Encyklopedia
Tatra RT8D5M
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
man
W latach 90. XX wieku po upadku systemu komunistycznego firma ČKD zmuszona została do poszukiwań nowych rynku zbytu z powodu braku zamówień ze strony największych odbiorców tramwajów Tatra z NRD i ZSRR. Zainteresowanie czechosłowackimi tramwajami wyraziło przedsiębiorstwo ze stolicy Filipin Manili.
Prototyp
Pod koniec kwietnia 1995 roku na ulice Pragi wyjechał tramwaj o numerze 0029, który od KT8D5 odróżniało na pierwszy rzut oka jego przystosowanie do wysokich peronów. Był to prototypowy tramwaj RT8D5M wywodzący się z KT8D5, o czym również świadczy fakt, że tramwaj ten jest dwukierunkowy z dwiema kabinami motorniczego jak i tyrystorowym rozruchem TV3. Tramwaj był testowany do 1997 roku. Ostatnim jego testem był „crash test” przeprowadzony na specjalną prośbę przewoźnika z Manili w 1998 roku. Wtedy to w wyniku kontrolowanych zderzeń z prototypem T5A5 testowany tramwaj odniósł lekkie uszkodzenia w przeciwieństwie do całkowitego zniszczenia T5A5. Prototypowy RT8D5M został odstawiony w zakładach Siemens na terenie Pragi, a następnie zezłomowany.
Egzemplarze seryjne
W 1997 roku do Manili dostarczono drogą lotniczą pierwszy egzemplarz tramwaju RT8D5M. Kolejne dostarczano drogą morską. Do 1999 roku dostarczono ogółem 73 egzemplarzy tego tramwaju. Tramwaj ten w odróżnieniu od egzemplarza prototypowego różni się tylko jedną kabiną motorniczego i posiadaniem pulpitu manewrującego z tyłu wozu, oraz nowym kształtem przypominającym RT6N1. Tramwaje te eksploatowane są w składach trój- i czterowagonowych.
opracował: Kajetan Szmuciński
aktualizacja: man