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004
Valmet RM3 to typ pojazdu, którego 15 sztuk dostarczono do Helsinek w 1959 roku. Były kontynuacją serii 45 wagonów Valmet RM1 wyprodukowanych przez fińskie przedsiębiorstwo przemysłu metalowego Valmet dla stolicy kraju w latach 1955-56.
RM3 to jednoczłonowy, czteroosiowy wagon silnikowy przeznaczony do eksploatacji na torze o metrowym prześwicie. Minimalnie różni się on od swojego protoplasty, wagonu RM1. W nowszej konstrukcji zmieniono nieznacznie układ siedzeń zwiększając ich liczbę do 31, a także zastosowano nieco inne silniki GHAU-672, które jednak tak samo jak poprzednie miały moc 50 kW i zostały wyprodukowane przez firmę Strömberg. Nadwozie osadzono na dwóch wózkach napędowych, na których znajdowały się cztery w/w silniki, po jednym na każdą oś. W prawej burcie znajdowało się troje harmonijkowych drzwi, z których pierwsze były dwu-, a drugie i trzecie czteroskrzydłowe. Za nimi dwa stopnie prowadziły do przedziału pasażerskiego. Za wentylację służyły przesuwane szybki w oknach. Na dachu, na wysokości pierwszego wózka zamontowano pantograf nożycowy. Pojazd, podobnie jak starsze wagony RM1 i RM2 posiadał trzy typy hamulca: pneumatyczny i elektryczny, jak również ręczny hamulec awaryjny.
Eksploatacja
Po dostarczeniu do Helsinek wagony otrzymały numery z przedziału 16 – 30. Do stolicy Finlandii docierały od lutego do czerwca 1959 roku i sukcesywnie pojawiały się w ruchu na kolejnych liniach. Na ulicach kursowały aż do 2003 roku, kiedy 15 maja wagon #30 wykonał ostatni liniowy kurs. Ten sam pojazd zachowany został jako muzealny, jednak przeznaczono go do kasacji w 2020 roku, kończąc tym samym historię pojazdów Valmet RM3.
Na podstawie informacji dostępnych na stronach internetowych Fińskiego Towarzystwa Tramwajowego oraz Wikipedii opracował Wojciech Szłapacki (fan004).