Encyklopedia
Pętla autobusowa Studzienna
dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez man
Pętla „Studzienna” położona jest na osiedlu Żelechowa na ulicy Studziennej, od której wzięła się jej nazwa. Jest pętlą uliczną, nie posiada ona żadnych zatoczek ani peronów. Autobusy zatrzymują się na jezdni, gdzie po wymianie pasażerskiej kierują się w dalszą trasę.
W sąsiedztwie pętli znajdują się przystanki „Żelazna” oraz „Zgorzelecka” użytkowane przez autobusy linii dziennych 58, 59, 99 oraz nocnych 523 i 524.
Pod koniec lat 70. XX wieku uruchomiono linię 65, która wykonywała kursy na trasie Studzienna - Plac Hołdu Pruskiego, a później wydłużono ją do Osiedla Bukowego. W tamtych latach pętla znajdowała się w innym miejscu niż później.Na Żelechową linia 65 przestała kursować wraz z uruchomieniem linii pospiesznej A w dniu 1 marca 1991 roku. Jeździła ona na analogicznej trasie Studzienna – Osiedle Bukowe. Pętla została zlokalizowana naprzeciwko posesji numer 13, między ulicą Hożą, a ulicą Zgorzelecką. W latach późniejszych przystanek końcowy został przeniesiony na ulicę Hożą przed skrzyżowaniem z ulicą Studzienną i ulicą Robotniczą (obecnie w tym miejscu znajduje się przystanek „Żelazna”).
Jesienią 2005 roku - na wniosek pasażerów - pętlę ponownie przeniesiono, tym razem bliżej ulicy Grzymińskiej. Od tamtej pory autobusy dojeżdżają do przystanku ulicą Studzienną – Żelazną i Grzymińską.
Linia A, która kursowała do pętli w latach 1991-2014 była obsługiwana przez SPA Klonowica oraz SPA Dąbie pojazdami przegubowymi.W okresie od 1 sierpnia 2014 do 2 stycznia 2015 pętla pozostawała niewykorzystana.
Od 2 stycznia 2015 roku na pętli można było spotkać szczytowe kursy linii 59 w skróconej relacji Plac Rodła - Studzienna. Wykonywano je wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu - były to trzy kursy rano i cztery po południu.Od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 roku z powodu przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Hożej linie 58, 59 i 523 kursowały objazdem przez ulicę Rugiańską, Lubeckiego, Robotniczą, Grzymińską i Studzienną i dalej po swojej trasie zahaczając o pętlę „Studzienna”, która w kierunku Zajezdni Golęcin pełniła funkcję przystanku przelotowego. W przeciwnym kierunku również uruchomiono przystanek przelotowy na wysokości pętli.
Na ten sam objazd linie trafiły również w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku.
Ponowna likwidacja pętli miała nastąpić 29 stycznia 2024 roku, w związku z wydłużeniem kursów wariantowych linii 59 do pętli „Zajezdnia Golęcin”, jednak na wniosek pasażerów autobusy podczas w/w szczytowych kursów w obu kierunkach skierowano przez dawną pętlę „Studzienna” i pełni ona obecnie funkcję przystanku przelotowego.