Encyklopedia

Tatra RT8D5M

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz

W latach 90-tych XX wieku po upadku systemu komunistycznego firma ČKD zmuszona została do poszukiwań nowych rynku zbytu z powodu braku zamówień ze strony największych odbiorców tramwajów Tatra z NRD i ZSRR. Zainteresowanie czechosłowackimi tramwajami wyraziło przedsiębiorstwo ze stolicy Filipin Manili.

Prototyp

Pod koniec kwietnia 1995 roku na ulice Pragi wyjechał tramwaj o numerze 0029, który od KT8D5 odróżniało na pierwszy rzut oka jego przystosowanie do wysokich peronów. Był to prototypowy tramwaj RT8D5M wywodzący się z KT8D5, o czym również świadczy fakt, że tramwaj ten jest dwukierunkowy z dwiema kabinami motorniczego jak i tyrystorowym rozruchem TV3. Tramwaj był testowany do 1997 roku. Ostatnim jego testem był „crash test” przeprowadzony na specjalną prośbę przewoźnika z Manili w 1998 roku. Wtedy to w wyniku kontrolowanych zderzeń z prototypem T5A5 testowany tramwaj odniósł lekkie uszkodzenia w przeciwieństwie do całkowitego zniszczenia T5A5. Prototypowy RT8D5M stoi obecnie odstawiony w zakładach Siemens na terenie Pragi i czeka na zezłomowanie.

Egzemplarze seryjne

W 1997 roku do Manili dostarczono drogą lotniczą pierwszy egzemplarz tramwaju RT8D5M. Kolejne dostarczano drogą morską. Do 1999 roku dostarczono ogółem 73 egzemplarzy tego tramwaju. Tramwaj ten w odróżnieniu od egzemplarza prototypowego różni się tylko jedną kabiną motorniczego i posiadaniem pulpitu manewrującego z tyłu wozu, oraz nowym kształtem przypominającym RT6N1. Tramwaje te eksploatowe są w składach trój- i czterowagonowych.
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
RT8D5M
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
5 (2-2-2-2-2) po obu stronach
Długość:
30,3 m
Szerokość:
2,5 m
Liczba osi:
8
Masa własna:
47 000 kg
Wysokość podłogi:
900 mm
Liczba miejsc siedzących:
74
Liczba miejsc ogółem:
274
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Tatra KT8D5Tatra RT6N1Tatra RT6STatra T5/T5A5