Encyklopedia

MAN SG313 (Lion's Classic G)

dodane przez LLUZNIAK; zmodyfikowane przez man

01.03.2022
Dodano informacje o imprezie pożegnalnej, sprzedaży i odjeździe ostatnich wozów man
25.06.2021
Dodano informację o wystawieniu na sprzedaż pojazdu #769 man
21.01.2008
Hasło ponownie dodane przez autora. LLUZNIAK
29.06.2007
Hasło usunięte na żądanie autora MQ
18.02.2007
Poprawiono linkowanie LLUZNIAK
10.02.2007
Dodano schemat ogólny autobusu LLUZNIAK
31.01.2007
Dodano informacje o przeprogramowaniu wyświetlaczy, oraz poprawiono drobne błędy. LLUZNIAK
15.12.2006
Uzupełnione informacje o debiucie 772, oraz o pierwszych kursach na liniach ZDiTM'u LLUZNIAK
13.12.2006
Dodano informacje o debiucie na liniach pracowniczych LLUZNIAK
12.12.2006
Uzupełniono o zdjęcie tyłu, oraz pulpitu LLUZNIAK

zdjęcie
Logo grupy MAN
MAN Lion's Classic G jest przegubowym przedstawicielem serii średniopodłogowych autobusów miejskich produkowanych przez MAN Nutzfahrzeuge AG, które od drugiej połowy 2004 roku oferowane są pod nazwą zbiorczą Lion's Classic. Pojazdy tej linii wytwarzane są głównie w tureckiej fabryce MAN-a w Ankarze, znanej również pod nazwą MAN AS.

Historia powstania modelu

zdjęcie
Lion's Classic G widziany od tyłu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy Lion's Classic są pośrednimi następcami średniopodłogowych autobusów standardowych II generacji (jak chociażby SL 202) produkowanych przez firmę MAN w latach 80-tych. Już na początku kolejnej dekady zainteresowanie pojazdami tego typu znacznie spadło ze względu na pojawienie się pierwszych konstrukcji niskopodłogowych, w związku z czym zmniejszała się także ich produkcja. Dopiero wraz z wprowadzeniem przez firmę MAN pojazdów niskopodłogowych o 100 procentach niskiej podłogi w przejściach (tak zwanej trzeciej generacji) w 2000 roku zdecydowano się, głównie ze względu na niższą cenę i lepszą wytrzymałość szkieletu i zawieszenia, na odświeżenie średniopodłogowej konstrukcji i wprowadzenie do oferty między innymi modeli SL223, SL283 (solowe), oraz SG263, SG313 (przegubowe). W roku 2004 nastąpiła kolejna zmiana, kiedy to firma MAN unowocześniła nieco aparaturę tych pojazdów, a także uzupełniła ofertę silników o jednostki spełniające najnowszą normę emisji spalin Euro III, nadając przy okazji nowe nazewnictwo modeli. I tak pojazdy solowe otrzymały nazwę Lion's Classic, natomiast przegubowe - Lion's Classic G, a także ich podmiejski brat – model Lion's Classic Ü (dawniej SÜ 223 i pochodne). Jednak już wkrótce, bo wraz z wprowadzeniem w życie normy Euro IV pojazdy typu Lion's Classic G zniknęły z oferty firmy ze względu na zbyt duże koszty dostosowania konstrukcji w stosunku do ich popularności na rynku.

Informacje ogólne

zdjęcie
W ten sposób odchodzą polickie Ikarusy...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Oferta modeli Lion's Classic przeznaczona jest z założenia dla niedofinansowanych przedsiębiorstw komunikacyjnych państw postsocjalistycznych, w których występuje konieczność szybkiej wymiany przestarzałego taboru, a także dla tych firm, które obsługują przewozy na obrzeżach miast. Autobusy przegubowe oferowane były z silnikami 260-, 310-, lub 360-konnymi (seria D 2866). Skrzynie biegów dla dłuższego modelu to czterobiegowy Voith D854.3 E, bądź pięciobiegowy ZF 5 HP 502 C dla jednostki słabszej, albo Voith D864.3 E (cztery biegi), lub ZF 5 HP 592 C (pięć przełożeń) dla jednostki o większej mocy.

zdjęcie
Dzięki uprzejmości kierowców udało nam się sfotografować również wnętrze najnowszego nabytku SPPK
Model ten został oparty na podwoziu A75. Rama tradycyjnie zbudowana została głównie ze wzmacnianych stalowych profili U-kształtnych. Zastosowano w nim osie produkcji własnej. Pierwsza oś to skrętny model V9-82 L. Za jej uzupełnienie służy układ kierowniczy produkcji ZF - hydrauliczny 8098. Drugą oś (wleczoną) stanowi model HOM 9-1300, natomiast tylna, napędowa wyposażona jest w planetarny układ H09-13120 Oba człony podwozia połączone są przez przegub o standardowej. Lion's Classic G oferowany był w wariantach wyposażonych w troje, lub czworo podwójnych drzwi płatowych otwieranych do wnętrza pojazdu o pojemności wynoszącej od 120 do 150 osób. W każdym z wejść wersji trzydrzwiowej występują po trzy schodki, natomiast wersja czterodrzwiowa posiada oprócz tego w ostatnich drzwiach dodatkowy, czwarty stopień.

