Encyklopedia

Pętla autobusowa Smocza-Falskiego

dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man

23.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man

Pętla „Smocza-Falskiego” powstała 1 października 2004 roku. Data ta, wiąże się również z powstaniem linii 55 Bis, i to właśnie na jej potrzeby podjęto decyzję o wytyczeniu owej pętli.

zdjęcie
Jelcz L11 odpoczywa przed kolejnym kursem do Podjuch
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Położona w pobliżu Puszczy Bukowej „końcówka” nie posiada peronów, a słynna „osiedlówka” kończy swój bieg na jednym z dwóch pasów ulicy Falskiego (tuż przy styku z ulicą Smoczą – stąd nazwa), natomiast pasażerowie czekający na autobus, mają do dyspozycji przeszkloną wiatę przystankową. Z powodu braku miejsca na nawrót autobusu, pętla działa tylko w jednym kierunku – autobus jadący od pętli „Podjuchy Dworzec”, korzysta z ulicy Krzemiennej i Smoczej. Po obsłużeniu przystanku końcowego „Smocza–Falskiego” autobus kieruje się ulicą Przewiewną do ulicy Krzemiennej by po stałej trasie dotrzeć do pętli w sercu Podjuch. Pętla przez wiele lat nie była wyposażona w wiatę przystankową, co było częstym powodem narzekań pasażerów czekających na autobus w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. 

zdjęcie
Następca Jelcza L11 #399
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Bardzo ważną kwestią jest fakt, iż pętla ma status przystanku przelotowego. Przystanek taki służy formalnie za pętlę, lecz korzystający z niego autobus tuż po wymianie pasażerów rusza w powrotną drogę, bez postoju na nim. Pętla stała się takim przystankiem po szeregu zmian dokonanych w 2007 roku. Pierwotnie pętla zlokalizowana była także na ulicy Falskiego, lecz na wysokości posesji o numerze 29, nie będąc jeszcze przystankiem przelotowym. Pasażerom za wiatę służyły wtedy daszki nad pobliskimi klatkami schodowymi. Narzekań jednak nie uniknięto – mieszkańcy pobliskiego bloku skarżyli się, że stojący autobus zagradza im wyjazd z parkingu. Wobec zaistniałej sytuacji, ZDiTM podjął decyzję o przeniesieniu pętli w kierunku ulicy Smoczej (dzisiejsza lokalizacja), co sfinalizowane zostało 1 marca 2007 roku.

Niespełna dziewięć miesięcy później bo 10 grudnia, przystankowi nadano status przelotowego z racji kolejnych protestów mieszkańców uskarżających się na postój autobusu na ulicy i zagradzanie wyjazdu z parkingu pobliskiej posesji. Wraz z tym wydarzeniem zmienił się nieznacznie rozkład jazdy 55 Bis. Dokonano także odpowiedniego oznakowania jezdni po przez namalowanie znaków poziomych.

Pierwszym autobusem, który miał okazję odwiedzić pętlę był oczywiście Jelcz M11. Popularne „migi” regularnie „nawiedzały” pętlę aż do lata 2006 roku, ustępując miejsca Jelczowi L11 399, a potem Jelczowi 120MM/1 2745, czyli pojazdom mającym stały przydział na 55 Bis

Na dzień dzisiejszy, jedyną brygadę linii 85 obsługiwaną autobusami szczecińskiego PKS-u, pętla gości przez cały tydzień w godzinach 5:00-23:00.

na podstawie wiedzy własnej, opracował: Darek Krukowski

aktualizacja: man