Encyklopedia
Tatra RT6N1
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
Tatra RT6N1 to tramwaj produkowany w latach 1993-1997 w zakładach ČKD w Pradze w Czechach oraz w latach 1997-1998 w zakładach HCP w Poznaniu. Był to drugi (pierwszy seryjny) po Konstal/HCP 105N/2 (115N) tramwaj niskopodłogowy eksploatowany w Polsce.
RT6N1 był jednokierunkowym trójczłonowym tramwajem z 63% niskiej podłogi, wyposażonym w rozruch tyrystorowy. Tramwaj posiadał sześcioro drzwi: cztery dwuskrzydłowe znajdujące się w części niskopodłogowej oraz dwoje jednoskrzydłowych umieszczonych na końcach wagonu.
Napędzany był czterema silnikami o mocy 102,5 kW, zamontowanymi na każdej z osi wózków, które były w stanie odzyskać energię i oddać ją do sieci. Pojazd posiadał tyrystorowe sterowanie.
Wagon RT6N1 testowany na ulicach Pragi oznaczony został numerem 0028. Od początku jednak sprawiał on wiele kłopotów, nawet przed wejściem do eksploatacji. 4 października 1996 roku tramwaj otrzymał numer 9051 i rozpoczął regularną służbę na ulicach Pragi.
W 1996 roku wyprodukowano drugi prototyp Tatry, nieco poprawiony. Został on oznaczony symbolem RT6S i numerem 0031. W 1998 roku wagon przekazano do Liberca, gdzie eksploatowany jest do dziś z numerem 85.
Fabryka ČKD Praha, znana z legendarnych Tatr T3, niestety nie była w stanie poradzić sobie z produkcją niskopodłogowych wagonów.
Tatra RT6N1 w Polsce
Niskopodłogowe tramwaje Tatry okazały się wielkim niewypałem. Tramwaj był na testach w Czechach i Polsce w Krakowie i Poznaniu, ale ostatecznie zdecydowano się na zakup do Brna (4 sztuki), Pragi (5 sztuk) i Poznania (10 sztuk). W przypadku Poznania zakłady ČKD wyprodukowały 5 sztuk, a następne 5 egzemplarzy zostało zmontowanych na miejscu w zakładach HCP z części dostarczonych przez naszych południowych sąsiadów.
Na początku 1996 roku Tatra RT6N1 gościła na ulicach Krakowa. Wagon stacjonował w zajezdni w Podgórzu i kursował na linii numer 6. Był to jedyny przypadek w historii tramwajów testowanych na ulicach Krakowa, gdy testowany tramwaj wyjechał na normalną linię.
Tramwaje RT6N1 od początku eksploatacji charakteryzowały się wysoką awaryjnością. Jako ciekawostkę można podać, że w pierwszym dniu liniowego kursowania RT6N1 w Poznaniu wagon zepsuł się. Nastąpiło to po kilku kursach. Na podmianę wyjechał tego samego typu wagon, który również zdefektował. W Polsce, dzięki naprawom i modyfikacjom wykonanym przez HCP, wagony są w miarę możliwości dopuszczane do ruchu ze względu na swoje wymiary i brak skrętności środkowego wózka nie mogą one jednak poruszać się po wszystkich poznańskich trasach.
RT6N1 w Brnie
Wszystkie 4 wagony RT6N1 dostarczono do Brna na przełomie stycznia i lutego 1997 roku, gdzie otrzymały numery taborowe 1801-1804. Po jazdach próbnych od 8 września 1997 roku wszystkie skierowano na linię 4. Również Brno borykało się z kłopotami Tatr, gdyż w październiku 2001 roku wóz nr 1801 był jedynym tramwajem RT6N1, który pozostawał w ruchu w Czechach.
W 2015 roku wycofano dwa egzemplarze, a w 2018 roku pozostałe dwa zostały odkupione przez MPK Poznań. Przed wejściem do eksploatacji u nowego właściciela, wagony zostały zmodernizowane w siedzibie Modertrans.
RT6N1 w Pradze
Zakłady komunikacyjne w Pradze również borykały się z problemami, jakie stwarzały wagony RT6N1. Po wykupieniu zakładów ČKD przez Siemensa, w 1999 wszystkie dostarczone do Pragi cztery wagony odstawiono. Pod koniec 2003 roku jeden z wagonów przetransportowano do zakładów Šumperk, gdzie poddany został modernizacji, po której oznaczono go jako typ RT6N2. Wagon powrócił do Pragi w listopadzie 2005 roku, gdzie po wielu jazdach próbnych zdecydowano o przebudowie pozostałych wagonów RT6N1.
W 2009 roku wszystkie z wagonów wycofano z eksploatacji.
na podstawie Wikipedia.pl, Pragen Strassenbahn, na podstawie Strassenbahnen Online,
opracował Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Kajetan Szmuciński
aktualizacja: man