Encyklopedia

description Pętla autobusowa Smocza-Falskiego

dodane 5.02.2009, godz. 16:16 przez Bauer; zmodyfikowane 20.02.2020, godz. 16:55 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

23.01.2020
dodano informacje do roku 2020 zdjęcie profilowe użytkownika man man

Pętla „Smocza – Falskiego powstała 1 października 2004 roku. Data ta, wiąże się również z powstaniem linii 55bis, i to właśnie na jej potrzeby podjęto decyzję o wytyczeniu owej pętli.

Położona w pobliżu Puszczy Bukowej „końcówka”, to nic więcej jak jeden słupek przystankowy. Pętla nie posiada peronów, a słynna „osiedlówka” kończy swój bieg na jednym z dwóch pasów ulicy Falskiego (tuż przy styku z ulicą Smoczą – stąd nazwa), natomiast pasażerowie czekający na autobus, korzystają po prostu z chodnika. Z powodu braku miejsca na nawrót autobusu, pętla działa tylko w jednym kierunku – autobus jadący od pętli Podjuchy, korzysta z ulicy Krzemiennej i Smoczej. Po obsłużeniu przystanku końcowego Smocza – Falskiego autobus kieruje się ulicą Przewiewną do ulicy Krzemiennej by po stałej trasie dotrzeć do pętli w sercu Podjuch. Pętla nie jest wyposażona w wiatę przystankową, co jest częstym powodem narzekań pasażerów czekających na autobus w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. 

zdjęcie
Bardzo ważną kwestią jest fakt, iż pętla ma status przystanku przelotowego. Przystanek taki służy formalnie za pętlę, lecz korzystający z niego autobus tuż po wymianie pasażerów rusza w powrotną drogę, bez postoju na nim. Pętla stała się takim przystankiem po szeregu zmian dokonanych w 2007 roku. Pierwotnie pętla zlokalizowana była także na ulicy Falskiego, lecz na wysokości posesji o numerze 29, nie będąc jeszcze przystankiem przelotowym. Pasażerom za wiatę służyły wtedy daszki nad pobliskimi klatkami schodowymi. Narzekań jednak nie uniknięto – mieszkańcy pobliskiego bloku skarżyli się, że stojący autobus zagradza im wyjazd z parkingu.
zdjęcie
Wobec zaistniałej sytuacji, ZDiTM podjął decyzję o przeniesieniu pętli w kierunku ulicy Smoczej (dzisiejsza lokalizacja), co sfinalizowane zostało 1 marca 2007 roku.

Niespełna dziewięć miesięcy później bo 10 grudnia, przystankowi nadano status przelotowego z racji kolejnych protestów mieszkańców uskarżających się na postój autobusu na ulicy i zagradzanie wyjazdu z parkingu pobliskiej posesji. Wraz z tym wydarzeniem zmienił się nieznacznie rozkład jazdy 55bis. Dokonano także odpowiedniego oznakowania jezdni po przez namalowanie znaków poziomych.

Pierwszym autobusem, który miał okazję odwiedzić pętlę był oczywiście Jelcz M11. Popularne „migi” regularnie „nawiedzały” pętlę aż do lata 2006 roku, ustępując miejsca Jelczowi L11 399, a potem Jelczowi 120MM/1 2745, czyli pojazdom mającym stały przydział na 55bis

Na dzień dzisiejszy, jedyną brygadę linii 85 obsługiwaną często mikrobusami szczecińskiego PKS-u, pętla gości w godzinach 5:00-23:00.

na podstawie wiedzy własnej, opracował: Darek Krukowski

aktualizacja: man