zdjęcie
Wnętrze - widok na kabinę kierowcy
Standardowo pojazd wyposażony jest w plastikowe siedzenia wyłożone miękką tkaniną ustawione na podestach w rzędach po dwa z każdej strony pojazdu, natomiast na tyle pojazdu ustawione są cztery obok siebie po lewej stronie (prawą zajmuje mała "wieża" w której mieści się między innymi system chłodzenia). Standardowo dostępne były cztery wersje rozmieszczenia siedzeń do wyboru (dwie dla pojazdów trzydrzwiowych i dwie dla czterodrzwiowych). Ogrzewanie zapewnia system grzejników umieszczonych pod siedzeniami, oraz z przodu pojazdu. Bezpiecznego wejścia do pojazdu strzegą niewielkie lampki oświetlające od dołu stopnie w przypadku otwarcia drzwi. Zamknięte stanowisko kierowcy (w małej zabudowie, bez osobnego wyjścia na zewnątrz pojazdu) wyposażone jest w autorski pulpit MAN-a.

Lion's Classic G w SPPK

zdjęcie
Nowe nabytki SPPK w świetle dziennym
Do Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Autobusowego cztery MAN-y Lion's Classic G trafiły 5 grudnia 2006 roku i otrzymały numery 769, 770, 771 oraz 772. Zostały wyprodukowane w poprzednim roku w zakładzie MAN AS dla innego przewoźnika, który ich nie odebrał. Dzięki temu pojazdy te (jako „starszy rocznik”) posiadały atrakcyjną cenę pozwalającą na eliminację z ruchu liniowego ostatnich Ikarusów 280.26. Autobusy przyjechały już w malowaniu zakładowym.

Przybyłe do Polic pojazdy były wersją czterodrzwiową wyposażoną w 48 miejsc siedzących. Jednostkę napędową stanowił leżący silnik MAN D 2866 LUH 24 o mocy 310 KM spełniający normę Euro III, współpracujący z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów Voith D864.3 E. Jako wyposażenie dodatkowe zamontowano w nich zestaw pomarańczowych tablic kierunkowych (typu LED) oraz czerwoną tablicę diodową wewnętrzną.

Pożegnanie z „turkami"

zdjęcie
Mieszkańcy byli zaskoczeni niespodziewaną, dodatkową wizytą autobusu w swojej wsi
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
25 maja 2021 na stronie internetowej SPPK pojawiło się ogłoszenie o sprzedaży czterech autobusów - w tym jednej sztuki MAN-a SG313 o numerze taborowym 769 ((patrz: SPPK sprzedaje)). Pojazd po raz ostatni na linii pojawił się 11 czerwca, a 29 czerwca udał się do nowego właściciela.

8 lutego 2022 pozostałe trzy „turki" - 770, 771 i 772 zostały wystawione na sprzedaż. Ostatnie dwa z wymienionych skreślono ze stanu zajezdni 23 lutego 2022.

zdjęcie
Wykarczowany las i wycofywany autobus – znaki mijającego czasu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 lutego 2022 miała miejsce impreza pożegnalna pojazdów o nazwie Ostatni przejazd „Turkiem” (patrz: Ostatni przejazd „Turkiem”), która odbyła się na trasie Police – Nowe Warpno – Police. Przejazd odbył się wozem o numerze 770

Autobusy po raz ostatni opuściły bramę zajezdni 1 marca 2022, udając się do nowego właściciela. Ich sprzedaż zakończyła historię wysokopodłogowych autobusów miejskich w szczecińsko-polickiej komunikacji.

© by LLUZNIAK; Wszelkie prawa zastrzeżone!
Opracowano na podstawie informacji MAN Nutzfahrzeuge, SPPK Sp. z o.o., oraz wiedzy własnej przy współpracy z użytkownikami torwid , oraz Luke_Police .
aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
SG313 (Lion's Classic G)
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
18 000 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
3 130 mm
Liczba osi:
3
Masa całkowita:
28 000 kg
Wysokość podłogi:
729 mm
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,967 dm3
Moc silnika:
228 kW (310 KM)
Skrzynia biegów:
Liczba miejsc siedzących:
48
Liczba miejsc ogółem:
140
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
4/0
oś przednia:
MAN V9-82 L
oś napędowa (tylna):
MAN H09-13120
oś wleczona (środkowa):
MAN HOM 9-1300
Uwagi:
Powyższe dane techniczne stanowiące integralną część opracowania encyklopedycznego MAN Lion's Classic G zebrał LLUZNIAK

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat